طالبان تنها زعیم و رهبر پشتونها هستند
 
تاریخ انتشار:   ۱۲:۲۵    ۱۴۰۳/۱/۸ کد خبر: 175093 منبع: پرینت

صرف نظر از از هر گونه بحث و دیدگاه های متفاوتی که در روزهای اخیر بر سر تصرف خانه و محل اقامت جناب گلبدین حکمتیار امیر حزب اسلامی افغانستان در منطقۀ دارالامان شهر کابل و انتقال وی به خانه و محل دیگر شهر توسط طالبان ارائه شد و می شود، این جا دو نکته در مورد طالبان واقعیت مشهود و مسلم است:

1 - طالبان رهبری و زعامت جهادی و اسلامی را از تمام تنظیم ها ‌‌و گروه های جهادی و اسلامی گرفتند. نظامی را که آنها در افغانستان ایجاد کرده اند، نظامی ‌مبتنی بر شریعت اسلامی است. تمام تنظیم های جهادی و اسلامی دیگر به شمول حکمتیار از ساختن چنین نظام و ‌اداره و کنترل افغانستان بصورت یک دست و یک پارچه ناتوان و ناکام باقی ماندند. اینکه آنها ادعا می کنند نظام طالبان، نظام اسلامی و مطابق شریعت اسلامی نیست، نادرست است. ادعای آنها ناشی از ناتوانی و ناکامی خودشان در ساختن نظام اسلامی حتی نظام اسلامی مورد نظر خودشان است.

2 - طالبان از نظر قومی، زعامت و رهبری جامعۀ پشتون را صاحب شدند. نه حکمتیار و نه کدام رهبر تنظیم جهادی و اسلامی دیگر و نه هم کدام رهبر و چهرۀ سیاسی دیگری متعلق به جامعه و قوم پشتون به شمول حامد کرزی و اشرف غنی نمی توانند ادعای رهبری و زعامت میان پشتون ها را داشته باشند.
بنا بر این برای طالبان در مسند حاکمیت و امارت ادعای هیچ کسی از رهبر تنظیم جهادی واسلامی تا مدعی رهبری و مشری ناسیونالیزم افغانی و حتی شراکت آنها در رهبری و زعامت هر دو عرصۀ متذکره قابل قبول نیست. واقعیت نیز همین است که مدعیان زعامت و رهبری در هر دو میدان توسط طالبان رانده شدند و شکست خوردند.

محمد اکرام اندیشمند


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
طالبان
پشتون
نظرات بینندگان:

>>>   مولانا محمد اسماعیل دانشیار
دیدگاه ها ونظرات هرکدام شما که
مبتني بر ادبیات اخلاقی وتحریری
باشدمحترم میباشد.
یک چند مطلبی را خدمت شماباید
متذکر شد. ایجاد حرکت های سیاسی،احزاب سیاسی جنبش‌ ها و نهادهای مختلفی دارندفعالیت های می داشته باشند.
یگان استثنایی اگر وجود
داشته باشد. درغیر آن جاده
یکطرفه است، همه ده گروی
استخبارات بیگانه و ابرقدرت
هاست، بدون وابستگی به استخبارات بیرونی راه رسیدن به اهداف قدرت ده کشورهای جهان سوم مانند افغانستان ما ممکن نیست. باید همه بیدار شده باشند.
بازی های استخباراتی کلان
جهان ومنطقه ای دست آمریکا و
انگلیس ووومتحدان شان است.
جریانات سیاسی فوقا نام برده
شده درست که در آغاز به پاکی
ایجاد می شود.
دروسط راه پروتکلهای با دستگاه های استخباراتی می انجامد. مدتی این ها رو برسر قدرت واریکه قدرت می آورند.
آنها دنبال تدویر اهداف خود هستند،
این ها دنبال تطبیق اهداف خود،
بیست سال پیش هم معامله ای
استخباراتی زود گزر بود، چانس
برای احزاب سیاسی ووو همه بود.
استفاده درست نتوانستند. حکومت
نه جهادی بودونه اسلامی که مدعی
بودند. از حکومت نجیب الله
بدتر بود، بلکه حکومت ویرا سرنگون کردن. ما حکومت اسلامی میسازیم
کدام جایش اسلامی بود، بیاآیند واقعیت هاره بیان کنیم،
خلاصه سخن آمدورفت نظام ها درافغانستان وسائر نقاط جهان
کشورهای جهان سوم آمدورفت
مقطعی است. پروژه‌های است،
بنفع شان بود. ادامه می داشته
باشد. نبود بدیل برش می‌سازد.
نگران نباشید.
شاعر مي فرمايد!
بروقوی شو اگر راحت جهان می طلبی
که درنظام طبیعت ضعیف پامال است،
قوی شدن اتحاد و همبستگی ملی تان را حفظ کنید.
بعدش روی آوردن به علم و دانش
وتکنولوژی معاصر وووو فکر کلان
ایجاد فابریکات ووو همه کار را انجام بتیم برادروار بدور ازتعصبات به قومی
که اسلام را بشکل واقعی اش بمردم تشریح وتفهیم نمایند. درتمام عرصه فراگیری و کسب دانش که آرزوی ماست. یک بامب دو هوا وچند هوا نباشد،
در غیر اینصورت جنگ های نیابتی را استخبارات بیرونی راه اندازی می کند.
روی آرامش را مردم افغانستان نمی بیند. رویکرد قضیه رو باید بدانید باید همه مبتني بر عدالت اجتماعی باشد. که نیست
بقا و زوال حکومت ها اساسش بی عدالتی های سیاسی و فسادهای اخلاقی وحق تلفی هاست. بحث
حکمتیار یک گب خورد است. این هم بدستور آی اس آی کابل را ویران کرد. خودش مهره ای استخبارات بیگانه است.

