طالبان: مهاجران پاکستانی را به ولایات انتقال میدهیم
 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۳۲    ۱۴۰۲/۳/۱۶ کد خبر: 173248 منبع: پرینت

حکومت طالبان مهاجران پاکستانی را که در نزدیکی خط دیورند مستقر هستند، به مناطق دیگر در ولایات مختلف افغانستان منتقل خواهد کرد.

هرچند ذبیح الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان جزییات زیادی در مورد انتقال این مهاجران پاکستانی ارائه نکرد، اما گفت که آنها قصد دارند پناهجویان پاکستانی ساکن در برخی ولایات مرزی از جمله خوست را به مناطق دیگر افغانستان منتقل کنند.
وی در مورد ولایاتی که مهاجران مذکور به آن انتقال داده می‌شوند جزییات نداد، اما گفت که امکانات اولیه زندگی در آنجا برایشان فراهم می‌شود.
او به رادیو آزادی گفت: "برای کاهش نگرانی طرف پاکستانی و جلوگیری از ادعاهای پاکستان، برخی از پناهجویانی که سال‌ها پیش در جریان جنگ‌ها به خوست، کنر و برخی مناطق ننگرهار مهاجرت کردند، برنامه داریم که آنها به مناطق دور از خط دیورند انتقال داده شوند."

هرچند مشخص نیست که شمار دقیق این مهاجران به چند نفر می‌رسد، اما شورای پناهندگان ناروی در سال ۲۰۱۹ تخمین زده بودکه تعداد این مهاجران به ۷۲ هزار تن رسیده است.
این افراد بیشترشان از وزیرستان شمالی و در زمان نظام پیشین جمهوریت زمانی که جنگ شدیدی بین تحریک طالبان پاکستانی و ارتش پاکستان رخ داد، به افغانستان مهاجر شدند.

این در حالی است که رانا ثناالله، وزیر داخلۀ پاکستان چند روز پیش گفته بود، حکومت طالبان به آنها گفته است که طالبان پاکستانی را از مناطق خط دیورند دور ساخته و به مناطق دیگر افغانستان می‌فرستد.
او افزوده بود که حکومت طالبان دو ماه پیش این موضوع را بیان کرده است.
وزیر داخله پاکستان هدف از این پیشنهاد را محدود کردن دسترسی اعضای تحریک طالبان پاکستانی به مناطق مرزی عنوان کرد، اما سخنگوی حکومت طالبان در مورد اینکه آیا این طرح را با پاکستان شریک ساخته یا نه، چیزی نگفته است.

پس از حاکمیت دوبارۀ طالبان در افغانستان، حملات تحریک طالبان پاکستانی (تی تی پی) در پاکستان افزایش یافته است.
پاکستان بارها مدعی شده که نیروهای تحریک طالبان پاکستانی دارای پناهگاه‌های امنی در افغانستان هستند، اما حکومت طالبان همواره بدون اشاره به حضور تی تی پی در افغانستان، گفته که به هیچ کسی اجازه نخواهد که از خاک افغانستان بر ضد پاکستان و یا کشور دیگری استفاده کند.
هرچند حکومت طالبان در افغانستان تلاش کرده است تا از طریق گفتگوهای مسالمت‌آمیز میان تحریک طالبان پاکستانی و حکومت پاکستان و دو بار میانجیگری میان آنان، بین آنان صلح کند، اما این تلاش‌ها تاکنون نتیجۀ روشنی در بر نداشته است.

اخیراً یک منبع از دولت پاکستان به روزنامۀ اکسپرس تریبون گفته است که علیرغم امتناع دولت پاکستان از برگزاری مذاکرات صلح با تحریک طالبان پاکستانی، حکومت طالبان در افغانستان همچنان در تلاش مذاکره بین آنان است.
این منبع به این روزنامه گفته که اسلام‌آباد به طالبان افغانستان گفته است، زمانی که این گروه سلاح‌های خود را به زمین بگذارد، مذاکرات صلح را با تحریک طالبان پاکستانی آغاز خواهد کرد.

کد (9)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
طالبان پاکستانی
طالبان ولایات
نظرات بینندگان:

>>>   این مهاجرین پاکستانی پشتون های شمال پاکستان هستند که مطابق سیاست فاشیزم پشتون ها اینهارا به مناطق غیر پشتون ها مستقر مینماید این همان سیاست گل محمد مومند است که بیشترازپنجاه سال پیش پشتون هارا به نام ناقلین به شمال وغرب افغانستان انتقال داده اند.
کلیم بلوچ

>>>   پلان شبیه صهیونیستی شهرک سازی در راستای اشغالگری مناطق غیر پشتون غیر پشتون ها هم چون گوسفندی وار ایستاده و اشغال زمین ها و تاراندن باشندگان اش به کشور های دیگر را نظاره میکنیم این به ان ....ها که فکر میکنند فدرالیسم راه حل برای حفظ کشور فغانستان است هر گونه طرح و پلات ساختن زیر نام افغان و افغانستان تنها مشت بر هوا کوبیدن است یک کلمه استقلال غیر پشتون ها والسلام

>>>   کلیم بلوچ نظرات پوره تایید است و من هم بار ها گفتم که چرکستان میخواهد تا صوبه شمالی را برای سندی و پنجابی خالی کند. هدف از جنگ های داخلی در شروع آمدن اشرا هم تخلیه کابل از مردم محل و پر ساختن آن با همین وایرس های صوبه سرحد بود بود.
آتش خاوری

>>>   بلی! واضح است که: دولت پاکستان وطالبان هردو طور هماهنگ برنامه دارند که: پشتون های پاکستان در مناطق شمال ‌مرکزی افغانستان انتقال دهند واقوام‌ غیر پشتون افغانستان را بتدریج از آن مناطق کوچ اجباری دهند !! ودر مناطق پشتون نشین پاکستان پنجابی‌ ها وسندی‌ را جابجا سازند!!!!


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است