قدرت ها چگونه به توانایی طالبان باور دارند؟
 
تاریخ انتشار:   ۱۹:۴۹    ۱۴۰۰/۵/۷ کد خبر: 167819 منبع: پرینت

چین از طالبان خواسته تا به‌گونه جدی با تحریک اسلامی ترکستان شرقی مبارزه کنند.
طالبان به روسیه تعهد داده که با داعش به‌گونه جدی مبارزه می‌کند.
طالبان به امریکا تعهد داده که با القاعده به‌گونه جدی مبارزه می‌کند.

در اینجا دو نکته قابل تامل است:
یکی، تعهدات طالبان به امریکا، روسیه و چین است و دوم خواسته‌های این کشورها از طالبان است. یعنی هرکس پی منفعت خویش است. اگر طالبان به تعهدات خود در این زمینه عمل کند، سه قدرت یاد شده مشکلی ندارند و می‌پذیرند که قدرت سیاسی افغانستان دست این گروه باشد. برای این کشورها رفتار خشن طالبان در سرکوب مخالفان داخلی مشکل خاصی نیست و می‌توانند چشم خود را بر آن ببندند!

نکته دیگر اما اراده و توان طالبان در عملی کردن تعهدات این گروه است. آیا طالبان توان و اراده مبارزه با سه گروه یاد شده را دارد؟ پاسخ به دلایل زیادی نخیر است. روشن نیست که سه قدرت یاد شده چگونه به توانایی طالبان و اراده این گروه باور دارند.

نورالله وليزاده


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
قدرت ها
طالبان
نظرات بینندگان:

>>>   اگر افقانستان فقط 10عدد بمب اتم می‌داشت زبان
دراز این سه کشور کوتاه میشد پایی نحس خود را
از افقانستان کوتاه میکردنند ولی افسوس که کشور
ما نه صاحب داره نه بمب اتم

>>>   اگر طالبان جلویی این گروه های تروریستی گرفت
باید مردم افقانستان از این گروه ها تروریستی حمایت کنند
برای ضربه به این سه کشور باید این سه کشور
همیشه ترس و استرس داشته باشنند
چون این سه کشور وچرکستان چهل سال است مردم
افقانستان را در ترس و استرس قرار داده است

>>>   جناب ولیزاده نوشته اید:
« روشن نیست که سه قدرت چگونه به توانایی و اراده این گروه باور دارند.»
به توانایی و اراده طالبان نیازی نیست! این طالبان اند که نیاز به حمایت دارند.
از طالب پرستی روس٬ چین٬ امریکا چنین برمیآید که٬این سه ابر قدرت شایداز قبل به تفاهمی رسیده باشند؛

ازینرو تعجب آور نخواهد بود٬ اگر از طالبان منحیث اجیران نیابتی در پیشبرد منافع خویش حمایت بیدریغ نمایند؛
وقتی این سه قدرت بزرگ ایشان را به قدرت برسانند و از نظام طالبانی حمایه کنند٬ هیچ قدرتی نخواهد توانست چنین رژیمی را از صحنه سیاسی بردارد؛

همانگونه که رژیم منحط وافراطی سعودی را استخبارات انگلیس ایجاد نمود٬ و از مدت هفتاد سال به اینطرف نه تنها بقایش توسط امریکا تظمین شد٬ که خود به قدرت منطقوی و صادر کننده تروریزم مبدل شد.

ایدیولوژی و شیوه حکومت داری طالبان نیز بسیار مشابه رژیم آل سعود است و شاید هم قابل قبول ابر قدرت ها؛
یگانه تفاوت ایشان همانا نبود رهبری مذهبی چون محمد بن عبدالوهاب برای نهادینه سازی تفکر خشک مذهبی وهابیت است٬ که طالبان نیز از برکت آل سعود چنین مفتی ای را به نام مفتی اعظم ناتو (عبدالرب رسول سیاف) در چانته دارند.

>>>   دو راه وجود دارد
۱ دولت به اراده مردم آری بگوید و با کمک مردم ریشه طالب را بسوزاند.
۲ مردم با داعش و القاعده بیعت کند و ریشه طالب را بسوزاند و بعد روس و چین و امریکا میدانند و دشمن های شان.

