در آستانه ششم جدی...
31 سال پیش در چنین روزهایی کشور ما تحت عنوان کمک یک کشور دوست و با درخواست حزبی به ظاهر مردمی و مدافع طبقات محروم و دولتی به ظاهر ضداستعمار، مورد اشغال قرار گرفت 
تاریخ انتشار:   ۱۴:۳۱    ۱۳۸۹/۱۰/۵ کد خبر: 17702 منبع: پرینت

به گزار ش شبکه اطلاع رسانی افغانستان ( afghanpaper )، در آستانه ششم جدی هستیم .31 سال پیش در چنین روزهایی کشور ما تحت عنوان کمک یک کشور دوست و با درخواست حزبی به ظاهر مردمی و مدافع طبقات محروم و دولتی به ظاهر ضداستعمار، مورد اشغال قرار گرفت.

ششم جدی 1358 خورشیدی لشکر 40 اردوی اتحاد جماهیر شوروی سابق به افغانستان حمله کرد، این حمله سرنوشت بسیاری از افغانها از جمله رهبران حزب دموکراتیک خلق افغانستان را تغییر داد، حفیظ الله امین که در آن زمان رهبر حزب و رئیس جمهوری افغانستان بود، کشته شد و ببرک کارمل که در تبعید به سر می برد به قدرت رسید.

این حمله در واقع به حاکمیت جناح خلق حزب دموکراتیک افغانستان که با سقوط جمهوریت داوود خان قدرت را به دست گرفته بودند، پایان داد و جناح پرچم را که رهبران آن در تبعید و یا زندان بودند به قدرت رساند.

از عوارض و عواقب اشغال افغانستان توسط شوروی سابق می توان به موج فزاینده حضور قدرتهای فرا منطقه ای در منطقه اشاره کرد و که به بهانه رهایی افغانستان از اشغال شوروی وقت در پی حفظ منافع خود بوده اند و آنچه که در این بین بیش از هر چیزی قربانی می شد مردم و منافع افغانستان بود.

در چنین اوضاعی شماری از جبهه های جهادی نیز در جهت اهداف قدرتهای فرا منطقه ای شکل گرفته و ابزار دست آنان برای منافع خود در منطقه شده بودند چراکه بسیاری از قدرتها و کشورها یا برای حفاظت از منافع مادی و یا رویکردهای معنوی و ایدوئولوژیک خود حضوری پرنگ در افغانستان یافته و این سرزمین میدان رقابتها و دشمنی های تاریخی ابرقدرتهای شرق و غرب و قدرتهای منطقه ای و فرامنطقه ای شده بود.

اینها همه غیر از زیانهای جبران ناپذیر انسانی ، سیاسی و اقتصادی است که از رهگذر اشغال افغانستان دامن این دیار را فرا گرفت و تبعات تلخ و تاریک ان هنوز هم در حیات سیاسی و اجتماعی ما مشهود است.

گفتنی است که در تجاوز نيروهای ارتش سرخ شوروی وقت، به افغانستان که با مقاومت گسترده و طولانی و پر شهامت، مجاهدین روبرو شد، حدود دو ميليون نفر از هموطنانمان بخاطر دفاع از وطن در مقابل قشون سرخ شوروی کشته شدند و حدود پنج ميليون ديگر نيز به کشورهای خارجی مهاجرت نمودند.

ارتش سرخ شوروی سابق که یکی از قدرتمندترین کشورها در آن زمان محسوب می گردید بلاخره بعد از ده سال مقاومت مردم، از کشورمان خارج شد، اما از آن زمان تا کنون ملت افغانستان روز خوش را سپری نکرده اند.

بیش از 30 سال تمام از لشکر کشی اتحاد شوروی به افغانستان می‌گذرد، طی این مدت اتحاد شوروی راه زوال پیمود و در افغانستان چند نظام سیاسی یکی در پی دیگری روی صحنه آمدند و کنار رفتند و سر انجام ایالات متحده آمریکا، رقیب اتحاد شوروی، در نقش قدم آن کشور گام نهاد و وارد افغانستان شد.


