اسناد محرمانه بریتانیا:
طالبان و القاعده دست پرورده قدرتهای غربی هستند
اسناد محرمانه بریتانیا در سال 1980 درباره افغانستان نشان می دهد قدرتهای غربی در این سال نشست مخفی را در پاریس برای مقابله با تهاجم اتحاد جماهیر شوروی،سازمان دهی و حمایت از مجاهدین را طرح ریزی کردند 
تاریخ انتشار:   ۱۲:۵۲    ۱۳۸۹/۱۰/۱۰ کد خبر: 17875 منبع: پرینت

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، اسناد محرمانه حکومت بریتانیا در سال 1980 درباره افغانستان نشان می دهد که قدرتهای غربی در 15 ژانویه 1980 نشست مخفی را در پاریس برای مقابله با تهاجم اتحاد جماهیر شوروی، سازمان دهی و حمایت از مجاهدین را طرح ریزی کردند.

این اسناد نشان می دهند که مسئولان رده بالای کشورهای بریتانیا، فرانسه، آلمان و آمریکا برای سازمان دادن مقاومت در افغانستان اندکی پس از مداخله اتحاد جماهیر شوروی در افغانستان در دسامبر 1979 در پاریس گرد هم آمدند.

زبگینیو برژینسکی، مشاور وقت امنیت ملی آمریکا و رابرت آرمسترانگ، یکی از وزرای وقت کابینه بریتانیا از جمله شرکت کنندگان در اجلاس مخفی پاریس بودند.

به گفته رابرت آرمسترانگ، درآن هنگام تعداد کمی از افغانها حاضر به مبارزه و مقاومت در برابر تهاجم اتحاد جماهیر شوروی بودند.در این میان تنها میتوان از چریک های مستقر در کوهستان و پاکستانی هایی که حاضر شدند سرزمینشان بعنوان پشت جبهه برای عملیات چریکی مورد استفاده قرار گیرد، یاد کرد.

براساس اطلاعات رادیو فرانسه، وی همچنین بیان داشت در آن هنگام منافع غرب ایجاب می کرد که مقاومت را تشویق و حمایت نماید.

بر اساس این اسناد محرمانه، آرمسترانگ تایید می کند که تصمیم قدرت های غرب در این باره از یک سوی فرآیند برقراری صلح در افغانستان بوسیله اتحاد جماهیر شوروی را با مشکل روبرو ساخت و از سوی دیگر موجب گردید که جنبش مقاومت افغانستان در یک مقاومت اسلامی متبلور شود که قدرت های غربی خواستار ادامه آن بودند.

در عمل، مقاومت مجاهدین در افغانستان به تدریج با ایجاد گروه های بنیاد گرای اسلامی از جمله نیروهای طالبان همراه بود و همچنین به قدرت رسیدن نیروهای اسلام گرا در افغانستان زمینه های مورد نیاز برای رشد سازمان تروریستی القاعده را فراهم آورد که منجر به عملیات تروریستی 11 سپتامبر در نیویورک گردید.

پس از آن، آمریکا در راس یک ائتلاف بین المللی، طالبان را در افغانستان ساقط کرد و از آن هنگام تاکنون آمریکا و سایر قدرت های بزرگ غربی درگیر مبارزه با همان نیروهای مقاومت اسلامی در افغانستان می باشند.

دراین میان، رادیو فرانسه گفته است نه تنها طالبان، بلکه سازمان تروریستی القاعده به نحوی دست پرورده مداخلات قدرتهای بزرگ غربی در امور داخلی افغانستان بوده است.

در واقع، غرب در آن زمان تعدادی از افراطیون عرب را تشویق کرد تا به منظور تقویت مجاهدین به افغانستان آمده و در کنار نیروهای مجاهد با نیروهای اتحاد جماهیر شوروی بجنگند.

