مرم هرات از والی جدید راضی هستند
آقای داکتر صبا جوان ترین والی می باشد که تا حال در ولایت هرات به این سمت مقرر شده ، وی در مدت کوتاهی توانسته است تماس های نزدیکی با مردم هرات از ولسوالی ها گرفته تا شهروندان مرکز شهر هرات برقرار نماید 
تاریخ انتشار:   ۰۸:۵۵    ۱۳۸۹/۹/۱۰ کد خبر: 16912 منبع: پرینت
پس از تقرر آقای داکتر داوود صبا والی جدبد هرات در ماه اگوست سال جاری در ولایت هرات خوشنینی اقشار مختلف مردم این شهر باستانی قابل ملاحظه می باشد.

آقای داکتر داوود صبا در ولسوالی گذره و قریه سیاوشان هرات تولد شده تحصیلات متوسطه و لیسه را در ولایت هرات و کابل تمام نموده و تحصیلات عالی خود را در رشته زمین شناسی در هند به اتمام رسانیده است.

آقای صبا پس از ختم تحصیلات عالی در هند ، به کانادا هجرت نمود و مشغول کارهای تحقیقی و پژوهشی شد. او چندین بار به افغانستان سفر نموده و ارتباط نزدیکی با مردم هرات داشته است.

 http://files.afghanpaper.com/pics/201012/201012010420223700.jpg

آقای داکتر صبا جوان ترین والی می باشد که تا حال در ولایت هرات به این سمت مقرر شده ، وی در مدت کوتاهی توانسته است تماس های نزدیکی با مردم هرات از ولسوالی ها گرفته تا شهروندان مرکز شهر هرات برقرار نماید. درحقیقت ارتباط نزدیک با مردم خود اطمینانی است که والی جدید می تواند بر مبنای آن زمینه همکاری مشترک را فراهم سازد و این سر آغاز یک نوع اعتماد سازی است که به پروسه امنیت و بازسازی شهر کمک می کند.

اینجانب در چند ملاقاتی که با آقای داوود صبا در هرات داشتم او را شخصی مهربان و با حوصله و پر انرژی یافتم. او به کار خود شدیدآ علاقه و اطمینان خاصی داشت و می گفت بدون مشارکت و همکاری مردم خصوصآ جوانان نمی توان به مشکلات شهر بزرگی مانند هرات فایق شد. او نقش تمام مردم هرات به خصوص جوانان پسر و دختر را در پروسه امنیت و بازسازی بسیار مهم می داند.

 http://files.afghanpaper.com/pics/201012/201012010420224302.jpg

داکتر صبا در وقت کم توانسته است به چند ولسوالی هرات سفر نموده ، مشکلات مردم را از نزدیک ببیند و با ایجاد گروهای کاری در منطقه از آنان تقاضا نموده است مشکلات خود را در ولسوالی ها حل نمایند و مسؤولین به مشکلات شان رسیدگی خواهند نمود. اگر کار شان انجام نشد به هرات بیایند ، دفاتر ولابت هرات به روی شان باز بوده و شخص والی برای بررسی مشکلات شان آماده می باشد.

او با این پیام می خواهد به اهالی هرات برساند ، که والی هرات برای شنیدن مشکلات و پیشنهادات مردم هرات سخت علاقمند است و در رفع آن تلاش خواهد نمود.

اینجانب در چندین ملاقات که روزهای  پنجشبه در سالون ولایت در حضور والی صورت می گیرد شرکت داشتم ، گروهای مختلف مردم به ملاقات والی می امدند و مشکلات خود را از کمبود آب گرفته تا دعوای های حقوقی مبنی برغصب زمین و مشکلات امنیتی را با او درمیان می گذاشتند شمار زیادی از مراجعه کنندگان از ولسوالی ها بودند.

برای اینکه اظهارات هر دو طرف شنیده شود به هر طرف وقت داده می شد تا مشکلات و درخواست خود را در حضور والی بیان نمایند.

ریس دفتر اجرائیه ولایت هرات در جلسه حضور داشته و به این عرایض رسیدگی می کرد و فورآ احکام را به ولسوالی ها و یا مراجع محلی هرات ابلاغ می نمود.