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   عرض سلام و احترام حقیر به حضور همه دوستان و برادران گرامی افغان،
سئوال بنده حقیر این است:
دستاورد جهاد مردم افغانستان علیه اتحاد جماهیر شوروی چه بود؟
برادر کشی؟ نژاد پرستی؟ ظهور طالبان؟ ورود آمریکا و استعمار نوین؟
بعقیده بنده حقیر حضور شوروی در افغانستان به مراتب بهتر بود از حضور گسترده نیروهای ناتو. این جهاد به هیچ عنوان یک جهاد مقدس نبود زیرا هیچ دستاوردی جز فقر و تحقیر و جنگ و برادرکشی در میان افغانها نداشت.
قضاوت با شما.
افغانی از هندوستان

>>>   انشاالله این آمریکا و هم پیمانانش هم اگر فکر سوء داشته باشند به سرنوشت شوروی نابود کشته ، دچار خواهند شد .
چون مردم مسلمان افغانستان هیچگاه تحمل فشار خارجی ها را ندارند ( چه به نام کمک کننده آمده باشند ، چه به نام اشغالگر ) باید تاوان همه ی کار های ناپسند شان را بدهند .
نماد آزادی بیان - غوریان

>>>   سلام برادر افغانی!
اشخاص مثل خودت در هر مقطع زمان از کشور بیرون بوده و هستند و شایعات که در خارج درز میکند برعکس میباشد. مردم غیور افغانستان همیش از خود شهامت نشان داده و به فضل خداوند همیش کامیاب میباشند. جهاد مردم افغانستان برحق بود و است. ولی موجودیت چند نفر مثل خودت که در تفریح و خوش گزرانی در ممالک خارج هستی روحیه این مردم پرافتخار را متزلزل کرده نمیتواند.
جهاد از کابل

>>>   بزرگوارم از هندوستان
درحقیقت اینطور سوال باید گردد
هجوم سیل اسا قشون سرخ (امپراطور وقت درمنطقه)چی دست اویز ویا چی ارمغانی داشت.........؟
مجاهدین بالای کشور خوحمله نکردند ویا مردمافغانستان مجاهدین بخارا ویا به دفاع از خاک خود که پنجده را روسها تصرف نمودند به دفاع خونه پرداختند بلکه مردانه وار وحسین به میدان معرکه بادست خالی ولیکن بادادن خون میلیونها جوان از بارو عزت ایمان واسلام خود به دفاع پرداختند واینکه دست های مرعی دشمنان ملت وخاک دربین مجاهدین نفوظ نمودند تا بیتوانند به نحوه از ازین منجلاب ماهی بی گیرند مسله دیگریست
وهمین مجاهدین بودند که بادادن خونهای پاک ایشان به جهانیان ثابت ساخت که مردم علام نمیشویم وغلامی درفطرت ما اصلا جای ندارد ودرسایه های قران به دفاع ازناموس دین خاک وابرووعزت مردم خود اماده هستیم
واینکه ما شکار توطعه های غرب وکشورهای منطقه گردیدیم بحث جداگانه را خواهان است
ولیکن باید مسول دربرابر خدا واین مرز بوم حقیقت را باید بی پذیریم اگرچه تلخ باشد ان حقیقت این است که هجوم ارتش سرخ به ملک سراغاز همه بربادی ها ومسول این همه ویرانی ومسول خون دو میلیون جوان ما روسها هستند وتاسفم دراین هست وا به حال این احساس هموطنی که قاتل برادران خودرا برایت میدهیم وعلاوازاینکه از انها باید غرامت بیگیریم برعکس از عملکرد ارتش سرخ که هجوم ارتش سرخ به حریم کشور مارا درپی داشت از انها به دفاع میپردازیم وتچاوز نیروی سرخ را به خاک خود مهر تایید میگذاریم تاسف به حال این وطنداران بی احساس ما
از کابل

