طالبان متهم کرد؛ ایران گلایه کرد
 
تاریخ انتشار:   ۰۹:۵۷    ۱۴۰۳/۲/۷ کد خبر: 175241 منبع: پرینت

سه کشور همسایه از حملات داعش در افغانستان و منطقه حمایت می‌کنند.
امیرخان متقی وزیر خارجه طالبان گفت، یکی از این کشورها نیروی انسانی داعش را فراهم می‌کند، دومی برنامه‌های آموزشی آن را مهیا می‌کند و کشور سوم حملات داعش را سوق می‌دهد.

وزیر امور خارجه طالبان روز پنجشنبه (شش ثور) در مراسم افتتاحیه نمایشگاه افغان- قزاق تاکید کرد که این سه کشور همسایه زمینه را برای داعش در منطقه فراهم کرده‌اند.
آقای متقی از کشوری خاصی اسم نبرد. با این حال، منابع از درون طالبان به افغانستان اینترنشنال گفتند که هدف متقی از کشورهای همسایه افغانستان تاجیکستان، پاکستان و ایران است.
این منابع گفتند از نظر طالبان «تاجیکستان قوای بشری داعش را فراهم می‌کند، پاکستان افراد داعش را آموزش می‌دهد و ایران در زمینه نقل و انتقالات داعش نقش دارد.»

امیرخان متقی افزود بررسی‌های این گروه نشان می‌دهد که از هر ۱۰ مورد رویداد امنیتی، ۸ مورد آن در بیرون از افغانستان طراحی شده است. آقای متقی گفت که اگر این کشورها مسئولیت خود را به درستی انجام دهند، در افغانستان مشکلات امینتی بوجود نخواهد آمد.
وزیر خارجه طالبان تاکید کرد که افغانستان به دیگران آسیب نمی‌رساند و کشورهای دیگر هم از «اقدامات ویرانگر در افغانستان» دست بردارند. او تصریح کرد امنیت افغانستان به امنیت منطقه مرتبط است و افزود اگر افغانستان امن باشد منطقه در امان خواهد بود.

کاظمی قمی سفیر و نماینده رییس حمهور ایران در امور افغانستان می‌گوید که اراده برای «گشایش دروازه‌های افغانستان» به روی جهان وجود دارد تا این کشور «نقش مسوولانه» بازی کند. او با لحن گلایه آمیز به طالبان گفت: «سياست‌گذاری‌ها در موضوعاتی چنین مهم را نباید متاثر از بیانات و اعلامات خبری تفسیر کرد.»

انتقاد متقی یک روز پس از آن صورت می‌گیرد که رهبران ایران و پاکستان در یک بیانیه مشترک گفتند که حضور سازمان‌های تروریستی در افغانستان، امنیت منطقه‌ و جهان را تهدید می‌کند.
ابراهیم رییسی، رییس‌جمهور ایران این هفته از پاکستان دیدار کرد و افغانستان یکی از موضوعات بحث‌های او با شهباز شریف، نخست‌وزیر پاکستان بود.
در بیانیه مشترک آنها که روز چهارشنبه، ۵ ثور نشر شد، آمده است که پاکستان و ایران تعهد کرده‌اند تا برای توسعه افغانستان به عنوان یک کشور باثبات، مستقل و «عاری از تهدیدات تروریسم و قاچاق مواد مخدر» تلاش کنند.
طالبان بارها انتقاد کشورهای منطقه و غرب از حضور گروه‌های تروریستی در افغانستان را رد کرده است. به نظر می‌رسد که اظهارات متقی درباره حمایت کشورهای همسایه از داعش، واکنشی از روی نارضایتی به اظهارات رئیسی و شریف باشد.

کاظمی قمی که روابط خوبی با مقام‌های طالبان دارد، روز پنجشنبه در شبکه اکس نوشت که افغانستان تحت حاکمیت طالبان، «ظرفیت پیشبرد روندهای توسعه‌ای را در بستر ایجاد یک سلسله توافقات جمعی با همسایگان دارد.»
او گفت که اراده قوی برای «گشایش دروازه‌های افغانستان» به روی جهان وجود دارد تا به گفته او، «یک نقش مسئولانه و مثبت» بازی کند.
با این حال، نماینده رییس‌جمهور ایران تاکید کرد که سیاستگذاری‌ها نباید متاثر از گزارش‌های خبری باشد.