چیزی که توجه ام را به خود جلب کرد ، این بود که در کنار والی هرات یک حقوق دان حضور داشت و به والی مشوره می داد.

 http://files.afghanpaper.com/pics/201012/201012010420222735.jpg

دو مورد را خدمت شما به عرض می رسانم :

1-در نشستی که در مورد غصب زمین های دولتی که در حضور والی در سالون ولایت برگزار شده بود ، فرد قدرتمندی برخلاف قانون املاک دولتی را غصب نموده بود و گروه دیگر نیز ادعا می کردند که زمین مال آنهاست و هیچ کدام حاضر نبودند زمین دولت را رها کنند. این درحالیست که زمین مال هیچ طرفی نبوده و هر دو طرف برخلاف قانون خود را صاحب زمین معرفی می کردند. چون حکم محکمه در این رابطه مشخص بود والی به هر دو طرف امر نمود زمین را رها نمایند و از ایشان خواست این موضوع فیصله شده و مجددا در این مورد به ولایت هرات و ولسوالی مراجعه نکنند.

والی هرات یکی از مشکلات عمده حقوقی را غصب زمین می داند و می گوید : غاصبین زمین با وجود امر قطعی محمکه مبنی بر رها نمودن امکلات دولت ، باز هم غاصبین شکایت می کنند و این دعوا ها با وجود آنکه فیصله شده مجددا به دوران می افتند و ماه و سال ها طول می کشد.

2-تعدادی از اهالی مردم شهرستان زنده جان جهت ارایه مشکلات خود بر سر تقسیم آب به حضور والی آمده بودند ، صحبت از عدم جوی آب در محلی بود که اهالی زنده جان آنرا به اطلاع مقام ولایت رسانده بودند. مشکل اصلی این بود ، که با موجودیت یک جوی آب تقسیم آب چنان بود که آب به همه نمی رسید و این امر باعت نا آرامی بین مردم محل شده بود، که باید مورد بررسی قرار می گرفت.

من در اطاق بزرگی که داکتر داوود صبا والی هرات با هیات مشورتی اش حضور داشت نشسته و مشکلات مردم را که به والی هرات عنوان می شد گوش می دادم.

آقای صبا گاهی بطرفم نگاه می کرد شاید هم می خواست مرا متوجه این همه مشکلات نماید. خلاصه چند ساعت را در اطاق والی به مشکلات مردم گوش دادم. بدین وسیله توانستم ابعاد گسترده مشکلات حقوقی مردم شهر هرات و ولسوالی ها را بدانم.

 http://files.afghanpaper.com/pics/201012/201012010420224850.jpg

پس از تقرر آقای داکتر داوود صبا در ماه اگوست سال 2010 وضعیت امنیتی هرات نسبت به سایر ولایات افغانستان خوب بود و تلاش داکتر صبا در این زمینه نتیجۀ خوب داشت. کار و کاسبی رونق بیشتری پیدا کرده بود. دوکاندران شهر هرات تا تاریکی شب و اندکی دیر تر به مغازه های خود بودند. در مجموع روحیه مردم از لحاظ ترس از سال گذشته به مراتب بهتر بود.

 http://files.afghanpaper.com/pics/201012/201012010420221889.jpg

وضعیت آموزش و پرورش نسبت به سال های گذشته خوبترشده بود ( البته این پروسه از چند سال قبل همچنان ادامه داشت ) و تعداد دانش آموزان روز به روز افزایش می یافت. چند موسسه تحصیلات عالی خصوصی در هرات به فعالت آغاز نموده بود و بازسازی که در سه سال گذشته کمتر شده بود اینک در حال رشد دیده می شد و مردم نسبت به آینده بیشتر امیدوار بودند و امنیت نسبی که در هرات وجود داشت ، تعمیر و ساختمان سازی رونق بیشتری به خود گرفته بود.

