ماجرای گندم های اهدایی رایگان هندوستان معاملات پشت پرده در وزارت تجارت
 
تاریخ انتشار:   ۱۶:۳۲    ۱۳۸۸/۴/۱۲ کد خبر: 1748 منبع: پرینت

با تاسف در چند سال اخیر نام افغانستان در مطبوعات جهانی با کلمات زشت فساد اداری، اختلاس و مواد مخدر همراه شده که این دست آورد بزرگ را آقای حامد کرزی و تیم .... به کشور ما به ارمغان آورده اند. در این یادداشت مشت نمونه خروار فقط یک مورد کوچک از فساد و اختلاس را به آگاهی موطنان میرسانیم.
هموطنان عزیز!
شما اطلاع دارید که دولت هندوستان مقدار دو صد وپنجاه هزار تن گندم رایگان برای کمک به مردم کشور ما اهدا نموده است و دولت افغانستان صرف مسولیت انتقال آنرا عهده دار شد. به اساس لایحه وظیفه پیشبینی شده در حکومت افغانستان این مسولیت و کار انتقال را باید وزارت ترانسپورت تنظیم نماید. اما برخلاف وظیفه به یکی از اعضای تیم مافیایی اقتصادی و یکی از عاملین اساسی فساد و اختلاس های کلان اقتصادی کرزی به شهرانی وزیر تجارت سپرده شد.

آقای شهرانی وزیر تجارت به منظور پیشبرد و پروژه های بخصوص و افراد بخصوص و با تجربه در زمینه اختلاس و فساد را استخدام نموده و از آن جمله یکی هم آقای محمد اصف فروزان است که از تجارب بسیار زیادی در زمینه برخوردار است. در راس یک هیت به منظور عقد قرارداد انتقال گندم کمک شده توسط هندوستان توظیف و به تهران فرستاده شد. نامبرده با تردستی های که دارد در اولین روزهای رسیدن به تهران در تلاش برای دریافت و پیدا نمودن یک شرکت بود که بلاخره معامله آنچه را فروزان پیشنهاد نماید با او تقسیم نمایند.

در جریان داوطلبی دو شرکت ایرانی و یک شرکت خودی به پایان ترین قیمت 14 ملیون دالر امریکایی در مقابل شرکت های ایرانی که فروزان با آنها معامله پنهانی نموده بود 20 ملیون و پنجصد هزار دالر امریکایی برندهً قرارداد گردیدند.

فروزان نمایندهً خاص آقای شهرانی از اینکه در این معامله چیزی نصیب او و ولینعمت او نمی گردید در حالیکه وزیر تجارت در سفر خارج از کشور به سر میبرد، دریک تماس تیلفونی در زمینهً اینکه در این معامله چیزی نصیب شان نمیشود، وزیر را در جریان قرار میدهد و در این زمینه آقای وزیر تجارت چنین ادایت میفرمایند که: " از اعلان برندهً و عقد قرارداد ابا ورزد و به کابل برگردد."
دو روز بعد از رسیدن هیت و فروزان، شهرانی وزیر تجارت از سفر خارج به کابل برمیگردد و فروزان را برای ارائه گزارش رویداد فرامیخواند و از او در رابطه به عوامل ناکامی اش میپرسد. در حالیکه علت معلوم است، پایان ترین قیمت عامل اصلی شکست نمایندهً خاص آقای شهرانی شده بود.
با وجود آن هم وزیر تجارت شهرانی عاجل در تماس با کرزی از او تقاضا به عمل می آورد تا فرمان لغو داوطلبی را صادر نماید. کرزی با درنظرداشت حساسیت وقت انتخابات و کنارکشیدن خودش به وزیر تجارت هدایت میدهد که از طریقی خلیلی معاون دوم ریاست جمهوری هدایت لغو قرارداد داوطلبی صادر گردد.
در این زمینه دقیق معلوم نیست که آیا آقای خلیلی در جریان کل موضوع قرار داشت یا خیر؟ ولی هدایت صادر نمود که قرار داد لغو گردد.

