منافع جابر انصار در کنسولگری افغانستان در مشهد
جابر انصار خانواده‌اش در ایتالیا به سر می‌برند. منابع و منافع مالی نقش کلیدی در پافشاری جابر انصار بر حفظ موقعیتش در کنسولگری مشهد دارد 
تاریخ انتشار:   ۰۱:۵۶    ۱۴۰۳/۳/۱۰ کد خبر: 175454 منبع: پرینت

کشاکش‌های اخیر در کنسولگری افغانستان در مشهد میان نمایندگان طالبان و جابر انصار، سرکنسول افغانستان، توجه‌ها را به سمت منابع و منافع انصار جلب کرده است. در حالی که طالبان سعی دارند کنترل این کنسولگری مهم را به دست بگیرند، انصار با پافشاری بر حفظ موقعیت خود، به مقابله با این فشارها برخاسته است. تحلیل این وضعیت نشان می‌دهد که انگیزه‌های مالی و منافع شخصی انصار نقش مهمی در این تقابل دارند.

جابر انصار که خانواده‌اش در ایتالیا به سر می‌برند و خود نیز به طور مرتب به اروپا سفر می‌کند، با یک بازی دوگانه مواجه است. از یک سو، طالبان به دنبال تصاحب کنسولگری و بهره‌برداری از منابع آن هستند و از سوی دیگر، انصار به حفظ منافع شخصی و مالی خود پایبند است. یکی از انگیزه‌های اصلی انصار برای مقاومت در برابر طالبان می‌تواند درآمدهای مالی قابل‌توجهی باشد که کنسولگری مشهد به همراه دارد. این منابع مالی، که احتمالاً پس از سقوط نظام جمهوری اسلامی افغانستان و حتی قبل از آن تحت نظارت دقیق قرار نداشته‌اند، می‌توانند منبع قابل‌توجهی از درآمد برای انصار و تیمش باشند.

کنسولگری‌ها به طور معمول از طریق ارایه خدمات کنسولی، از جمله صدور و تمدید پاسپورت، ویزا و اسناد رسمی، درآمد قابل‌توجهی کسب می‌کنند. در شرایطی که نظارت‌ها کاهش یافته و شفافیت مالی کمتر شده است، این منابع درآمدی می‌توانند به طور مستقیم به منافع شخصی مسئولان کنسولگری تبدیل شوند. انصار که به دلیل ارتباطات و سفرهای بین‌المللی خود، نیاز به منابع مالی پایدار و مطمئن دارد، احتمالاً از دست دادن این منافع را نمی‌پذیرد.

همچنین، امکان دارد که انصار از حمایت‌های غیررسمی و مالی برخی گروه‌ها یا افراد در داخل و خارج از ایران برخوردار باشد که به او اجازه می‌دهند در برابر فشارهای طالبان مقاومت کند. این حمایت‌ها می‌توانند انگیزه مضاعفی برای انصار باشند تا کنترل خود بر کنسولگری را حفظ کند و از منابع درآمدی آن بهره‌برداری کند.

از سوی دیگر، دولت ایران ممکن است تمایلی به واگذاری کنسولگری به طالبان نداشته باشد، زیرا این اقدام می‌تواند به تقویت موقعیت طالبان در منطقه منجر شود و تأثیرات ناخواسته‌ای بر امنیت داخلی و منطقه‌ای ایران داشته باشد. حفظ انصار در این موقعیت می‌تواند به نوعی تضمین‌کننده کنترل و نظارت غیرمستقیم ایران بر فعالیت‌های کنسولگری باشد.

در نهایت، تحلیل این وضعیت نشان می‌دهد که منابع و منافع مالی نقش کلیدی در پافشاری جابر انصار بر حفظ موقعیتش در کنسولگری مشهد دارند. این منابع مالی، به همراه احتمالات حمایت‌های غیررسمی و شرایط سیاسی و امنیتی منطقه، عواملی هستند که باعث شده‌اند انصار در برابر فشارهای طالبان مقاومت کند و به مقابله بپردازد. این وضعیت به وضوح نشان‌دهنده پیچیدگی‌های دیپلماتیک و مالی در عرصه سیاست خارجی افغانستان است.

کد (3)
----------------------------------

کنسولگری افغانستان در مشهد طی اطلاعیه ای اعلام کرد، صدور پاسپورت به علت مشکلات تکنیکی انجام نخواهد شد.
در اطلاعیه جدید کنسولگری افغانستان در مشهد  آمده است:
به اطلاع عموم هموطنان مقیم استان خراسان رضوی احتراما رسانیده میشود؛ خدمات قونسلگری کمافی سابق بدون کدام سکتگی جریان خواهد داشت اسناد مرتبه مورد وثوق نهاد های معتبر کشور میزبان و نهاد های بین المللی قرار دارد.
این نمایندگی آنچنان که بعد از سقوط نظام جمهوری اسلامی افغانستان بدون وقفه به مهاجرین خدمات عرضه نموده و مشروعیت خود را حفظ نموده اکنون نیز در همین جایگاه در نزد کشور میزبان قرار داشته در همه بخش ها فعالیت خود را ادامه خواهد داد و در مسیر ارایه خدمات هیچگونه موانع قانونی وجود ندارد.
آنچه محدودیت از سوی ریاست قونسلی کابل تحمیل شده غیر حرفوی، خلاف قانون و فاقد اعتبار است.
نمایندگی سیاسی و قونسلی جمهوری اسلامی افغانستان در مشهد با اراده قوی در عرصه خدمت گذاری صادق بوده و در این امر کوتاهی نخواهد کرد.

