اولین روز تفاوت بین ایرانیان و مهاجرین افغان
شاید بسیاری از مهاجرین توقع آن چنانی از دولت ایران نداشته باشند که به افغانها هم پول یارانه واریز نماید، بلکه درد دل مهاجرین این است که چرا هیچ کدام از مسئولین افغانی در این رابطه اقدامی که نکرده اند هیچ، حتی سخنی نیز به میان نیاورده اند 
تاریخ انتشار:   ۲۳:۳۵    ۱۳۸۹/۹/۲۸ کد خبر: 17499 منبع: پرینت

به گزارش بخش سیاسی شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، سرانجام بعد از ماه ها انتظار سخت و افزایش روز افزون نگرانی و اضطراب برای مهاجرین ساکن در ایران، امروز یکشنبه 28 قوس طرح هدفمند کردن یارانه ها توسط رئیس جمهور ایران اجرایی شد.

داکتر محمود احمدی نژاد با بیان اینکه به حساب سرپرست خانوار به ازای هر نفر 81 هزار تومان برای دو ماه واریز شده است، گفت: دولت ایران تلاش می کند تا این مبلغ را برای مرحله دوم پرداخت به شهروندان ایرانی تا دو برابر افزایش دهد.

همچنین از آنجایی که نان به عنوان مهمترین غذای مردم شناخته می‌شود و مردم باید نان خوب بخورند ظرف 7 تا 10 روز آینده برای هر نفر مبلغ 8 هزار تومان یارانه نقدی جداگانه به حساب آنها واریز می‌شود.

لازم است در این رابطه توضیح داده شود که از این پس دولت ایران به برخی از کالاهای خود از جمله نان، بنزین یا تل، آب و برق و گاز و ... سوپسید یا یارانه نمی دهد و به جای آن پول برآورد شده آن را به هر شخص می دهد تا بدین طریق مردم را تشویق نماید در نحوه مصرف کالاها، صرفه جویی نمایند. یعنی هرچه کمتر نان و بنزین و برق و آب و گاز استفاده نمایند ما بقی این پول واریز شده به خود آنها تعلق می گیرد.

از دو سال قبل به این طرف که این موضوع بصورت جدی در ایران مطرح شده، بسیاری از مهاجرین افغانستانی به دلیل ترس از ایجاد تورم حاصل از این طرح و بخاطر فرار از هزینه های سنگین زندگی، جمهوری اسلامی ایران را ترک کردند و چون امیدی به بهبود زندگی در کشورشان نداشتند، عازم کشورهای اروپایی شدند.

واضح است که با اجرایی هدفمندسازی یارانه‌ها و آزادسازی قیمت‌ها هزینه‌های زندگی و معیشت برای اتباع خارجی بالا می‌رود و در مقابل ایرانیان از یارانه هدفمند استفاده می‌کنند. از این پس با حذف سوپسید دولتی قیمت کالاهای عمومی افزایش می یابد که با پرداخت کمک‌های نقدی به شهروندان ایرانی بخشی از آن جبران خواهد شد اما وضعیت اتباع خارجی و به‌خصوص مهاجرین افغانی دارای مدرک اقامتی دچار مشکلات عدیده خواهد شد.

بدین صورت که سرپرست هر خانواده باید هر ماه بیش از نیمی از درآمد خود را هزینه آب و برق و گاز پرداخت نماید که این سبب افزایش فاصله طبقاتی فراوان بین ایرانیان و مهاجران میگردد.

منظور ما از بیان این مطلب این نیست که چرا دولت ایران به اتباع خارجی و مهاجرین افغانی ساکن در ایران پول یارانه را نمی دهد و یا چرا دولت ایران فکری به حال حدود یک میلیون مهاجر افغانی دارای مدرک که اکثرا کارگر با معاش ماهیانه 300 تا 500 هزار تومان هستند، نمی کند؟ زیرا به گفته داکتر محمود احمدی نژاد این پولهای واریزی بیت المال و متعلق به خود ایرانیان است.

لذا شاید بسیاری از مهاجرین توقع آن چنانی از دولت ایران نداشته باشند که به افغانها هم پول یارانه واریز نماید، بلکه درد دل مهاجرین این است که چرا هیچ کدام از مسئولین افغانی در این رابطه اقدامی که نکرده اند هیچ، حتی سخنی نیز به میان نیاورده اند. نه محترم زلمی رسول وزیر خارجه و نه جناب جماهیر انوری وزیر امور مهاجرین.

