طالبان و مواد مخدر
طالبان در دو دهه گذشته بسیاری از هزینه‌های جنگ علیه نیروهای امنیتی دولت جمهوریت و نیروهای خارجی را بر اثر قاچاق و تجارت مواد مخدر تأمین کرده‌اند 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۵۴    ۱۴۰۱/۱۱/۱۲ کد خبر: 172363 منبع: پرینت

افغانستان بزرگ ترین تولیدکننده مواد مخدر در جهان است و علیرغم اینکه کشوری است که محصور در خشکی بوده و فاقد منابع و ذخایر معدنی است ولی با وجود این شرایط، در منطقه از جایگاه مهمی برخوردار است؛ از جمله همسایگی با قدرت های جهانی مثل چین و روسیه و مجاورت با قفقاز که افغانستان را به یکی از مناطق مهم برای دستیابی به اهداف گروه های تروریستی تبدیل کرده است.

سازمان ملل متحد می‌گوید که افغانستان هنوز هم در صدر فهرست کشورهای تولید کننده تریاک قرار دارد، بر اساس این گزارش، درآمد حاصل از فروش تریاک افغانستان در سال 2021 میلادی 425 میلیون دالر بود، اما در سال 2022 میلادی، به 1.4 میلیارد دالر افزایش یافته است.
این گزارش نشان می‌دهد که کشت و تجارت مواد مخدر در افغانستان از زمان تسلط دوباره گروه طالبان بر این کشور، افزایش چشم‌گیر یافته است.
بر اساس گزارش فوق، افغانستان همچنان از نظر کشت و تولید مواد مخدر در جهان در مقام نخست قرار دارد. درهمین حال دفتر مبارزه با مواد مخدر و جرایم ملل متحد در ماه نومبر ۲۰۲۲ در گزارشی در مورد کشت کوکنار در افغانستان گفت که کشت کوکنار در سال ۲۰۲۲ در مقایسه با سال ۲۰۲۱ حدود ۳۲ درصد افزایش یافته و ۲۳۳ هزار هکتار زمین کوکنار کشته شده است. دفتر مذکور می‌گوید که ۸۰ در صد مواد مخدر جهان از افغانستان صادر می‌شود.

فتوای ممنوعیت کشت تریاک؛
یکی از تعهدات رژیم طالبان به جامعه جهانی، جلوگیری از کشت، تولید و قاچاق مواد مخدر در افغانستان و از بین بردن اقتصاد مافیای حاصل از این تجارت سیاه بود.
در پی این تعهدات، در ماه حمل سال جاری خورشیدی و سوم آوریل سال 2022 بر اساس فرمان تازه ملا هبت‌الله آخوندزاده که در تالار کنفرانس‌های وزارت امور داخله رژیم مذکور اعلام شد، (به تمام هموطنان خبر داده می‌شود که از تاریخ صدور این فرمان کشت کوکنار (خشخاش) در تمام کشور به گونه مطلق منع است و هیچ کسی پس از این نمی‌تواند برای کشت این بوته تلاش کند.)
در این فرمان آمده‌است: (اگر خدای نخواسته کسی تخلف بکند کشت او از بین برده می‌شود و با متخلف از روی شریعت اسلامی برخورد صورت می‌گیرد)
همچنین در این فرمان آمده‌است که در سراسر کشور استفاده و انتقال، خرید و فروش، واردات و صادرات و کارخانه‌های تولید هرگونه مواد نشه‌آور مثل شراب، هروئین، شیشه، چرس و…، به طور جدی ممنوع است.
در ادامه تاکید شده که اجرای این فرمان الزامی است و اگر کسی تخلف کند از سوی ادارات عدلی و قضایی تعقیب و مجازات می‌شود.
اما گزارش جدید سازمان ملل متحد نشان می‌دهد که این فرمان، در عمل از سوی نیروهای منسوب به رژیم طالبان نادیده گرفته شده است و کشت تریاک در سال جاری میلادی، پر رونق بوده است.
احتمال زیاد وجود دارد که فرمان رهبر طالبان یک فرمان سمبولیک و برای فریب اذهان عامه بوده باشد و سیاست اصلی این گروه را در قبال مبارزه با مواد مخدر، بازتاب ندهد.