>>>   قادر آشنا
برادر مجاهد حکمتیار هرگز به مقام زعامت و رهبری چه در سطح پشتونها چه درسطح کل کشور نمیرسد ولی یک کار را شاید بکند وآن ایجاد درز و اختلاف میان سران تالبان ۰ پسران حقانی را از خود ساخته و امکان دارد که رقبای قندهاری را پس بزند۰ برادر مجاهد سابقهء ایجاد بی اعتمادی و نفاق افگنی را در میان شورای جهادی ننگرهار دارد۰ برادر مجاهد؛ تمام اعضای شورای جهادی ننگرهار را که قبلا متحد بودند پاشان پاشان کرد یکی را توسط دیگر به قتل رساند

>>>   Nasir Ahmad Mirzazada
گلبدین ازین بدتر باید مجازات شود ولی طالب نماینده پشتون ها نیستند اینکه خو پسان میگویند یا فکر میکنند حرف جدا است همین امروز صندوق رای گیری بگذارند در مناطق خود پشتون نشین معلوم میشود که چند فیصد رای میاورند

>>>   Nasim Sata
گلبدین همرا حقانی های می‌خواهد علیه کندهاریهای کودتا کند که توسط کندهاریهای نظر بند شده است این ....

>>>   Gharib Mohammad Dadras
حکومت ۲۰ ساله کرزی و غنی باهمیاری سردمداران قومی و مذهبی زمینه ساز رویکار آمدن طالبان بوده وهم استخبارات منطقه وجهانی در پشت صحنه برای یکدست سازی وتمرکز قدرت بدست یک گروه گوش به فرمان وحمایت مالی جهت منافع استراتژیک قدرت بزرگ وسرکوب بیرحمانه اعتراض ها ونارضایتیها بدست گروه قومی ویژگی این نظام را تشکیل میدهد،حاکمیت زور وسرنیزه هیچوقت به نفع قاطبه مردم نمیباشد،اعتراض ونارضایتی مردم ولسوالی بالابلوک فراه نشان میدهد که طالبان نماینده واقعی خلق پشتون نمیباشند وتخلیه اجباری اقامتگاه رهبر ح ا که در دوره جهاد خودرا مدافع اکثریت جامعه پشتون میدانست ویک رهبر مشهور ومقتدر دوره جهاد بود نیز محبوبیت لیدرشیپی طالبان را لکه دار ساخت وهم ممنوعیت آموزش دختران و جلوگیری از اشتغال زنان که بدستور بیگانگان است نیز حاکمیت متحجر آنهارا زیر سوال میبرد،همچنان تصفیه قومی از ادارات دولتی خود استبداد قومی را نشان میدهد که عادلانه نیست.

