اعتراض مؤمنانه برخی قوما
همین برنامه‌ها در کشورهای مانند استرالیا، آمریکا، کانادا و اروپا است که پیوند نسل دوم و سوم مهاجرین را با کشور مبدا برقرار می‌کند 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۲۶    ۱۴۰۳/۳/۱۵ کد خبر: 175491 منبع: پرینت

اعتراض مؤمنانه برخی قوما نسبت به شیوه برگزاری روز فرهنگ هزاره، به خصوص اجرای رقص خانم‌ها در برخی کشورها از یک‌سو و نسبت به برخی نمادهای برجسته شده در این روزها جریان دارد. غافل از این که فرهنگ، یک امر سیّال است و هیچ‌وقت ایستا و راکد نیست. ممکن است در اثر انکشاف فرهنگی جامعه، موارد جدیدی وارد فرهنگ شود و چیزهایی از فرهنگ یک جامعه رخت بربندد. بنابراین، نمی‌توان مقطعی خاصی را به عنوان شاخص‌های فرهنگی یک قوم معرفی کرد. به عنوان مثال غالبا تا حدود ۱۰۰ سال پیش در هزاره‌جات، سیاه‌خانه رایج بود و خانه‌ها در هم‌تنیده و در بین قلعه و به صورت دربند ساخته می‌شد. حیوانات خانگی و انسان‌ها همه در زیر یک سقف (سیاه‌خانه) زندگی می‌کردند. تا ۶۰، ۷۰ سال پیش که هزاره‌ها کمتر به شهرها رفت‌و آمد می‌کرده و یا به خارج از کشور مسافرت می‌کردند، مبادله کالا به کالا رواج بود و پول نقد به ندرت یافت می‌شد. آن زمان در هزاره‌جات کمتر مسجد و حسینیه و تکیه‌خانه وجود داشت. این گونه زیستن، در روابط فرهنگی و اجتماعی، شاخصه‌های فرهنگی خاص خود را داشت.

اما به تدریج، خانه‌ها از درون قلعه برآمده در فضای بازتر و مستقل ساخته شدند. کم‌کم مسجد و منبر رواج شد و مکتب دولتی آمد و ابتدا پسران و بعدا دختران به مکتب رفتند. وقتی انقلاب شد، پای مردم به پاکستان و ایران باز شد و روحانیون و زوارهای از ایران برگشته، شیوۀ عزاداری را تغییر دادند. نوحۀ سینه‌زنی به سبک ایران مُد شد. عکس‌های آیت‌الله خمینی و رهبران ایران، به دیوارهای خانه مؤمنان زده شد. تا ۴۰ سال پیش که موتر بسیار کم وجود داشت، عروس را با اسپ می‌بردند و در کل، مراسم عروسی طبق شرایط محیطی و ملزومات خاص خود برگزار می‌گردید.

در دو دهۀ جمهوریت که مکتب‌ها زیاد شده و تعدادی از مردم به شهرها کوچیدند، رفت‌وآمد مردم به کابل و دیگر شهرها زیاد شد، لذا سبک‌های عروسی شهری به هزاره‌جات راه پیدا کرد. اکنون برای عروس، طلا می‌خرند و در روز عروسی، وی را با استفاده از ابزار آرایشی نوین، آرایش می‌کنند و لباس توری مخصوص می‌پوشانند. همراه با رواج یافتن این سبک عروسی، رقص‌های رایج در ایران و افغانستان نیز رواج پیدا کرد. اکنون طبق آن‌چه که شینده می‌شود و در عکس‌ها و فیلم‌های یوتیوبران دیده می‌شود، شیوۀ برگزاری عروسی در هزاره‌جات با شهر کابل و شهرهای ایران فرقی ندارد.

حالا با این تغییرات گسترده که در جامعه صورت گرفته، باید گفت: فرهنگ هزاره‌ها از بین رفته یا یا فرهنگ جدیدتر وارد جامعه شده؟ قطعا پاسخ این است که تغییرات گسترده، ریشه در انکشاف فرهنگی، اجتماعی و سیاسی جامعه دارد و موارد موجود نیز جزء فرهنگ هزاره است. دلیل آن هم پذیرش عمومی است و نمی‌توان با این اقبال گسترده مبارزه کرده، پس به ۶۰، ۷۰ سال پیش برگشت؛ چه این که لوازم آرایشی و لباس عروسی را در بامیان، نیلی و دیگر نقاط هزاره‌جات می‌توان یافت. ماهواره و موبایل و اینترنت، تغییرات را به شدت سرعت داده‌است.