در حال حاضر هر خانوار هفت نفره افغانی باید برای شرکت در طرح آمایش شش مبلغ حدودا چهارصدهزار تومان به حساب اداره اتباع ایران واریز نماید، از آن طرف هم مبلغ پانصد و شصت هزار تومان از ایرانیان برای خرید و مصرف مایحتاج زندگی خود عقب مانده است ( به ازای هر نفر ایرانی هشتاد و یک هزار تومان واریز شده است)، در حالیکه درآمد متوسط هر افغانی شاید 400 هزار تومان باشد . یعنی سرپرست هر خانواده مهاجر حدودا دو ماه از زندگی خود عفب می باشد.

با این حال مسئولین محترم دولت افغانستان هیچ اقدامی در این رابطه نکردند. حتی سخنی به میان نیاوردند تا مهاجرین دلخوش کنند که آنها هم حکومت دارند. توقع مهاجرین این نبود که از همین امروز به حساب آنها هم پول واریز گردد که شاید حق شان هم باشد. ولی دوست داشتند تا وزیر خارجه و وزیر امور مهاجرین با مسئولین ایرانی و مقامات سازمان ملل در این رابطه گفتگو می کردند تا با تشریح وضعیت مهاجرین، فکری اساسی برای رفع این معضل مهاجرین سنجیده شود.

ولی افسوس که این دولتمردان افغان امروز نیز مانندگذشته ها هیچگاه به فکر هموطنان آواره خود در دیگر کشورها نیستند و اگر کمی دلسوزتر بودند، وضعیت امروز مهاجرین اینگونه نبود.


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   دولت مردان ما نه قادر به فراهم کردن امنیت برای مردم است که مهاجرین به گشور بر گردد نه جرات دفاع ازآنان را در خارج ازکشور دارد پس باید بگویم که کاش این مهاجرین توانای رفتن به گشور ثالث راداشته بود که هیج امیدی به آینده مهاجرین نیست
احمدی ازایران

>>>   خداخيرت بدهد كه شماحداقل به فكر مهاجرين هستي1غم مهين خوردم و يامردم اواره ياهردو......
/امان اله ازشيراز

>>>   هركه رادردي رسدناچارگويدواي واي برادرعزيزاين دولت ناسيوناليستي كه ماداريم اصلاانتظار نداريم هدف هينها همين است اين مامردم بوديم نه قدرهمديگر رادانيستيم ونه جاييراكه آنجا نايدهجرت ميكرديم خودكرده رانه درداست ونه دوا.
هادي ازتهران.

>>>   این اولین روز نیست که تبعیض شروع شده بلکه از اول بدبختی مردم افغانستان تبعیض وجود داشته و روزی به پایان میرسد که خودمان در کشور خود بر همدیگر تبعیض قائل نشویم و همه باهم برادروار دست هم را بگیریم و برای پیشرفت کشور کمر بسته کنیم و الا برای همیشه نه در بیرون از کشور بلکه در داخل کشور خود خوار و ذلیل خواهیم بود همانطور که حالا هستیم.

>>>   آفرین
خیلی بجا بود
اما کو گوش شنوایی که بجز جیب خود بفکر منافع ملی باشد
خداوند شما افغان پی پری ها را بعنوان یک زبان گویا برای مردم ما در هر گوشه از جهان مقرر کرده است تا صدای مظلومانه مردم ما را از اقصی نقاط جهان بگوش مسوولین برسانید
و من الله التوفیق
فریماه جمشیدی از تهران

>>>   به نظر من بايد هموطنان مهاجر بابت كار خود در ايران طلب مزد بالاتر نمايند تا اين تفاوت جبران گردد
براي مثال هموطناني كه در اروپا مهاجر شدند اكثرا" براي هر ساعت كار حدود 8 يورو دريافت ميكنند كه حدودا" ميشود 12000 تومان ايران يعني روزانه حدود يكصدوبيست هزار تومان و در ماه حدود 3 ميليون تومان ميشود
پس اگر قيمتها واقعي گردد نه تنها بد نيست بلكه در جهت رفاه مهاجرين نيز ميباشد
خاوري- ورامين

