نقش ایران در سقوط افغانستان
 
تاریخ انتشار:   ۰۸:۲۷    ۱۴۰۱/۵/۲۵ کد خبر: 171045 منبع: پرینت

خواهرخواندگی جمهوری اسلامی و امارت اسلامی چقدر دوام می‌یابد؟
جمهوری اسلامی ایران در میان کشورهای منطقه، تنها کشوری بود که از طالبان زخم خورده بود. اما دشمن مشترک، این دو رقیب اسلام‌گرا را در یک جبهه قرار داد.
ایران در تحولات منتهی به سقوط کابل در آگست ۲۰۲۱، از گروه طالبان حمایت سیاسی، مالی و تدارکاتی کرد.

گروه طالبان در سال ۱۹۹۸، زمانی که مزارشریف را تصرف کرد، ۱۱ شهروند ایرانی را کشتند که گفته شد شماری از آنها دیپلمات و یک نفر خبرنگار بوده است. ایران در آن زمان از ائتلاف شمال، شامل گروه‌های تاجیک،‌ هزاره و ازبک حمایت می‌کرد که علیه طالبان می‌جنگیدند. با سقوط کابل به دست طالبان، ایران هم سفارت خود را به مزارشریف منتقل کرد که هنوز به دست طالبان نیفتاده بود.
در پی کشته شدن "دیپلمات‌ها و خبرنگار" ایرانی در مزارشریف، تنش میان طالبان حاکم بر کابل و حکومت ایران بالا گرفت،‌ تا جایی که جمهوری اسلامی حدود هفتاد هزار سرباز خود را به پشت مرزهای غربی افغانستان برد.

یک خبرنگار می‌گفت در یک گفتگوی تلفنی با ملا عمر، رهبر وقت طالبان، درباره احتمال درگیری ایران با شبه‌نظامیان تحت امر او پرسیده بود. ملا عمر پس از انکار احتمال درگیر شدن طالبان و جمهوری اسلامی ایران و یادآوری مشترکات دینی و دشمن مشترک (امریکا) گفته بود "باز اگر حمله کردند، تا اصفهان آن‌ها را می‌رانیم".
رهبر طالبان در این نقل قول، به لشکرکشی سال ۱۷۲۲ محمود افغان به اصفهان اشاره داشته است که منجر به سرنگونی سلطنت ۲۲۰ ساله صفویان شد. این واقعه برای ایرانیان دردناک تمام شد و در تاریخ این کشور به "فتنه افغان" معروف است.
اما درد "فتنه" قرن هجدهم و زخم کشتار “دیپلمات‌ها” در پایان قرن بیستم، باعث نشد ایران برای بیرون راندن "دشمن مشترک" مورد نظر ملا عمر، یعنی امریکا از افغانستان، دست دوستی به سوی گروه طالبان دراز نکند.

پیشینه رابطه ایران و طالبان؛
ویزای ایران و مهرهای متعدد ورود و خروج در پاسپورت رهبر کشته شده طالبان؛
از سال ۲۰۱۵ گزارش‌هایی وجود داشت که ایران برای کنترل مرزهای شرقی خود علیه داعش،‌ تفاهم‌ و همکاری‌هایی با شورشیان طالبان در افغانستان داشته است.
ملا اختر منصور،‌ دومین رهبر طالبان،‌ در سال ۲۰۱۶ در بازگشت از ایران در خاک پاکستان کشته شد و پیش از آن گزارش‌های زیادی وجود داشت که از دست ستیزه‌جویان طالبان جنگ‌افزارهای ساخت ایران به دست آمده است. اما ایران، داشتن رابطه با طالبان را انکار می‌‌کرد.
جمهوری اسلامی سرانجام در اواخر سال ۲۰۱۸ پذیرفت که با طالبان سر و سری داشته است. این زمانی بود که گفتگوهای امریکا و طالبان جدی شده بود.