سخنگوی نهضت مدنی افغانستان اظهار داشت بنابراین نه تنها طالبان و افراطیون افغانی و پاکستانی کنونی محصول فعالیت های غرب هستند، بلکه القاعده و اطرافیان افراط گرای آنان نیزدست پرورده و زاده سیاستهایی است که غرب در آن زمان پیش گرفته بود.

برخی از گروههای طالبان مانند گروه جلال الدین حقانی و گروه حقانی از جمله گروهایی هستند که ارتباط تنگاتنگ و نزدیک با مقامات پاکستانی وقت و غربی ها داشته و امروز نیز تا اندازه ای دارند.

در این میان، اکرم گیزابی، سخنگوی نهضت مدنی افغانستان در پایان گفته است جنگیدن آمریکا و غربی ها در شرایط کنونی با نیروهائی که دست پرورده خود آنها بوده اند، مسئله افغانستان را بیش از پیش بغرنج و پیچیده ساخته است...


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   این سند یاد دیدگاه هیچ مشکلی از مردم افغانستان را حل نمی کند،
اگر سیستمی نتواند خود را تغییر دهد، قادر به حفظ خود نیز نخواهد بود.
به نظر من با این دیدگاه باز هم استعمار پیر می خواهد مردم افغانستان و کل خاورمیانه را در جنگهای مذهبی و قومی نگه دارد و همانند گذشته تماماً محتاج بیگانگان سازد. لذا ما بایستی اهداف ملی و دموکراتیک خود را دنبال کنیم و نه اینکه در افکار و اعمال گذشته گان منجمد و راکد و آنرا چماق همدیگر سازیم.
اگر 1400 سال دیگر نیز به عقب برگشته و نگاه کنیم و آنرا مرجع و هدف قرار دهیم، تاس همان تاس و حمام همان حمام پیشین خواهد بود و روزهایمان مثل عزا سیاه و نتیجه آن تکرار دیکتاتوری و جنگهای قومی و مذهبی و فقرو فلاکت ادامه خواهد داشت و تا فردا یک طالبانی دیگر ظهور خواهد کرد. آیا مردم افغانستان و کل خاورمیانه حق ندارد از تجربیات کشورهای آزاد و دموکراتیک برای ساختن کشوری آزاد با ثبات و پیشرفته استفاده کند؟ چرا ؟ پس کی؟
صافی-آلمان

>>>   متاًسفانه زمینه های خرافات و آلت دست بیگانه شدن در فرهنگ و بینش مردم کشور ما و همسایگان وجود دارد.
هرگاه یک حکومت و یا یک جریان فکری و سیاسی نتواند خود را مدرن و ملی سازد، حتی اگر وابستگی خارجی نیز نداشته باشد، خودبخود تبدیل به مزدوری بیمزد گشته و منافع دزدان داخلی و بیگانگان چپاولگر بین المللی را تاًمین می کند.

>>>   كجاي اين سند محرمانه است؟ اين حرفها را همه بخوبى ميدانند
لغمانى

>>>   سلام دوستان
اگر این واقعیت باشد, که واقعیت است, پس درین سی سال ملت مظلوم ما به نام اسلام و جهاد قربانی جنگ قدرت ها اهریمنی شرق و غرب شده و ما مثل گوسفندان عقب این و یا ان رهبر فروخته شده رفتیم.
احد

>>>   بلی این اظهارات کا ملا حقیقت دارد واین وابستگی ها را تا امروز به سر وچشم مشا هده میکنیم وتمام رهبران جهادی باغرب وابسته بودند وهستند وخواهند بود

