همه دولتمردان افغانستان باید حسینی وار باشند
بدون تردید مردم افغانستان از هر فرقه و از هر ملیتی به خوبی طعم تلخ تفرقه، اختلاف و نفاق را چشیده اند و به خوبی می دانند درس گرفتن از قیام آزادی خواهانه امام حسین علیه السلام در واقعه کربلا که کشور را بسوی وحدت و همدلی سوق دهد، چقدر برای آینده کشور حیاتی و سرنوشت ساز است 
تاریخ انتشار:   ۲۰:۴۰    ۱۳۸۹/۹/۲۴ کد خبر: 17400 منبع: پرینت

شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، فرا رسیدن سالروز شهادت حضرت امام حسین علیه السلام را به همه مسلمان افغانستان تسلیت عرض کرده و تعطیلی این روز از سوی برادران اهل سنت و حضور همگانی مردم در مراسم عزاداری این امام همام را احترام به وحدت اسلامی و حفظ زندگی مسالمت آمیز کلیه اقوام در افغانستان، می دانند که نشانه رشد سطح فکری جامعه ما می باشد.

امسال نیز سالروز شهادت حضرت امام حسین علیه السلام امام سوم شیعیان و نواسه پیامبر بزرگوار اسلام از سوی همه شهروندان کشور گرامی داشته شده و شخصیت های سیاسی، علما، مقامات دولتی و مردم عادی با گرامیداشت این مراسم، صحنه ای از اتحاد، همدلی و احترام متقابل به باورها و اعتقادات همدیگر را به نمایش گذارده اند.

محرم به عنوان نماد مذهبی نه تنها در افغانستان باعث تفرقه و شکاف های اجتماعی و مذهبی نشده بلکه این مراسم بر خلاف آنچه که بسیاری ها از آن نگرانی دارند، به عرصه ای برای آزمایش و مشق فرهنگ مدارا، تحمل و همپذیری و درک متقابل تبدیل شده است.

در سالهای اخیر شیعیان کشور به عنوان یک اقلیت مذهبی بیش از هر زمان دیگری آزادی های مذهبی شان را بصورت آزادانه و بدون بیم و هراس برگزار کرده اند. در این ضمن پیروان مذهب اهل سنت نیز با شرکت در این مراسم و همچنان با برگزاری مراسم متعددی در مساجد سالروز شهادت نواسه پیامبر بزرگوار اسلام را گرامی داشته اند. چنین چیزی در طول تاریخ افغانستان بی سابقه است و بدون تردید این روحیه درک مشترک و همپذیری متقابل در میان مذاهب موجود در کشور، نوید بخش آینده خوبی در رابطه با بوجود آمدن وحدت ملی به معنای واقعی کلمه می باشد.

شاید عمده ترین عامل این اتحاد و همدلی وجه مشترک دو فرقه اهل سنت و اهل تشیع کشور، امام حسین علیه السلام به عنوان نواده پیامبر اسلام و فرزند خلیفه چهارم حضرت علی کرم الله وجه و حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیهاست.

عامل دیگری که در ایجاد فضای همپذیری میان مذاهب کشور نقش مهمی داشته است، تدبیر و درایت سردمداران شخصیت های سیاسی و مذهبی در کشور بوده است که بیانگر رویکرد خردمندانه و روند سازنده ای است که در رابطه با نزدیک ساختن پیروان مذاهب مختلف در کشور در پیش گرفته شده است و می تواند نقش مهمی را در ملت سازی و ایجاد وحدت ملی در کشور بازی نماید. عامل سومی هم بیزاری و خستگی ملت افغانستان از شکاف، تفرقه و پراکندگی است. بدون تردید مردم افغانستان از هر فرقه و از هر ملیتی به خوبی طعم تلخ تفرقه، اختلاف و نفاق را چشیده اند و به خوبی می دانند که رویکردی که کشور را بسوی وحدت و همدلی سوق دهد، چقدر برای آینده کشور حیاتی و سرنوشت ساز است.