جواد ظریف، میزبان ملا برادر و همراهانش بود.
پیش از امضای توافق میان طالبان و زلمی خلیلزاد، نماینده امریکا در دوحه قطر، جواد ظریف، وزیر خارجه وقت ایران تاکید کرد که طالبان باید بخشی از آینده افغانستان باشد. وزارت خارجه ایران در فبروری ۲۰۲۰ میزبان ملا برادر، معاون فعلی رییس‌الوزرای طالبان و هیاتی از این گروه در تهران بود.
در بهار و تابستان ۲۰۲۱ که حملات طالبان به شهرهای مختلف افغانستان اوج گرفت، بسیاری از مناطقی که پیش از جاهای دیگربه دست طالبان افتاد، مناطق هم‌مرز با ایران بود. گزارش‌هایی وجود داشت که ایران در مناطق شرقی خود به شبه‌نظامیان طالبان آموزش نظامی می‌دهد و از بودجه هنگفت سپاه قدس، به صورت بی‌حساب و کتاب به طالبان کمک می کند. ایران این گزارش‌ها را تایید نمی‌کرد، همانطور که داشتن دفتر طالبان در تهران و مشهد را تکذیب کرده بود.


رفتن امریکا، پیروزی بزرگ ایران؛
تفنگ تک‌تیرانداز ایرانی صیاد،‌ در دست شورشیان طالبان در حومه هرات؛
در میان همسایگان افغانستان، ایران جدی‌ترین دشمن امریکا بود و بیشترین انگیزه را برای بیرون راندن نظامیان خارجی از پشت مرزهای شرقی خود داشت. ایران با وجود حمایت از حکومت تحت حمایت غرب در افغانستان، هیچگاه ناخشنودی خود از حضور نظامیان امریکایی در آن کشور را پنهان نکرده بود.

در بعد خارجی، ایران بهانه و انگیزه زیادی برای ضربه زدن به امریکا داشت. کشتن قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس، در حمله هوایی امریکا در عراق، عطش ایران برای انتقام گرفتن از امریکا را تشدید کرده بود.
در بعد داخلی، جمهوری اسلامی در طول چهار دهه حاکمیت خود،‌ همواره تاکید کرده بود که "امریکا هیچ غلطی نمی‌تواند بکند" و با کمک به شکست دادن امریکا در افغانستان، خود را در موقعیتی می‌دید که این گفته را به صورت عملی به مردم کشور خود نشان دهد.

امریکا پس از بیست سال حضور نظامی در افغانستان، تحمل هزاران کشته و صدها میلیارد دالر هزینه، قدرت را به همان گروهی تحویل داد که در سال ۲۰۰۱ آن را از قدرت ساقط کرده بود.
این خروج شتابزده و سرافکنده، نه تنها آبروی امریکا را در سطح جهانی برد،‌ بلکه بهانه خوبی به دشمن سنتی‌اش،‌ جمهوری اسلامی ایران داد تا به مردم در داخل ایران بگوید دیدید که "امریکا هیچ غلطی نمی‌تواند بکند" و "آزادی و دموکراسی با کوله‌پشتی سرباز خارجی نمی‌آید"؟

آزادی‌های نسبی افغانستان؛
افغانستان در دوره جمهوریت،‌ برای بسیاری از ایرانی‌های منتقد جمهوری اسلامی و کسانی که خواهان آزادی و دموکراسی بودند، اگه نه یک الگوی کامل، بلکه بهانه‌ای برای خرده گرفتن به محدودیت‌های روز افزون جاری در ایران بود.
اگر صحبت از آزادی زنان و حضور سیاسی زنان می‌شد، افغانستان را مثال می‌زدند؛ اگر حرف آزادی بیان و رسانه‌های آزاد به میان می‌آمد، وضعیت افغانستان مثال زده می‌شد؛ رواداری مذهبی در افغانستان و حضور شیعیان در سطوح بالای قدرت، باعث برجسته‌تر شدن تبعیض علیه اقلیت سنی در ایران می‌شد ...

آزادی رسانه‌ها در دوره جمهوریت افغانستان؛
قدرت گرفتن طالبان و حاکمیت یک گروه بنیادگرا بر افغانستان که به باور بسیاری، دنباله‌رو سختگیری‌های اجتماعی و سیاسی جمهوری اسلامی ایران و چه بسا تندروتر از آن است، کار را برای آیت‌الله های حاکم بر ایران آسان‌تر کرد. به نظر می‌رسد اکنون حامیان آزادی و دموکراسی در ایران، یک بهانه کمتر برای خورده گرفتن به جمهوری اسلامی دارند.

