واشنگتن پست:
اوباما به تاوان گزافی که پرداخته توجه نکرده است
بخاطر کشوری که معلوم نیست پیروزی در آن حاصل می شود یاخیر، ملتی که ناکام می شود، در حقیقت ملت امریکاست که باید همه مشکلات را قبول کند تا استراتژی نظامی امریکا در افغانستان عملی گردد 
تاریخ انتشار:   ۱۴:۴۸    ۱۳۸۹/۱۰/۳ کد خبر: 17630 منبع: پرینت

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، روزنامه واشنگتن پست در شماره اخیر خود مطلبی دارد تحت عنوان «تاوان جنگ در افغانستان» که در بخشی از آن می نویسد رییس جمهور اوباما و جنرال دیوید پتروئیس، فرمانده قوای امریکا در افغانستان هر دو اظهار می دارند در جنگ افغانستان پیشرفت حاصل شده است اما نمی گویند که با چه تاوانی!

این درست است که امریکا شاید در هر برخورد نظامی کامیاب شود اما چه فایده که در نهایت نه امنیت امریکا بهتر می گردد و نه افغانستان به سمت رشد و ترقی حرکت می کند.

آمریکا کشوری که قبل از عملیات نظامی سال 2001، عواید سالانه آن دو میلیارد دالر بود، سالانه 100 میلیارد دالر مصرف می کند که یک بخشی از این پول به دست طالبان و جنگ سالاران محلی می رسد که از عمق دل با امریکا دوستی ندارند.

از سوی دیگر، توجه بیش از حد به فعالیت های نظامی در افغانستان توجه را از تلاش های سیاسی و دیپلوماتیک و از همه مهم تر دیپلوماسی منطقه ای دور ساخته است.

از این رو می توان گفت در بررسی استراتژی رییس جمهور اوباما یک نکته فراموش شده است که تاوان از دست دادن امکانات در جنگ افغانستان نادیده گرفته شده که جنگ را دوامدار می سازد.

علاوه بر آن، تاوان تلفات جانی که در طولانی شدن جنگ افغانستان رخ می دهد نیز در بررسی ذکر نشده است.

بخاطر کشوری که معلوم نیست پیروزی در آن حاصل می شود یاخیر، ملتی که ناکام می شود، در حقیقت ملت امریکاست که باید همه این مشکلات را قبول کند تا استراتژی نظامی امریکا در افغانستان عملی گردد.


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   خیر است تا حال شروع شان بوده بننید که انجان شان چه میشود هر ابرقدرت جهان روبرو افغانستان میشود که شکست میخورد بخاطریکه تاریخ شان مطالعه نمیکند
حمیدالله

>>>   هرکس دیگر در غم ملت خود است، فقط دولتمردان افغانستان در غم جیب خود!
یگانه ملت یکه جزء خدا کسی دیگری ندارند، ملت افغانستان است.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است