وزیر تجارت روز بعد با برنده قرار داد ملاقات مینماید ضمن بحث ها، سوالات و جوابات که با وزیر صورت گرفته، وزیر وعده میدهد که در داوطلبی دوم به شرکت شما حق اولیت را میدهیم. برندهً قرارداد مخالفت خود را با لغو غیر قانونی قرارداد با صراحت به وزیر اعلام میدارد و میگوید که این موضوع را از طریق مراجع قانونی پیگیری مینماید.
با درنظرداشت عکس العمل برندهً قرارداد وزیر تجارت یکی از مسولین بخش قراردادی را فرامیخواند و هدایت میدهد که شرکت برنده را از لست داوطلبان خارج نماید. شخص مذکور این عمل را غیر قانونی دانسته و از اجرای آن هدایت معذرت میخواهد.
وزیر تجارت اذهان میدارد که از قدرت خود و کرزی استفاده نموده ، این کار را خود انجام میدهد.
از آنجاییکه وزیر تجارت دست به تهدید، ارعاب و استفاده غیر قانون از قدرت زده و همچنان شرکت برنده هم جاه خالی نمیکند، زیر فشار این روان و اطاق تجارت افغانستان با حیله گری وعده ملاقات بعدی را پیش از وقت رسمی میدهد و برای پنج روز وقت میخواهد. و عقد قرارداد را وعده میدهد و در روز موعد که فرامیرسد وزیر فرار را برقرار ترجیح داده ، عازم دوبی میگردد.
قرار معلوم که ارگانهای امنیتی موضوع زیر نظر داشته و با جزیات موضوع آگاه بوده اند، چند روز بعد سارنوال آقای فروزان را جهت تحقیق موضوع فرا میخواند. موصوف دست و پاچه شده و اظهار میدارد که بعد از مشوره با وزیر تجارت حاضر به پاسخگویی خواهد شد.
فروزان با عجله خود را به دربار وزیر تجارت میرساند و بعد از نشان دادن استقدام به او کاسب هدایت میشود. وزیر تجارت در پاسخ چنین میگوید: " برو بی غم باش، تا من وزیر هستم کسی حق ندارد از شما تحقیق نماید."

همچنان قابل تذکر است که دست های پشت پرده و پنهانی و بخصوص آی.اس.آی پاکستان در قضیه شامل است، زیرا پاکستانی ها با تمام قوا مخالف رسیدن کمک های کشور دوست هندوستان به مردم افغانستان میباشند و هم مخالف جدی فعال شدن بندر چابهار، که با فعال شدن آن بندر کراچی اهمیت کنونی خود را از دست خواهد داد و ملیارد ها دالر خساره به اقتصاد ورشکسته پاکستان وارد خواهد شد.
قابل یاد آوری میدانیم که دولت هندوستان اگر چنین معاملات پنهانی ادامه یابد و آن هم ببینند که پاکستانی ها در این زمینه دست اندازی میکنند، از دادن گندم صرف نظر خواهد کرد و مردم فقیر و گرسنه ما از آن بی بهره خواهد گشت. آینده این بازی غیر قابل پیش بینی است.
شرکت برنده که بیشتر از شش ملیون دالر ار به نفع مردم کشور ما عاید میگرداند، از روزهای اول اعلام نموده تا کنفرانس مطبوعاتی را برگذار کند، با وجود حضور خبرنگاران در اتاق های تجارت افغانستان موضوع به تعویق افتاد و به آن ابلاغ گردید تا اطلاع بعدی منتظر باشند.
شرکت برنده به اثر تهدید به دادن اطلاعات بیشتر حاضر نشد ولی در یک صحبت خصوصی به مطبوعات وعده داده شده که اطلاعات دست اول را در اختیار آنها قرار خواهد داد.

با احترام سیاوش آزاده

( با عرض احترام به نویسنده محترم اذعان می داریم که ماهم مانند شما خوانندگان فقط این نوشتار را مطالعه کردیم وبررسی و صحت و سقم آن را به شما عزیزان واگذار می کنیم)

http://www.afghanpaper.com/pics2/200907121110163261.jpg

http://www.afghanpaper.com/pics2/200907121110163137.jpg

 