امای بعد از ماه عسل؛
اما جمهوری اسلامی ایران و امارت اسلامی طالبان، اگرچه دشمن مشترکی داشته‌اند و در بنیادگرایی با هم مسابقه می‌دهند، برای مدت طولانی آب‌شان به یک جو نخواهد رفت.
یک حکومت تندروی شیعه و یک گروه سنی افراطی، زمینه‌های زیادی برای اختلاف دارند. با فاصله گرفتن طالبان از این ماه عسل و عادی شدن هیجان شکست امریکا برای جمهوری اسلامی، اختلاف‌های این دو بیشتر خود را نمایان خواهد کرد.
ضمن اینکه طالبان از همان ابتدا در حرف و عمل نشان داده که خواهان رابطه خوب با امریکا هستند و در امریکاستیزی، دنباله‌رو جمهوری اسلامی نخواهند بود.


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
نقش ایران
سقوط افغانستان
نظرات بینندگان:

>>>   بترس از روزی که ایران زیر لگد اسپ های طالبان له شود باز ایران می فهمد یک نان چند فتیر است.
اریائی تبار

>>>   بترس از روزی که ایران زیر لگد اسپ های طالبان له شود باز ایران می فهمد یک نان چند فتیر است./// همی گنده گوزی ها و گپ مفت زدن ها افغانستان را ذلیل و لگدمال و مفلوک و بدبخت کرده. سازمان ملل در اخیر افغانستان را فقیرترین و بدبخت ترین کشور و کلان ترین گدایخانه دنیا گفت.
اگر غیرت داری بفکر نان برای زنان فقیر و اطفال گرسنه داخل سرک ها باش نه جنگ با ایران کبیر. ایران در جنگی 8 ساله عساکر صدام و همه اعراب به اضافه مزدوران 18 کشور را شکست داد و صرف با 3000 جنجگجوی ایرانی سوریه را از داعش خونخور و باداران امریکایی و انگلیسی و فرانسوی و جرمنی و اسرائیلی و اردنی و عربستانی و اماراتی نجات داد.
یا 7 سال است که یمن فقیر بکمک ایران جلوی امریکا و غلام امریکا (یعنی رژیم عربستان مسلمان کش) ایستاد شده. چوپان بیابان هم می داند که تنها حامی واقعی مردم لبنان و عراق و مردم مظلوم فلسطین ایران کبیر است و بس.
ایران یاد دارد چی قسم تنبان زورگوی گنده گوز را از پایش بکشد همو قسم که تنبان صدام و اسرائیل و عرعرستان و امریکا را کشیده.
اگر غیرت داری بجای گنده گوزی و تهدید ایران کبیر به له شدن !!!! یک فکری به حال افغانستان خانم کن که از بغل انگلیس 10 سال به بغل شوروی رفت و بعد از بغل شوروی 20 سال با امریکا خوابید و یکسال است که به بغل پاکستان چتلستان رفته.
صدام همچو تو گنده گوز بود. می گفت در 1 هفته ایران را فتح می کنم!!! 20 سال است که صدام به قبر رفته.شاید زور تو پر زورتر از داعشش و صدام و امریکا و اسرائیل و عربستان باشد! آنها 40 سال با ایران کبیر جنگیدند و کدام غلطی نکردند .
حالا تو به ایران حمله کن و ایران را له کن!! اما اگر بالای ایران فیرنکردی یک نام دخترانه برای خود بگیر. مثلا مریم گنده گوز!! حالا اگر با مریم سما یکجا شوی خواهند گفت: [[ 2 گنده گوز در کنار هم!!]] چه قندولک هایی.چه شود!