>>>   در قدم نخست احترامات خود را خدمت ورثه شهدای گلگون کفن افغانستان که بخاطر دفاع از دین ،جان و نوامیس خود ، جانهای شیرین خود را از دست دادند، تقدیم می کنم و ثانیاً خدمت به عرض می رسانم اینکه بیاید دست با هم بدهیم و از اختلافات قومی ،مذهبی و سمتی بگزریم و نگذاریم که زیادتر کشور ما بخاک و خون کشانده شود و دست برادری بدهیم و همه گنه را بدوش خارجیها نه اندازیم و یک کمی به خود هم بیندیشیم که ما در این خاک چه کارهای بود که نکردیم . خون افغانها به مثابه جویچه جاری شد . آیا هنوز هم سیر نشده ایم . برادر کشی تا به کی. بیایید واققاً به فرمان خداند متعال عمل کنیم و به فرموده آن ذات اقدس و لایزال چنگ بزنیم« واعتصموا بحبل الله جمیعاً و لا تفرقوا» الآیه- یعنی به ریسمان خدا(به دین اسلام) چنگ بزنید و تفرقه نکنید. خداوند روح تمام شهداء افغانستان را شاد داشته باشد.
جاوید از کندز

>>>   جهاد
اگر جهاد مقدس وبر حق بود پس جهاد طلبا کرام مقدس تر و بر حق تر است.جون در ان زمان در مقابل روس ها بود و حالا در مقابل چندین کشور است.

>>>   دوستان عزیز سلام !
خو هر کی در فکر خر ابی دیگرا باشد، بالآخره خودش خراب میشه. گفته اند که چاه کن زیر چاست.
اسد از کندز

>>>   سلام خدمت تمام خوانندگان محترم : اشخاص که در آن زمان در مقابل اتحاد شوری قد علم نمودند اشخاصی بودند که دنبال قدرت و چوکی نبودند خالصا ً لله ایستادند و بر علیه رژیم آنزمان قیام نمودند . آن اشخاص که میتوان به آنها نام مجاهد را خطاب کرد آن ها با بیل و کلند و دسته چوب های ه نزد شان بود ، ایمان راسخ که به خداوند و عشق به وطن داشتند با خلوص نیت بر علیه رژیم ملحد شوروی سابق استادند که روح همه شان خشنود با شد اما امروز اشخاصی هستند که این ها برای مردم و وطن نی بلکه برانی منافع شخصی شان کار می نمایند تا شود از خیرات این چوکی و منصب به جای خود را برسانند تا خود و خانواده شا ن را از غربی و بیچارگی نجاب دهند و اما مردم فقیر و در بدر این خاک باید در همین خاک به همان ذلت که هستند باشند و روز بروز فقیر تر شوند تا نتوانند در مقابل قدرتمندان زور گو و بی سواد استادگی نمایند .
با احترام
فرزند این وطن

>>>   جهادي ها وطن را براي خارجيها فروخته اند. حتي موتر رهبران جهادي هم إز ترس نزديك موترهاي خرجي شده نميتوانند. ببتر إز دوران روسها. بزركترين شرم براي براد ان جهادي ما نسبت
به دوران روسها

>>>   جهاد جان
تشکر از اینکه جهاد با تفنگ ومرمی ملک عبدالله سعودی و جیمی کارتز آمریکایی و با اربابی جنرال حمید گل و ضیا الحق پاکستانی توانستیم مملکت خود را نابود و پارچه پارچه کنیم ونام این اشتباه نبخشودنی را جهاد بمانیم. هرگاه پس از به اصطلاح شما جهاد نتیجه اش این می بود که 3 میلیون مهاجر بد بخت وبلا تکلیف به ایران و 5 میلیون آواره به پاکستان و میلیونها بیچاره و بی خانمان به خود کشورمان نیم داشتیم شما راست می گویید ما جهاد کردیم. متاسفانه از روز روشن تر است که همه این مشکلات را داریم. ما به اصطلاح هم دین را از دست دادیم هم دنیا را. من هیچ گاه موافق به تجاوز کشور خارجی نیستم اما ما هم در جواب روس ها فقط دل دشمنانش که غرب کینه توز بود خوش کردیم و دیگر هیچ.
آصف از هرات

