افتتاح مرکز قالین‌بافی در دشت‌برچی کابل
 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۱۸    ۱۳۸۹/۱۰/۲۵ کد خبر: 18315 منبع: پرینت

گروه پیمان اطلس، ساختمان جدید و مدرن قالین بافی را در دشت برچی کابل افتتاح نمود.

سفارت امریکا گفته است این گروه به حمایت مشارکت دولتی و خصوصی و به همکاری پروژه‌ انکشاف تجارت‌های کوچک و متوسط یو‌اس‌اید، قادر است همه‌روزه تا 100 متر مربع قالی ببافد، که یک افزایش 120 فیصدی را نظر به ظرفیت گذشته آن نشان می‌دهد.

با داشتن عواید بیش از 150 میلیون دالر در سال 2009، قالین صادرات عمده‌ افغانستان را تشکیل می‌دهد. در حالی که نبود تأسیسات با میزان وسیع طی مراحل در افغانستان، منتج به انتقال بیش از 80 فیصد قالین افغانستان جهت نهایی شدن به پاکستان شده است.

این قالین‌ها بعداً با یک لیبل ساخت پاکستان به کشورهای دیگر صادر می‌گردد که بدین گونه فرصت حصول قیمت اصلی از تولیدکننده گرفته می‌شود.

بر اساس گزارشی از راه نجات، با نصب ماشین‌های جدید، قالین‌بافان قادر شده‌اند تا قالین‌های‌شان را با لیبل ساخت افغانستان مستقیماً صادر نمایند.
پیمان، شرکت مشترک شش نهاد قالین‌باف و صادرکننده می‌باشد که هدف آن طی مراحل و خدمات نهایی‌سازی قالین‌های افغان در داخل کشور می‌باشد.

شرکت جدید نهایی‌سازی قالین، به گروه پیمان کمک خواهد کرد تا قالین‌های افغانی را به طور مستقیم از طریق ترکیه به مشتریان‌شان در کشور امریکا و اتحادیه اروپا صادر نموده و سایر تولیدکنندگان و صادرکنند‌گان افغان را تشویق خواهد کرد تا از فرصت صادرات مستقیم استفاده نموده و آن را وسعت دهند.

غلام‌محمد ییلاقی، معین وزارت تجارت، در جریان صحبت‌هایش در محفل افتتاح این ساختمان گفت صنعت قالین در افغانستان نتیجه‌ زحمات زیاد، خلاقیت و استعداد افغان‌ها با فداکاری‌های بی‌پایان و تاریخ باشکوه افغان بوده که برای بیش از دو میلیون مرد و زن افغان زمینه کاری را مساعد نموده است.وی افزود این یک منبع بسیار خوب عایداتی برای مردم و کشور می‌باشد.

گفتنی است که حشمت‌الها حیدر، مسؤل اجرایی پیمان و نمایندگان نهادهای مختلف چون نمایندگی حمایت از سرمایه‌گذاری در افغانستان، نمایندگی انکشاف صادرات افغانستان، اتاق تجارت افغانستان و اتحادیه صادرات قالین افغانستان در این محفل شرکت نموده بودند.


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   شروع بسيار بسيار خوبي است اميدواريم روزي برسد كه همه مواد صادراتي كشورما مستقيم و با مارك خود كشور افغانستان انجام شود
احدي

>>>   افغانستان باوجود عواید هنگفت از درک قالین راجع به قالین بافان هیچ توجهی نکرده ، بیشترین قالین های نفیس در ولایات شمال مخصوصاً در ولسوالی های چهار گانه اندخوی بافته میشود ، اما هنوز برای قالین بافان یک کلینیک صحی مخصوص که بودن آن درشرایط کنونی برای قالین باف الزامی است تاکنون ساخته نشد.
امین محمدی

