شکوه قصرهای پادشاهان افغانستان در گذشته
 
تاریخ انتشار:   ۱۹:۲۹    ۱۳۸۹/۱۰/۷ کد خبر: 17796 منبع: پرینت

تا صد سال قبل در بسیاری از کشورها، نظام سلطنتی حکمفرما بوده است. افغانستان نیر قبل از کودتای داودخان در سال 1352 دارای نظام سلطنتی بود؛ امروز نگاهی داریم به تصاویری از شکوه قصرهای پادشاهان افغانستان در گذشته، اما گذر سالیان آنگونه که انسان ها را هر چند قدرتمند از یاد می برد، قصرها را نیز به ویرانه تبدیل می کند.

 شکوه قصرهای پادشاهان افغانستان در گذشته

http://files.afghanpaper.com/pics/201012/201012281433543108.jpg

http://files.afghanpaper.com/pics/201012/201012281433541413.jpg

http://files.afghanpaper.com/pics/201012/201012281433542868.jpg

http://files.afghanpaper.com/pics/201012/201012281433543284.jpg

http://files.afghanpaper.com/pics/201012/201012281433541264.jpg

http://files.afghanpaper.com/pics/201012/201012281433542223.jpg

http://files.afghanpaper.com/pics/201012/201012281433542049.jpg

http://files.afghanpaper.com/pics/201012/201012281433543762.jpg


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   فقط قصر ساختن و بس.

>>>   تمام شد دیگه برادر نویسنده هم افغانستان عمرش به پایان رسیده هم این قصر ها

>>>   بسیار زیباست، واقعاً خوشم آمد
امیدالله عطار

>>>   با سلام اين قصر ها مرا بياد قصر الاكو انداخت كه شاعر مي گويد: در كنگره منار او فاخته اي ديدم كه نشته بود و كوكو مي گفت.

>>>   افغانستان یا اروپا!!! چه جالب.
غزنوی

>>>   ای وا ویلا اااااااااااااااااااااااااااااااا بس است از برای خدا .. این خاک دگه تکه تکه شده نفس آه گفتن نداره زجرروزهای سخت من و تو را کشیده است فقط یکبار هم از رای کسیکه میپروری برای یک دقه سکوت اختیار کن و یک کمی فکر کن که کدام گلستان را آتش میزنی.
به خدا داد زدم آخر به که بگویم که میسوزاند این همه دار و ندار مارا که میسوزاند خانه و کاشانه مارا که حریم مقدس ای سر زمین با پای کسیفش لمس میکند ؟؟؟ آخر تا به کی ما بسوزیم ما بمیریم ما تباه شویم ؟؟؟ بیایید نفاق و بدگمانی ها را کنار بگذاریم. بیایید تو و من را به ما و شما مبدل کنیم بلاخره که این سرزمین را میسازد ؟؟ روزی شود که هیچ یک از کشورهای اروپای هم تحویلمان نگیرندو بفرستند دوباره به همین خاک که خودمان به خود جهنم ساختیم!!! همین خواهد شد.
سیداکرام

>>>   پادشاهی که به زور بر مردم حکومت کرده یاشد قصر غصبی آنها نیز ویران میشود وقبرش نیز دیر یا زود نابود خواهد شد بر عکس شاهان که از مردم بوده خانه ای آنها به آثار گرانبهای تاریخی مبدل میشود.

>>>   در زمانیکه مردم افغانستان در فقر و مرگ زندگی فلاکت بار را به پیش میبردند پادشان در قصر هاو حرم سرا ها عشق میکردند، ای کاش یک پارک سبز و پاک برای مردم عام هم وجود میداشت و در زمانیکه این قصر ها از برق 24 ساعته لذت میبردند مردم در 100 متری ارگ با شیطان چراغک زندگی خود را سپری میکردند و پادشاه را سایه خدا میدانستند، قضاوت با شما

>>>   سلام....
نسبت به دیکران ...چیزی نبود. کشورفقیر. تشکر از شما
شاداب.هند

>>>   بله.....تا زمانیکه ترک . مغول ها بابر شاهان...و سلسله های غزنویان و سلجوقیان و تیموریان حاکم بودند.این سرزمین مهد همه سربلندی ها در عالم بوده است.و از زمانی که این پشتونها در این سرزمین حاکم شدند سیه روزی و بد بختی...بر این خاک چمبره زده است.