>>>   ای کاش به جا یی این همه غیرت بی جا خداوند به ما یک کمی عقل میداد تا به جایی از بین رفتن ملیون ها انسان بی گناه هموطن
استفاده محقول به نفع خود از انها می کردیم.
تا وقتی که جهالت را غیرت تهریف کنیم حالی این وطن به همین منوال خواهد بود

>>>   ای کا ش از همین روسها استفا ده درست میشود تا حا ل این و طن را به دست دو ز دا ن نمی افتا د
الیا س از هرا ت

>>>   اصف جان که لله الحمد نسبت تعصب که با نام محمد وبا اسلام داری کلمه پاک محمد را از نام ات حذف کرده یی.
ودرمورد تچاوز لشکر سرخ به کشورما نظریات منفی را که ارایه نموده اید جای تعجب نیست چراکه ممکن شما ویا علاقه زیادی که به مارکسیزم ولیننیزم داشته اید به مانند رهبر خلاق تان کارمل تجاوز روسهار را تایید میکنیددرمورد کمک های دول غربی به افغانستان وسایر بلاد اسلامی به مردم ما این کمک ها شما با این باید باور ویقین کامل داشته باشید که این کمک ها های ناجیز جوابگوی تمنای جنگ با روسها نبود بلکه خون میلیونها جوان ما ضامن پیروزی ما گردید واین حقیقتی هست که برای همه گان هویدا است وان کمک های ناچیزکه درزمینه صورت میگرفت همان کمک ها به دفاع از خود ایشان بود به این معنی که اگر دولت وقت امریکا ویا سایر ممالک که به مجاهدین کمک های نا چیر مینمودند ازترس قشون سرخ بود که مبادا این نیروها به ابهای گرم (بحرهند ) بیرسند وکنترول تمام جهان را درکنترول خود بیاورند همه ما به خاطر داریم که ریس جمهور انوقت پاکستان ژنرال ضیاالحق به صراحت اعلان مینمود که جهاد افغانستان دفاع پاکستان پس این خونهای مامردم بود که ارتش سرخ دراین سرزمین به زانودرامد
ومسله جهاد مسله دیگریست کلمه پاک ومقدس است که باشنیدن این کلمه درهز بدن نیروهای کفری لرزه به اندام ان مییاید واینکه از معنای کلمه جهاد عاجزید ویا تعصبی فکری که با مکتب اسلام دارید مسله دیگریست ازروزی که اسلام درگیست ظهور کرد از همان ابتدا جهاد شروع شده وتا به روز محشر ادامه دارد
واینکه ما از نام پاک چهاد استفاده سو نمودیم کلمه پاک جهاد را با اعمال نفسانی خود لکه دار نمودیم این گناه از مااست وان کسانی که درطول یک دهه به خاطر خدا جهاد نمودند وخونهای پاک خویش را به خاطر رضای پروردگار دادندممکن ان کسانی از خونهای پاک انها چشم پوشی مینمایند از حقیقت دور باشند وشرایط ناگوار امروز که دامن گیر مردم شده است همه ناشی از تجاوز قشون سرخ وهمچنان جدانمودن راه خدا را از راه خود وخیانت نمودن به اهداف والای جهاد هست بس
چنانچه پروردگار عالم درقران شریف صریح واشکارا بیان نموده است
که ای مردم ترک جهان نه نمایید درغیر ان منتظر عذاب الهی باشید
ویا درجای دیگر قران میفرماید
ای کسانیکه به خدا ورسولش ایمان دارید خیانت نه کنید با خدا وبا امانت هایی خدا
پس ما اولا با خدا خیانت نمودیم یعنی اینکه قاتلان خون میلیونها مردم خودرا بخشیدیم وبا دشمنان خدا ورسولش عهد وپیمان دوستی بستیم پس این جنین وضیعیت ناگوار ناشی از عملکردهای منفی ما هست
والله عزیز ذو انتقام
خدا انتقام گیر هست
انانیکه با خون شهدای ما خیانت کرده اند وبه منظور قدرت چنگهای ذات البینی را شروع نمودند امروز میبینم که درخانه خود امنیت رااحساس نمیکنند حتی درراه که میروند ویادرخانه ویا قصرهایی را که بنا نهاده اند ازترس نیروهای خارجی به امان نیستند وهرلحظه متوجه این هستند که مبادا نیروهای خارجی که توسط اینها به کشور ما حمله نموده اند از همان دوست خود درخوف شب را سحر می کنند
بازهم فرمان خدا درمورداینها تطبیق میشود که ایمردم ترک نه کنید راه خداورسول اورا درغیر صورت شمارا ذلیل میگردانم وبه عوض شما قومی دیگری را برمیگزینم که انها همیشه از خدا خوف دارند وبه هیج فرعونیان زمان به مانند موسی ابراهیم سرتیلیم خم نمینمایند
پس مامردم هستیم که با خدا ورسول اش خیانت نموده ایم وبه این سرنوشت دچار گردیده ایم
وخدا وند ذات رحیم مادامیکه بنده درراه خداباشد
واز چناب محترم تمنا دارم که کلمه پاک ومقدس جهاد را نا اگاهانه به این صاده گی اززبان بیرون نیاورید
بازهم سخن انحضرت (ص)دررابطه به جهادرا برایت تذکر باشد باشد که درذهن شما کارگر بی افتد وتا ذهن شما را از ذهنیت که نیروهای کفری برای شما تبلیغ نمودهاند روشن بیسازیم به مانند امروز که جهان غرب هرانکس که ریشداشت نماز خواند به مسجد رفت زکات داد تروریست هست واسلام را درذهن مردم تروریست معرفی مینمایند
وان حدیث طوری هست که
روزی یک صحابی که نسبتا سن ان کم بود امد درنزد انحضرت(ص)
واز پیامبر پرسان نمود
که کدام اعمال درنزد خدا مقبول هست
فرمود انحضرت (ص) نیکی برای پدرومادرباز هم پرسان کردم که پس ازان کدام عمل بهتر ومقبول به درگاه پروردگار هست باز هم انجضرت فرمود نیکی با پدرومادر
بارسوم پرسیم انحضرت فرمود جهاددراه خدا
ودرسوره صف خداوند کریم میفرماید
ای مونان شما را هدایت نه کم به چیزی که سبب نجات شما از عذاب باشد وان چیز این است
ایمان بیاورید به خدا ورسول او وجهاد کنید درراه خدا با مالهای تان وجانهای تان واین برای شما بهتر هست
باحترام
ازکابل