کد (9)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
طالبان
ایران
نظرات بینندگان:

>>>   مقصد از سه کشور همسایه،ایران و پاکستان و روسیه است.
هرچند روسیه مرز مشترک با افغانستان ندارد.
در پاکستان حملات انتحاری میشود و طالبان پاکستانی را متهم میکنند و یا داعش را.
در ایران نیز حمله انتحاری صورت گرفت و داعش را مسؤل دانستند.
در ماسکو همچنان.
در افغانستان نیز در زمان اشرف غنی،زمانی که آوازه شد که داعش در افغانستان آمده است. صدیق صدیقی سخنگوی وقت وزارت داخله به خبر نگاران گفت که این گپ ها دروغ است و داعش هیچ در افغانستان وجود ندارد.
در همان زمان هزاره ها در پارلمان عر میزدند که ما پوهنتون نمیخواهیم.لوحه پوهنتون را پس کنید و در عوض اش لوحه دانشگاه نصب کنید.
ما نام افغانستان را نمی خواهیم. نام این کشور خراسان است و پشتون ها از کوه های سلیمان اینجا آمدند.
یک گروپ دیگر را بنام جنبش روشنایی ایجاد کردند و مظاهرات را براه انداختند که لین برق ترکمنستان باید از بامیان بگذرد ،نه از مزار و بلخ!
همین بود که اشرف غنی چند نفر را وظیفه داد که در جلال آباد چند دکان را با بیرق ها و نوشته های داعش مزین کنند تا مردم خبر شوند که داعش در افغانستان آمده است.
همان بود که اولین حمله داعش به جنبش روشنایی صورت گرفت و بعد هم در چند تکیه خانه و محل هزاره ها و تا هنوز ادامه دارد.

>>>   🐆🐆🐆 رژیم و مردم افغانپشتون ناقلینسرحدی چنان زشت اند و بدترین شیطانیت و .....را یاد دارند که حتا در برابر حکم خداوند-مبین سرکشی دروغ منکری فتنهگرایی و حیله ابلیسی می نمایند که از راستی مکر و سرکشی شیطان-جنی فراموشت می شود !
...... که فرهنگ-دین کدام مردم تعصب تروریستی و انتحاری-داعشی است ؟؟؟
ولا و به بلا که اسلام-مسلمانی ما مردم ترکتباران/فارسیزبانان در پهلوی این مردم مزدورمنش ناامت و متعصب در خطرو شک قرار می گیرد،
مذهب توهمی این مردم غیر از افغانیت=شیطانیت=فغانیت ... و شرارت چیزی دیگری نیست و نبوده ...

>>>   🐧🐥🐣 گلاب-بروی شما فارسیزبانان/ترکتباران و دور از فرهنگ و ادب انسانی ما و شما؛
که مردم و رژیم افغانپشتونی تا چه حد سرکش و بی چشم هستن از واقعیت !
که خود شانرا منکر و حیوان درنده جور کرده اند،
یعنی از پاچه تاجکستان میگیرد تا که نگیرد
از پاچه ایرانیان میگیره تا نگیرش
از پاچه پاکستان میگیرد تا پاکستان نگیرش، و...
در فارسیدانشی میگویند: بگیریش که نگیرید !
گلاب برویتان که (افغانپشتوزبانها) چه قسم هستند !؟

>>>   چیزیکه در میان دولتمردان ..... به گونه مشترک وجود دارد عدم صداقت و ترس از خدا است.
همه شان فقط دروغ میگویند و سیاه را سفید مینمایند تو گویی که شاید از پس امروز نباشد فردایی.