>>>   Haji Kheradmand
تعریف برادر اندیشمند از نظام مبتنی بر شریعت اسلامی اگر نظام قومی و متعصب طالبانی باشد تعجب باید کرد

>>>   Mohammad Ashraf Sharif
حکمتیار به اثر توافق در زمان جمهوریت اشرف غنی به کابل امد در دارالامان جای سکونت برایش داده شد و تا حال در انجا زندگی میکرد تعمیر که او در انجا بود و باش داشت مربوط وزارت دفاع است رژیم تغیر کرد و طالبها بقدرت رسیدند و یک حکومت جدید با راه و روش جدید رویکار امد توافق هم از هم پاشید انچه جمهوریت غنی از موجودیت حکمتیار نفع میبرد که اپوزیسیون واقع نشود برای طالبها اهمیت ندارد و امارت حاکمیت مطلق با لای کشور دارد و به ناز و نیاز حکمتیار ضرورت ندارند و از جانبی هم حزب اسلامی حکمتیار یکی قوماندانهای طالبها را بنام مولوی منصور که در ان زمان به تنظم حرکت انقلاب اسلامی مولوی صاحب محمد نبی منسوب بود در پکتیا به شهادت رسانیدند که پسر او فعلا " وزیر اب و برق در کابینه طالبها میباشد که ملا عبدالطیف منصور نام دارد جنجال و کشیده گی طالبها و حکمتیار از همین ناحیه است حال هم با حکمتیار طالبها بسیار مراعت کرده است و حکمتیار هم هر روز در بیانات و اظهارات خود بر نوع نظام طالبانی انتقاد میکند و از باز شدن مکاتیب دخترانه که خلاف فرمان امیرالمونین حرف بزبان می اورد که قهر و غصه طالبها را بر می انگیزد اگر حکمتیار میخواهد ارام و بیدون دغدغه در افغانستان زندگی کند به امارت اسلامی طالبها بیعت کند و از رهبر و رهبر بازی دست بشوید و بمثل یک فرد عادی زندگی نماید این بهتر خواهد بود !؟ و باصطلاح وطنی او زمانهای سابق را گاو خورد .

>>>   Tahery Arianfar
واقعیت است !
علیرغم اینکه در ساختن نظام ناکام مانده اند این چهره ها چیزی جزء فساد، دست آورد دگری ندارند .
یک بخش کلان از شکست جمهوریت همین پروژه بگیر و مردم فروش های تیکه دار قومی اند.
امارت تنها دلیل موفقیت شان یکدست بودن قدرت شان است.
تا زمانی که یک پارچه باشند و فساد نکنند موفق خواهند بود .

>>>   ارسلان خراسانی
Mohammad Ekram Andishmand
یکی از قاتلین آمرصاحب شهید را از پشتون (اوغان ها) جدا ساختید
اسمش را خوب می دانید اینکه تعلل کردید نمی دانیم

>>>   Ahmad Shah Farid
فکر کنم گپ حسابی و روشن‌ از سوی گروهی طالبان در برابر چهره‌های مربوط به حوزه جهاد و زعمای قومی پشتون همین است که شما مختصر کردید. اما پرسش اینجاست که آیا طالبان هنوز از دیدگاهی اون چهره‌های جهادی و زعمای قومی پشتون یک واقعیت در این کشور است یا خیر؟ اگر این‌ها واقعیت اجتماعی و سیاسی و قومی در این کشور هستند، پس شما کی هستید؟

>>>   Naqibullah Akhger
جناب اند یشمند صاحب !
سال ۱۳۹۶ اولین سال ورودم به دانشگاه رساله ای از شما تحت عنوان سال های تجاوز ومقاومت، مرور نموده بودم بعد از آن همیشه در تلاش این بودم تا فرصت را مساعد نموده باشما تماس مستقیم برقرار نماییم تا از اندوخته های علمی وتجربی تان استفاده نماییم حال نظر به این تحلیل در ارتباط به گروه تروریستی طالب که از شما مرور نمودم کاملأ نا امید شدم ومنحیث یک جوان از شما این توقع را نداشتم اینگونه برای یک گروه تروریستی لابگری نماییند...!

>>>   Jalal Hosham
تبصره شما دقیق ؛اما صندق رائی باید این را ثابت سازد که واقعا طالبان از اکثریت قوم پشتون نمایندگی می‌کند یا خیر !