>>>   مشكلات مردم ما از امروز شروع نشده بلكه مشكلات ازساله پيش شروع شده بود كه بفكرش بود ك وقتي كه تعداد از هموطن ومهاجر ما در اردوگاه وسايري جاها بودند كسي به فريادش نرسيد دولت مردان براي حفظ كار ومقام خويش لب به سخن باز نكردن خدا به داد اين مردم بدبخت برسد كه معلوم نيست چه سرنوشتي در انتظار اينها است باز هم خدا مهربان است

>>>   افرین به ایران که در این شرایط حتی اجازه کار را به افغانها میدهد ویا اجازه زیستن این در حالی است که دولت مردان ما فقط در فکر جیب خود است مهاجرین را افغان نمیشمارد .
امروز بلای که سر ایران امده نیاز دارد تا مردم افغانستان منحیث همسیاهی و همدین و هم فرهنگ صدای خودش را بر ضد استکبار بلند کند اما هنوز افغانها خوشحال اند واین تنها کاری بود که ما متوانستیم برای ایران انچام دهیم اما از خود مان حرفی نمیگویم و فقط همیشه دیگران را محکوم منمایم حکومت ایران خدمات شایسته را درقبال مردم ما انجام داده است .

>>>   خلي خوب دروطن ما از ايراني ها بسيار عالي تعريف ميكوند خير باشد افغاني هم خدادارد
احمد

>>>   سلام.گفتن این حرفها در صورتی که متاسفانه هیچ کدام از مسئولین حتی جرات مطرح کردن مسئله را هم نداشتند چه فایده ای دارد حالا این که این اتفاق رخ داده است چاره چیست؟؟ اگر تا حالا کسی به این موضوع اهمیت نداده بعد از این خواهشا مسئولین جدی تر فکر کنند ما مهاجرین مقیم ایران چه باید کنیم چه کسی پاسخگوی مشکلات ماست؟؟؟؟؟؟

>>>   شما انتظار دارید دولت افغانستان و سازمان ملل به دولت ایران چه می گفتند؟
وطنشان است، اختیارشان که به کی یارانه می دهند به کی نمی دهند. این یارانه دادن در اکثر کشورهای جهان، مد هم نیست. هر کس کار می کند، و مخارجش را می پردازد.
مهاجرین افغان اگر نمی خواهند از دو ماه عواید عقب نیفتند، ایران را ترک و به وطن غریبانه خود اکتفا کنند.
به نظر من، توقع از وزیر خارجه یا مهاجرین در این ارتباط، بی مورد است.

>>>   به گفته آقای احمدی نژاد این پول از بیت المال است و فقط به ایرانیان تعلق می گیرد. تعریف رییس جمهور کشوری که خود را اسلامی میداند از بیت المال چیست؟ فکر کنم از دیدگاه این آقا مسلمان فقط به کسانی اطلاق می شود که کارت ملی داشته باشند!!!
کم کم به مسلمان بودن خودم هم شک می کنم چراکه من کارت ملی ندارم.!!!!
مهاجر افغان از تهران

>>>   ما از دولت ایران هیچ گلایه نداریم.
ما از دولت بیکفایت خود مان گلایه مند هستیم.
اخر تا کی در ایران و کشورهای دیگر در بدر بگردیم.
.

>>>   هم زبانان گرامی بیایید سوبسیدی که دول به اصطلاح انگلکایی(انگلیسوامریکایی) به شما می دهند که در اینده همانند کره جنوبی تحت فرمان امریکا باشید تا به کره شمالی حمله کنند وارزو دارند ازشما هم اینچنین علیه ایان استفاده کنند حساب نمایید ایا غیر از همانند شوروری کاری می کنند گرچه حرفتان حق است
عزیزی

>>>   سازمان ملل و موسسه های بین المللی وظیفه دارد تا این معضل را با گفتگو با مقامات افغانستان و ایران حل نماید. و یک چاره ای برای مهاجرین مظلوم بسنجند. راه دیگری نیست.