در این میان نامه واصله از وزارت خارجه طالبان حکایت از آن دارد که ماموریت آقای عبدالجابر انصار جنرال قونسل افغانستان در مشهد- ایران از تاریخ ۱۴۰۳/۳/۶ به پایان رسیده است،
در نامه طالبان آمده است؛ به اطلاع هموطنان محترم رسانیده میشود که اعتبار از تاریخ متذکره تمامی مدارک صادره با امضای و یا تایید آقای انصار فاقد ارزش قانونی و غیر قابل تایید در ادارات افغانستان و نمایندگی های آن در خارج از کشور و همچنان کشور میزبان میباشد.
هرگاه موردی پیش آید که متقاضیان سندی را از آدرس جنرال قونسلگری افغانستان در مشهد بدست بیاورند، مسوولیت عدم پذیرش آن بدوش خود شخص خواهد بود.
هموطنان گرامی متوجه کلاهبرداران افراد سودجو باشند.

ظاهرا طالبان در عوض پست جنرال کنسولگری افغانستان در مشهد، به جابر انصار بست معاونت امور معاهدات حوزه آسیا و افریقا در ریاست حقوق و معاهدات وزارت خارجه طالبان را پیشنهاد کرده بودند.
گفته میشود که جابر انصار این پست را رد کرده و حاضر به همکاری در آن بخش نشده است.

گفته میشود که از چندی پیش تنش بین نمایندگان طالبان و کارمندان پیشین‌ کنسولگری جریان داشته است. این تنش ها که از مدتی پیش آغاز شده، به تلاشهای طالبان برای ورود به کنسولگری افغانستان در مشهد انجامید. نماینده طالبان تلاش کردند که به کنسولگری‌ افغانستان در مشهد وارد شوند.
جابر انصار، سرکنسول افغانستان در مشهد به نصیر حقانی، سرکنسول تعیین شده‌ی طالبان در مشهد اجازه‌ی ورود به کنسولگری را نداده است. طالبان با فشار بر جابر انصار، سرکنسول افغانستان در کنسولگری مشهد، تلاش می‌کنند وی را برکنار کنند.
اکنون یک هفته از کشمکش بین کنسولگری و وزارت خارجه طالبان می گذرد و تمام روابط دیپلماتیک بین کنسولگری‌ افغانستان در مشهد و وزارت خارجه‌ طالبان قطع شده است. کنسولگری افغانستان در مشهد در حال حاضر تعطیل است.

(این خبر در بخش تلکس شایعات سایت شبکه اطلاع رسانی افغانستان نشر شده است)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
کنسولگری افغانستان
جابر انصار
نظرات بینندگان:

>>>   🤑 اگر کنسلگری ناافغانستان بدست افغانپشتونطالبانی برسد واضح است که امنیت مردم مشهد و وضعیت امن آن منطقه برهم میخورد....

>>>   نظر دهنده اول یک پنجاپی پاکستانی است که می‌خواهد جنگ قومی در کشور ما تقویت شود. این جاسوس پاکستانی در هر جا مردم ما را به قومگرایی تشویق می‌کند.

>>>   این انصار .... های قبلی اگر چند از طالبان ترریستان خوشم نمیاد ولی جابر اینها بودند افعانیستان دست ترریستان تسلیم کرد غنی ودم دستگاه غنی وعبدلا نابود شود

>>>   این شایعه واین خبر با غرض نشر شده است ونویسنده به زیرکی از طالبان دفاع کرده است. با اینکه این که ایشان را نمی شناسم اما می گویم جابر انصار حق دارد که فامیلش را به هرکجای این دنیا که خواست بفرستد به کسی مربوط نیست. مگر طالبان .... که زنان خود را در پاکستان رها کرده اند کسی متعرض شد؟
دولت ایران به هوش باشد که اگر این کنسولگری بدست طالبان بیفتد فاتحه امنیت مشهد خوانده شده است. به عینه شاهد بودید که با واگذاری سفارت درتهران و کنترول نکردن ورود افغان پشتو به داخل ایران چطور امنیت آهنین ایران شکسته شد. سالها بعد خواهید دانست که سقوط هلیکوپتر رییسی پلان این طالبان تروریست بوده است. مشهد یکی از شهرهای بزرگ زیارتی شیعیان است وقدم نحس تشنه به خونان وقاتلین شیعه را تحمل نمی کند. اگر این کنسولگری به خواست دولت ایران هم به طالبان واگذار شود مردم شیعه افعانستانی ساکن مشهد آرام نمی نشینند

>>>   چه جالب؟؟؟
سفارت در ایران به دست طالبان است اما قونسلگری نیست!!!!

