بیست‌ونهم ماه می روز ملی زبان پشتو است
 
تاریخ انتشار:   ۰۹:۲۰    ۱۴۰۳/۳/۱۰ کد خبر: 175457 منبع: پرینت

هم‌زمان با بیست‌ونهم ماه می روز ملی زبان پشتو، بخش ادبیات پشتو اکادمی علوم طالبان اعلام کرد که تلاش‌ها به‌گونه‌ی جدی از بهر رشد این زبان ملی جریان دارد.
ضیالحق سیند عضو بخش ادبیات پشتو اکادمی علوم در باره این روز به طلوع‌نیوز گفت: «پروژه‌های کوتاه مدت و طولانی مدت طرح کردیم. پژو‌هش‌گران در بخش فلکولور و ادبیات زبان کار می‌کنند، پروژه‌های علمی اجرا می‌کنند و عملاً آنان به ساحه می‌روند.»

هم‌زمان با این برخی استادان دانش‌گاه، نویسنده‌ها و شهروندان کشور نیز خواهان رشد بیشتر زبان‌های ملی کشور هستند.
خالد تکل عضو آکادمی علوم در باره این روز گفت: «پیشنهاد من این است که زبان پشتو از حالت شعاری بیرون شود و در عمل، زبان ساینس شود، زبان تکنالوژی شود، زبان نصاب و رسمیات شود.»
نورالحبیب نثار معاون سرمحقق اکادمی علوم به طلوع‌نیوز گفت: «برای رشد زبان پشتو راه‌های مختلف است و کار بالایش جریان دارد. رسانه‌ها در انکشاف‌ آن زیاد نقش دارند؛ چه رسانه چاپی است یا رسانه‌های اجتماعی.»

شماری از شهروندان کشور از وزارت اطلاعات و فرهنگ می‌خواهند تا در زمینه رشد زبان‌های کشور توجه جدی کند.
صابر شمس باشنده پکتیا می‌گوید: «نیاز است در گوگل روی این زبان زیادتر کار شود که هر نوشته یا کتاب را از گوگل به آسانی پیدا کنیم.»
نیک محمد باشنده کابل می‌گوید: «کوشش کنند که حداقل از میان همین زبان‌ها، یک زبان بین‌المللی شود؛ مثل زبان‌های انگلیسی، عربی، ایتالیایی آلمانی که در سطح جهان در رده‌های اول است.»
بیست‌ونهم ماه می یا هشتم جوزا برابر است با روز ملی زبان پشتو که این روز هر سال از سوی فرهنگیان کشور بزرگ‌داشت می‌شود.

کد (5)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
زبان پشتو
آکادمی علوم
نظرات بینندگان:

>>>   در رمان داود خان یک اداره بنام پشتو تولنه ایجاد شده بود.
این اداره وظیفه اش این بود که لغات های بیگانه را از زبان پشتو حذف کند و در عوض لغات معادل را بسازند.
مثلی که در ایران در زمان رضا شاه پهلوی در مورد حذف لغات های عربی از زبان فارسی صورت میگرفت.
این اداره چنین لغات ها را پیدا کرده بود:
رادیو: غژ دبلی. یعنی صندوق صدا.
تنبور:شرنگ سوتی. یعنی سوته و یا دنده یی که شرنگاس میکند.
مامورین دولتی که کورس پشتو تولنه را میخواندند،چند افغانی معاش شان زیاد میشد.
اکثر مأمورین با این پول کاغذ تشناب میخریدند.

>>>   این روز ملی پشتو از کدام لهجه پشتیبانی می کند؟ از لهجه غلجاای یالهجه ی درانی؟ از کدامیک؟

>>>   اگر در مورد انکشاف زبان پشتو صداقت وجود دارد باید در تمام ولایات پشتون نشین مکاتب دخترانه تا صنف دوازدهم و موسسات تحصیلات عالی تا یطح لسانس و بالا تر از آن ایجاد شود تا زبان پشتو انکشاف کند.
۸۰ فیصد پشتون ها سواد ندارند .

>>>   این لهجه دربدری بیچارگی بد بختی این زبان مادران این سرزمین تباه کرد ملیون زن بیوه شد ملیون مادر بی پسر شد

>>>   ....افغانپشتونها مسلمان واقعی نه، بلکه در وهم اسلامپشتونی هستند یعنی نیمه مسلمان اند که نیم قرآن را هم قبول ندارند.
با رژیم افغانپشتونی انسانیت مردم و هم مسلمانی مردم فارسیزبان و پارسترکان در خطر و بدعت قرار میگیرد.
افغانپشتونها در شعار داد جهاد و اسلام میزنند که در عمل خودشان از کافر بد بدترند و فقط از دین استفاده تسلط قومیتی میکنند که نمیتوانند.
در مساجد و مدارس دینی افعانپشتونهای منفور در پهلوی دروس تحجرگرایی و همجنسگرایی جریان دارد و....