>>>   Ateq Haidari
جناب استاد !
زعامت سران محترم پشتون یکی پی دیگر هیچ مشکل نخواهد داشت . همه گل یک باغ اند . این گروه حاکم به وآنچه را که در رسانه ها درز کرد گویا محل های دولتی است .که غضب شده وباید دوباره برگردد ، به نظر می رسد که اقدام چند روز پیش گروه حاکم بر استرداد دها جریب زمین در اطراف مقبره مارشال صاحب وبرای خاموش ساختن اذهان مردم ، چنین یک عکس العمل را انجام دادند وثابت بسازند که ما فرق قائل نیستیم در هر جا وپیش هر شخص که املاک دولتی ویا هم توزیع شده حکومت قبلی باشد ما دوباره مسترد می کنیم .

>>>   Sayed Moqim Homauon
تحلیل جناب شما کاملن درست
و اما کلمه جناب و امیر حزب اسلام را برای فرد شرف باخته و جنایتکاری چون گلب الدین شایسته نمیدانم

>>>   Тайеб Тайеб
نظام امارت اسلامی تالب ها کاملن مطابق اسلام ناب محمدی است

>>>   Nazefullah Afzali
اندیشمند صاحب گرامی!
تحلیل شما بجا است ولی حکمتیار صاحب در طول عمرش در هر نظام به همچون مشکلات دچار می شود.فکر میکنم به وی عادی شده باشد.

>>>   Nasir Bahrami
در این که رهبری و زعامت را از تمام تنظیم گرفته و رهبری قوم پشتون را هم به صورت کلی بدست اورده هیچ شک و شبهه نیست اما در این که نظام را که ایجاد کرده اند نظامی‌است که مبتنی بر شریعت اسلامی است را با شما موافق نیستم زیرا یکی از ستون های اساسی نظام اسلامی شاید هم یکی از مهم ترین ستون های که نظام اسلام بر ان استوار‌ است عدالت است که در نظام اینا اصلا چیزی بنام عدالت وجود ندارد بلی میشود گفت که یک نظام مطلق تک قومی و تک‌گروهی است

>>>   سیدفاضل منتظری
شما پیروزی مجدد ط/ البان را در چه می دانند!؟
پیروزی نظامی، یا دسیسه جهانی!؟ در روابط بین الملل چیزی را بنام موازنه قوا حتمن مطالعه کردند که قدرت های بزرگ جهانی گروه ها وشبکه های افراطی را وسیله استفاده قرار می دهند اگر خودشان نبودن توسط گروه های نیابتی شان پیش برده شود !؟
حقیقت این است که پشتون هنوز رهبر درست وخوب نداشتن هرچه رهبر که داشتن شورش وخشونت کردند برای بقا خود وخوشی های کشور های اجانب وبیگانه
درضمن عامل پیروزی طالبان همین رهبران که شما پیامبران بی امت شان می گویند در بیست سال اخیر بودند
نقش عادت واره پشتون ها در پیروزی وتجدید حیات دوباره طالبان مشخص وبرجسته است
>>>   وقت این نوشته ها .....را بخوانید درک کرده میتوانید که این ګروهای قومی بر علاوه مزدوری بدون شرط به شرق و غرب پاکستان و ایران باز هم زلیلانه از وطن ګریختند و حالا بدون توشتن چینی حرفهای بی معنی چیز دیګر ندارند برای تان اشکار میګردد