>>>   بابا چی میگین بچه های باحال.من هش ساله برگشتم.الانم کابلم.خداوکیلی از اونجا منو به زور آوردن اینطرف! اما الان حیفم میاد پولامو و عمرمو جایی غیر از این خاک خرج کنم. خلاصه شر نگید که خیلی غافلید!در هر صورت اینجا احترام و عزت بیشتری گیرتون میاد!....
کاکتوس از کابل

>>>   گفته بودند که: کسی‌ را به قلعه راه نمیدادند، ولی‌ اصرار داشت که خر خود را در طویله حاکم بسته می‌کنم.
مسولین افغانی چی‌ باید بگویند ؟ چی‌ انتظار دارید ؟ همین که بودن به مورد شما را در ایران به نحوی به ایرانی‌‌ها تحمیل میکنند کافی‌ است. هر بار که خلیلی به ایران میرود به خاطر همین ۴ تا مهاجر گلوی خود را پاره می‌کند.
ایرانی‌‌ها سیاست ملی‌‌شان را تعقیب میکنند، و به نظر من کار بسیار خوب هم است تا مردم خودشان یک کمی‌ صرف جوی را یاد بیگیرند و مفت خور ها و بی‌ کمر های افغانستان دیگر به طرف ایران نروند.
همت هم خوب چیز است برگردید به وطن تان، تا به بیگانه نوکری می‌کنید به وطن خود تان خدمت کنید، حد عقل تحقیر که نمیشوید.
به امید افغانستان شگوفا !
سمیر از کابل

>>>   رئيس جمهور ما بايد فكر قاچاقهاي برادرهاي خود باشه نكنه بازارش خراب شود.
وزيران ما بايد به فكر جيب ورشوه از ديگر كشورها باشند تا منافع ديگر كشورها را فراهم كنند.
اي بابا دلتان خوش است كي به فكر يك عده مهاجر هموطن ما است...
Sam

>>>   با عرض سلام خدمت دست اندرکاران شبکه اطلاع رساني افغانستان؛ به موضوع جالبي پرداختيد اما اکنون به عنوان يک ايراني از برخي مسئولين منصف کشورم سوال مي کنم: مگر ايرانيان خارج از کشور، از امکانات رفاهي ملت هاي کشورهاي که در آنجا زندگي مي کنند، استفاده نمي کنند؟ قطعاً که جواب مثبت است و اگر چنين نبود، فغان ما فلک را پر مي کرد که مثلاً ايرانيان مقيم فلان کشور از حقوق شهروندي محروم هستند؛ پس چيزي را که براي خود نمي پسنديم، چرا براي ديگران(مهاجرين افغان) مي پسنديم. اکنون که چنين است چرا مهاجرين افغان مقيم جمهوري اسلامي ايران که در تمام سختي ها در کنار ما ايرانيان هستند، از امکانات ما ايرانيان استفاده نکنند.
از سايت محترم افغان پيپر مي خواهم که اين نوشته يک دختر ايراني را سانسور نکنند تا باشد که حقي از حقوقي شهروندان خود را ادا کرده باشند.
ماندانا از اصفهان

>>>   ازدولت مردان افغانستان تقاضامی کنم که راه حلی برای این مشکل ارائه دهند

>>>   درود بر شما.
مقداری از پول آمایش ششم را به جناب کرزی دادند تا حرفی خارج ازاراده مقا مات ایرانی به زبان نیاورد.از مقامات بی بخارما،آبی گرم نمیشود.اگر از طریق سازمان ملل فکری به حال مهاجرین شود امکانش هست والا همه باید منتظر پیامد های هولناک اجتماعی در بین مهاجرین با شیم.
داری بخور نداری بمیر!!!

>>>   یکی از نظرات مثبت احمدی نژاد برای برداشتن یارانه هادر استدالش در مقابل مخالفین همین بود که سه میلیون خارجی
از یارانه های دولت استفاده میکند ماباید کارکنیم که اینها ازاین یارانه ها نتواند استفاده کند ودرضمن مالیات هم بدهد برای تعویض کارت شناسای هرچند ماه پول اضافی به دولت هم بدهد بالاخره کارمیکنم که کابل برای این ها مانند بهشت باشد وبروند
به کشور شان ایشان به عنوان یک ریس جمهور در مقابل خبرنگاران دنیا در جواب سوال خبرنگار افغانی با ناراحتی گفت
مهمان آمد آنقدر موند تا صاحب خونه شد ایشان مسا له ی ملیت را بر تمام ارزشهای
اسلامی ومذهبی ترجیح میدهد من که بیست سال درایران زندگی میکنم ودرحوزه عملیه ی قم هم تحصیل میکنم باز هم یک مهمان نا خوانده محسوب می شویم یک ارمنی ویک یهودی از ما به نظرایشان بیشتر ارزش دارد خلاصه ما باید سعی کنیم کشورخودمان را که خانه ی پدری همه ی افغانها است درست کنیم این آرزوی هر افغان مهاجر است
بلخابی