اقلیت های مذهبی کشور در طول تاریخ از چنین آزادی های مذهبی و عقیدتی بهره مند نبوده اند و این برای اولین بار است که اقلیت های کشور از با بهره مندی از نعمت آزادی عقیده، مراسم مذهبی شان را به جای می آورند. بدون تردید هرچه این آزادی های اعتقادی که حق مسلم هر شهروند کشور است، تامین گردد، وحدت ملی بیشتر توسعه می یابد و زمینه ایجاد یک ملت به تمام معنی فراهم می گردد. برگزاری مراسم مذهبی به این صورت و با چنین روحیه همدلی و همپذیری، بیانگر تعهد مردم افغانستان، مقامات دولتی، سیاستمداران، علما، رسانه ها و مطبوعات در رابطه با وحدت ملی و مصالح و منافع ملی کشور است.
بدون تردید نقش رسانه ها نیز در تقویت فرهنگ مدارا و بردباری در میان مذاهب و دستیابی به آزادی های مذهبی برجسته بوده است. رسانه ها اعم از صوتی-تصویری و مطبوعات با مشارکت سازنده در مراسم مذهبی روزهای محرم در سالهای اخیر نقش سازنده ای داشته اند.

یکی از واقعیت هایی که اغلب پوشیده مانده و یا لااقل کمرنگ جلوه کرده است، اینست که پیروان مذهب اهل سنت نیز در افغانستان همه سالانه بصورت گسترده ای مراسم محرم را با حضور در مساجد و انجام مراسم خاص عبادی گرامی می دارند. این چیزی است که احتمالا در افغانستان با کشورهای دیگر بسیار متفاوت است. در واقع، اگر مراسم محرم و عاشورا در بسیاری از کشورهای دیگر مختص به فرقه مذهبی خاص است، در افغانستان این رویداد تاریخی و مذهبی مربوط به پیروان هر دو مذهب عمده کشور است.

جهان امروز که جهان جنگ و ستم و ظلم های قانونمند و بین المللی است از هر زمان و روز دیگر بیشتر به راه حسین علیه السلام نیاز دارد چنانکه گاندی رهبر استقلال طلبان هند گفته بود: من هیچ کاری فوق العاده ی برای ملت هند انجام نداده ام وآنچه را به ملت هند هدیه کرده ام که عبارت باشد از استقلال هند، ،چیزی است که من از مطالعه نهضت امام حسین علیه السلام برگرفته ام وآن را به ملت هند تقدیم داشته ام. ملت هند اگر می خواهند همیشه استقلال داشته و مستقل و آزاد باشند ،باید همان راهی را بپیمایند که امام حسین علیه السلام و قهرمانان کربلا پیمودند.

چنان که در دوران جهاد مقدس با روس، رهبران جهادی ملت مسلمان افغانستان را به راه امام حسین علیه السلام دعوت می کردند و در جبهه ها از نهضت امام حسین علیه السلام تبلیغ می نمودند و در میان ملت نام و یاد این امام را گرم نگه میداشتند.

در دوران جهاد ،پرچم سرخ شهادت حسین علیه السلام ، بر سردَرِتمام پایگاه های نیروهای جهادی ،شیعه و سنی، پشتون،تاجیک و هزاره به اهتزاز بود. تنها وجه مشترک پایگاه های جهادی همین پرچم سرخ شهادت امام حسین علیه السلام بود و رهبران جهادی اعم از گلبدین حکمتیار، پروفسور مجددی،پروفسور برهان الدین ربانی، مرحوم احمدشاه مسعود، مولوی محمد نبی محمدی،مولوی یونس خالص،پروفسور عبدالرب رسول سیاف،آیت الله آصف محسنی ،محمد اکبری و عبدالعلی مزاری، رهبران جهادی شیعه و سنی و اقوام بزرگ افغانستان،درباره امام حسین علیه اسلام و نهضت آزادی بخش آن حضرت، سخنرانی های آتشین می کردند و خودشان را از راهروان راه سرخ امام حسین علیه السلام می نامیدند.

