قزاقستان طالبان را از فهرست تروریستها خارج کرد
 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۰۸    ۱۴۰۳/۳/۱۵ کد خبر: 175481 منبع: پرینت

قاسم جومارت توقایف، ریيس جمهور قزاقستان اعلام کرد که طالبان را از فهرست گروه‌های تروریستی خارج کرده است تا تعامل اقتصادی با افغانستان توسعه پیدا کند.
خبرگزاری دولتی قزاقستان خبر داده است که آقای توقایف در نشست روسای مجالس کشورهای عضو سازمان پیمان امنیت جمعی در آلماتی دلایل آن را توضیح داد: «قزاقستان با توجه به اهمیت توسعه همکاری‌ تجاری و اقتصادی با افغانستان و اینکه حکومت طالبان درازمدت است، آن را از فهرست تروریستی حذف کرد.»
او همچنین تاکید کرده است که یکی از وظایف استراتژیک در مرحله کنونی، مشارکت فعال افغانستان در پیوندهای منطقه‌ای است.
قزاقستان روابط تجاری را از مدتی پیش با حکومت طالبان برقرار کرده بود.

قزاقستان اولین جمهوری آسیای میانه است که طالبان را از «فهرست سازمان‌های ممنوع تروریستی» در این کشور بزرگ نفت‌خیز بیرون می‌کند.
به نظر می‌رسد که در پی اعلام آمادگی روسیه برای حذف طالبان از این فهرست، قزاقستان در این امر پیش‌دستی کرده و به بهانه توسعه همکاری‌ تجاری و اقتصادی با افغانستان قدمی مهم برای به رسمیت شناختن حکومت طالبان برداشته است.

ظاهراً در مسایل و رقابت‌های منطقه‌ای، بخصوص در رابطه با افغانستان، قزاقستان خود را با روسیه هماهنگ می‌کند و تصمیم این کشور هم بدون در نظر گرفتن موضع روسیه در قبال حکومت طالبان کمرنگ خواهد بود. اما نباید فراموش کرد که قزاقستان با افغانستان هم‌مرز نیست و تاجیکستان، ازبکستان و ترکمنستان بیش از ۲۵۰۰ کیلومتر با افغانستان مرز مشترک دارند.
حالا باید منتظر شد و دید که واکنش سایر جمهوری‌های آسیای میانه در قبال حکومت طالبان چه خواهد بود و آیا رویکرد کشورهای دیگر آسیای مرکزی هم در قبال افغانستان در آینده نزدیک تغییر خواهد کرد یا نه.

در همین حال، رستم امامعلی، ریيس پارلمان تاجیکستان در این نشست گفته است خطر انتقال «ایدیولوژی مخرب افراطگرایی مذهبی» از افغانستان به کشورهای آسیای میانه در حال افزایش است و «در حال حاضر بیش از هزار مدرسه دینی در افغانستان ایجاد شده‌اند، بیشتر آن‌ها در ولایت‌های هم‌مرز» با جمهوری‌‌های آسیای میانه است.
آقای امامعلی همچنین هشدار داد: «افغانستان بار دیگر تبدل به بستر تروریسم شده است. ده‌ها گروه تروریستی موقعیت خود را در قلمرو آن تقویت کرده‌اند.»

هفته گذشته، ولادیمیر پوتین، ریيس‌جمهور روسیه نیز گفته بود که در این زمینه با شرکای روسیه در آسیای میانه گفتگو کرده است و تصمیم مشترکی خواهند گرفت.
آقای پوتین در یک کنفرانس مطبوعاتی در ۲۸ مه در تاشکند پایتخت ازبکستان گفته بود: «نیاز است تا واقعیت‌ها را مدنظر گرفته و روابط برقرار کنیم. افغانستان مشکلات غیرقابل انکار و روشن برای همه دارد. اینکه با حاکمیت فعلی چگونه روابط برقرار کرد، سوال دیگری است. اما باید به نحوی روابط ایجاد شود، اینها کسانی هستند که این کشور و این قلمرو را کنترل می‌کنند و حاکمان فعلی افغانستان هستند.»

حکومت طالبان از نظر آقای پوتین استقبال کرده بود اما هنوز در مورد اعلام قزاقستان واکنشی نداشته است.
دادگاه عالی قزاقستان در سال ۲۰۰۵ طالبان را «تروریستی» اعلام کرد و فعالیت آن را در قلمرو این کشور ممنوع کرد.
طالبان که نزدیک به سه سال پیش قدرت را در افغانستان دوباره به دست گرفت، در سایر کشورهای عضو پیمان امنیت دسته جمعی، قرقیزستان، روسیه و تاجیکستان هنوز به عنوان «گروه ممنوع» شناخته می‌شود.

سهراب ضیا
بی‌بی‌سی


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
قزاقستان طالبان
فهرست تروریستها
نظرات بینندگان:

>>>   شاید از "مولی کراسی" هدایت گرفته اند!!!!
آتش خاوری

>>>   اولین سیلی را قزاقسنان از طالبان خواهند خورد.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است