>>>   بر سر تصاحب کنسولگری نه بهتر بگو دکان زرگری که در آمدش دالری است و ما مردم مهاجر ناچار و نادار از سر اجبار در صف این کنسول نا گری که به صف نانوایی میماند نه کنسولگری ایستاده و دالری که از فروش نان طفلان گشنه و پیران از کار گشته که دالر را تا به حال با دست لمس نکردند تهیه و تسلیم اینان میکنیم تا مهر یا امضایی از اینان بگیریم تا بتوانیم به این نیمه حیاتمان در این غروب غربت ادامه بدهیم.
مهاجری از مهاجران مقیم مشهد.

>>>   زمانی که مشهد بودم. رفتم کنسوالگری افغانستان کار اداری داشتم، همه ی کارمندان قبلی بودند ولی دو نماینده طالب آنجا کار می کردند، رفتار این دو با مردم مخصوصا خانمها بسیار! دور از ادب و نزاکت بودند (عقده ای و پرخاشگر)، خدا بداد مردم برسه!اگر جابر انصار دنبال منافع خود هست، حداقل کار مردم روی زمین نمی ماند! امان از روزی که نواسه های عبدالرحمان خان دیپلمات بشوند بیچاره مردم!!!

>>>   اگر اتفاقی برای امنیت ایران بیفتد تر و خشک با هم می سوزند

>>>   من همیشه برای ملت مظلوم و دردکشیده افغانستان دعا می‌کنم. خداوند به مرحمت خود کار و بار این کشور رنجدیده را به سامان آورد.
هرگونه اقدام نسنجیده ای مانند مورد ذکر شده یا اجازه ندادن به دختران و زنان برای تحصیل و کار و زندگانی شرافتمندانه، موجب جریحه‌دار شدن غرور جمعی مردم شرافتمند افغان خواهد شد.
امید که آخوند قندهاری کمی بیاندیشد و با آبرو و عزت مردم مسلمان، در پیش چشم جهانیان بازی نکند.

>>>   این یک کار حساب شده از سوی طالبان است.آنان در رابطه با ایران قدم به قدم جلو آمدند تارسیدند به این قونسولگری اما اگر جمهوری اسلامی ایران این قونسولگری مشهد را هم به طالبان بسپارد
حرکت قدم به قدم طالبان تکمیل می شود. این روزها در تورکیه اردوغان اعلان کرد که معافیت ویزای دیپلوماتیک را از طالبان پس گرفته ومعنیایش این است که تورکیه هم فهمید که با گروهی تروریست روبروست ونمی توان با این نفرات قانونی رفتار کردکلگی دنیا این غلامان روسیاه ومزدوران آمریکا وپاکستان را شناخته به جز کشور ایران*

>>>   «رحمت الله فیضان» مسئول نمایندگی وزارت خارجه طالبان در ولایت هرات به «آوا» گفت شکایات فراوانی مبنی بر فساد و کلاهبرداری در دوره انصار توسط افغان‌های مقیم ایران به وزارت امورخارجه رسیده و مورد بررسی قرار گرفته است.
وی افزود در نهایت وزارت خارجه پس از بررسی‌های همه جانبه تصمیم به پایان مأموریت سرکنسول گرفته و در سوم خرداد سال، آغاز مأموریت نصیراحمد حقانی را به جای وی اعلام کرده و این موضوع را نیز به کشور میزبان به شکل رسمی اطلاع داده است.

>>>   ذاکر جلالی مشاور وزیر خارجه حکومت طالبان در شبکه ایکس نوشت: ماموریت سرکنسول افغانستان در مشهد پایان یافته است و تا اعزام دیپلمات جدید، از مسئولین تهران و یا دبیراول کنسولگری مشهد، سرپرستی و ارائه خدمات را بر عهده خواهند گرفت.
وی افزود: تصمیم این که چه کسی باید از ماموریت دیپلماتیک یک کشور و یا کنسولگری، سرپرستی کند به کشور فرستنده برمی‌گردد.
جلالی اظهار داشت: مسئله مهم این است که در مشهد جمع کثیری از مهاجرین افغان حضور دارند و همه نیازمند خدمات شفاف کنسولی هستند.

مشاور وزیر خارجه حکومت طالبان همچنین تاکید کرد که یکی از اولویت‌های وزارت امور خارجه افغانستان مبارزه جدی در برابر فساد اداری است.
وی خاطرنشان کرد: در دوره قبلی دام بزرگ فساد اداری از بخش کنسولی وزارت تا نمایندگی‌ها در خارج از افغانستان پهن شده بود و پس از خشکاندن ریشه‌های فساد در مرکز، اکنون از بین بردن فساد در بخش‌های کنسولی خارج از کشور در دستور کار است.
جلالی تصریح کرد: موضوع اصلی در مشهد فساد اداری است که کنسول قبلی سهم قابل ملاحظه در آن داشته است.

>>>   کونسلگری نیست، نانوایی مافیائی است.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است