>>>   امریکا این بحران را با امضای قرارداد صلح با طالبان پخش کرد و هدف امریکا بقدرت رسانیدن طالبان افراطی بود تا داعش و دیگر افراطیون خاور میانه را به افغانستان ارسال کند. طالبان برخلاف وعده به روسیه و چین از نظر امریکا بهترین زمینه ساز رشد افراطیون در افغانستان میباشند و طالبان این وعده را به امریکا داده اند که افراطیون را به آسیای میانه و چین بفرستند. وعده طالب به چین و روسیه خلاف ایدئولوژی طالبان است موضع فعلی طالبان برای فریب دادن چین و روسیه است و امریکا از اختلاف هند و چین برای تشدید اختلافات در شرق استفاده میکند تا چین را خواب کند و طالبان را بقدرت برساند.

>>>   ملت رنج کشیده افغانستان سلام. طوری که در جریان هستن پاکستان بطور تمام عیار به کشور ما وشما تجاوز کرده است و مردم‌ و نیروهای قهرمان امنیتی ما رامیکشد پل وپلچک های کشور مارا تخریب وازبین میبرد وزیر ساخت‌ها اقتصادی مارا از بین میبرد وتمام اعمال مجرمانه طالبان نشان دهنده اینست كه آنها خارجی و مزدوران آی اس آی واستعمار پنجابی هستن اگر آنها افغان میبودند وطن خود تخریب و مردم خود را نمیکشتند. ولزا باید در برابر استعمار وپنجابی یک قیام عمومی و سرتاسری وجهاد عمومی اعلان شود ودر برابر متجاوزین پنجابی بايد جهاد کرد. جهاد در برابر هر متجاوزی فرض و یک وجوبه شرعی هر مسلمان است. پاکستان فقط در نام مسلمان هست هشتاد فیصد مردم پاکستان نی نماز میخاند ونی روزه میگرد وحتی نماز اصلا یاد ندارد. گزشته از آن قانون اساسی پاکستان ونظام موجود در پاکستان ونظام عدالت ‌پاکستان تمام کاپی شده از نظام انگلیس ویک نظام کفری است.خداوند در قران كريم بر ما حكم ميكند كه در برابر متجاوز جهاد كنيد ((فمن اعتدي عليكم فاعتدواعليه بمثل ما اعتدي عليكم))
سوره بقره ١٩٤.در اين اين شريفه گفته نشده كي و فقط گفته شده در مقبل متجاوز بحنگید ومتجاوز را از بين بيبريد٠ در قران كريم ايات متعددي هست كه گفته شده كه در برابر متجاوز بنجنگيد و جهاد در برابر متجاوز فرض است ولزا بايد در برابر پاكستان جهاد كرد و جهاد در برابر پاكستان فريضه شرعي فرد فرد ما و شما است.
قاري عبدالصبور

>>>   در زمان خلافت های اسلامی در جهان سه نوع کشور ها وجود داشت:
دار الامن که عبارت از کشور های اسلامی بود،دارالعهد که عبارت از کشور های غیر اسلامی بود که کشور های اسلامی با آنها پیمان عدم تعرض به یکدیگر را میبستند و سومی دارالحرب بود که کشور های اسلامی با آنها در جنگ و جهاد بودند.
در زمان جهاد مجاهدین یک ضرب المثل جدید برآمد که مجاهدین میگفتند:
آن زمانی که خداوند در قرآن لکم دینکم ولیدین گفت گذشت.حالا اگر اقرار به دین نکنی،بزنیم.
در زمانی که مارشال فهیم زنده بود،ضرب المثل جدید دیگری او پیدا کرده بود که میگفت:اسلام سرحد و مرز ندارد.
بنأ پیمان ها و تعهدات طالبان با این کشور ها.نطر به کشور ها و شرایط و زمان و مکان فرق خواهد کرد و تغیر خواهد کرد.
چه خاصا که امروز بزرگترین کشور حامی قانون و دموکراسی و مقررات و نظم و جهانی،خودش پیمان ها و مقررات خود را میشکند،مانند توافقنامه برجام با ایران و یا خودش منحیث بکی از اعضای تشکیل دهنده ملل متحد،از عضویت به دادگاه بین المللی این اداره،ابا میورزد و یا خودش و چهار عضو دایمی شورای امنیت به خود اجازه میدهند که دارای سلاح اتمی باشند و داشتن سلاح اتمی چند کشور دیگر مانند هند و پاکستان و اسراییل را چشم پوشی میکنند ،اما بر علیه باقی کشور ها،قد علم میکند و مورد تعزبرات ملل متحد قرار میدهد و میگوید که وا به جان تان اگر بخواهید سلاح اتمی بسازید.
بنأ درین جهان زور و قدرت خودش قانون بوده است.چه در گذشته امپراطوری ها،چه در حال حاضر و چه در آینده.
بنأ قرارداد بسته میکنی.اگر زور داشتی،قرار داد را به یک بهانه فسخ میکنی و اگر زور نداشتی،روز بروز قرار داد های سنگین تر بالایت میگذارند که روز بروز کمرت خم تر شود و جهان فانی را ودا بگویی.
درین دنیا قانون جنگل است.یا باید بگذاری که شیر جنگل برای شکم سیری خود،تک تک حیوانات جنگل را نوش جان کند و یا سلاحی بدست بیاوری و او را نابود کنی.
منتهی شیر جنگل روزانه به یک حیوان و یا یک حیوان برای چند روز برایش کافی است و اشتها اش سیر پذیر است. اما قدرت های جهانی اشتها شان سیر نا پذیر است.