در حال حاضر نیز عالمان و روشنفکران شیعه و سنی افغانستان باید بدانند و متوجه باشند که غیر از امام حسین علیه السلام هیچ شخصیت تاریخی دیگر نیست که بتوان حول و محور او ملت را به وحدت ملی دعوت کرد و ملت با عشق دینی و احساس ملی بطور یکسان به این ندا لبیک بگویند.

لذا باید این نعمت را قدر دانست و پیرو شعار آن حضرت که فرمود اگر دین ندارید، لااقل آزاده باشید. تعصب های قومی را باید کنار گذاشت و در کنار یکدیگر با تمام بدعتهای افراطی و تحجرانه برخورد نمود و با امر به معروف و نهی از منکر جامعه را جمهوری اسلامی نگاهداشت و این وظیفه همه دولتمردان است که حسینی و جوانمردانه راه و سیرت پیامبر بزرگوار اسلام را پیشه خود سازند تا همه اقوام ساکن در افغانستان با شعائر اسلامی و هدف قیام عاشورا، آینده ساز مملکت خود باشند.


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   زنده باد پیروان راستین قیام امام حسین در سراسر جهان و بخصوص در افغانستان الگوی وحدت و اوسوه صبر و تقوی ملت دین دارافغانستان

>>>   سالروز شهادت سالار شهیدان سرور آزاده مردان جهان حضرت ابا عبدالله الحسین به مسلمین جهان به ویژه به مسلمین عزیز و باهم برادر افغانستان تسلیت باد.
از بارگاه خداوند منان استدعا دارم تا جمهوری اسلامی افغانستان مارا پایدار و تحت پرچم سبز اسلام محمدی با روحیه برادر ی و همدلی در جهان سر بلند بدارند. خداوند و روح حضرت امام حسین (ع) از همه ما بخصوص برادران اهل تسنن و تشیع که باهم این روز را تجلیل کردند راضی باشد. آمین
عطا الله فاضل یکه ولنگی از اندراپردیش- هند

>>>   درود بر روان پاگ امام حسین علیه السلام امام حسین رهبر ی است که به خون اش اسلام را زنده نمودند و در صورتی جهان از رهنمود ها و عملکرد های امام حسین پیروی نماید دیگر نه تروریزم است و نه وحشت و نه کشتار و انکشاف متوازن بوجود خواهد امد. امروز نظام های مختلف و گوناگون در جهان در حال تزلزل است تروریزم ، بی خانمای و فحشا ، تن فروشی ، زندگی در خیابان ها ی دنیا ، مرگ از گرسنگی وفقر و اطفال روی بازاز نتیجه سیاست های ظالمانه نظام سرمایه داری است غریب غریب تر و سرمایه دار سرمایه دارتر میگردد ان هم به چه قمیتی به قمت گرفتن خون غریب و تخریب محیط زیست که این خودش مرگ غریب است . در چنین حالتی باید گفت انسان نه تنها باعث تخریب و ویرانی نظام طبیعت گردیده است بلکه به هیولای بی رحمی تبدیل شده است که از اشامیدن خون هم نوعان شان هم سیر نمیگردد.
سعادت دهلی

>>>   یا حسین عاشقت هستم

>>>   سلام ودرودبرسالارشهیدان حسین ابن علی نواسه بیامبرگرامی اسلام... فرارسیدن سالروزشهادت امام حسین عایهااسلام رابرعموم راه آزادی وعدالت درجهان تسلیت عرض نموده ازخداوندبزرگ سعادت وامنیت برای ملت مظلوم افغانستان حواهانیم..