>>>   🦓 افغانپشتونمتقی ناقلینسرحدی به ایران پاکستان و تاجکستان گفته است که شما کشور های همسایه هیچ تشویش نکنید که داعش در ناافغانستان حضور فزیکی ندارد، شما همسایه های غافل بیخبر ازینکه کل افغانپشتوناقلین افغانداعش تروریست هستند !
گلاب بروی تان: افغانکرزی، افغانغنی، افغانچاپلوس، افغانسرکش، افغانمجرم، افغانگوچی، افغانترش، افغانمزاهم، افغانمزدور نیابتی ...، افغانتروریست، افغانشرارت و...

>>>   ایران در برابر چند کشور صبر راهبردی دارد. افغانستان، پاگستان، ترکیه، اعراب حوزه خلیج فارس. ادربایجان.
چرا؟ چون ساختار این کشورها یا توسط استعمار سیصد سابه غرب به طور غیرطبیعی ساخته شده اند یا تحت استعمار غرب هستند و استقلال سیاسی ندارند.

پس اگر استعمار سیصدساله غرب رو به افول برود ساختار داخلی این کشورها اساسا شدیدا متاثر میشود. مثلا اگر امریکا رو به افول برود ایا ساختار سیاسی نظامی پاگستان همچنان اینگونه میماند؟ مثال دیگر، سلطه پشتونی بر خاک خراسان پیوسته به حمایت انگلیس و سپس امریگا وابسته بود و هنوز هم پس از توافق دوحه به لطف امریکا و حمایت تسلیحاتی و مالی هفتگی، حکومت به طالب واگذار شد. اگر این دو کشور امریکا و انگلیس نتوانند در منطقه چندان بازیگری کنند ایا سلطه پشتونی قائم به خود است؟ آیا دوامدار خواهد بود؟

عبدالرحمن که حمایت انگلیس را در نسل کشی داشت. حکومت قاجار را انگلیس تهدید کرد تا بخشهایی از خاک ایران جدا شود. کرزی و غنی که با پشتیانی امریکا به قدرت رسیدند و حتی امریکا برخلاف انتخابات غنی را بار دوم از صندوق دراورد. غنی سیاستهای ضدایرانی خواست امریکا را پیش برد و در عوض اجازه داشت واژه دانشگاه را نابود کند و پوهنتون را جای بیاندازد. طالب که در توافق دوحه به قدرت رسید و مجری سیاستهای امریکا در منطقه خواهد بود که میراث تسلیحاتی بسیاری برایشان گذاشت و هفتگی هم دلار به طالب میدهد.
اینها به دلیل قدرت قائم به خود به قدرت رسیدند و سلطه خود را برگرده دیگر اقوام تحمیل کردند یا همگی مزدور غرب بوده و هستند؟
مشخص است که وقتی دست دخالت استعمار غرب در اسیا کوتاه شود خودبخود قصر طالب میلرزد. خودبخود قصر ارتش پاکستان میلرزد. خودبخود قصر حاکمان عرب میلرزد. خودبخود قصر متوهمانه جهان ترک میلرزد. خودبخود قصر اسقاطیل میلرزد. خودبخود قصر السیسی در مصر میلرزد.

پس ایران بجای اتلاف وقت با ملیشه های استعمار در افغانستان و پاکستان و ترکیه و کشورهای عرب، چرا مستقیما سر مار را نزند؟ پس سیاست مشخصی در تضعیف امریکا در غرب اسیا و در اکراین ( شرق اروپا) و البته افریقا و امریکای جنوبی دنبال میکند.
الان وضعیت امریکا طوری شده است که هر صد روز یک تریلیون دلار به بدهی امریکا افزوده میشود. او میرود سامانه دفاع هوایی چند ده میلیون دلاری میسازد و به اکراین و اسقاطیل میدهد یا تانک چند میلیون دلاری، ایران پهپاد ۲۰ هزار دلاری به روسیه میدهد. تا مشخص شود امریکا تا چه زمانی توان چاپ پول بی پشتوانه را داشته باشد.