>>>   افغان باید در فغان باشد در غیر آن افغان بودن معنا ندارد

>>>   اوضاع اینجا خیلی بده
لا اقل وزیر امور خارجه یه کاری بکنه تا مهاجرین بتونن برن به یه کشور دیگه ای برن
این کار رو کردن تا مهاجرین رو بدون هیچ بحثی اخراج کنند
مهاجر مشهد

>>>   سلام به خواهر عزيزم خودش را به اونوان يك ايراني آزاد انديش معرفي كرده و نامش ماندانا..... از صفهان .... تشكر مي كنم از احساس پاك شما افغاني مقيم ايران شيراز

>>>   بهتر بود به برگشت فکر میکردیم نه به ناعدالتی ایرانیها

>>>   سلام خدمت دوستان گرامی .
نویسنده مقاله بسیار به جا و خوب حرف زده است .
انتظار ما از ایران این نیست که چرا به ما یارانه نمی دهند ، بلکه گلایه و ناراحتی ما از مسئولین کشور خودمان و سردمداران نهادهای بین المللی و در راس آنها سازمان ملل است .
اینها که هر روز دم از حمایت از مهاجرین می زنند و فریادشان ، گوش فلک را کر ، کرده است ، کجا هستند و چرا به داد مهاجرین نمی رسند .
این مورد نه وظیفه دولت ایران است ( که خود دچار مشکلات عدیده ای هستند ) و نه وظیفه ایرانی ها ، بلکه وظیفه نهادهای بین المللی هست که بودجه های حمایتی خود را در این موقعیت به جای صرف امورات جنگ و قتل عام مردم بیگناه ، برای مهاجرین ، سرازیر کنند .
باز هم تشکر از نویسنده گرامی مقاله که بسیار پسندیده گپ زده است .
موفق و پایدار و سربلند باشید .

>>>   دوست عزیز و محترم با ابراز تکشر و قدر دانی از مطلب زیبایی که واقعا دلسوزانه و خردمندانه نوشته اید، باید این مطلب را اضافه کرد که بنده نیز با عنوان مقاله تان تان موافق نیستم چرا که این اولین روز تفاوت بین افغانها و ایرانی ها نیست، بلکه ادامه و تشدید تفاوت و تبعیض میباشد. چرا که مهاجرین ما در ایران سالها است که از این ناحیه رنج ها و مظالم زیادی را متحمل شده اند. بهر صورت، صبر جمیل و سعادت دائمی شما و مهاجرین زجر کشیده مان را در ایران و پاکستان از بار گاه خالق منان آرزو مینمایم.
احمد

>>>   کاکتوس جان از نوشتنت معلوم است هنوز در ایران زندگی میکنی آنوقت میگویی هشت سال است در کابل زندگی میکنی؟ من که باورم نمیشود شما اصلا افغانی باشید!

>>>   درحقیقت ماباید ازملت ایران نه ازدولت ایران تشکر کنیم. زیرا تا هنوزمهاجرین افغانی که درایران مانده اند به زور مردم ایران بوده است والا اگر پشتبانی مردم ایران نمی بود دولت ایران پیش ازاین مهاجرین را به صورت دردناکی اخراج می کردند.
ناگفته نماندکه مردم ایران نیز عاشق چشم وابروی مهاجرین نیست بلکه آنان به مهاجرین وکارگران افغانی درایران احتیاج دارندزیرا: اولا) افغانی هرجا باشد درکارصداقت دارد. دوما) کارگران افغانی کارهای سخت وطاقت فرسایی را درایران انجام می دهند که از توان کارگران ایرانی خارج است. سوما) کارگران افغانی حق بیمه ندارند. چهارم )این که کارگران افغانی کارهارا خوب ودرست انجام میدهند. پنجم) اینکه حقوق کارگران افغانی نسبت به کارگران ایرانی بسیار کم وناچیزمی باشد و...
احمد ازکابل