>>>   این موضوعات را سی سال قبل میدانستیم .ولی آنهائیکه از این بیگانه ها پول مگرفتند و مردم مارا فریب میدادند و تحت شعار اسلام در خطر است به میدان جنگ اعزام میکردند. مجاهدین که همه شان وابسته به امریکا و انگلیس بودند اسلام را چترساخته و تحت نام آن به هرنوع جنایتی دست میزدند. در همان وقت نیز گفته میشد که نه کنید به دستور امریکا و انگلیس وطن را خراب نه کیند . ولی جاهلان مکتب را می سوختاند ، معلم را شهید می ساختند ، داکتر و انجنیر را شهید می ساختند ، در بین مردم بم مگذاشتند و مردم بی گناه افغان را شهید میکردند .در تخریبات تاسیسات دولتی به دستو رپاکستان ، ایران ، سعودی و امریکا و انگلیس در جه اول بودند. به نوامیس مردم تجاوز بی رحمانه می کردند. صد ها هزار جرم و جنایت را مرتکب میشد ند چون امریکا و انگلیس نام آنرا جهاد گذاشته بود . هنوز هم شرم ندارند و به نام جهاد و مقاومت و این و آن بر سر قدرت نشسته اند . هنوز هم یکتعداد احمق و جاهل از آنها پشتیبانی میکنند. امروز بیائید با هم متحد شوید وطن را بسازید . ایمان خود را نه فروشید . مسلمان شوید از جهالت و ملیت و ملیت بازی که از اهداف بیگانه هاست بپرهزید و به خاطر ابادی وطن خود فکر کنید.
کربلائی

>>>   بله به این لیست مجاهدین را هم اضافه فرمایید. کمونیستان رو سیاه هم دست پرورده ی شوروی و شعله ای ها هم از چین.
در این مابین فقط مردم بیگناه و بیطرف ما بوده اند که هیزم سوخت این اختلافات بوده اند.

>>>   تا خود ما وطن را آباد نکنیم هیچگاهی از وابستگی خارجی های که لاف از عدالت و بشر دوستی میزنند خلاص نخواهیم شد

>>>   رهنمایی کی توانی - ای که خود ره را ندانی؟
با ذکر مصیبت و به مجاهدین تهمت زدن کسی که خود راه نداند، مسائل کشور حل نمی گردد. مجاهدین هم فرزندان این کشورند و از کرات دیگر نیامده اند و قربانی شرایط بوده و هستند. مجاهدین محصول خفقان دیکتاتوری چپ و شاهان می باشند و به همین دلیل در یک جامعه آزاد و دموکراتیک آنجا که امکان نقد و اعتراض مسالمت آمیز باشد، هیچ کسی دنبال فعالیتهای مخفی و قهرمان پروری و سلاح نمی رود. شاخص مجاهدین دمکراسی و عدالت بوده و اگر چنانچه شباهتهای آرمانی به آمریکا و انگلیس و یا دیگر کشورههای دموکراتیک نیز داشته باشند، باز هم حق دفاع از کشور خود در مقابل اجانب داشته و هزار بار از طالبان .....و قرون وسطایی و دیکتاتوری دینی، مدرن تر و مردمی تر و آزاد اندیش تر می باشند و همانند دیگر اقشار و اقوام و اعتقادات ...، حق حیات و فعالیت سیاسی زیر چتر حاکمیت ملی و دموکراتیک را دارند.

>>>   کربلایی جان ،
ما همه به ګفت تومیکنیم و حال بفرما رهبری را بدست بګیر .
اګرنمیتوانی یک شخصیت را برای مامعرفی کن.
ایا پشت شهنواز تتی بریم یا پشت سلیمان نالایق ویا هم پشت حنیف خان اتمر؟ویا پشت؟؟؟؟؟

>>>   افغانستان همیش صحنه ای سیاست های خارجی بوده و مثل یک لابراتوار چهانی بدست بیگانگان مورد استفاده قرار دارد خیلی متآسفم.
ف ع وزارت خارجه افغانستان