>>>   سالروز شهادت سالار شهدا امام حسین را به همه آزادی خواهان جهان تسلیت عرض می نمایم ، به خصوص مردم به خاک وخون آغشته افغانستان . مردم افغانستان بین خود هیچ مشکل ندارد شیعه وسنی همه باهم درسوگواری وعزاداری ابا عبداالله حسین اشتراک می نماید ، ایجاد کننده مشکل در افغانستان خارجی ها است . مردم باید ازامام حسین درس آزادی خواهی را بیاموزد .
ramazan kazimy bamyany

>>>   امید وارم همه با هم برادران سنی و شیعه از قیام ابا عبدالله الحسین درس وحدت، شجاعت، برادری و برابری را بگیریم.
پیامبر گرامی(ص) فرمود: همانا که حسین چراغ هدایت و کشتی نجات است.

>>>   سالروز شهادت سرور و سالار شهیدان اباعبدالله الحسین(ع)را برای همه ی عاشقان آن حضرت تسلیت عرض میدارم . مردم ما باید همدیگر را تحمل کنند اختلاف شیعه و سنی دیگر باید دور زده شود امام حسین(ع)هم به خاطر همین ازبین بردن اختلافات بین مسلمانان و نشان دادن اسلام واقعی به مردم قیام کرد.
عتیق الله(هند)

>>>   به امید روزی که ملت افغانستان با هم متحد بشوند و افغانیان خارج از کشور هم برای آبادانی کشور خود به سرزمین خود بازگردند.
رضا از مشهد

>>>   شادم از اینکه گویم ارباب من حسین است > وقت نماز عشقم محراب من حسین است

>>>   درود بر شما !
امام حسین (ع) یک حقیقت همیشه زنده است نه تنها مسلمانها بلکه غیرمسلمان نیز از امام حسین درس آزاده گی گرفته اند و در آینده نیز خواهد گرفت.

>>>   `سالروز شهادت حضرت ابا عبدالله الحسین به مسلمین عزیز و باهم برادر افغانستان تسلیت باد.
ای کاش از حسین غیرتش را می آموختیم ,نه مظلومیتش را ...{ه خوش گفت شاعر زیبا کلام
از آن روز این خانه ویرانه شد
که نان آورش مرد بیگانه شد
چوناکس به ده کدخدایی کند
کشاورز باید گدائی کند
بیا تا بکوشیم و جنگ آوریم
برون سر از این ننگ آوریم

رضا مبین

>>>   شهادت ابر مرد تاریخ حسین ابن علی بر تمام آزاد اندیشان جهان و مسلمان چه از شیعه و سنی تسیلت می گویم این عزاداری و سینه زنی در کتب هر دو مذهب بیان شده است که باید علما همت کنند این روایات برای مردم بیان تا باشد، عزداری باشکوه هرچه بیشتر انجام بگیرد و در کتب روایی شیعه روایات زیاد وجود و اما دو از کتب اهل را برای بیان می کنم در در وفوت پیامبر عایشه همرا با زنان دیگر مدینه به سینه و صورت خود می زدند و عزاداری می کردند.
،دریکی اهل سنت به اسم « اخبار مكة» از ابوعبداللَّه فاكهى است در ج 3 ، ص 80 .چنین بیان کرده است : سعيد بن مسيب ، به هنگام فوت رسول گرامى اسلام ، شهر مكه از شدت ناله و گريه مردم به لرزه درآمد.«لما قبض النبى (ص) ارتجت مكة بصوت. »
‏در کتاب دیگر اهل سنت «السيرة النبوية» است از ابن هشام در ، ج 4 ، ص 305 . از قول عايشه نقل می کند : ‏ « پس از فوت رسول‏خدا برخواستم و ( در سوگ پيامبر ) به همراه ساير زنان بر صورت و سينه مى‏زديم.» « و قمتُ التدم (اضرب صدرى ) مع النساء و اضرب وجهى )
تشکر از سایت بسیار و بسیار خوبتان.
فرهاد از کابل

>>>   سلام شهادت سروروسالار شهید ان حسین بن علی را به همه ملت مسلمان ومتدین افغانستان تسلیت عزض میدارم به امید یک افغانستان باسباط وپایدار.
امین الله "اندیشه"
جمهوری اسلامی ایران