>>>   خروج قوای اشغالگر و سقوط جمهوریت از فداکاری و جان فشانی های طالبان کرام بود ، ما با خون و پوست خود این پیروزی را به ارمغان اورده ایم ، اگر ما بخواهیم از بین ایران و امریکا کشور را انتخاب کنیم بی شک امریکا خواهد بود ،
حبیب اللله یوسف زی

>>>   افغانها واقعا باعث آبروریزی جهانی هستند
در قومگرایی هیچ وطندوستی در آنها مشاهده نمیشود
و دنبال یک بهانه برای آبروی رفته خود هستند و کشور عقبمانده شان را کسی گردن بگیرد
ولی افغانها در سطح جهان و منطقه به شدت منفور هستند و مردم منطقه هروقت می خواهند بی غیرتی و حقارت را مثال بزنند به افغانها اشاره می کنند

>>>   باید با افغانها همدردی کرد
ملتی شکست خورده و عاجز از ملت شدن که دور باطل جنگها را ببن یکدیگر ادامه می دهند
و برای رفع عذاب وجدان از آمریکا و پاکستان و ایران و ... نام مبرند
واقعا سخت است جای افغانها بودن چون افغانها از کشورشان خودشان هویتشان جامعه افغانستان نفرت دارند

>>>   تو باید بترسی از تبرزرین نادرشاه
طالبان حتی عرضه حفاظت ز خودش را ندارد هر روز ماشینهای طالبان منفجر می شود
نادرشاه انتقام ایران را از افغانها

>>>   اگر مقامات ایران همین سیاست را در مقابل اسراییل و فلسطین هم اجرا کنند مردم ایران خوشحال میشوند
دقیقا طبق منافع ملی ایران است

>>>   اکثر مردم ایران حتی نمی دانند افغانستان کدوم سمت ایران است
بعد نویسنده میگه بیشتر ایرانیها حکومت افغانستان را می خواستند
مردم ایران نمی دانند اصلا افغانستان کدام طرف است
متوهم

>>>   ایران در دور اول حکومت طالبان از جبهه شمال حمایت کرد ولی بعد از سقوط طالبان هزاره ها و تاجیکها بر علیه ایران فعالیت کردند و ایران هم اینبار هیچ کمکی نکرد حالا دوباره نویسنده فکر میکنه با این نوشتها که در حال خالی کردن عقده هایش است مقامات ایران برایشان مهم است
ان زمان که بر علیه ایران بودی باید فکر الانش را هم می کردید

>>>   ایران در دور اول حکومت طالبان از جبهه شمال حمایت کرد ولی بعد از سقوط طالبان هزاره ها و تاجیکها بر علیه ایران فعالیت کردند و ایران هم اینبار هیچ کمکی نکرد حالا دوباره نویسنده فکر میکنه با این نوشتها که در حال خالی کردن عقده هایش است مقامات ایران برایشان مهم است
ان زمان که بر علیه ایران بودی باید فکر الانش را هم می کردید

>>>   کسی می داند چرا هزاره در حال جنگ برای بشار اسد هستند؟پول اقامت تابعیت .....
به نظر پول و تابعیت
ولی برای گرفتن تابعیت اول باید کشته بشی خخخ

>>>   آن زمان گذشت که که شما هر کاری کنی از ایران توقع داشته باشی از شما حمایت کند
حالا بچسب به همان آبهایتان که درشوره زار رها می کنید
توقع تا کجا

>>>   طالبان بدون تردید لیبرال نیست ولی از هر جهت نوعی دموکراسی به شمار می آید. چون پشتون تباران افغانستان حتی بقایای رژیم سلطنتی و کمونیستی راه را برای تسلط طالبان صاف کردند. در دولت های دموکراتیک غربی هم حقوق اقلیت ها پایمال می شود و نمیتوان طالبان را انگشت نما کرد. بنابراین تعامل با طالبان از این جهت ضرورت دارد که نیمی از مردم افغانستان آشکار و پنهان مدافع آن هستند.

>>>   ملا عمر کدام سوادی نداشت صرف قرآن خوانده بود از کدام جا درباره اصفهان می دانند
من فکر میکنم شما در حال فتنه انگیزی بین مردم همزبان ایران و افغانستان هستید

>>>   همان روزنامه نگارانی که بر علیه ایران می نوشتند الان در حال آجر بالا انداختن در ایران هستند