در ماه سپتامبر و اکتبر سال روان که من در هرات بودم ، چندین کنفرانس و سیمینارعلمی و فرهنگی در هرات برگزار شد که مهمترین آن هزارمین سالگرد دوره سلجوقیان بود که مقامات وزارت اطلاعات و فرهنگ، والی و ارگان های محلی هرات و سایر نهاد های فرهنگی و اجتماعی و شماری از فرهنگیان کشورهای همسایه در آن اشتراک ورزیده بودند.

 http://files.afghanpaper.com/pics/201012/201012010420221438.jpg

متاسفانه گزارشات اخیر حاکی از نا آرامی و تظاهرات کاندیدان متعرض ولایت هرات که به پارلمان راه نیافته بودند ، می باشد. در صورتی که این نمایندگان متعرض نخست در لیست برندگان انتخابات معرفی شده بودند و بعدا به دلایلی که معلوم نیست نام آنان از لیست برندگان حذف شده است که در هر صورت می توان خشم آنان را درک کرد.

( طوری که یک کاندید ولایت هرات که تا یک هفته قبل نفر 22 در لیست بازنده انتخابات بوده و اینک با یک چرخش نفر12 وکاندید برنده شده است که ، همه را متعجب ساخته است این دست بازی ها فقط در کابل رخ داده و مسؤولیت ان هم به عهده آنان می باشد.)

از طرفی تعداد بیش از 50 هزار آرای باطل شده در هرات که 26 فیصد آرای تمام رای دهندگان هرات می باشد چنان تعجب آور است که پروسه انتخابات و شمارش آرا را سخت مورد سوال قرار می دهد. این تعداد آرای باطل شده در هرات بیشتر از تمام آرای باطل شده در سطح افغانستان می باشد.

این سوال بدون شک بی جواب می ماند که چطور در مناطق جنوب ، شرق و جنوب شرق افغانستان که امنیت چندانی نیست تعداد آرای باطل شده نسبت به ولایت هرات به 7 فیصد می رسد ؟

در حقیقت می توان مسؤولیت این نا آرامی های احتمالی در ولایت هرات را به عهده دولت مردان در کابل و کمیسیون انتخابات گذاشت.

کارشناسان سیاسی در ولایت هرات عقیده دارند در پنج سال گذشته نیز در پروسه  انتخابات و قبل از آن این ناامنی ها در هرات وجود داشت که دولت مرکزی در آن نقش اساسی داشته و به تحریک بخشی از مقامات ارشد دولت در کابل فردی بنام (...شیندنی) را تقویت نموده به جان مردم هرات انداختند که باعث کشته و زخمی شدن ده ها نفر از اهالی محترم هرات گردید.

مردم شریف هرات باید بسیار آگاهانه عمل کنند تا عوامل مشکوک موفق به نا امنی در هرات نشده و خللی در کار داکتر صبا والی هرات بوجود نیاورند.

 

محمود منجم زاده برلین آلمان


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   باسلام خدمت همه دوستان !
اگر کسی بخواهد که از فعالیت های جناب آقای داکتر صبا چشم پوشی هم بکند ، باز هم نخواهد توانست .
چون داوود صبا شخصی که من فقط فرصت یکساعته ای داشتم که با ایشان ملاقات داشته باشم ، همه چیز در همان ملاقات واضح شد ( من داکتر داود صبا را یک شخصیتی آرام ، متفکر ، با روحیه ، با شخصیت ، اهل معرفت و چند صفت خوب دیگر ) دیدم و جالب اینکه این ملاقاتم با ایشان درست یک هفته قبل تقرر شان به پست ولایت بود .
تا کنون همه با هر یک از مردم هرات که در باره والی جوان صحبت میکنیم همه نظر مساعدی نظر به داکتر صبا دارند و امیدوارم دست هایی که همیشه در هرات به نفع خود شان و به ضرر مردم کار میکنند ؛ توسط این والی جوان از درون ادارات دولتی بیرون کشیده شوند .
انشاالله
زنده باد داکتر داوود صبا ، والی جوان هرات
وحیدالله ( پویا ) سلجوقی - ولسوالی غوریان

>>>   به استادی محتر عطا محمد نور والی بلخ رسیده گی کرده نمتواند در افغا نستا یگانه والی با ابتکار است درکار وسیاست همجنان خلی شیخص قو است زنده باد والی بلخ استر جنرال عطا محمد نور
زلمی بد خشی

>>>   فعلا من در هرات چیزی جدیدی تماشا نکرده ام شاید برادران بدخشی ما معلومات بیش از ولایت ما داشته باشند؟
اگر چی جناب محترم داکتر صبا تلاشهای زیادی هم میکند.
و نا گفته نباشد من هر هفته مدت دو روز در بلخ شریف اقامت دارم ولی تغیرات که برادر عزیز مان زلمی جان نبشته نمی بینم و اگر کدام تغیرات بچشم هم میخورد باید از تجاران ان ولایت تشکری نمایم نه از کسی دیگری.
مجید الله ....

