مکنزی: توافقنامه دوحه، دولت افغانستان را نابود کرد
 
تاریخ انتشار:   ۰۹:۰۴    ۱۴۰۳/۳/۱۴ کد خبر: 175476 منبع: پرینت

فرمانده سابق فرماندهی مرکزی امریکا یا سنتکام، گفت که واشنگتن در توافقنامه دوحه با طالبان، «بدترین اشتباهات در مذاکره» را مرتکب شد.
جنرال فرانک مکنزی گفت که این توافقنامه «مکانیزم عملیاتی» بود که «دولت افغانستان را نابود کرد.»

این جنرال بازنشسته امریکایی که در زمان فرماندهی او بر نیروهای امریکایی در منطقه خاورمیانه و شمال افریقا،‌ برنامه خروج امریکا از فغانستان به اجرا گذاشته شد، روز یکشنبه در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی سی‌بی‌اس، برخورد حکومت امریکا با موافقتنامه دوحه را زیر سوال برد.
او گفت حکومت بایدن به شرایط توافقنامه کاملاً پایبند ماند، در حالیکه «ما می‌توانستیم چیز بهتری از آن به دست آوریم.» مکنزی افزود که اشتباه کاخ سفید این بود که با آن «به عنوان جدول زمانی برای خروج نیروهایش از افغانستان برخورد کرد.»

مکنزی گفت که این توافقنامه بدترین خطای مذاکراتی است که توسط دولت ترامپ مدیریت شد و بعدا در اداره جو بایدن به اجرا گذاشته شد.
فرمانده سابق سنتکام گفت: «موافقتنامه دوحه مکانیزم عملیاتی بود که افغانستان را کشت، دولت افغانستان را نابود کرد، از این جهت که آن‌ها دیدند که ما بدون در نظر گرفتن هزینه‌ها مشتاق ترک آن کشور هستیم.»
او افزود: «در واقع در توافقنامه صلح دوحه فرایندی وجود داشت که اگر به آن احترام گذاشته می‌شد، از طالبان مطالبه می‌کرد که در برابر (خروج نیروها) اقدامات مشخصی را انجام دهند، اما این را نخواستیم.»

جنرال مکنزی چند ماه قبل از سقوط دولت افغانستان به‌دست طالبان در آگست ۲۰۲۱ در کانگرس امریکا هشدار داده بود که ارتش افغانستان بعد از خروج کامل نیروهای امریکایی همچنان نیازمند حمایت خواهد بود و در غیر این صورت فرو خواهد پاشید.
او گفته بود که با خروج نظامیان امریکا از افغانستان او نگران توانایی افغان‌ها برای دفاع از خود و همچنین توانایی حکومت افغانستان در حفظ و پرواز هواپیماها بدون کمک مالی و حمایت امریکاست.

به گزارش انترنشنال، در توافقنامه صلح دوحه که در ۲۹ فبروری ۲۰۲۰ میان زلمی خلیلزاد، نماینده ویژه وقت امریکا و عبدالغنی برادر، نماینده طالبان امضا شد، امریکا متعهد شد سربازانش را تا اول ماه می ۲۰۲۱ از افغانستان خارج کند. در مقابل، طالبان نیز متعهد شد با شبکه‌های تروریستی از جمله القاعده قطع رابطه کند و گفت‌وگو با گروه‌های سیاسی افغان را آغاز کند.

کد (9)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
جنرال مکنزی
توافقنامه دوحه
نظرات بینندگان:

>>>   خلیلزاد افغانستان را نابود کرد .جهنم جیش باد

>>>   مکنزی باید بگوید که اول پشتیبانی از گروه های مجاهدین در مقابل دولت دموکراتیک افغانستان غلط بود که افغانستان را به عقب گرایی واداشت.
ثانیاً بگوید که تأسیس گروه طالبان توسط بیل کلینتن رییس جمهور وقت امریکا با همکاری بینظیر بوتو صدراعظم وقت امریکا در مقابل دولت ربانی غلط بود که عقب گرایی را در افغانستان بیشتر کرد.
ثالثاً باید بگوید که توطئه یازدهم سپتامبر که توسط خود جورج بوش رییس جمهور وقت امریکا طراحی شد و تعمیر های مرکز جهانی در نیویارک که عمر خود را خورده بود و همچنان مرکز تجارت جهانی جدید که با سیستم الکترونیک تجارتی باید مجهز میبود، در جایش ساخته میشد،توسط خود جورج بوش تخریب شد و تقصیر را به گردن القاعده و طالبان انداخت و بیست سال مکمل در افغانستان جنگ را براه انداخت و صد ها هزار کشته و زخمی و تخریبات در افغانستان ببار آورد و سه تریلیون دلار خصارت به امریکا وارد کرد،غلط بود.
رابعاً دوباره توافقات با یک گروه عقب گرا در افغانستان غلط بود.
بنأ کور یک مرتبه به چاه می افتد،اما امریکا که خود را سردمدار دموکراسی جهان و حقوق بشر و حقوق بانوان مینامد،چهار مرتبه در چاه افتاد.
شاید هم شعار دموکراسی خواهی و حقوق بشر و حقوق بانوان امریکا همه دروغ باشد و هر رییس جمهور امریکا که می آید،بخاطر پرکردن جیب خود،سیاست های مختلف را در پیش میگیرد و گاهی خودش لشکر کشی میکند و بودجه میگیرد و گاهی دو کشور را جنگ می اندازد و طرفدار یکی از آنها میشود،مثل جنگ فعلی اوکراین و غزه و باز به نام کمک به یکی ازین کشور ها و کمک به اآنها بودجه میگیرد و در هم سویی با پارلمان و دیگر شرکت های سلاح سازی و غیره خورد و برد میکنند و کشور های بیچاره و مردم شان درجنگ های خانمان سوز،تلفات جانی و مالی میدهند.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است