کشف 70 سیاره سرگردان در کهکشان راه شیری
 
تاریخ انتشار:   ۰۹:۵۹    ۱۴۰۰/۱۰/۴ کد خبر: 169338 منبع: پرینت

تیمی از ستاره‌شناسان دست‌کم 70 سیاره "سرگردان" را در کهکشان ما کشف کرده‌اند، این بزرگ‌ترین مجموعه‌ای است که تا به امروز پیدا شده است.
به گزارش ایندیپندنت، سیارات معمولی نظیر سیارات منظومه شمسی ما به دور یک ستاره در گردش‌اند، اما سیارات سرگردان بدون گردش به دور یک ستاره نزدیک، آزادانه و بی‌هدف سیر می‌کنند.

نوریا میرت روگ، ستاره‌‌شناس آزمایشگاه اخترفیزیک بوردو، می‌گوید: "ما نمی‌دانستیم که باید منتظر چه تعداد از آن‌ها باشیم و از کشف این تعداد هیجان‌زده‌ایم".
شناسایی سیارات سرگردان معمولاً غیرممکن است زیرا این سیارات به دور از نور ستاره، به‌ سختی قابل ردیابی‌اند. با این حال، یک واقعیت کلیدی وابسته به ماهیت آن‌ها این سیارات را مشاهده‌پذیر کرد: این سیارات میلیون‌ها سال پس از شکل‌گیری هنوز میزانی گرما از خود تابش می‌کنند که باعث می‌شود بدرخشند؛ امری که آن‌ها را برای تلسکوپ‌های به قدر کافی بزرگ مشاهده‌پذیر می‌کند.
این همان موضوعی است که باعث شد این 70 سیاره -هرکدام با جرمی نزدیک به جرم مشتری- در صورت‌های فلکی ماراَفسای (Ophiuchus) و کژدم (Scorpius) کشف شوند.

خانم میرت روگ توضیح‌ می‌دهد: "ما حرکات کوچک، رنگ‌ها و درخشندگی‌های ده‌ها میلیون منبع در یک ناحیه بزرگ از آسمان را بررسی کردیم".
وی افزود: "این بررسی‌ها به ما امکان داد تا کم‌نورترین اجرام در این ناحیه، [یعنی] سیارات سرگردان را با اطمینان شناسایی کنیم."
بررسی ستاره‌شناسان نشان می‌دهد که ممکن است هنوز تعداد بسیار بیشتری از این سیارات کمیاب بی‌ستاره برای کشف وجود داشته باشد که شمار آن‌ها تنها در کهکشان راه شیری به میلیاردها می‌رسد.

ستاره‌شناسان با بررسی سیارات سرگردان به این نتیجه رسیده‌اند که مطالعه این سیارات می‌تواند سرنخ‌هایی از چگونگی شکل‌گیری این اجرام مرموز به دست دهد. تصور می‌شود که این سیارات در جریان فروپاشی آن دسته از ابرهای گازی پدید آمده‌اند که بسیار کوچک بوده و نتوانسته‌اند به ستاره تبدیل شوند اما توانسته‌اند از پیکربندی سامانه اصلی به بیرون پرتاب شوند.

تعداد دقیق سیارات سرگردان نامشخص است زیرا رصدهایی که پژوهشگران انجام می‌دهند به آن‌ها امکان محاسبه جرم این اجرام را نمی‌دهد. اجرامی با جرم بیش از 13 بار بیشتر از مشتری احتمالا سیاره نیستند ولی تکیه بر [محاسبات] بر اساس روشنایی باعث می‌شود این رقم دقیق نباشد.

کد (6)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
سیاره سرگردان
کهکشان راه شیری
نظرات بینندگان:

>>>   حال چه باید کرد ؟
در پهلوی هزاران سرگردان مهاجر افغان این ۷۰ سیاره هم اظافه شد.
توکلت علی الله

>>>   اخیراً تلسکوپ جیمز وب به فضا پرتاب شد که از همه تلسکوپ های دیگر قویتر است.
این تلسکوب قادر است تا در تاریکی یعنی سیزده اعشاریه هشت ملیارد سال پیش را،پیش از آن که ستاره ها هنوز پیدا شده باشند،نشان دهد که چطور ذرات ابتدایی ماده بوجود آمدند و چطور این ذرات،مثل افغانها باهم جنگ کردند و نابود شدند و گریختند و چطور یک تعداد کم این ذرات،یعنی کوارک ها ماندند و پروتون را ساختند و یک اتم پروتون (طالبان)را ساختند. یگان ازبک و تاجک یعنی الکترون با طالبان یکجا شدند و در هسته طالبان،نیوترون را ساختند. یگان الکترون نیز مثل یگان افغانها در افغانستان،بعد از آمدن طالبان بدور آنها میچرخند و بدینترتیب امارت اسلامی یعنی اولین عنصر هایدروجن را تشکیل میکنند.
این تلسکوپ قادر است که حتی سیارات را در فاصله ملیارد ها سال نوری نشان بدهد و اتموسفیر آن را تجزیه کند که از چی ساخته شده است و آب و هوای آن چه قسم است و موجودات زنده آنها چی قسم هستند و چه تعداد موش ها و مورچه ها در سطح آن زندگی میکنند.

>>>   امریکایی ها گفته اند که ده ملیارد دلار پول طالبان در امریکا،غرض ساخت تیلیسکوپ جیمز وب به مصرف رسیده است تا این تلسکوب بتواند تعداد موش ها و مورچه های دیگر سیارات فضای کهکشان را حساب کند.
بنأ دیگر پولی وجود ندارد که ما به طالبان بدهیم.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است