>>>   گپهای زیاد میزنند مگر ثمر کار انها دیده نمیشود.
امان الله افیانی

>>>   وقتیکه داکتر احمد یوسف نورستانی والی اسبق ولایت هرات والی برحال ان ولایت بود مردم از او بسیار راضی بودندوقتیکه از ان ولایت تبدیل شد حتی مردم هرات به پشتیبانی از ان مضاهره عظیمی را براه انداختندو نمیخواستند که ازان ولایت برود و والی اسبق هیچوقت نمیخواست اینطور تبلیغات بی مفهوم را که بتواندسبب بقای زمامداری اش شود راه بیاندازد به نظر بنده اینجور تبلیغات رسانه ئی نمیتواند کسی را که اصلاً اهل ان نباشد بدست نشر بسپارند خدمت بمردم در عمل معلوم میشود نه در گفتارمتشکرم.
م.ن از هرات باستان

>>>   اغای بدخشی راست گفتی که اغای داود صبا به نور نمیرسد چون اغای نور ممکن صد ها نفر را کشته باشد ولی داود صبا شاید تا هنوز یک مرغ را ذبح نکرده باشد.گرچه من از لحاظ میلتی به تاجک ها ارتباط ندارم وایشان هردوی شان تاجک هستند ولی حق دارد تا همه ما از شخصیتی چون اغای داود خان تشکر وقدردانی نماییم. من یقین کامل دارم هیچ والی های قبلی مانند اغای داود نبوده اند.
دایکندیوال.

>>>   والی صاحب جوان با استعدادو پاک نفس است وبرای انکه نتجه کارش معلوم شود به زمان نیاز دارد جانم من یقین دارم اگر از شر افات زمان در امان بماند دست اورد های خوب خواهد داشت عبذالله خان ملک یار یکی از والی سابق هرات ممکن دوصد تا درخت ناجوی در همین سرک باغ ازادی غرس کرده که همه شاهد هستم ولی مردم تا امروز از او به نیکی یاد میکنند یعنی مردم کار را میبینند مطلب دیگر استاد عطا محمد هم خوب کار میکند ...خدا هر کس را که به این وطن کار میکند بیشتر توان بدهد هر گوشی از وطن که اباد شود خوب است همین پیاده رو های هرات در وقت طالبان بزور سر مردم اسفالت نشد کار خوب است در پهلوی خرابکاری اگر طالب هم کار خوب بکند خوب است والی خود را تشویق کنید با همکاری هیچ والی به تنهایئ کار کرده نمی تواند جوانان هرات همکاری کنید تا ارام باشید. احمد از دورا