>>>   اریایی تبار ان ایران که پادشاه بی لیاقت و بی عرضه داشت گذشت .ایران امروز باشمشیر نادر تا هند دنبالتان خواهد امد همان طور که نیروهای وفادار خود تا گلوی اسراییل و گردن عربستان دارد .طالبان چرسی و نسواری چه چیزی است . هر روز فرخنده و فرخندهایی در افغانستان توسط خویشاوندان همسران و...سلاخی میشوند .ازادی زنان و حضور سیاسی زنان ایا در سیاست و ورزش در جهان دیده شده .شیعیان افغانستان در زمان امریکایی ها و یعد انها در زمان طالبان همیشه ترور شدند تفاوت زیادی نکرده اما ایا اقلیت اهل سنت ایران ترور شده اند در مساجد یا مدارس یا زایشگاهها ؟؟؟ وضعیت امروز افغانستان همین نژاد پرستی و دشمن ستیزی با ایران و ایرانی است که شده اید غلامان ترکیه و پاکستان و عربستان
احمد

>>>   نظر دهنده سوم که رابطه با آمریکا را به رابطه با ایران ترجیح دادی. این طبیعیه چون آمریکا قابل مقایسه با ایران نیست و رابطه با این کشور خیلی مفید هست ولی خود آمریکایی ها به دنبال رابطه بر قرار کرذن با ایران هستند و بالاخره این دشمتی ایران و آمریکا روزی تمام می‌شود و ابدی نیست آنوقت اگر رابطه شما با آمریکا از بغض ایزان باشد آن سیاست خارجی شما با آمریکا دچار مشکل می شود چون آنوقت ایران در منطقه خودش یک آمریکا خواهد بود در خاورمیانه

>>>   تشویش نکنید ایران و پاکستان نان دستپخت خودرا خواهند خورد
بد قصه انجاست که شیعیان و تاجیک های منفور امروزی سلاح خواهند گرفت و برای ایران هموطن پشتون خودرا خواهد کشت ما در یک دور باطل افتاده ایم تا متحد نشویم همچنان قربانی جنگ های دیگرانیم

>>>   نویسندگان مزدور و پول بگیر همیشه در صدد تفرقه و اختلاف میان دو کشور و ملت مسلمان اند. فراموش نکنید که ما افغانستانی ها چهار دهه در ایران زندگی می کنیم مردم در همه شرایط در حد توان شان با افغانی ها همدردی و همکاری کرده اند. این خیلی نمک نشناسی است نویسنده بی خبر از همه جا؟؟؟؟؟ ایران را در برجام ببینید و در معادلات جهانی باید دید نه در برابر این چتلهای طالب و طالبان چتل جتگ تحمیلی 8 ساله عراق بر ایران، جنگ داعش در سوریه و عراق، جنگ یمن و ... حضور قدرتمند ایران را در آنجا ها باید تماشا کرد. دولت و ملت ایران هیچگاه در صدد جنگ با افغانستان نیستند. همین حالا که تو نویسنده غافل تحلیل آمریکا پسند ارائه می کنی حدود 400000 دانش آموز افغانی در مدارس ایران در کنار دانش آموزان ایرانی درس می خوانند. دانشجویان افغانی در دانشگاهها و .. یک کمی انصاف که شما قلم بدستان مزدور ندارید!!!
علمدار مهاجر افغانی مقیم ایران

>>>   به دوست گرامی ما آریایی تبار!!!
جناب در جنگ‌ها برنده و بازنده ، توده های زحمتکش و فقیر جامعه است. گردانندگان و مسببین جنگ اکثرا با ثروت فراوان ، از جنگ. پا میکشند و بار ملا متی را باز هم بر ملت بیچاره تحمیل میکنند. در باب جنگ‌های افغانستان خدمت تان بگویم که تمام مشرکین و منافقین در زیر پرده. اسلام پنهان و جنگ را به کمک دالر و دینار عربی در کشور براه انداختند و تاریخ چهل سال بخصوص بیست سال اخیر حاکمیت آنها در افغانستان صحه بر آنچه گفته می‌شود میگذارد و بازندگان اصلی واقعا هفت ملیون کودک. بی بضاعت ، زنان ، مردان و مادران فقیر و بیچاره افغانستان میباشد نه حامد کرزی ، نه اشرف غنی نه داد فر اسپنتا ، نه برادران احمد شاه مسعود و نه وکلا و سناتوران دزد
دولت سابقه ، نه سران دزد جهادی ها چون عطا نور ، فامیل ملا فهیم ، سیاف ، تورن اسماعیل ..........
فخر اهنگر

