طالبان: بازرسان استرالیایی به افغانستان سفر کنند
 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۲۷    ۱۴۰۲/۳/۱۵ کد خبر: 173238 منبع: پرینت

ذبیح‌الله مجاهد،‌ سخنگوی طالبان از بازرسان استرالیایی دعوت کرد برای بررسی اتهامات جنایات جنگی توسط نیروهای آن کشور به افغانستان سفر کنند.
پنجشنبه هفته گذشته، دادگاه فدرال استرالیا بن رابرتز اسمیت را در چند مورد قتل شهروندان افغان در جریان ماموریت اش در افغانستان مقصر شناخت.
ذبیح الله مجاهد به شبکه خبری اس‌بی‌اس استرالیا گفته که پس از توافق ادارات ذیربط دولتی طالبان، زمینه همکاری برای تحقیقات تیم بازرسان استرالیایی را تسهیل کرده و در صورتی‌ که این تیم بازپرس، جنایات جنگی را با «صداقت» بررسی کند، به آنان اجازه ورود به افغانستان داده خواهد شد.
آقای مجاهد اما تصریح کرد که اداره طالبان در خصوص این بازپرسی اعتماد ندارد.

سه روزنامه سیدنی مارننگ هیرالد، ایج و کانبرا در گزارشی در سال ۲۰۱۸ فاش کردند که رابرتز اسمیت، «با افتخارترین سرباز زنده استرالیا» در طول ماموریت‌های کاری خود در بین سال‌های ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۲ از محدوده اختیارات قانونی خود فراتر رفته و غیرنظامیان بی‌دفاع افغان را هدف خشونت قرار داده بوده است.
آقای مجاهد حکم رابرتز اسمیت را «نمادین» خواند و افزود که جنایات جنگی انجام شده، توسط بیش از یک سرباز انجام شده بود.
مجاهد افزود: «اگر این اقدام برای عدالت و افشای جنایات جنگی است و برای مردم اطلاع میدهد، اقدام خوبی است.»
با این حال،‌ این شبکه می‌گوید یک وکیل افغان-استرالیایی هشدار داده است که پذیرش این پیشنهاد به طالبان مشروعیت بی‌مورد می‌دهد.

پرداخت غرامت؛ وزیر دفاع استرالیا گفته که کشورش به دنبال «راهی رو به جلو» برای پرداخت غرامت به خانواده‌های قربانیان جنایات جنگی ادعایی در افغانستان است.
به گزارش اینترنشنال، گروه‌های حقوق بشری و حقوقی در پی حکم دادگاه فدرال درباره محکومیت این سرباز، درخواست‌های خود را برای طرح غرامت افزایش دادند.
طالبان به دلیل جنایات جنگی و جنایات علیه بشریت توسط دادگاه کیفری بینالمللی تحت بازرسی قرار دارند.

کد (9)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
بازرسان استرالیایی
افغانستان طالبان
نظرات بینندگان:

>>>   سخنگوی کاخ سفید نیز این عمل این سرباز آسترالیایی را جنایت علیه مردم افغانستان دانسته و آن را تقبیح کرد.
او در سخنان اش گفت:در طی بیست سال ماموریت ما در افغانستان،مورچه زیر پای ما آزار ندیده ااست.
همچنان بعد از حمله ما به عراق، ما تنها سلاح های هستوی صدام حسین را پیدا کردیم و گرفتیم و هیچ شخصی تلف نگردید و هنگامی که ما بیرون میشدیم،همه مردم عراق در دو طرفه سرک با دسته های گل به استقبال ما بر آمدند و با ما خدا حافظی کردند و گفتند که خدا را شکر که شما سلاح های هستوی صدام حسین را پیدا کردید و میبرید، ورنه خدا داند که چند صد هزار نفر ما کشته و زخمی میشد.

>>>   هر کسی جنایت کرده باید به محاکمه کشانده شود.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است