>>>   حسین فقط نواسه پیامبر بود، از اینرو برای او احترام میگذارم و د روز شهادتش غمگین ام، اما به هیچ وجه افراط نمی کنم خود را نمی زنم، راه های عمومی را بند نمی کنم.
حیدری

>>>   از یاد نبرید که مبارزه حسین ابن علی بر علیه دولتمردانی چون قدرتمندان فعلی افغانستان بود
ملت افغان باید حالا معنی مبارزه حسین و تقدیم کردن جان شیرینش را بداند
خلیلی را به شهرک سازی و محقق را به کادیلاک سواری چه غرض اکر یزیدی نیستند
سیاف میاف و کرزی مرزی را خو هیج حساب نکن همه قابل محاسبه هستند.
والسلام

>>>   من پوهنتون تاریخ را در یکی از ممالک خارج خلاص کرده و نمیخواهم به باور برادران عزیزم که تاریخ نمیدانند ضربه وارد کنم.
قیمت ترین چیز باور و ایمان است.

>>>   دوستان:
بنده یکی از دوستداران حسین (رض) و خانواده رسول اکرم (ص) هستم و امید که تا آخر عمر این سعادت روزی این فقیر باشد، در ضمن من شیعه نیستم و یک پیام برای تمام مسلمانان جهان علالخصوص اهل تشیع دارم. خداوند دولت تفکر و بصارت واقعی روزی همگی ما و شما کند. بنظر بنده دهم محرم روز ماتم نه بلکه روز جشن و شادی است!
جشن و شادی از آنرو که حسین (رض) به تمام بزرگی و شجاعت که داشت مردانه برای حق جنگید و یک چشم برهم زدن هم سر به باطل فرو نیاورد، و از برکت همین هماسه شیر دلانه آن بزرگ مرد خدا بود که دین تازه شد و حق گرائی برجا ماند. اکنون بر اساس نصوص قرآن عظیم الشان شهداء همیشه و جاودان زنده اند و از نزد خداوند رزق میخورند. برادران ما و شما که به قرآن ایمان و یقین داریم، چرا حسین (رض) را که سالار شهداء راه حق است مرده میپندارید؟ و یاد تان باشد که عزا برای مرده ها گرفته میشود نه برا مردان خدا مثل حسین (رض).
آرزو مندم که هر عاقلی این حقیقت را دریابد و ازین به بعد به جای ماتم و سر و رو زدن یک فیصد از اعمال حسین (رض) را عملی کند. من به شما زمانت میدهم که اگر فعل حسین (رض) را با اقتدا به حسین (رض) انجام بدهید حسین (رض) بر شما افتخار خواهد کرد ولی حسین (رض) شمارا ازین همه ماتم و سوگ شاید به اذن خداوند سوال کند که چرا مرا مرده پنداشتید؟ چرا مرا مظلوم خطاب کردید؟ من که شیر حقم و شیر مردانه جنگیدم! چرا؟؟؟
من نیم سگ شیر حقم حق پرست - - شیر حق آنست کز صورت برست (مولانا)
شیر حق از صورت و قالب خاکی آزاد شد و بدرجه شهادت به لقاء خالق کونین شتافت، من نمیدانم لحظه ئی شاد تر و پر سرور تر از آن که بنده به خداوند خود در حال جهاد و احیای کلیمه الله دار فانی را وداع کرده به دار باقی بپیوندد.
حسین باشید

>>>   سلام بر پیروان امام حسین .
دوستان میدانند که ما در افغانستان پیروان یزید داریم که افغانستان را به بدترین کربلا جور کرده بودند و از یزید چیروی مکردند و می کنند این پیروان یزید که اصل امام حسین توسط بزرگان شان با خون غرق شده و به شهادت رسید و امروز میگویند که ما حسینی هستیم تا کرده ها ی بزرگان شان را پنهان کنند . این یزیدی ها که در افغانستان جان های شیرین هزاران انسان بی گناه را کرفتند و بد ترین عمل یزید را در افغاتستان تکرار کردند. مرگ به این لعنتی ها .
کربلائی


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است