تجارتی با سود میلیاردی؛
بسیاری از کارشناسان مسایل اقتصادی به این باور هستند که تجارت مواد مخدر در افغانستان، یکی از پرسودترین تجارت‌ها برای رزیم طالبان است و اینها سالها از این طریق تغذیه کرده است.
کشت، تولید و قاچاق مواد مخدر دقیقا از ظهور جریان طالبان، رونق گرفت و اکنون بیش از دو دهه است که افغانستان بزرگترین مرکز کشت و تولید مواد مخدر جهان محسوب میشود.
اتاق فکر آتلانتیک کنسول می‌گوید که تجارت مواد مخدر پس از به قدرت رسیدن گروه طالبان در افغانستان پرونق بوده است.
این سازمان می‌افزاید که طالبان با صدور فرمانی، تلاش کرده مانع تولید و تجارت مواد مخدر شوند اما «آنچنان که باید» این فرمان را تطبیق و عملی نکرده اند.
این سازمان در یک مطلب تحلیلی می‌نویسد که تولید مواد مخدر برای افغان‌های فقیر تنها راه درآمد به شمار می‌رود و با توجه به بحران اقتصادی موجود در افغانستان، برای رژیم طالبان دشوار خواهد بود تا مانع کشت و تولید مواد مخدر شوند.
سازمان مذکور می‌نویسد که از زمان جمهوریت صنعت غیرقانونی مواد مخدر بزرگترین سکتور اقتصادی در افغانستان بوده و برای بیش از نیم میلیون جمعیت این کشور شغل ایجاد کرده است.

همچنان رحمان یوسف احمدزاد دادستان کل تاجیکستان می‌گوید که قاچاق مواد مخدر از افغانستان تقریبا دو برابر شده است. آقای احمدزاد در نشست همکاری بین المللی و منطقه ای امنیت و مدیریت مرزها برای مقابله با تروریزم و جلوگیری از حرکت تروریست‌ها” که در شهر دوشنبه پایتخت تاجیکستان در جریان است، گفته که “قاچاق مواد مخدر حمایت مالی از تروریست‌ها است.او تاکید کرد که در سال 2021 میزان کشف و ضبط مواد مخدر از افغانستان تقریبا دو برابر شده بود.
احمدزاد گفت، فقط در سال گذشته 4 تُن مواد مخدر در کشورش ضبط شده که نشان می‌دهد جریان قاچاق مواد مخدر از افغانستان افزایش یافته است.

این در حالی است که اسناد محرمانه استخباراتی ایالات متحده امریکا که به تازگی از حالت طبقه‌بندی بیرون شده است، نشان می‌دهد که گروه طالبان در دهه ۹۰ میلادی، سود هنگفتی از کشت و تجارت مواد مخدر می‌بردند و حتا فرمان ملا عمر برای منع کشت تریاک باعث افزایش قیمت‌ها و سود بیشتر برای این گروه شد.
به گزارش«انریدکت»، پایگاه انتشار اسناد غیرطبقه بندی شده، این اسناد «اداره تخمین استخبارات ملی امریکا» که در سال ۲۰۰۱ تهیه شده بود و اکنون توسط آرشیو امنیت ملی امریکا منتشر شده، می‌گوید که با روی کار آمدن طالبان در ۱۹۹۴ تولید مواد مخدر در افغانستان به صورت سرسام‌آوری افزایش یافت و طالبان با قاچاقچیان بین‌المللی مواد مخدر همدست شدند.

طبق تخمین اداره مذکور، در سال ۲۰۰۰ افغانستان ۷۲ درصد تریاک جهان را تامین می‌کرد. در ادامه این گزارش آمده است که طالبان در این سال‌ها با «اتحاد کویته»، یک شبکه بین‌المللی مواد مخدر که با اسامه بن لادن نیز ارتباط داشت، همسو شد. اتحاد فوق شامل ایتلافی میان سه گروه قدرتمند قاچاق مواد مخدر بود و این مافیای مواد مخدر از طالبان حمایت مالی می‌کرد و در استخدام جنگجو به این گروه کمک می‌کرد.
در دو دهه گذشته نیز بیشترین میزان مواد مخدر افغانستان در مناطق تحت کنترل گروه طالبان تولید شد و گزارش‌های زیادی از دست داشتن مقامات ارشد این گروه در تجارت مواد مخدر به کشورهای مختلف جهان، منتشر شد.
یکی از نمونه‌های برجسته آن، بازداشت حاجی بشر نورزی، از حامیان مالی اصلی گروه طالبان در دهه نود میلادی به اتهام قاچاق مواد مخدر به ارزش 50 میلیون دالر به آمریکا بود.