>>>   ایران نقشی در سقوط افغانستان نداشت. دخالت خارجی موجب خرابی کشورهاست و نفعی برای حقوق مردم ندارد مگر این که واقعا ارزشش را داشته باشد. چون یک یک کشور دخالت کند بقیه هم به تلافی می آیند طرف مقابل را تقویت می کنند و کشور محل جنگ نیابتی می شود.
ایران مخالف حضور شوروی در افغانستان بود چون قسمتی از جهان اسلام از نقشه محو میشد و معلوم نبود مردم فعلی آن به زودی با مهاجران جدید جایگزین می شدند یا نه.
ایران همین طور در ۳۰ سال پیش علیه طالبان بود. چون طالبان آن زمان قویا به نسل کشی و پاکسازی قومی اعتقاد داشت همان طور که امروز داعش چنین اعتقادی دارد و دخالت امروز ایران در سوریه و عراق که به دعوت دولت های آن کشورها هم هست اجتناب ناپذیر است.
ولی امروز طالبان تغییر کرده و بعید است بخواهد اقدام به نسل کشی و تصفیه حساب قومی بزند بنابراین دخالت ایران موضوعیتی ندارد و منافع مردم افغانستان در روابط ایران و طالبان است.

>>>   ایران بیچاره نقشی نداشت به هر طرف که امریکا میچرخید ایران هم میچرخید روزی میخواست با امریکا طالبان را نابود کند روزی هم با امریکا انها را به تخت نشاند از خود حرفی ندارد نگاه میکند سیاست امریکا چیست همان را دنبال میکند

>>>   این نوشته کاملا مشخص است از سوی یک فرد عقده مند است تا منحیث یک کارشناس! همه جای متن را میتوان ریشخند کرد اما اوج ریشخندی در حسرت خوردن ازادی خواهان ایران به ازادی های افغانستان نظیر رسانه ،اقلیتهای دینی و حضور زنان(!!!)، هست😂 آزادی خواه ایرانی، همسایه مترقی تر از افغانستان ندیده؟ ترکیه ،اذربایجان، ارمنستان و در قسم اقتصادی کشور امارات، همه را رها کرده و لنگ افغانستان را بچسبیم؟ ازادی رسانه در افغانستانی که مهمترین رسانه هایش از سوی گروپ یهودی مرداک تمویل میشد و خبرنگارهایی که کشته میشدند و افغانستان از لحاظ امنیت خبرنگارها در قعر جدول بود .ازادی اقلیتهای دینی؟؟ حتمی انواع و اقسام انتحاری ها در عاشوراهای افغانستان ،یا حمله به مدارس هزاره ها، شهدای روشنایی، تبعیض سیستماتیک علیه هزاره ها ،ایرانی گگ و چوچه ایران خواندن مهاجرین بازگشته از ایران، تبعیض قومیتی در تذکره ها و فارسی ستیزی جمهوریت و سهمیه بندی قومی در کنکور دانشگاه و هزار مورد دیگر، باید هم مورد حسرت باشد!! اما فعالیت سیاسی زنان افغانستان؟؟ کدام فعالیت سیاسی برجسته ای داشتند که در دیگر کشورهای همسایه افغانستان نبود؟؟ منظور نویسنده از فعالیت های سیاسی زنان افغانستان همان نماینده های زن مجلس افغانستان بود که مرتب مورد توهین و تحقیر و ریشخندی هموطنان خود بودند؟؟ و بسیار تهمتها به عفت و دامنشان نسبت میدادین؟ 😕
بقیه لاف پتاق هایت که بدون کدام ثبوتی بیان کردی هم هیچ ارزش ،نظر گذاری ندارد.😁

>>>   ایران بیچاره نقشی نداشت.... // تو دیگه کدوم بیسواد هستی؟ از تو غار داری پیام میدی؟ اگه سرت زیر برف نبود میفهمیدی که همین ایرانه که ۴۰ سال جلو همه ابرقدرتها ایستاد، آمریکا با همه ابر قدرتیش هر چه کرد به در بسته خورد، اگه ایران مثل شما افغانها بی اختیار بود، رئیس جمهورش مثل اشرف غنی فراری شما انتصاب آمریکا بود، الان فلسطینی وجود نداشت، یمن جزو عرعرستان بود، سوریه در چنگال داعشی ها اسیر و.... شما که اینقدر از ایران بدت میاد بیجا میکنی خودت و اهل و عیالت پا میشی میای اینجا. عرضه داشته باش کشور خودتو نجات بده بعد برای بقیه نسخه بپیچ.