>>>   دراين شك نيست كه گروههاي افراطي كه امروز در صحنه اي جهاني نام نشان ازخود دارد همه دست پرورده غرب مخصوصا امريكا است كه غربي ها براي حفظ منافع نامشروع خود بايداين گروه هار را تقويت كند اگراين گروه هاي افراط چون القاعده وطالبان نباشد غرب ديگر جاي در بين كشور هاي چون عراق افغانستان ندارد غرب بايد مستمسك بايد داشته باشد تا توجه گر اعمالش در اين كشورها ودر منطقه باشد تاريخ به وجود امدن طالبان نشان ميدهد كه اصولا غرب يك هم چو طزح داشته تا اولا اسلام را بد نام كند ودرثاني منافعش در كشورهاي مورد نظر محفوظ بماند. والا امريكاه اگر بخواهد امكانات كه در اختيار دارد شايد درمدت كوتاي طالبان را نابود مي كند اينكه چرا غرب وناطو در افغانستان نمي تواند كار از پيش بيرد خودش سوال دارد و چوابش اين استيكه نمي خواهد طالبان از منطقه متواري شود تا بهانه براي دخالت غرب در افغانستان باشد

>>>   میگویند که یکجریب زمین رشقه را حورد وتو هنوزانرا موش می نامی انگریز ها در تاریخ اضافه از صد سال افغانستا به نام دین ومذ هب فعالیت وهرچیز را سیاسی ساخته تا ما افغانان به اسانی یک دگر خودرا محکوم سازیم وبگوئیم که این کمونستان این مجاهدین این شعله یان ....مجرم بودند وما مردم گناه نداشتیم مگر اینکه اینها افغانها وفرزندان مامردم نبودند حقیقت این است که انگیزه حب وطن در قلوب ما یا وجود ندارد ویا ضعیف بوده همیشه به نام قهرمانان نسخه های خارجی هارا مانند غلامان عملی نموده ایم وهمه ما اشتباه کردیم وهنوزهم به خودنه امده ایم خداوند (ج)مارا هدایت کند.
دلسوز از کابل

>>>   وقتی حاکمیتی و هواداران آن مانند طالبان از ادارهً کشور عاجز می گردند تمامی گناهان و ویرانگری ها و کشتار خود را به گردن خارجی و این گروه و آن دسته می اندازند. یعنی کی بود کی بود من نبودم !

>>>   آقای محترم شما که اینقدر نگران اسلام و کشور هستید بفرمائید به جای آمریکا طالبان را از کشور بیرون کنید، نکند مشکل شما همین گروههای سیاسی و آزاد اندیش هست که هرگز برای متحجرین اجازه اشغالگری نامرئی و مخفی را نداده و نخواهند داد ؟ آمریکا و کلاً مردم افغانستان و اعتلاف می تواند و تا حال نیز می توانست کشور را از وجود تروریستهای طالبان و غیره تمیز کند ولی دستهای شوم و نامرئی دیگری کشور ما را میدان جنگ و انتحاری با آمریکا کرده اند تا مبادا دموکراسی گسترش و ....را گرفته و پر کند. لذا ما نمی خواهیم کشور ما افغانستان اشغالگر فتنه انگیز دومی به نام و بهانه مبارزه با آمریکا و یا استکبار داشته باشد. ما را به خیر شما امیدی نیست ، شر مرسانید.

>>>   هیچ دشمنی دشمن تر از از تحجر و ناآگاهی و دیکتاتوری نیست. کشاکشهای داخلی و عقب ماندهً داخلی بیش از همه عومل و فاکتها کشور ما را ویران کرده است. در اساس این تحجر و طالبان است که پای خارجیها را به کشور کشانده است. مارک خارجی و مستمسک قرار دادن معترضین و آزادیخواهان به نام وابسته به آمریکا و انگلیس، روشهای لو رفتهً طالبان و متحجرین ضد ملی و ضد دموکراتیک است که توان و ظرفیت پذیرش افکار متنوع و آزادی بیان و قلم و فعالیت سیاسی احزاب و گروهها را ندارد.

>>>   یک کتابی بنام "جنگ در برابر تروریست" توسط یک پروفیسور کانادایی نوشته شده است تمام حقایق طالبان و القاعده و چگونگی ایجاد آنهاتوسط امریکا بیان میدارد. البته همین طالبان و گلبدین چنان مورد سوۀ استفاده ای امریکا و مقامات غرب قرار گرفته اند که از خود خبر ندارند!!!! واقعآ شرم آور است!!!


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است