>>>   باعرض احترام خدمت همه خوانندگان محترم شبکه خبر رسانی افغانستان
این نوشته بدان معنی نیست که فقط اقای داکتر صبا والی هرات خوب ، تحصیل کرده و پر تلاش است من به عنوان نوشته مطالب بالا خواستم نظریات خود را در باره کارکرد دو ماهه داکتر صبا در ولایت هرات که خود شاهد آن بودم بنویسم.
من با آقای عطا محمد نور والی محترم بلخ نیز آشنایی دیرینه دارم و ایشان را شخصیت ملی ، پرتلاش میدانم و در حقیت ایشان توانسته اند امنیت و رضایت مردم را در مزارشریف جلب نمایند که خاری بر چشم ... است .
همچنان والیان زیادی هستند ، که مورد پشتیبانی مردم خود میباشند البته هموطنان عزیرمیتوانند در باره کارکرد و خصوصیات مثبت شان بنویسند .
من به هیچ عنوان نخواستم با معرفی شخصیت علمی و فرهنگی آقای داکتر داوود صبا والی جدید هرات بحثی را ایجاد کنم که میان آنان امتیازی ایجاد شود بالاخره هر شخصیت ملی از خود خصوصیاتی دارد که بر شخصیت او میآفزاید .
بد گفتن به آقای داکتر داوؤد صبا و آقای عطا محمد نور را به دشمنان این خطه باستانی واگذار میکنیم .
و ( بگفته مردم عوام بعضی ها از پشۀ خود فیل میسازند ولی ما نمیتوانیم فیل خود را فیل نگهداریم )
هر کس میتواند از کارکرد های خوب و یا ... والی ولایت خود بنویسد شاید بدین وسیله بعضی از والی صاحب ها از خواب بیدار شوند و به مردم و شهر خود خدمتی انجام دهند تا مورد ستایش همشهریان خود قرار گیرند
حالا که ما دولت مرکزی قوی نداریم ودولت مرکزی هم به فکر زد و بند های سیاسی خود و گاهی هم به فکر تشنج درولایات میباشد ، اقلآ والی ، پرکار و خوبی که داشته باشیم واگر چنین باشد مردم باید با والی قابل اطمیان خود دست همکاری بدهند و با پشتیبانی همه جانبه خود زمینه رشد اقتصادی و بازسازی را فراهم سازند هیچ والی بدون مشارکت و همکاری مردم خود نمیتواند موفق باشد این مطلب را آقای داکترداوؤد صبا در مصاحبه اختصاصی خود به یک خبر نگار واضح بیان نموده است .
یک ژورنالیست هراتی

>>>   دایکندیوال
آقای نور زیر باران مسلسل و خمپاره ها و در دل تاریک ترین روز های افغانستان چراغ آزادی را در دره صوف بلند نگهداشته بود و بلی با قیرگون ترین قوه یعنی طالبان میجنگید و از خود و مردم خود دفاع میکرد. با آقای صبا هم من چند روزی کار نموده ام و اوصاف بدی از ایشان ندیده ام. من آقایون نور و صبا را بازوان خاک و مردم خود می بینم. لطفاً با منافت بین مردم ما جنگ بیاندازید. موفق باشید.
خداوال

>>>   نتیجه کار های شان را باید است بی بینیم بعد ابراز نظر میدهم.

>>>   از نظربنده گفته های تمامی تان درست است یک جهان تشکر.
خدا (ج) را شکر گذار ام که مردم ما حس دوربینی و نزدیک بینی شان زنده شده من هم به نوبه خود میگویم اگر مردم بادولت همکاری نداشته باشند نه والی چیزی کرده میتواند و نه رئیس جمهور همکاری مردم بادولت یک امر ضروری است.امید است به همین نکته اکتفا نموده از مناظره بیجا و اهانت به شخصیت یکدیگر اجتناب نمائید . تشکر.
م.ن.از هرات باستان

>>>   یک نکته برای همه روشنفکران و مکتب خوانده ها ی عزیز.بعضی ها همیشه بر طرز تفکر کهنئی تکیه میکنند که گویا معیار روشنفکری و را ه اصلاح همانا مخالفت با حکومت و براندازی نظام افراد و یا اشخاص است که ما در کشور خود به تکرار انرا امتحان کردم که در نتجه وطن ویران شد مردم ما تا حالا کشته میشوند و از ازادی و دیگر ارزش های هم که مدعی انیم خبری نیست بیائیداز این تجربه نا موفق بگذریم و از طریق همکاری و گفتگو خود را به مقصد برسانم و در پی اصلاح مسولین تلاش کنیم نه حذف ان ها اخر تجارب علمی تاریخی همین است مشکل دوم ما این است که اگر احیانا با تئوریها اشنا هستیم اینکه او را در عمل چگونه تطبیق کنیم مشکل داریم ولی تا این فن را نیاموزیم با تئوری و لفاظی و انتقاد بجای نمیرسم که نرسیدیم . احمد از دورا

>>>   بنظر من بهترین گزارشگر در دنیا و جهان جناب اقای منجم زاده هستند ....