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   سلام به دست اندر کاران سایت
تشکر از اینکه قسمتی از انچه واقع شده و توسطی اقای ازاده افشا شده نشر نمودید.
اگر دقیق شویم که انچه اقای ازاده نوشته واقعیت است شاید هر انسان با وجدان به شک وتردید بافتد .ولی دوستان هموطان این یک واقعت است. طرف قضیه شرکت من و 2 شرکت ایرانی میباشد.
واقعت تلخ زندگی یک ملتی فقیر انچه خواندید است. شما دقت فر ما ید ما این گند م از گد ائ باید بدست میاو ردم ولی چه واقع شده وحشت ناک است که در اینده نچندا ن دور از طریق مطبو عات به اطلاع ملت عزیز خواهم گذاشت.
من ملاقا تی با شهرا نی که یکی از معا ونین اتا ق تجا رت افغا نستا ن نیز حضور دا شت داشتم حیرت کردم به تاریخ وفر هنگ چند هزار ساله کشورم و وزیری قرن 21 او .به خود گفتم این ملت وقعا همه چیز دارد ولی انچه ندارد طالع است .در نیم ساعت صحبت انجه یافتم فقر و بیسوادی و نا صاد قی بود . میخواهم در چند روزی بعد که پار لما ن به کار اغاز کند از این نما یندهگان ملت یک سوال ساده نمایم :
میتوا نید بگوید در شهرانی چه دیده بودید که قسمتی از سر نوشی ملت را به او تسلیم نمودید ؟

ولی شهرانی هنوز نفهمیده که با کسی مواجع است زندگی در بی حقو قی برا یش حقا رتی بیش نیست.
من به ملت ازاده وطنم وعده مید هم که با سر و جا ن از حق تا ن دفا ع خواهم کرد .
حر ف های و بی حر متی های شهرا نی به بز رگا ن ما به ما می اموزد که ما در جنگلی وحشت ناکی بسر میبریم . که ان حرفها در اینجا لازم به یاد اوری نمیدا نم.
حافظ شیرازی خوب فر موده :
ایکه در کوچه معشو قه ما میگذ ر ی – با خبر با ش که سر میشکند دیوا رش
ربانی یوسفی

>>>   جناب اقای اشرف غنی احمد زی
دیده شود چقدر در حر فها تان صا دق هستید .مسله قرار انتقال داد گندم محک خوبی در قضاوت نسبت به شما ست.
جاوید

>>>   در وزارت تجارت آوازه های خپ و چوپ وجود دارد که گویا در این

معامله د وملیون دالر امریکایی به خلیلی صاحب و متباقی به

وزیر صاحب تجارت و شرکایش تعلق میگیرد. خلیلی وعده داده

که یکمقدار این پول را در کمپاین کرزی صاحب مصرف خواهد

کرد.

>>>   از هشت سال به این طرف به ملیارد ها دالر کمک های بین المللی در وجود همین حکومت نابکار به افغانستان سرازیر شده و از جمله شاید هم ده الی بیست فیصد آن به مصرف رسیده باشد، ولی هشتاد در صد این همه کمک ها به حساب های بانکی مافیای اقتصادی و مواد مخدر که در راس هر دوی آن آقای کرزی و خانواده ی او قرار دارند انتقال داده شده است.
آقای شهرانی از جمله اشخاصی است که در این داد و ستد نقش کتلست را اجرا میکند و به گفته مردم ما از گاوه غدود را شاید نصیب شود. تشت رسوایی این تیم مافیایی که مردم ما را به فقر و بدبختی نگه داشته اند، زمانی از عمق به سطح می آید که یک تعدادی از افراد دلسوز به مردم افغانستان خواسته و ناخواسته وارد قرارداد های میشوند که کمکی به مردم افغانستان کرده بتوانند، اما از آنجاییکه این باند مافیایی در همه جاه یا مستقیم، یا غیر مستقیم توسط نماینده های شان حضور دارند نمیگذارند که حتی افرادی که واقعاً میخواهند به مردم شان کمک کنند سد راه شان شده و تنها به خود، به جیب های شان و اعضای فامیل شان فکر میکنند و مردم افغانستان را در گروه گرفته اند. جنایتی را که آقای شهرانی نیز با این باند مافیایی شریک است، توسط این شخص دلسوز به وطن و مردم افشا شده، از تمام مردم و بخصوص دست اندرکاران مطبوعات خواهش میکنیم تا یا مسله را پیگیری نموده و در هرچه بیشتر افشا ساختن آنها و رساندن حقایق بگوش مردم افغانستان کمک نمایند. آرزوی ما این است که روزی این باند بدنام کرزی و شرک ها در پای میز محکمه مردم به جرم خیانت به وطن و مردم به محکمه کشانده شوند !