برنامه‌ها و به خصوص رقص و شادی قوما در جشنواره‌های روز فرهنگ هزاره نیز از این قاعده استثنا نیستند؛ به اضافۀ این که شرایط محیطی مهاجرت و آزادی آن کشورها نیز تأثیرگذار است. بنابراین، خود را زیاد زحمت ندهیم و این همه انتقادات را حواله مردم خود در دیار غربت نکنیم. باید به یاد داشته باشیم که نمی‌توان با نسخه هزاره‌جات، قم و کویته، سراغ کسانی که در میلبورن و نیورک و تورینتو زندگی می‌کنند، رفت. در واقع همین برنامه‌ها در کشورهای مانند استرالیا، آمریکا، کانادا و اروپا است که پیوند نسل دوم و سوم مهاجرین را با کشور مبدا برقرار می‌کند، از این رو هرچه این‌گونه برنامه‌های خوشی و دسته‌جمعی بیشتر شود و باکیفیت بیشتر برگزار شود، به نفع است.

محمدحسین فیاض


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
اعتراض مؤمنانه
دختران هزاره
نظرات بینندگان:

>>>   🌖 ..... بهر حالش،
شما مردم پارسترکان فارسیزبان تمامی کار بار و داد ستد تانرا و خرید تانرا با مردم فارسیزبان در تعامل و ارتباط داشته باشید.
که بدون بی درد و سر و پر کیفیت و ارزان و بهتر بدست تان برسد.
چون مردم ناقلینسرحدی پشتونی در هر کار و گپ و معاملات و سودای شان دغلبازی کذب قیمتتر بی کیفیت جعل دروغ و ده ها فتنه تاوان ضرر برایتان میرسانند

>>>   یک مورد را همیشه به ذهن داشته باشید که افغانپشتونهای حیله گر بسیار حسادتورزی دارند که بجز بدبینی و مضریت ازیشان دیده نمی شود.
دوما که هزاره جات را چرا مثل سبزیجات می سازید .
که این لفظ (هزاره جات) از کلمات خودساخته ناقلینی افغانپشتونها است

>>>   از غربی ها غربی تر شده ادامه داره بد تر و بد ترمیشه
نبی جاغوری

>>>   جناب فیاض! هزاره هزار رنگ سر انجام بی هویت می شود. شما که سر سفره امام زمان بزرگ شدید آخر به دین و مذهب اهانت کردید تا به غرب برسید. حالا که رسیده اید تا می توانید به سبک غربی ها زندگی کنید. آزادی آزادی آزادی مساوی با بی بند و باری را تا می توانید تجربه کنید. تا به اشباع برسید. این گونه تحول انحرافی اصلا کارساز نیست. شما صلاحیت نصیحت ندارید. هر جا که هستید با فرهنگ همان مردم زندگی کنید تا جیره تان قطع نشوید. شما اگر هزاره را دوست دارید فقط به معتقدات این مردم توهین نکنید. تنها انتظاری که از شما غرب رفته ها داریم با ترویج این رقص های مختلط و دامن بدون شلوار این مردم را در نزد جهانیان بد معرفی نکنید. شرتان را به این مردم بی پناه نرسانید خیری از شما نخواستیم. سابقه شما نسان می دهد که شما نه محمد هستید نه حسین و نه فیاض
هزاره مالستانی ناب

>>>   عجب است که هروقت اسم ازفرهنگ هزاره میاددوتادخترگ آرایش وبزک کرده درانظارعموم می رق صانند یعنی هزاره دیگر هیج افتخار وروسوم غیر آن نداشته اند مثلامهمان نوازی ارفاق، انفاق، انسان دوستی علم دوستی ودهاافتخارات این مردم تحت ستم ومحروم نادیده گرفته می شود۰.

>>>   حرام و حلال شرعی ربطی به تحولات فرهنگی ندارد و تا روز قیامت ثابت هستند. برهنگی و حرکات موزون در حقیقت نوعی سکس از طریق چشم می باشد. در احشامی که در درجه حیات بالاتر هستند مانند پرندگان و پستانداران عفت و غیرت مشاهده می شود.

