افشای املاک مقام‌های پیشین در امارات
تلکس شایعات 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۰۸    ۱۴۰۳/۲/۲۷ کد خبر: 175364 منبع: پرینت

یک نهاد روزنامه‌نگاری تحقیقی، فهرستی از دارایی‌های صدها مقام کنونی و پیشین و نهادهای حکومتی کشورهای مختلف در دبی را منتشر کرده است.
در این فهرست که بر اساس اطلاعات درز کرده تهیه شده، نام ده فرد از افغانستان هم دیده می‌شود که بیشترشان از مقام‌های حکومت پیشین یا بستگان آن‌ها اند.

به گزارش انترنشنال، این یافته‌ها را پروژه گزارش‌دهی فساد و جرایم سازمان‌يافته (OCCRP) نشر کرده که مقر آن در پایتخت امریکاست و از برخی نهادهای امریکایی بودجه دریافت می‌کند.
به جز یک نفر، بقیه ۹ فرد افغان در این فهرست، مقام پیشین یا وابسته به مقام‌های پیشین افغانستان اند. همچین به جز یک نفر (سید اسماعیل امیری) هیچ‌یک از ۹ افغان دیگر در این فهرست، از سوی نهاد تهیه‌کننده گزارش، مجرم معرفی نشده‌اند و مشخص نیست پول املاکی که در دبی خریده‌اند، از چه راهی به‌دست آمده‌است.

خانواده برادر مارشال فهیم: ۸.۸ میلیون دالر؛
بر اساس این گزارش، حصین فهیم و خانواده‌اش، یک ویلا در ناحیه یک شهر دبی به ارزش ۸ میلیون ۵۱۳ هزار دالر دارند. حصین فهیم، سهامدار کابل بانک و برادر مارشال فهیم، معاون اسبق رئيس‌جمهور افغانستان است. او بر اساس این گزارش، یک دفتر هم در دبی به ارزش ۲۹۲ هزار دالر دارد. این گزارش همچنین از زنی به نام ثریا فهیم نام می‌برد، که در ویلا شریک است.

ادیب، فرزند مارشال فهیم: ۳.۵ میلیون دالر؛
نام یک عضو دیگر خانواده مارشال فهیم که در گزارش اسرار دبی آمده، ادیب فهیم، پسر معاون اسبق رئيس‌جمهور افغانستان است. این گزارش افشا می‌کند که یک ویلا به ارزش ۱ میلیون و ۴۰۰ هزار دالر و سه آپارتمان، مجموعاً به ارزش ۲ میلیون و ۱۴۳ هزار دالر، به نام ادیب فهیم است. آقای فهیم، معاون اول ریاست امنیت ملی افغانستان بود که در ماه عقرب سال ۱۳۹۸ استعفا کرد.

احمدولی مسعود: ۱.۸ میلیون دالر؛
نام احمدولی مسعود، برادر احمدشاه مسعود، به همراه یک آپارتمان به ارزش ۱ میلیون ۸۵۳ هزار دالر، در فهرست اسرار دبی آمده است.
آقای مسعود پس از سقوط طالبان در سال ۲۰۰۲، سفیر افغانستان در لندن شد و تا سال ۲۰۰۶ در این مقام بود.

امیرزی سنگین: ۷۸۰ هزار دالر؛
دو آپارتمان به ارزش مجموعی ۷۸۰ هزار دالر (هر کدام ۳۹۰ هزار دالر)، بر اساس این گزارش، به‌نام امیرزی سنگین، وزیر مخابرات حکومت حامد کرزی ثبت است. آقای سنگین به تهیه‌کنندگان این گزارش گفته است که این آپارتمان‌ها را در سال‌های ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۸ از پول پس‌انداز خود خریده است. این وزیر سابق همچنین گفته است که پیش از ورود به کابینه افغانستان، مشاغل پردرآمدی داشته است.

اسدالله خالد: ۵.۵ میلیون دالر؛
در گزارش پروژه گزارش‌دهی فساد و جرایم سازمان‌يافته، از یک آپارتمان به ارزش ۵ میلیون و ۴۹۲ هزار دالر در ناحیه یک دبی نام برده شده که در گذشته متعلق به اسدالله خالد، رئيس اسبق امنیت ملی و وزیر دفاع پیشین افغانستان بوده است. آقای خالد به تماس تهیه‌کنندگان گزارش اسرار دبی درباره این ویلا پاسخ نداده است.

عتیق‌الله بریالی: ۷۳۱ هزار دالر؛
نام عتیق‌الله بریالی، معاون اسبق وزیر دفاع افغانستان هم در این گزارش آمده است. آقای بریالی که مقیم انگلستان است، بر اساس یافته‌های پروژه گزارش‌دهی فساد و جرایم سازمان‌يافته، یک آپارتمان به ارزش ۷۳۱ هزار دالر به‌نام خود در دبی دارد.