>>>   مسئله فتنه افغان مربوط به حدود 300 سال پیش بوده و امروز به میان آوردن این سخنان به صلاح نیست. از باب عقل و خرد همسایه دارا و امن بهتر است تا کشوری نادار و درویش و درگیر جنگ و ناامنی. بنابرین وجود صلح و صفا در افغانستان آرزوی هر ایرانی است. امیدواریم بتوانید از پس مشکلات بربیایید و این کشتی درهمشکسته را به ساحل برسانید. ایدون باد, ایدون ترج باد.

>>>   من همان بیسوادم که همیشه حرف حق را میزنم و تو جلز و ولز میزنی مگه غیر از این بود که نوشتم حرف حق پذیرفتنش تلخه کاری به دهان جنگی های امریکا و ایران ندارم ولی سیاست ایران دقیق همان سیاست امریکاست خواستی مطمعن بشی در اینده توجه کن میفهمی به محض به رسمیت شناخته شدن طالبان توسط امریکا ایران هم به رسمیت خواهد شناخت ما اینجا تحت حمایت سازمان ملل داریم زندگی مون رو میکنیم تو ناراحتی جمع کن برو از ایران جنبه بحث و انتقاد نداری نمیدونم چه غلطی میکنی تو سایت های افغانستانی همیشه هم پلاسی ببینی کی چی میگه بپری پاچشو بگیری با سواد هرکس نظرش رو مینویسه یا درسته یا غلط به تو ربطی نداره این یک نظر شخصی است

>>>   ایران از ترس امریکا به کرزی رشوت میداد . هیچ نقشی در افغانستان نداشت و ندارد برعکس همیشه از افغانستان ترس تاریخی داشته و دارد چون ایران میذاند خود را تکان دهد دوباره توسط افغانستان فتح و مستعمره ساخته میشود

>>>   ترس ایران از افغانستان؟ جل الخالق -ایران به آمریکاهم باج نمیدهد

>>>   ایران خیلی تلاش کرد تا یک جلسه طالبان و دولت افغانستان در ایران برگزار شود ولی نشد ، چون نه دولت افغانستان و نه طالبان به ایران اهمیتی قایل بودند. ایران را افغانها به حیث یک مستعمره تاریخی خود و یک دولت عاجز و فقیر میشمارند .

>>>   دروازه خانه را می توان بست ولی در دهان تحلیل گران معلوم الحال که ماشاالله تعدادشان زیاد است را نمی توان بست .من تعجب می کنیم کشوری که این همه تحلیل گر سیاسی دارد که هر کدامشان به خیال خودشان دانشمند امور سیاسی هستند چرا حال روزشان این طوری است .برادران گرامی افغانستان اگر نتوانید صورت مسئله را خوب درک کنید قطعا راه حل را هم پیدا نخواهید کرد . نصف حل هر مسئله ای درک صورت مسئله است .

>>>   "خروج قوای اشغالگر و سقوط جمهوریت از فداکاری و جان فشانی های طالبان کرام بود ، ما با خون و پوست خود این پیروزی را به ارمغان اورده ایم ، اگر ما بخواهیم از بین ایران و امریکا کشور را انتخاب کنیم بی شک امریکا خواهد بود ،
حبیب اللله یوسف زی"
آقای یوسف زی طالب، ما از اول هم می دانستیم که شما ها سرباز و نوکر آمریکایی ها هستید. یک نوکر هیچگاه نمی تواند از ارباب خود تعریف نکند. نوکری بیگانگان در خون شما طالبان است.
ادعای امارت اسلامی هم یک گنده گوزی و یک دروغ گویی بیش نیست و گرنه یک مسلمان کافر را به مسلمان ترجیح نمی دهد.

>>>   5ملیون تبعه افغانستان درایران که دولت عاجز !؟ وفقیری دارد زندگی میکنند چراآنها دراین کشور عاجز وفقیر مانده اند وفقر راتحمل میکنند (منتشر کنید)


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است