>>>   اگر قرار باشد یک مجلس و جشن قومی برگزار شود و در آن جشن صنایع دستی و هنرهای مختلف آن قوم ارائه شود، شما در کنار آن، قرآن‌خوانی، روضه‌خوانی و سینه‌زنی می‌کنید؟ انصافا چه چیز را در آن جشن عرضه می‌کنید؟
نویسنده

>>>   هزاره ها در سردرگمی کاملآ نامنسجم نامتحد قراردارند انها در خارج کشور پناهنده شدند.کدام فرد مهم کلان ندارند که کشتی شکست خورده قوم شانرا ترمیم مدیریت کند.و همچنان هیچ کدام طرح پلان آزادی کشور شان از زیر سلطه ملیشه های دال خور تروریستی اوغان پشاور پنجاپی ندارند.
هرکس باخیال تنهای خواب و مصروف پیشر برد زندگی شان است. فقط همان برنامه های رقص اواز نمایش لباس دمبوره بشکل گسترده اجرا میکنند و خلاص.انها هیچ پاسخ برای نسل های اینده شان ندارند ، لطفآ لطفآ هزاره ها تاجک ها ازبک ها اگر برای ازادی کشور جغرافیایشان مبارزه نکنند تلاش به خرچ ندهند کشور ملک جغرافیایشان از دست شان رفته چند سال بعدا مثل مردم کوردستان عراق ایران ترکیه بدون کشور میمانند همیشه اواره سرگردان مهاجر گاهی انجا گاهی اینجا پشت دروازه های کشور های خارج بدبخت بیچاره سرگردان انتظار میکشند. تا چه وقت سکوت کرده در مهاجرت زندگی تانرا سپری میکنید . او قومای تاجک ، هزاره ازبک متحد شوید وطن رااز چنگال ملیشه های دال خور خشتک کشال جاهل نادان قیبله وحشی تروریست ها پیشمرگه های پشاور پنجاپ رها آزاد سازید تا چه وقت قبیله بی نام نشان بی فرهنگ بیسوادهای جاهل وحشی مهاجرین کوه سلیمان بالای زبان فرهنگ خاک مناطق محلات مسکن تان حاکمیت پادشاهی کنند همه دارندار معادن ولایات شمال و اثارتاریخی مناطق مرکزی مردم فارسی زبان قبیله اوغانهای تروریست چور غارت اعلام کرده به چین پاکستان انتقال داده روان است. اقوام غیر اوغان پشتون همه روزه رگبار کشتار زندانی شکنجه از بین برده میشود تا چه وقت این وضعیت را تحمل میکنید.
هزاره های تحصیل کرده با گذشت دو سال هیچگاه در فکر ازادی جغرافیای کشورشان فکر نکردند. برای ازادی مردم و زمین مسکن قریه دهات شان پلان برنامه یی ندارند. همه دارای هایشانرا اوغان های کوچی تروریست تالب تصاحب شده روان است. هزاره ها از بدنه حکومت حمارت تک قومی مکمل حذف شدن هیچ پست مقام یک فرد باصلاحیت از جامعه هزاره در حکومت حمارت تک قومی وجود ندارند.
در داخل کشور توسط چندتن از شیخگ ها ملاکگ مفت خور بیسواد دینی مذهبی امثال شیخ اکبری ماله کش ، سید عالمی گشت گر ، سید نقیب جوگی و انها خورجن دین را به گردن اویزان کرده تمام روز با حقوق هزاره ها معامله جاسوسی میکنند زمین مسکن زراعت جغرافیایی مردم هزاره را به اوغانهای کوچی تروریست ها تسلیم و واگذار کرده روان است . هیچ خیر خدمت از این قشر مردم ندید. نان را به نرخ روز میخورن چاپلوسی مزدوری برای حمارت انفلاقی انجام میدهند.
سیرت

>>>   اگر یک روز همجنس بازها خواستند با پرچم های رنگین کمانی جشن ها را به ابتذال بکشند موضع شما چه خواهد بود؟ آیا همچنان بر اختلاف نسل ها و تحولات زمانه تاکید می کنید؟

>>>   کافر همه را به کیش خود پندارد. عرب رفته ها که پس از سالها انتظار به آرزوی دیرینه شان رسیده اند باید با همان فرهنگ خود را تطبیق دهند و الا به قول خود آنان دیپورت (اخراج) می شوند. راست قضیه این است شما و امثال شما تا زمانی که در ایران و افغانستان بودید و سر سفره این مردم بی پناه بزرگ شدید، چه کار کردید برای این مردم؟ شما با رفتن تان فرهنگ این مردم را به یغما بردید و بر ارزش های دینی و مذهبی این مردم خندیدید. هزاره با تار و دمبوره و رقص مختلط نه تنها هویت خود را حفظ نمی کند بلکه روز بروز الگوهای جدید را انتخاب می کنند و ...
هزاره مقیم ایران


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است