این درحالی است که رحمت الله نبیل، رییس پیشین امنیت ملی افغانستان پیرامون ازاد سازی بشرنورزی در صفحه توئیتر خود نوشت: «عده‌ای سعی دارند حاجی بشر را فقط طالب بلندپایه معرفی کنند و سعی دارند رهبران طالبان را از دست داشتن در قاچاق مواد مخدر تبرئه کنند؛ در حالی‌که حاجی بشر در سال ۲۰۰۵ در نیویارک دستگیر شد.»
او افزوده است: «اگر حاجی بشر تنها حامی نزدیک ملاعمر بود پس او در نیویورک چه می کرد؟ اگر او فقط یک قاچاق‌چی مواد مخدر بود، پس چرا طالبان برای آزادی او این‌قدر تلاش کردند و از آزادی او این‌قدر خوشحال‌اند؟»
جدا از این موضوع، طالبان در دو دهه گذشته بسیاری از هزینه‌های جنگ علیه نیروهای امنیتی دولت جمهوریت و نیروهای خارجی را بر اثر قاچاق و تجارت مواد مخدر تأمین کرده‌اند.

حامیه نادری


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
طالبان
مواد مخدر
نظرات بینندگان:

>>>   هم وطن طالبان آدم کش خودش پدر مواد مخد یر
است نیاز به پرسیش ندارد
این ....آوغان بسیار مکار وحیله کر است
وایرانیهای خوش باور میگوید گیشت تریاگ منع کردن
تا معلوم شود چه میشود
مواد مخد یر یک تجارت عجیب برای طالبان آدم کش

>>>   👨‍🎓👩‍🎓👈 پنجابیها ایرانیها فارسیزبانها... و تر‌کتبارها یکباری دیگر ازین واقعیت تاریخی آگاه گردند که:
مردم و گروه پشتون/افغانیت، از نهایت توهمپرستی زبان 《پشتو-پشتون-افغانیت-شیطانت》 شانرا مقدستر و مقدمتر نسبت به احکام خداوند و سنت پیامبر میدانند !؟ آیا ندانسته اند !؟
آیا چنین وضعیت فعلن در کشور ما جریان ندارد ؟؟؟

خبردار عزیزان:
که گروه پشتون-افغانیت تا دم مرگ و روز آخرت دوست و برادر مخلص دینی و اسلامی شما بوده نمی توانند، زیرا در فطرت نهفته-مکر حیله شیطانی شان کینه توزی قومی-تعصبی شانرا در سینهء شان مثل قوغ سرخ تازه دارند و دارند بر علیه ما و شما فارسیزبان ترکتباران !
همینست مهر ذاتی ایدئولوژی/افغانیت/پشتونی شان.
آیا شمایان از قسم-قرانی کردن و مهر نمودن قرآن توسط نادرخان پادشاه پشتون/افغانیت بیخبرید !؟؟؟

همین گونه خوشباوری و بی پروایی و سهل انگاری و بی توجه یی ما و شما فارسیزبانان (در برابر این قوم وحشتزای پشتون)، زبان فارسی مارا تاریخ ملکیت جعرافیا و... مال وجان مایان را به این روز حذف-کردن ترورستی و انتحاری و دربادی تباهی رسانده یا نرسانده !؟؟؟
پس آیا تجدید هویت-سازی زبانی قومی تباری تاریخی جغرافیایی ....و انسانی ما لازم و ضروری نیست !؟

که دوباره با مردم قومی تباری و زبانی خودما در داخل کشور ما و هم عملا با مردم همتبار و همزبان کشور های همسایه خود تعلقات ارتباطات و همبستگی آشکارا بنماییم و همصدا گردیم، آیا این حق انسانیت، خود اختیاری و خود ارادگی ما نیست !؟!؟!؟ 👉👨‍🎓👩‍🎓


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است