>>>   واقعا بی دینان و ‌دین داران طالب نما مانند دو تیقه قیچی اند. بی دینان اسلام و فرهنگ قرآن را غیر مستقیم قیچی می کنند. و دین داران طالب نما به شکل دیگری و مستقیم فرهنگ اسلام و قرآن را قطع می کنند؛ و طالب نمی داند نا آگاهانه ( ما به مهره پاکستان کاری نداریم) آب به آسیاب دشمن میریزند. ای بدبختان اسلام و قرآن. بیش از ۱۱۰۰ سال است که زبان فارسی در تقویت اسلام گوشا بوده؛ در مدرسه نظامیه ‌بغداد در دو ران تیموری های هرات بزرگ‌ترین خدمات را به اسلام همین فارسی زبانان کردند. شما در کل عرب مثل ابو علی سینا، مولوی شیخ عبدالله انصار فردوسی، بیدل، صاءب تبریزی و و و و خصوصا که لغت نامه زبان عربی را جاویدانگی بخشید راغب اصفهانیست. اینها خدمات بس شایانی به اسلام و قرآن نمودند؛ و حالا که جهان اسلام و مسیحیت بیدار شده، تبر استحمار را گرفته اید و به تنه ی این درخت کهن می زنید؛ و موفق هم نمی شوید. چون قرآن می گوید ما قرآن را حفظ می کنیم.
ای مگس عرسه سیمرغ نه جولانگه توست
ارز خود می بری و زحمت ما می دارید

>>>   ای مگس عرصه سیمرغ نه جولانگه توست
عرض خود می بری و زحمت ما می داری

>>>   لسان .....چی روز دارد ولله اگر معلوم باشد چی است این لسان یک زمان میگن داخل کمپیوتر انداختند لسان پشتو را هیچ قبول نمی کرد آخر ۱۰ ملیون دالر پشتون ها به شرکت مایکروسافت قطعات الکترونیکی دادند که پشتو را باید کمپیوتر قبول کند به بسیار مشکل قبول کرد. هههههههه
آریا از جرمنی

>>>   🌐⚽️🥎 قرار تحقیقات یک محقق و پروفبسور دیپارتمنت زبان پشتو از دانشگاه پشاور پاکستان که آفریدی تخلص میکرد و قبلا پروفایل او در انترنت قابل دسترس بود وی که در مورد پیدایش زبان پشتو تحقیقات داشته است زبان پشتو را در اصل زبان گروهی از جن/جنیات معرفی کرده است که این زبان توسط یک فرد پسر بزرگ-قومی که افغانه نام داشته و او علاقمند و در ارتباط با گروه جن بوده و زبان پشتونی جنیات را فرا گرفته که بعدها بوسیله وی این زبان جنیات یعنی زبان پشتو در جامعه آدمی شان ترویج و انتقال یافته است.

و بطور وضوح از قرائن بر می آید که طبیعتا گروه های مردم افغانپشتونی با سرشت و فطرت ذاتی جنیات تطابق دارد.
که در سینه و نهفته پشتونها جا گرفته است، که فرموده خداوند تعدادی جن ها هم حیله گر، سرکش نامسلمان مشرک بغاوتگر توهمی متعصب بدعتگر متحجر زشت ستیزگر ناسازگار، نیمه مسلمان، لجاجتی، جهل و جیل، ...، برترطلبی، زیاده خواهی، حاکم منشی، فتنه گر و بیشتر در شرارت، وحشت دهشت پخشی، در قانونشکنی، منافقت، فسادپیشه گی، وهم وسوسه.... و در کشت خون بین خودشان و بیشتر هم در کشت و خونریزی دیگران سخت مستعد هستند و چنین خوی خصلت دارند که نافرمانی خداوند و پیامبرش را نادیده گرفته پشتونوالی/جنپرستی شانرا بجا میکنند و بس. و اصلا بگونه کامل در عقیده و عمل به اسلام واقعی تسلیم نشده اند بجز شعار و دغدغه .... .

خداوند شاهد است که استاد دانشگاه پشتونخواه از زبان خودش به این تحقیقش سقه گذاشته است و دوکتورا گرفته، که شما علاقمندان با جستجو در گوگل و دیگر شبکه ها این سند را دیده و بیشتر معلومات کافی بدست آورده میتوانید و البته (با نوشتن در انگیسی، در زبان انگلیسی جستجوی تانرا سرچ کنید) تا موضوع را کاملا دریابید.
حالا چه بر می آید از تجلیل روز زبان پشتوی جنیات پرستی و شیطان منشی ؟ بجز نافرمانی خداوند و نتیجه به بدبختی های روزافزون و... که هم دنیا و هم آخرت از دست رفته میرود.
حال رژیم افغانپشتونی شروع کرده که مردم فارسیزبان و دیگران را مثل خودشان سرکش گمراه ناانسان و سیاه بخت سازند...

>>>   لطفا از ضیاالحق سیند افغانپشتونی در شبکه ایکس بپرسید که از پیدایش زبان پشتو مدرک واقعی و شفافیت راستی ارائه کند اگر تاریخ و فرهنگی دارند !؟

>>>   سرزمین ما جا مردم متحجر پشتونی و جهلسازیت نیست که پشتوزبانان یکسره به آنطرف مرز رانده شدنی است.
این روشنفکرکوردلان پشتونی مجرمتر از ناقلینسرحدی و شرکوچی شان است.
در مدرسه دینی پشتونگرایی ناانسانسازی تعصبگرایی تحجرگرایی همنجنسگرایی شبانه روزی شان


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است