>>>   سلام به همه هموطنام اقای احمد از کابل حرف دل مهاجران مقیم ایران را کفتی از سایت افغان پیپیر تشکر که درد دل مهاجران را بیان می کنید /
صادق از جردن تهران/

>>>   بابا چه تشکری از دولت ایران کینم
خدا در قرآن فرموده زمین خدا گسرده است درهرجای که می خواهید مهاجرت کنید پس ما هم مهاجرت کردیم ما را اگر ایران به کشورش راه نمی داد لااقل به فکر ساختن کشور خود بودیم
این فشار ها را به مردم ما می آورند تا از این طریق مردم را ناچار به طرد از ایران کنند هیچ کس زندگی کردن در ایران را دوست ندارد ونداشته بلکه بخاطر فرزندان خود در ایران هستند تا آنها بتوانند تحصیل نمایید من خودم در ایران مهاجرم حدود 99% بخاطر تحصیل در ایران هستند

>>>   خواهش مکنم از محسولین که هرچه زودتر بهفکر افغانهای ایران باشد

>>>   ازخانم ماندانابسیار تشکرمیکنم ای کاش دولت مردان ایران این طرزفرکرشماراداشتند والله زندگی درایران برای مابسیارمشکیل است بااین نرخ های سرسام اور نمیدانیم چه بکنیم
مهاجرافغانی ازکرمان

>>>   توجه توجه توجه توجه
مهاجرین افغان توجه
اجازه دهید مدتی ازطرح یارانه ها درایران بگذرد چون برای خود دولت ایران هم تازه است باید دست وپایشان راجمع کنند زیرفشار تبلیغات منفی رسانه های بیگانه واخلال هایی که درخود کشور بعضیها ایجاد خواهندکرد.
مطمئن باشند مهاجرین افغان مطمئن باشند که بسته های کمک به مهاجرین قانونی خواهدرسید .
دولت ایران درنشست های محرمانه ی خود فکری به حال مهاجرین نه تنها افغان بلکه عراقی پاکستانی وسایراقلیت ها نموده است .
مهاجرین محترم نگران اصلا نباشید .
نکته ی قابل اهمیت این است که با اجرای این طرح دیگر هیچ افغانی ازکشورایران به زور اخراج نخواهد شد چون دیگر مهاجرین ازپول نفت به اندازه ی ملت ایران استفاده نمی برد.
ایران یک دولت کاملا اسلامی است وانشالله درنزدیک تابستان سال دیگر حتما به این مساله مهاجرین رسیدگی خواهد شد.
یکی ازکارمندان وزارت خارجه درایران .

>>>   با سلام، بله در قرآن کریم از مهاجرت سخن به میان آمده اما برای وقتی که زندگی در وطن سخت باشد و مثلا در زمان جنگ، خوب ایران هم به شما پناه داد.(با اینکه خود ایران در جنگ و تحریم به سر می برد از غذای مردم خودش زد و به شما داد.)
اما الان که دیگر جنگ در وطن تان تمام شده باید برگردید ،؛
چطور خودتان اگر بحث مهاجرت پاکستانی ها به وطن تان باشد با آنها مخالفت می کنید و حتی به قول خودتان یک "تذکره" را بر آنها برنمی تابید. حالا پس از سی سال نمی خواهید به وطن خودتان برگردید.

>>>   باسلام وعرض ادب خدمت همه خوانندگان عزیز سایت وزین افغان پیپر
روزی را خدا میدهد، ...
اگراین مهاجرین که درایران اند به افغانستان برگردد مطمئنم که ازگرسنگی نخواهند مرد. زیرا که بدون شک خداوند روزی دهنده است.
برگردندباهمین حالتی که دیگرافغانها زندگی میکنند بسازند.مگرخون آنها(مهاجرین) ازخون افغانهای داخل افغانستان رنگینتراست؟

>>>   ما مگر در این جا زندگی نمی کنیم خوب می کند . دلش و دولتش هر کار می کند می تواند .در ایران نان مفت خوردند .
جوالی از بلخ


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است