>>>   نميدانم حرف درسته يا نه:
كاش مي شد افغانستان را برگرداند به گذشته خوب و باصفايش
Sam

>>>   دعای می کنم که حکومت دیگر به دست این پشتون های کی نسل نسل افغانستان را تباه کردند ندهد و کسی حاکم باشد کی حکومت واقعی بتواند نه غلطی.
ز از کابل

>>>   برادر محترم فقط قصر نساخته بودند بلکه در دل مردم هم قصری از امنیت ومهار ادم کشی، سیاست از خود بجای گذاشته بودند از بزرگان خود پرسان کنید
علی سینا هراتی

>>>   مطمن باشید که هیچ کدام شان ارام در گور خو نمیکند. چرا که در حق ما مردم بیچاره جفا کردند.
احمد

>>>   قصر داشتن مشکل مردم افغانستان را درهمان وقت هم حل نکرده بود . اول چیزی نبود وحالا هم چیزی نیست .

>>>   از فرهنگ و تمدن افغانستان هرچه نمایش بدهید کم است هر چه هست مال افغان ها است کاشکی از این کاخ ها یک چند تای دیگه هم می بود در کشور ما به جای خانه ها و کاخ ها قبرستانها آباد شد. دوستدار افغانستان.

>>>   کار شان چه بود
بدخشانی

>>>   فقط دزدی کردند وچپاول کردند ومردم را غریب ونا اگاه نگهداشتند و فاشست بودند و وطن را فروختند دیگه که کاری نکردند به استسنا امان الله خان

>>>   پادشاهان قبل فقط قصر جورکردند وخلاص
نه خدمت برای مردم کردند

>>>   نه بر جلاد بر غاصب ماند تا ابد این حسن گلگون
نه بر ما ملت مظلوم و محکوم ماند این دل پر خون
نواسه هولاکو از هزارستان

>>>   وطنم چقدر زیبا بود

>>>   آنجي ديدم موشت نمونه خروارهم نبوده ايكآش كه آن شاهان هزاران قصرهاي مجلل ديكر مي ساختند كه تفريكاه هزاران افغان وسياح مي بود اما نمثلي اين جباولكران اين غارت كران كه عريان حق ملت مظلوم را بزير باي افكنده اند

>>>   آن قصر که بر چرخ همی زد پهلو بر درگه آن شهان نهادندی رو
دیدیم که بر کنگره اش فاخته ای بنشسته همی گفت که کو کو کو کو
ناصرالدین مظهری قونیه ترکیه

>>>   زیبا و ارام بود اففانستان - ولی این شاهان اگر در عین زمان به مردم سواد و علم می اموحتند و کشور را مترقی میساختند مملکمت ما به این بد بختی ها گرفتار نمیشد !!!!
======
‌؛؛ پرسید زان میانه یکی کودک یتیم
کاین تابناک چیست که بر تاج پادشاهست
ان یک جواب داد چی دانیم ما که چیست
پیداست انقدر که مطاعی گرانبهاست
نزدیک رفت پیر زنی کو‍‍‍‍‍‍‍ز‍ پشت و گفت
کاین اشک دیده من و خون دل شماست ؛؛ (پروین اعتصامی)
بلال از دبی
 

>>>   خوانند عزیز :
کسی در بالا بنام ز از کابل نوشته که پشتونها و حکومت انها چتل کردند
بخدا سو گند من اصلآ از بدخشان هستم ولی من میگویم که همین ربانی ما که تازه تا جک است چه گل را در سر ما تا جک ها زد حتی مردی نشد که در بدخشان کمی تو جه کند فقط در فکر خانه خرید ن شد
بفکرم این بی انصافی است که باز بگویم پشتون بد است و تا جک خوب است
کریمه از درواز