>>>   هر دو والی افتخار ما هستند و امیدوارم که موفق باشند. جاوید دانمارک

>>>   انها صرف در صورتی افتخار ما میشوند که خواهیش شان با عمل انها سر بخورد.

>>>   دوست عزیزیکه متن سرمقاله راتحریرکردیدعوض مردم هرات مرم هرات تحریر کردیدمتوجه تایپ کردن خودباشید تمام مردم متن تانرامیخوانند
بااحترام خاله صنوبرازبادمرغان هرات

>>>   به پیش به سوی همکاری و حمایت از داکتر داوؤد صبا والی هرات اگر بدین وسیله امید مردم هرات به امنیت و بازسازی بیشتر شده و میخواهند در این پروسه سهم بگیرند توسط روز نامه و پشتیبانی ها به والی هرات برسانند که در این امر مهم نتها نیست بلکه مردم هرات در کنار او میباشند .

>>>   والی یا هرکس دیگر فرقی نمیکند . اگر بخواهد کار درست انجام دهد که همه خیرش را ببیند چند چیز را باید باهم داشته باشد: یا از خدا جل جلاله بترسد. و یا وجدان انسانی داشته باشد و اینها در کنار تخصص و مدیریت. خداکند صبا صاحب چنین باشد.

>>>   نویسنده ای محترم با یک اتبکار خوب توانسته مردم را با والی آشنا سازد تا مردم هرات آرزو ها و انتظارات خود را با والی جدید در میان بگزارند مشکلات ، گلایه ها و همچنین انتقادات خود را به او مطرح کنند ، پیشنهادات سالم و وعده همکاری در زمینه های مختلف هر کس به اندازه ای توان خود به مقام ولایت برسانند ازاین چانس خوب که یک والی جوان ، تحصیل کرده ، دور از زد وبند های سیاسی و تنظیمی سه دهه اخیر و از همه مهم تر یکی از اهالی این خطه باستانی برای حمایت بیشتر استفاده کنند
اقای داکتر صبا با این همه تحصیل و فعالت در هرات به تنهایی نمیتواند معجزه کند او به فرد فرد این شهر از زنان گرفته تا مردان ، جوانان خلاخصه تمام اقشار مختلف پولیس ، ارتش ، مرزبانان شهر دانش پرور هرات نیاز دارد وبه آنان ارج میگذارد
هر وزیر ، ریس و والی موفق به همکاری مردم خود نیاز دارد این شهر زیبا و تاریخی به همه ما تعلق دارد اگر خود مان غم شهر خود را از لحظ تمیزی ، سرسبزی وضعیت بهتر ترافیک که روزانه باعث کشته و زخمی شده ده ها نفر میگردد منتظر ماندن رانندگان درچراغ سرخ بیندو باری در سیستم موتر سیکل سواری اطفال زیرسن قانوانی پاک نکاه داشتن جلو خانه و یا دوکان و ده ها نا بسامانی های را نخوریم مطمعن باشد کس دیگری به فکر ما نیست .
گرچه قسمت زیادی از این مشکلات مریوط با شهرداری و یا ترافیک و دیگر ارگان های محلی میباشد ولی ماهم به عنوان شهروند فعال وظایفی داریم که باید به آن عمل کنیم .
شهر هرات باید مانند مردم فرهنگ دوست هرات درتمام افغانستان الگو باشد این بدان معنی نیست که دیگران توانایی فعالیت و غمخوری به شهر خود را ندارند البته هر نقطه ای از افغانستان خصوصیات خود را دارد .
( هر کس میتواند از شهر و مردم خود تعریف کنند و آنان را برای همکاری با مقامات محلی تشویق نماید )
در خانمه با عرض سلام و احترام خدمت همه هموطنان به خصوص همشهریان خود خواستم مطالبی را درمیان بگذارم .
زلمی از المان

>>>   مشك آنست كه خود بويد نه آنكه عطار گويد

>>>   ما از اصل موضع کم کم دورشده به قوم پرستی و تعصب نژادی داخل میشویم.
هر والی صرف انوقت موافق خواهد بود که ما هم با او همکار کنیم.

>>>   بیسار عالی موافقیت والی در ان صورت میباشد که ما با او همکار باشیم.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است