>>>   من تردید ندارم که دولت مافیایی آقای کرزی دست به این چنین جنایت در حق مردم فقیر و در به در افغانستان نزند. من دعا میکنم که این حکومت هرچه عاجل به نقطه پایانی خود نزدیک گردد. دیگر صبر تا به کی....

با احترام
عقیل ناصری

>>>   گفته میشود که هیت محرمی که سر پرستی انرا فروزان (مشهور)و 2 همکار یکی صا بری وکیل تجار افغا نستا ن در مشهد وحاجی ابادی دلال ... موظف گر دیده اند تا شرکتی را بیا بند که پول سر قفلی برای قرار داد بپر دازد .بد ین ارتطباط صا بری زمینه ملا قات اقای شهرانی و حاجی ابادی (دلال.... )را در هفته گذ شه مسا عد نمود . اینکه در ان مجلس به چه فیصله رسید ن به ما معلوم نیست .امید وارم که دوستا نیکه اطلاع دارند به خا طر کمک به ملت مظلوم افغا نستان انرا بدستر س مطبعا ت رسا نیده دین وطنی خود را انجا م دهند

احسا ن

>>>   نوشته اقای عقیل ناطری تایید است .
حسن غمکش

>>>   دسیسه سازی و دخالت آی-اس آی پاکستان یک امر طبیعی است ولی باید گفت که وکلای محترم اگر به کمپاین های تبلیغاتی مصروف نباشند باید وزیر صاحب تجارت را استیضاح کنند آنها به کدام روز بدرد میخورند؟
اجمل

>>>   بنده ازین قرار داد کدام اطلاع ندارم اما ازقرار داد قبلی که از طریق وزارتتجارت ووزارت زراعت با شرکت های خصوصی صورت گرفتبه گفته یکی از نماینده های قرار داد کننده گان که قسم یاد کرد که بنده را مجبور سا ختند کلید یکعراده موتر صفر کیلومتر را برای ارجمندی یکی ازینعالی جنابان به پردازم همو طنان عزیز ما اطلاع دارند که این گندم باید در زمستان ال اول ثور به مردم میرسید که متسفانه تا حال هم به بعض منا طق انتقال نگردیده است وحال که فصل جمع اوری حاصل مردم است اگر ارسال گرددجز به ضرر دهقان بیچارهدیگر منفعتی نخواهد داشت الا کمپاین به نفع کرزی

>>>   سلام خد متی دست اندر کا ران وخا ننده گان سا ت وزین افغان پیپر
نوشه دوست عزیز ازاده را(در مورد قرار داد انتقا ل گندم و اختلاس در مورد ) خواندم که واقعا واقعا وحشتنا ک است .
از دوستی که در وزارت تجارت مصروف کار است از جگونگی قضیه طالب معلومات گردیدم وی با افسردهگی گفت :
وقتی جریان اختلاس افشا گردید وزیر هیتی محرم دیگر را باز هم تحت ریاست فروزان موظف به اکما ل دسیسه به شکل دیگری نمود.
فروزان به وکیل تجا ر ا فغا نستا ن در مشهد (صابر ی) وظیفه مدهد که با پیدا نمودن یک تا جری پول دار ایرانی که( به ما حق مانرا بپرازد ) مسله را پیش برده تا سرو صدا زیاد گردد و مدت قا نونی پاسخ سا رنول مو ظف تکمیل گردد . قرار داد را بفروش برسا نیم.
صا بری با عجله دست به کار شده به شرکت ها در تماس گردیده تا وظیفه را به اساس طبق دلخوا فروزان انجام دهد .
بخت بدی اقای صابری هیچ کس به پرداخت ان پول گزاف و انهم به شکل پیش پرداخت کسی حا ضر نمی گردد .
صابری به کسیکه گفته میشود که در جعلیات چندی قبل با فروزان همکاری نموده مرجعه نموده (حا جی ابادی یک دلال ایرانی) و می خواهد مسو لیت انجام وظیفه را بدوش گیرد . اقای حاجی ابادی از وضع بدی اقتصادی خود به صابری حکا یه نموده پیشنهاد می نما ید :
یک راه وجود دارد که قرار داد را به شخصی مورد اعتماد من بدهید من ضما نت منمایم که در مفاد شما را شریک می نما یم .
فروزان مسله را به وزیر صا حب گذارش می دهد وزیر با کمی فکر دستور میدهد : که من شخصا با این دلال صحبت می نما یم . حا جی ا بادی به کا بل امد و روز یکشنبه 15 سرطان با وزیر صا حب ملاقات نمود.
مگویند حاجی ابادی بعد از ملاقات خیلی خوش بودند.
ولی انجه شنیده میشود مقامات امنیتی ایران با در جریان قرار گرفتن از مطلب اقای حاجی ابادی را تحت بازجوئ گرفته اند .
دوستم از بی طا لع بودن فروزان تاسف می نمود که با همه رسوا هی جیزی نسیبش نگردید و باید فردا با ید سا رنوال جواب دهد .
دوستان واقعا قابل تا سف است وجائ شرم که افتخار ما گدائ است وعمل مسو لین جنا یت کا را نه .
من شنیدن این واقعه از اینده بیمناکم
ا.واعظی