ایران ۱۳۰ پهپاد به سمت اسقاطیل میفرستد امریکا و اروپا و انگلیس و فرانسه از پایگاههای خود ده کشور منطقه ۱۰۸ جنگنده بسیار گران قیمت بلند میکنند تا پهپادها را با موشکهای گران سرنگون کنند و باز هم پهپادها به بالای مسجد الاقصی رسیده و با ۴۰ موشگ کروز ارزان فقط حدود ۱.۵ میلیارد دلار هزینه روی سامانه دفاعی اسقاطیل میگذراند و بگذریم از لانه جنگنده هایی که نابود شد و نگفتند.
ایران با جنگ نامتقارن اقتصاد جنگی بسیار وحشتناگی را به امریکا تحمیل میکند. از ۶۴ میلیارد دلاری که تصویب شد به اکراین و اسقاطیل بدهند با کمتر از صد میلیون دلار پهپاد نابود خواهد شد.
در چنین وضعی که قیمت نفت هم بالاست و به زیان امریکا و اروپا ( استعمار) است، چرا ایران باید ضربه زدن به امریکا را رها کرده با ترکیه یا طالب زورازمایی کند؟
وقتی پدر پولدار ( امریکا) سقط شد پشت فرزندانش هم خواهد لرزید که کشورهای مزدور منطقه و گروههای تروریسیتی ساخته دست امریکا مانند طالب و داعش باشد.

مگر یک فرد افغانستانی نمیداند که فرق بین طالب و داعش تنها رنگ پرچم است و هر طالبی میتواند در یک ثانیه داعشی شود و برعکس؟ هر دو را امریکا با فاصله چهل سال ساخته است ولی ساختار و باور و ماموریت یک چیز است.
بهرحال، اینکه طالب به ایران یا پاگستان میتازد یا به امریکا یا داعش تنها برای فریب افکار عمومی است تا خود را مردمی نشان داده و در بین مردم کمی محبوب شود. اینکه برخلاف عرف بین الملل توده را فریب داده و بر روی رودهای مشترک با کشورهای دیگر هر تعداد سدسازی میکند تنها برای اهداف امریکاست و فریب توده.

دود همه این مزدوری ها به چشم مردم خراسان خواهد رفت. اینها همانطور که یکبار در ۱۴ روز فرار کردند و در سوراخ موش در پاکستان پنهان شدند بار دیگر هم خواهند کرد.
تنها اینبار یک تفاوت است. اراده مردم عامل تغیبرات است نه خواست استعمار. چه در خراسان جان، چه در پاگستان، چه کشورهای عرب چه ترکیه و... وقتی دست استعمار از اسیا کوتاه شود ساختارهای استعماری هم فرو میریزند. همانطور که وقتی شاه ایران سرنگون شد دست امریکا از ایران کوتاه شد و اراده مردم در آن روز با شوری عجیب بر صحنه سیاسی مسلط گشت.

خواننده عاقل به اسانی میداند چرا طالبان و پاگستان و اعراب و ترکیه خواهان تضعیف امریکا و اسقاطبل نیستند و حتی طالبان از حمایت فلسطین و تقبیح اسقاطیل تا پنج ماه خودداری کرد. چون طالب و اسقاطیل و ارتش پاکستان و رهبران عرب همگی فرزندان استعمارند و از یک اخور میچرند. منافع مشترک دارند و سلطه انان قائم بخود نیست بلکه وابسته به پشتیبانی امریکاست.