>>>   صنعت قالین بافی که از صنایع قدیمی و پر ارزش افغانستان است در اثر ورود فرش های خارجی در وضعیت ناگواری وحتی به سقوط مواجه است .
درسالهای قبل بخصوص درسال 1387 خورشیدی افغانستان ازدرک تجارت قالین بشتراز 170 ملیون دالرپول بدست می آورد، قالین اولین قلم صادراتی وپردرآمد افغانستان بود .
قالین های افغانستان به پاکستان به قمیت نازل فروخته می وشود وتاجران پاکستان آنرا به نام قالین پاکستان دربازارهای جهانی به فروش می رسانند که این مساله ضربه سخت به صنعت قالین افغانستان زده است ودولت این موضوع را خوب میداند اما توجه ی سازنده ی درین راستا انجام نداده است .
درسال گذشته قراریکه اطلاعات، ازبابت تجارت قالین دولت پاکستان دوبرابرافغانستان عواید داشت بدین معنی که افغانستان ازتجارت قالین 170 ملیون دالربدست آورد درحالیکه پاکستان بشتر از270 ملیون دالرامریکائی عاید داشتند.
قالین های مرغوب " یوفک خالی ، خال محمدی خالی ، آلتی بولکی ، چوب رنگ خالی ......" که در شمال افغانستان مخصوصاً دراندخوی تولید می گردند به گفته ی تولید کننده گان آن به سبب عدم بازار مناسب ، بنابر عدم توجه دولت افغانستان ، آهسته آهسته ارزش قالین افغانی سیرنزولی خود را میپیماید.
گذشته ازاین که فروشنده ها و تجار قالین ورود فرش های چینی و ایرانی را به بازار های داخلی کشور ضربه ی محکمی بر پیکر صنعت قالین افغانی تلقی میکنند قالین بافان افغان نیز از وضیعت ناگوار زنده گی در داخل کشور رنج می برند.
ازاثر بی توجهی دولت ، فاتحه قالین افغانستان را باید خواند زیراکه صنعت قالین درافغانستان شدیداً به همکاری دولت ضرورت داشت اما دولت ذرۀ ارزش قائل نشد ، بگفته مؤلدین قالین اگر دولت می خواست به قالین افغانستان توجه می کرد باید پارکهای صنعتی، مواد خام، شست پشم ، مارکیت خرید قالین و سایر ضروریات اولیهء آنها را فراهم می ساخت افسوس که نکرد.

بگفته قالین بافان : " اگر این شرایط همچنان ادامه یابد همهء ما دوباره به پاکستان مهاجرمیشویم زیرا در آنجا همه امکانات برای قالین بافان مساعد است، هم اکنون هرگاه دولت افغانستان تحقیق را درعرصه قالین بافان درپاکستان انجام دهند آنان میدانند که بهترین قالین بافان افغان درپاکستان اند."
یگانه علت پایین آمدن نرخ قالین در داخل، ورود قالین های بی کیفیت ایرانی ، چینائی ..... است.
در صورتی که دولت زمینه های صدور مستقیم قالین افغانی را به خارج و جلو ورود فرش های خارجی را بداخل نگیرد، صنعت قالین افغانستان بکلی از بین خواهد رفت..
دولت مجبور است برای بقای صنعت قالین تمام مشکلات را از میان بردارد زیرا قالین مبین هویت افغانستان است.
ورود پشم ها و رنگ های مصنوعی از پاکستان که بنام پشم ها و رنگهای بلژیکی یاد میشوند نیز کیفیت قالین را پایین آورده و به ارزش آن ضربه زده است.
نسبت به سالهای قبل صنعت قالین وحتی علاقه مندی تولید کننده گان آن ازین صنعت کاهش یافته است زیرا زحمات آنان می کشند درآمد آن به هدرمی رود .
حتی بازار داخلی فروشات قالین وگلیم های افغانی با ورود فرش های ترکی ، ایرانی ، پاکستانی حتی چینائی ازبین برده است .

بگفته مسؤلان اتحاديه قالين در شمال كشور مي گويند برسي هاي را كه آنان دراين اواخر انجام داده اند روشن شده است كه درولايات شمال و شمال شرقي كشور سالانه بيش از يك ميليون و 5 صد هزار متربع قالين توسط مؤلدين در 9 ولايت شمال و شمال شرقي توليد مي شود .
تنها در ولسوالي چهار گانه اندخوی بيش از 200 شركت مولد قالين فعاليت دارد كه توليد در شماري ازاين شركت ها حتي به نصف كاهش يافته است .
در كل كشور حدوداً هفت ميليون تن مصروف بافتن قالين اند . كه ازاين رقم هفتاد فيصد آنان در ولايات شمالي كشور به سر مي برند ، اگر به مشكلات اين مؤلدين توجه صورت نگيرد آنان ممكن ترك پيشه نمايند
نبود ماركيت مناسب براي فروش قالين ،مشكلات ترانسپورت ، عدم توزيع ويزه به وقت مناسب را از جمله مشكلات تاجران و مولدين بزرگ قالين است .
همچنان قالین بافان افغانستان امروز امراض گوناگون مبتلا میشوند نبود کلینیک صحی ، نبود امکانات باعث ناامیدی مردم هنر پیشه افغانستان میگردد .

محمد امین " محمدی " ترکمن

>>>   کاری خوبیست انشاالله که موفقانه کار کنه.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است