>>>   جهاد در راه خدا (ج) بزرگترین آرزوی من درزندگی است
و جهاد راه حل برای بقای دین مقدس اسلام است
یا الله تو کمک کن این ملت مجاهد
ایوبی

>>>   آصف جان مزدور روسها....
آیا!!! وجدانت تقا ضا میکند که بجای قرآن مجید ....فلسفه وجودی مارکسیزم لیننیزم را بحیث رهنمای دین ودنیایت قبول کنی وشکی نیست که شما ها قبول کرده بودید.........مگر برای مردم مسلمان افغانستان به هیچ وجه فابل قبول نبود ونیست ..زیرا هدف روسها صرف تصرف بر خاک افغانستان ومنطقه نبودبلکه
گسترش ایدیالوژی مارکسیزم لیننیزم در سراسر جهان ومخصوصا"تحت عنوان کمک انتر ناسیونالیستی برای رژیم کمونستی شوروی برای توسعه نفوذ خویش بکارمیبردند...
پس مبارزه مردم افغانستان در دفاع از خود وکشور شان یک مبازره بر حق .وآزادی بخش بود....
قربانی مردم ما قابل قدر وبیاد ماندنی است.
نتیجه این مبازره همین آزادی است.. که حتا کمونستان خق اظهار نظر را دارند درحالیکه در زمان حاکمیت شان کسی حرف ساده را گفته نمی توانست.....
وحمله های مخفی شبانه به خانه های مردم ....پولیگونهای پلچرخی را پر از اجساد پاک مردم کرده بود که آثارش تاکنون باقی است.
زنده باد..جهاد..
زنده باد مبارزهآزادیخواهانه مردم افغانستان
رفیق.کابل.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است