کمال‌الدین نبی‌‌زاده: ۲۵۸ هزار دالر؛
یک بازرگان افغان به نام کمال‌الدین نبی‌زاده که دو سال پیش به اتهام کمک به پولشویی برای سپاه قدس و همکاری با مقام‌های استخباراتی روسیه، از سوی ایالات متحده امریکا تحریم شد، به نوشته این گزارش، هم‌اکنون در دبی یک آپارتمان به ارزش ۲۵۸ هزار دالر دارد.

میر رحمان و اجمل رحمانی: بیش از ۵ میلیون دالر؛
نام رئیس پیشین مجلس نمایندگان افغانستان و پسرش، در این گزارش پر‌رنگ تر از بقیه افغان‌هایی است که پروژه گزارش‌دهی فساد و جرایم سازمان‌يافته به فهرست املاک و دارایی‌های آن‌ها در دبی دست یافته است.
در میان ۱۰ فرد افغان که در این گزارش فهرست شده‌اند، نام میر رحمان رحمانی و اجمل رحمانی، به همراه یک ویلا، دو آپارتمان و یک دفتر کاری به ارزش مجموعی بیش از ۵ میلیون دالر آمده است.
پروژه گزارش‌دهی فساد و جرایم سازمان‌يافته در جای دیگری از گزارش خود نوشته است که رحمانی‌ها به ارزش بیش از ۱۵ میلیون دالر در دبی املاک خریده‌اند. این املاک شامل ویلا، چند آپارتمان و ساختمان‌های چندطبقه است.
وزارت خارجه امریکا این دو نفر را به اتهام «فساد مالی گسترده» تحریم کرده‌است. میررحمان و اجمل رحمانی این اتهام‌ها را تکذیب کرده‌اند.

راشد پوپل، پسر کاکای کرزی: ۳.۸ میلیون دالر؛
یک آپارتمان گران‌قیمت به ارزش بیش از ۳ میلیون و ۸۲۴ هزار دالر در دبی، به نوشته تهیه‌کنندگان این گزارش، به نام راشد پوپل، پسر کاکای حامد کرزی، رئیس‌جمهور پیشین افغاستان ثبت است.
به نوشته این گزارش، راشد پوپل و برادرش راتب، یک شرکت مدیریت امنیتی در افغانستان داشته‌اند. راتب پوپل ده سال پیش به جرم قاچاق هروئین در امریکا زندانی شده است. این دو همچنین به پرداخت رشوه به طالبان، گروه‌های شبه‌نظامی دیگر و نیروهای امنیتی افغان، برای تامین امنیت کاروان‌های تدارکاتی ارتش امریکا در افغانستان متهم شده‌اند.
تا اینجای فهرست، همه افراد از مقام‌های دولت پیشین افغانستان یا بستگان آن‌ها بوده‌اند. هیچ‌کدام از این افراد، در گزارش «اسرار دبی» به عنوان مجرم یا مظنون به جرم فهرست نشده‌اند.

سید اسماعیل امیری: ۱.۶ میلیون دالر؛
تنها فرد غیروابسته به دستگاه حکومتی افغانستان در میان افغان‌های فهرست‌شده در گزارش پروژه گزارش‌دهی فساد و جرایم سازمان‌يافته، در عین حال تنها «مجرم» در میان آن‌هاست. سیداسماعیل امیری از ولایت هرات که ساکن ایالت کالیفرنیاست، یک ویلا به ارزش ۱ میلیون ۶۳۲ هزار دالر در دبی به نام خود دارد.
او که به جرم دست‌داشتن در کلاهبرداری ۱۰۰ میلیون دالری از دولت افغانستان، به ۱۵ ماه زندان در امریکا محکوم شد و این محکومیت را پشت سر گذاشت.

(این خبر در بخش تلکس شایعات سایت شبکه اطلاع رسانی افغانستان نشر شده است)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
مقامات پیشین
املاک دبی
نظرات بینندگان:

>>>   افشای بدون محاکمه چه فایده جواب انها اینه پول مالی خودم بود
تمام پایان
جاغوری

>>>   نام هایکه از قلم باقی مانده است:
صلاح الدین ربانی
امرالله ناصالح
بسم الله خان
قانونی
احمد ضیا جان
داود زی
اشرف غنی
کرزی
محب
فضلی
خوشحال سادات
سمیع سادات
منشی مجید
بیلدوزی ننگرهار
دختر اشرف غنی
ایوب سالنگی
حاجی قدیر
جلال یفتلی
پسر اشرف عنی
میرویس کرزی
جاوید قایم
عبدالله بیک

>>>   حنیف اتمر
ظاهر شاه
جنرال فهیم
جنرال دوستم
وزیر صحت زمان فراری بابا

>>>   تنها ثروتمندان افغانستان مفلس قابل
توجه و لست ساختن است یا ثروتمندان دیگر کشور هاهم باید اعلان شوند.
فرامرز


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است