>>>   💔💥 دقیقا و عملا افغانپشتونطالبان زعیم، پیشوا، رهبر، کفیل، ضامن و وکیل تمام مردم افغانپشتون/پشتونکوچی و پشتوزبانان بوده و است و بس.
💥 همین خاموشی و رضایت و یا نوع بیطرفی مردم عام افغانپشتونها (در برابر ظلمهای افغانپشتونطالبان) نوع طرفداری است و معنای پشتونوالی در بین پشتوزبانها را نشان میدهد.
💥 پس اگر افغانپشتونطالبان نماینده مسلح پشتوزبانان نیست، پس چرا درگت زمینها، مناطق، جایداد فارسیزبانان بزور غضب می شود توسط افغانپشتونها ؟
💥 اگر افغانپشتونطالبان زعیم و خدمتگار قومیت پشتوزبانان نیست پس چرا به مهاجرین پشتوزبان که از پاکستان می آیند به آنها تذکره نان پول کالا زمین رایگان میدهند و به مهاجرین پشتون کمک جهانی را جذب میکنند
💥 و فارسیزبانان که از ایران می آیند تعداد آنها توسط افغانپشتونطالبان شکنجه قتل و ازبین برده میشود چرا!؟
💥 دل و چشم و گوش مردم افغانپشتونها از طرف (شیطانها و جنهای پشتوزبان) مهر زده شده است که این متعصبین اصلا حق و راست را پنهان نموده و منکر میشوند و دروغ ظلم را حق می پندارند
💥 اگر چنین نبوده و نیست پس چطور و چگونه تمام پشتونهای روشنفکر-متعصبدرون در آمدن و بودن و جنایات قومیتی-زبانی افغانپشتونطالبان کاملا راضی و خاموش بوده و خوشحال هستند،
💥 پشتوزبان های ..... حتی در برابر بیان و صدای مظلوم و حق مردم فارسیزبانان (از قومیت پشتونی و افغانپشتونطالبان جنایتکار دفاع و حمایت زبانی کرده اند و لوکه بجان فارسیزبانان بیگناه انتحاری کرده باشد، پشتوزبانها از افغانپشتون طرفداری میکنند، لعنت به منکران و دروغگویان که نمی کنید؟
💥 به مثال نمونه اشرف غنی، اتمر، کرزی، گلبدین، برادران کرزی و غنی، عبدالله، مسلمیار، داودزی، اسماعیل یون، ملا تره خیل، .... محب، احمدزیها، الکوزیها، ستانکزیها، پوپلزیها، نورزیها توسط افغانپشتونطالبان استقبال نشده است !؟
💥 پشتوزبانها یا افغانپشتونها در رای گیری های مختلف فقط به پشتونهای متعصب و قومیتپرست شانرا رای داده و میدهند اگرچه آن کاندید پشتون چه در راه خدا و پیامبر عیار باشد و یا نباشد کافی است پشتون یا پشتوزبان برای افغانپشتونها باشند کافیست اگر چه ناانسانی و ناحق هم باشد !؟
💥 افغانپشتونها خیلی حیله مکر دروغ فریب تهمت منافقت همزمان کافر-مسلمان هم هستن و چنین میشوند تا پله ترازو پشتوزبانان گلرنگ شود.
💥 کدام احمق اگر نفهمد و یا غافل و خرباور باشد که افغانپشتونطالبان ناقلین زعیم و رهبر تمام پشتوزبانان نباشد و یا نیست، که افغانپشتونطالبان در روز روشن (حق زمین و ملکیت مردم ازبک ایماق سادات هزاره ترکمن تاجک را) برای گروه های پشتوزبان های ناقلین و دعواگرن کوچیپشتون داده و میدهند، دروغ است!
💥 چقدر فارسیزبان و ترکتباران بنام های آدم-ربایی و غیره قتل عام میشوند از طرف افغانپشتونطالبان !؟
💥 اگر این وضعیت جور و چپاولگری اشغالگری افغانپشتونطالبان برای مردم پشتوزبانان فایده نکرده یا نیست، پس در ادارات دولتی و اجتماع و بازار چطور وضعیت اقتصادی و اجتماعی پشتوزبانان اشغالگر بهتر و خوب شده و از فارسیزبانان/ترکتباران بدتر و خراب شده اند،
💥 چرا بیشتر و یا تمام کمک غذایی سازمان ملل بمردم ناقلین پشتوزبانان توضیح میشود نه برای غیر پشتوزبان، چرا ؟
💥 در واقعیت عمل همه مردم افغانپشتون ناثابت هستن و خصلت استفاده جویی دارند و عادت-خواست یک بام و دو هوایی دارند در حضور فارسیزبان خوشبرخوردی میکنند ولی در دل و نیت بد فطرت قومیت پرستی پشتونوالی میکنند اگرچه خلاف هدایت قرآن و انسانیت هم باشد و...، آیا این واقعیت وجدانی نیست !؟
💥 افغانپشتونها بسیار چل ول خاموشانه و پشتونوالی دوستی دشمنی درونپشتونی را دربین خودشان میراثی یاد دارند،
💥 خبردار به شما مردم فارسیزبانان/ترکتباران ازین پس فریب نخورید به زبان ملای پشتوزبان اعتماد نکنید، گفتار غفلتکننده و صدای (وحدت اخوت همه شمول و فراگیر بین الافغانی و...) سبب بدبختی محرومیت و کشتار شما شده این کلمات وسیله تلک انتحاری تدریجی است،
👈 شما مردم فارسیزبان زبانپرور-قومیتپرور خودتان شوید و باشید ، ورنه روزی سرکوب و محروم می گردید چه امروز یا سال پس و...


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است