>>>   بادیدن این قصرها در هر گوشه و کنار کشور میفهمی که چرا عامه مردم باید در مخروبه ها زندگی کنند و همیشه از کسب علم و دانش و سایر ضروریات یک زندگی عادی بی بهرباشند. زیرا این شاهان خون خور و سفاک با مزدوران و جاسوسان شان فقط و فقط در خوشگزرانی و عیاشی غرق بودند و همه چیز را مال خدادادی شان میدانستند و بدتر اینکه مردم بیچاره هم این وضعیت را قبول داشته میپنداشتند که با خداداده گان ستیزه مکن که خداداده گان را خداداده است!
در آن دوران حتی درشهر کابل آب آشامیدنی در جیره بود کسانی که آن دوران به اصطلاح آرام را بیاد دارند بخوبی این وضعیت را بیاد میآورند.
خوشه چین

>>>   همین اشخاصی که نوشته اند پشتون ها خراب استند کدام ملیت در افغانستان خوب استند؟؟؟؟به نظر بنده به غیر از هندو ها سیک ها بقیه همه ملیت ها به افغانستان جفا کردند
افغان دور از میهن

>>>   من هم فکر بغیر از سک ها و هندو ها همه قوم ها بنوبه خود کدام وحشت و جرم کرده اند.

>>>   اگر این قصر های شخصی خاندان مخصوص را ملاک عمل خوب شان می پندارید لطفاً فراموش نفرمایید که کشور ما در سال 1919 همزمان با جاپان به آزادی واستقلال رسیده بود حال توجه کنید که جاپان در کجاست وما در کجاییم ، آیا مسوول این همه عقب مانی ها ملت است ویا حکومت وشاه؟ وشاهپرستان؟
آیا در رگ جاپانی خون دیگری جاریست ودر رگهای افغانی خون دیگری؟
آیا پداران وپدرکلانهای ما قصه نمی کردند وکه این خاندان فقط برای خود همه چیز را می خواستند مثل زور مندان امروزی،
اگر آنها حتا یک قصری با این شکوه برای یک نویسنده وشاعر وفیلسوف ودانشمند و هنرمند ومعمار ما هم اگر می ساختند امروز این جا همان عکس نیز چاپ می شد
پس آنچه را که به زور وجبر از ملت ستانیده بودند ممکن روزی دوباره به صاحبان اصلی اش مسترد گردد متاسفانه در صد متری همین قصر ها آدم ها از گرسنه گی بی آبی وبی دوایی در جوانی می مردند وبه خاک سپرده می شدند نه میدیایی بود ونه مورخی که بتواند آن عکس ها را برای تاریخ ثبت کرده باشد به هر حال نسل نو باید حقایق کشورش رابداند اگرنه کسیکه این عکسهاراانتشار داده خوب میدانه که چه کرده است سلامت باشید.

>>>   از تصاویر فوق این برمی آید که افغانستان و مردم اش در آن عصر وزمان چقدر با فرهنگ بودند، ای کاش در آن زمان تولد می شدم تا با چشمانم زیبایی های آن زمان را تماشا می کردم و امروزه دو چندان اشک می ریختم تا بینایی خود را از دست داد تا مخروبه های کابل را تماشا نمی کردم، وای وای افغانستان.......

>>>   رسم بيداد برافتاد و جهان آرام گرفت

>>>   واقعاً قصر های زیباودیدنی میباشد
مگر این همسایه های وطن ما کی میماند که درافغانستان آثار تاریخی بماند اگر دست ...... به وطن عزیز ما برسد عطا یک سنگ هم نخواهد ماند که ماازاواستفاده کنیم

>>>   عكسهاي ازكاخهاي ديگر هم بگذاريد
رضا ازدياركافران ايران

>>>   سردمداران خاك سازان بودند كه همين وضعيت نا به سامان را براي ملت ما به بار آوردند.
اگر آنان به جاي ساخت و ساز قصر و بهبودن به خشيدن وضعيت خودشان، به وضعيت مردم رسيدگي مي كردند و كارهاي زير بنايي براي كشور انجام مي دادند، وضعيت ما اينطوري نبود.
با خون مردم براي خودشان خاك ساختند و كشور را به اجنبي ها فروختند.
واقعا كه ننگ براينها.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است