>>>   🎮⚽️ درست گفتند که پیش ماه بشینی ماه می شوید و اگر پیش دیگ بشینی سیاه می شوید،
# حال افغانیت و افغانپشتونهای ناقلینسرحدی مثل پشت دیگ سیاه-دل، متعصب،حسادتی، حیله گر و سیاه کردار اند که به چشم عقل می بینید و می رنجید
# و اگر چنین نیست چرا فرمان شرعیتپشتونی=یکبام دوهوایی شده است !
# فارسیزباندانشی از وزارت محروم! داعشپشتون جنده وزیر ؟
# قاضیدوکتور ترکتباردانشی برطرف شدن! چلیپشتون قاضی شدن؟
زبانفارسیدانشی حذف شدن! زبانپشتوجهلسازی ترویج دادن؟
# حکم خداوند و پیامبر (علم-روشنی) فرض بر زن و مرد، ولی فرمان امیرافغانپشتونی سرکش (در واقع حذف کردن آیت و حدیث) و قبول نداشتن امر خداوند آیت و حدیث، ناقبولی فرضیت علم و دانش بر زن و مرد؟
# درس دادن (میم زرما تول زما دپشتون) در مدرسه افغانپشتونی! و صدها جندهپشتونی و جنده-افغانپشتونی دیگر...
# امنیت، زمین جایداد تحصیل کار ... فرهنگ زبان فارسی و ترکتباران را از مردم فارسیزبان و ترکتباران گرفتن! و برعکس تذکره مجانی، زمین رایگان، کمک آرد و پول، تحصیل، وزیری-پادشاهی، ملاامامی مسجد، ترویج فرهنگ جنده و زبان جهلسازی پشتو، پولیس و اردو جندهپشونی، امنیت و معلمیت دادن ها برای افغانپشتون جنده کوچی-ناقلین! چنین شریعت افغانجنده همینه؟
# در فارسیدانشی میگویند که (خران از هم پست تر و آبخوردنش از همه بلندتر) یعنی برتر طلبی! زیاده خواهی! خسادتورزی! خصلت و منش اینها از اسرائیل و نازی هیچ فرق ندارد، فقط بر ضد دیگران نازیپشتونی میکنند و بس.
# و هزاران اهداف حسادتی-شوم (زبان ازبکستیزی ترکمنستیزی فارسیستیزی فرهنگستیزی نسلکشی های مهندسی شده و مدارس نیمه-مسلمانی، پرور قومیتی-پشتو-آرتش، همجنسبازی ... را در پیش گرفته برنامه میکنند که به سرعت بد جریان دارد
# هویت زبانی-تباری ازمن، تاریخ و فرهنگ انسانی از ما ولی تعین مشخصه هویت را افغانپشتونی جاهلساز بر ما تحمیل و تطبیق میکند، چرا !؟، این روش استعماری استکباری دیگر کهنه-پشتون و جندهپشتون شده است.
# حالا از کهنهجنده افغانیت از فرهنگ افغانپشتونی توهمی، از افغانپشتو داعشی، از زبانپشتو تروریستی، از نمازجماعت-پشتونی، از فرمان و اعمال ناشرعی (یکبام و چند/۲ هوایی این ذات زشت-سرکشان) خود تانرا دور نگه کنید و به اولادها آگاهی دهید که از نزدیکی با نااهل-افغانپشتونی پرهیز کنند که (خصلت انسانیت انسانی تان و مسلمانی واقعی تان در بیراهه، شیطان-انسی شدن و بلاخره خدای ناخواسته بسوی جهنم خالدین سوق نگردید،
# این گروه های ناقلینسرحدی جندهپشتونی بطرف سرحد کویته فراری و رانده شدنی هست که ضروریست
شیرزی از هند

>>>   این نطردهنده ها که افغان پشتون ایتو افغان پشتون ناقلین ایتو اینها همه اش درخارج .... خارجها افتاده اگر باور نمکنی شیرزی ازهند اتش خاری ازجرمنی اون یکی ازفلان خارج این ....به فکر خودش شان ما مردم واقوام افغانستان چه فرص کردن جنک مال ما باشه غم عزیزان از دست رفته از ما باشه کشنگی مال ما باشه دربدری اورگی مال باشه بی پولی مال باشه درخرج اینها زندگی کند بهترین ماشین بهترین خانه مال اینها باشه بانیم شورتک عینک دودی در کنار دریا چکر مال اینها باشه نی بچیم دوره ای که شما ازاحساسات مردم استفاده میکردی تمام شد میدانی مردم به شما به چشم .... دوره شما گذشت حال جوانان این وطن زیر سین قانونی قاچاقی ازوطن با دست وجیب خالی از پاکستان تیر میشه از ایران تیر میشه از ترکیه تیر میشه از یونان تیرمیشه به اروپا به امریکا خود را میرسانه ابروی شمارا ده حامون خارج بورد ومیبره حلا فحمیدی که دوره ای وتاریخ تان تمام شد

>>>   .....این گروه .....طالبان نابود کند واقعا حالا احساس مکنم چه گرفتاری پیش امده

>>>   طالبان رفتنی هست ولی رفتن اینها هم هزینه درست میشود


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است