تاجیکستان: افغانستان دوباره کانون تروریسم شده
 
تاریخ انتشار:   ۰۹:۱۶    ۱۴۰۳/۳/۱۶ کد خبر: 175495 منبع: پرینت

افغانستان بار دیگر به محل پرورش تروریسم و ​​سرچشمه ای تهدیدهای امنیتی در مرزهای جنوبی سازمان پیمان امنیت جمعی (CSTO) تبدیل شده است.
به گزارش اسپوتنیک، رستم امامعلی، رییس مجلس بزرگان تاجیکستان، در سوم جون در نشست مجمع پارلمانی سازمان پیمان امنیت جمعی در آلماتی گفت: "ما نمی توانیم تهدیدهای احتمالی در مرزهای جنوبی سازمان را که از خاک همسایه ما افغانستان سرچشمه می گیرد نادیده بگیریم. وضعیت کنونی این کشور به دلیل عوامل بیشماری همچنان دشوار است و متأسفانه هیچ پیشرفت یا بهبودی واقعی را شاهد نبوده ایم. افغانستان بار دیگر به کانون تروریسم تبدیل شده است".
وی به افزایش تولید مواد مخدر افغانستان از جمله مواد مصنوعی اشاره کرد و درباره ای خطرات فزاینده "انتقال ایدیولوژی ویرانگر رادیکالیسم مذهبی از جهت افغانستان به کشورهای شان" هشدار داد.

در حال حاضر بیش از یک هزار مدرسه مذهبی در افغانستان ایجاد شده است، که اکثر آنها در ولایات افغانستان در مرزهای جنوبی سازمان پیمان امنیت جمعی قرار دارند. این مراکز همچنین بمب گذاران انتحاری را آموزش می دهند.
امامعلی تاکید کرد، که همه اینها می تواند پیامدهای منفی بلندمدتی برای منطقه سازمان پیمان امنیت جمعی داشته باشد.
این سخنران تصویب برنامه هدفمند بین دولتی سازمان پیمان امنیت جمعی برای تقویت مرزهای تاجیکستان و افغانستان را که اکنون در مرحله امضا است، به موقع خواند.

امامعلی همچنین به اهمیت اقدامات مشترک برای تضمین امنیت اطلاعات فضای سازمان پیمان امنیت جمعی اشاره کرد.
رییس مجلس بزرگان تاجیکستان چنین روشنگری کرد: "سازمان ها و گروه های مختلف تروریستی و افراطی به طور فزاینده ای از فناوری های اطلاعاتی و مخابراتی برای دستیابی به هدف های ویرانگر خود استفاده می کنند. آنها کارهای تبلیغاتی گسترده ای را از طریق شبکه های اجتماعی و دیگر بخش های انترنت انجام می دهند. هدف آنها این است که ایدئولوژی ویرانگر خود را بر جوامع ما تحمیل کنند و پشتیبانان بیشتری را از بین شهروندان کشورهای ما به صفوف خود جذب کنند".
پیش از این، ایمانگلی تاسماگمبتوف، دبیرکل سازمان پیمان امنیت جمعی نیز گفته بود، که افغانستانِ زیر اداره طالبان مرکز اصلی بی‌ثباتی، چالش‌ها و تهدیدهای فرامرزی برای کشورهای آسیای مرکزی است.

یادآوری می کنیم، که در پایان ماه می، دادگاه عالی تاجیکستان فهرست به روز شده سازمان هایی را منتشر کرد، که در این کشور به عنوان افراطی تروریستی شناخته شده و ممنوع هستند. این لیست همچنین شامل گروه طالبان* است که در میانه ای ماه اگوست 2021 قدرت را در افغانستان به دست گرفت. از میان همه همسایگان افغانستان، تنها تاجیکستان آشکارا از تصرف قدرت در کابل انتقاد کرد و از برقراری گفت و گو با طالبان خودداری کرد. به ویژه، رییس جمهور امامعلی رحمان اظهار داشت، که حکومت طالبان مشروع نیست، برای رسیدن به مشروعیت گام بر نمی دارد و به کسانی که پشتون نیستند سرکوب می کند. این در حالی است که قزاقستان که مرز مشترکی با افغانستان ندارد، در پایان سال 2023 به منظور توسعه همکاری های اقتصادی با افغانستان، طالبان را از فهرست سازمان های ممنوعه بیرون کرد. روسیه نیز آمادگی خود را برای برداشتن گام مشابه اعلام کرده است - زیرا همانطور که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در پایان ماه می سال روان اشاره کرد، ایجاد روابط با دولت کنونی در افغانستان "به نوعی ضروری است".

معاهده امنیت جمعی در 15 می 1992 در تاشکند از سوی سران ارمنستان، قزاقستان، قرقیزستان، روسیه، تاجیکستان و ازبیکستان امضا شد. در سال 1993 جمهوری آذربایجان، بلاروس و گرجستان به سازمان پیمان امنیت جمعی پیوستند. سپس آذربایجان و گرجستان از سازمان پیمان امنیت جمعی بیرون شدند. ازبیکستان در سال 1999 از سازمان پیمان امنیت جمعی بیرون شد، در سال 2006 به این سازمان بازگشت، اما در سال 2012 عضویت خود را به حالت تعلیق درآورد. در حال حاضر، سازمان پیمان امنیت جمعی شامل شش کشور ارمنستان، بلاروس، قزاقستان، قرقیزستان، روسیه و تاجیکستان است.

کد (9)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
تاجیکستان افغانستان
کانون تروریسم
نظرات بینندگان:

>>>   البته ایناهم اضافه میکرد که نام کشورتاجیکستان درکنارتایلند می درخشد

>>>   ⛺ همین .... مردم ناقلینسرحدی افغانپشتونی و رژیم افغانپشتونطالبان در ذاتش مایه و کانون انتحار قاچاقچیها ناامنسازی ... و پرورشگاه تروریستی جهانی هست که چاره ای باید سنجید و...

>>>   اگر خوب به اجتماع خودت نه درسرکها بلکه میان منزلها و مدرسه های دینی و حتا ان مغازه ها وهتلها زیر ان چادرها کندوکاو کنی خواهی دید که ماهم کم از تایلند نداریم بچهم.تفاوت اینجاست که درتایلند آشکار است واینجا پت شده است وسرپوش بزرگی بر دیگ کسافات گذاشته.بوی گندش را حس نمی کنی؟

>>>   نام ترکیه در کنار تایلند می درخشد

>>>   کدام تاجکستان تاجکستان قانون رقص دمبره ایله کن اینها را یک مقدار مسلمان داشتن اونا را یا زندانی کردن یا فراری دادن حال اینها مانده رقص دمبره

>>>   تاجیکستان عشق است مردم تاجیکستان درمیان فارسی زبانان اصیل ترین استند وبه فرهنگ ایران بزرگ پای بند.خوب کاری کردند که ملایان چتل هزارمکر وفریب را به زبال دان تاریخ سپردند. آفرین بر مردم قهرمان تاجیکستان که از اسلام طالبانی فرسنگها فاصله گرفتند
✨️🌹🌱✨️🌹🌱✨️🌹🌱✨️🌹🌱✨️🌹🌱


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است