>>>   با سلام خدمت تمام افغانهایی که دارای ذره احساس وطن دوستی هستند.
شما تا وقتی سفره آقای کرزی برچیده نشده آرام و آسوده و با خیال راحت به کارهای تان ادامه بدهید تا خون در بدن این مردم فقیر هست و کرزی جان هست شما راحت هستید نگران نباشید مصروف کارهای خود باشید. تا کرزی هست درین هیچ شک نداشته باشید که ثارنوالی و محکمه روزی از شما چیزی خواهد پرسید. خون این مردم برای شما از طرف کرزی حلال شده و نوش جان شما بخورید و باشامید. از شیر مادر برای تا حلالتر گشته از طرف کرزی بخورید و بخود هیچ غم و اندوهی راه ندهید.
ا-هرات

>>>   سلام
من سندی دیگری از این باند جنا یت کا ر را در دست دارم که منتظر عملی شدن ان هستم و مربوط به همین قرار داد می باشد که چهره این با ند جنا یت کار را افشا تر خواهد سا خت.
دوست محترم که طرف قضیه هستید به شما اطمینان میدهم که در ثبوط ادعائ شما بالا تر از ثبوت خوا هد بود

>>>   جناب خلیلی به چه اساس تصمیم گر فته اند ؟
قسمیکه دوستان داستان اختلاص در قرار داد بخش ایران نوشتن امروز سند جا لبی بدستم رسید
مگویند جناب شهرانی وزیر تجا رت بعد شنیدن گذارش هیتی اعزامی به اقای خلیلی گزازش مدهد که:
هیت که تحت ریاستی اقای کندزی معین وزارت زراعت کار خود را خوب انجام داده و ما کدام مشکل در ان نداریم .انچه مربوط به قرار داد ایران مگردد برنده قرار داد از دشمنان مشرک ماست و باید از سر راه برداشه شود .فیصیله مگردد کمسیون مو ظف شورای وزیران جلسه غیر نوبتی انجام دهد و در مورد تصمیم لازم گرفته شود .
من اصل متن فیصله را ندیم ولی شخص که متن را دیده چنین گفت :
در مورد انتقال گندم از کند له هندوسان تا چا بهار ایران پایان نرخ منظور گردد .
در مورد قرار داد چا بهار – زرنج اعلان دو باره گردد .
حا ل سوال اینجا ست این معاون ریس جمهور و چند وزیر اگا هانه تصمیم گرفتند یا نا خوانده امضا نمودند ؟
شما توجه فر ما ید در قرار داد ی که اعلان صورت گرفت و مطا بق قا نونی تدارکات است رد میگردد وقرار داد که بدون اعلان و مخا لف قانون تدارکات است منظور میگردد .
حال قضاوت به شما دوستان .
شرم و نگ به شما دزدان . من خجا لت می کشم .
ع. ارزو

>>>   سلام وادب خد مت دست اندر کاران سا یت وزین افغان پرس
انچه تا حال هموطنان نوشه اند و اشخاص دخیل در قضیه را معرفی نموده اند تکرار یک صفحه از تاریخ چند سال پیش مهین ما ست و ان عبارت از تشکیل شورای هما هنگی است (سال 1993) فقط نقش گلبدین راکت یار معلوم نیست دیگر ها همه همه حضور دارند که دست پرورده ای اس ای اند .دخیل بودن جناب خلیلی سوال بر انگیز است .خوب این تا جران حثیت و ابرو ملت فقیر ما چند روز بیش دوام نخوان اورد . اخبار نشر شده امروز در تلویزون طلوع که انگلیسها کرزی را خر خطاب کردن نشان مدهد که دنیا با باند ما فیای حاک ودا میکند .
ل.ارش
1993

>>>   سلام به همه دوستان
با خواندن نوشته ع.ارزو اگر واقعت باشد یک سوال نو برایم خلق شد که:
در چه هنگام ما دشمنی با اقای خلیلی داشیم (اگر کودتای شورای هما هنگی را فرا موش کنیم )
دیگر ما با خون خود ناجی خلیلی ها بودیم .در غیر ان به خلیلی جائ برای بودن در افغا ستان نبود . و پنجشنبه گذشته در پلخمری نشان داد که خلیلی و دوستان گذرایش با بادیجان رومی پزیرای میشوند.

صا بر

>>>   به تصور من این که انچه واقع شده از نظر منابع اطلاعاتی دولت هندوستان پوشیده نیست و وقتی ببیند که انتقال ودوزدی در پول انتقال ان با این وحشت صورت گرفته خود گندم اصلا به ملت نخوا هد رسید .و زیاد ممکن است از کمک خود صرف نظر نوده و در نتجیه این عمل دزدانی وحشی ملت متزیر گردد .
احسان

>>>   عرض سلام دارم
انچه راجع قرار داد گندم نشر گردیده و اسناد ان هیچ تر دید به من و هر خواننده نمی گزارد ولی یک نطقه قابل مکس میباشد که استاد گرانقدر خلیلی صا حب در همچو معا ملات نفرت انگیز نه قبلا نه در حال حاضر سهم نداشه و نخواهد داشت. قرار اطلاعا ت بنده وزیر تجا رت گذارشی که در جلسه دادند اشخاصی از مسولین را به دست داشتن در قضیه معرفی نمودن .گرچه اسنادی ارایه نداشتن ولی جناب استاد به باوریکه به شهرانی صاحب داشتند ان فیصله را صادر نمودند .
به تصور بنده جواب گو و طرف اصلی اقای شهرانی است نه جناب استاد خلیلی که از اعتما د ش سو استفاده کرده اند.
ج. ع - کا بل

>>>   اقاي احمد زي شما بسياربه خوبي از اين اسناد مهم در مناظره تلويزيوني استفاده نموده اين قاچاقچيان مواد مخدر .گندم. مواد نفتي و............... را بيش از بيش رسوا نماييد.وجاي شك نيست كه بخواطر بدست اوردن 10$ ميليون ها$ ضرر شان به ملت مظلوم و فقيرما ميرساند .كرزي تو روز تحليف قسم خوردي انشااله كه به زودي به جزاي اعمالت برسي.
سمانه مشهد

>>>   سلام خد مت همه وطن دوستان عزیز
جر یان این مطلب در سطح خیانت ملی است و باید در هر گجا یکه لازم باشد طرح گردد . از جمله در منا ظر ه تلیویزنی محترم دوکتور عبدالا , محترم اشرف غنی احمد زی و حا مد کرزی .
مطلب جا لب این جاست که ریس هیت منا قصه هند وعضو ان ( کندزی و صافی ) با جناب وزیری تجارت (شهرانی )
سا لها در پا کستان در یک راه خد مت نموده اند ( که ارگا ن های امنیتی با ید وظیفه خود را در مورد انجا م د هند ) و نبا ید پلان های دشمن دا یمی افغا نستا ن توسط این چهره های معلو م الحا ل عملی گردد .
ح . ورد ک

>>>   همو طنان شریف
من از احسا س تک تک تان سپاس مینمایم .
اطمینان داشه باشید که از هر وسیله ممکن برای دفع... استفاده خواهم کرد.
ربانی یوسفی

>>>   سلام يوسفي صاحب
متن شما قابل تائيد است خو اي كاش كه اسم شما رباني نبود بخاطريكه بسيار حسايست دارم همرا با اين اسم
تشكر
ميلاد از كابل


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است