>>>   مبارزه با ایغور های چینی و جنبش ترکستان شرقی،زمان ضرورت دارد و کار های فرهنگی باید با این گروپ ها انجام شود.
بنأ بدون تماس با این گروپ ها ما چگونه میتوانیم با آنها کار فرهنگی انجام بدهیم.
بنأ ما از دولت چین میخواهیم تا به ما اجازه بدهد تا ما یک دفتر فرهنگی در ایالت سنکیانگ چین ایجاد کنیم و از طریق این دفتر ما با ایغور های چینی ارتباط بگیریم و با همدیگر رفت و آمد کنیم.آنها به افغانستان بیایند و ما به سنکیانگ برویم تا توسط کاز های فرهنگی ما به همدیگر به یک نتیجه برسیم.
ذبیح الله مجاهد سخنگوی طالبان.

>>>   بخاطر این که پشت سر طالب ها قدرت های بزرگ است امریکا وانگلیس واروپا وناتو

>>>   طالبان به روسیه تعهد داده که با داعش به‌گونه جدی مبارزه می‌کند.
طالبان به امریکا تعهد داده که با القاعده به‌گونه جدی مبارزه می‌کند.
طالبان به آی اس آی وعده داده که تمام ساختمانهارا تخریب میکند

>>>   چین خبر ندارد با ورود ترکیه به افغانستان ترکهای افغانستان هم دسته دسته عضو طالبان و داعش میشوند التماسش به طالبان اشتباهست .

>>>   یگانه نوشته تقریبا منطقی ایکه این وب سیانور طول عمرش نشر کرده است.

>>>   برادرجان اگر افغانستان ۱۰۰بمب اتم هم که داشت کدام مشکل حل میشد.کاش کشور ما به جای راکت وکلاشین‌کف ومرمی وهزارجور ابزارکشتارجمعی جماعت کتاب خوان داشت آن هم نه چند کتابی ‌که طالبان سفارش به خواندنش میکند، خواندن همه کتابهای اعم ار تاریخی فلسفی ادبی وبه خصوص خواندن رومان های عبرت آموز
امان ازجهل!امان ازجهل!

>>>   به سخنگوی طالبان
من ایرانی هستم
این مشکل خود شماست
شما تضمین داده اید که خاک افغانستان مورد استفاده هیچ گروهی برای امنیت ملی کشورهای همسایه و مخصوصا ایران قرار نگیرد

>>>   به جناب ایرانی
دولت ما تضمین کرد در پیمان نامه امنیتی که با امریکا داشت از خاکمان علیه هیچ کشوری استفاده نشود ودر طول ۲۰سال حضور جامعه جهانی حتی ترکشی به سوی ایران از طرف افغانستان وجامعه جهانی نیامد
دولت به عهد خود وفا کرد
صلاح طالب را سالها ایران داد هزینه جنگش را هم تا با امریکا بجنگد اما درحال حاضر کمکی نمیکند بهرحال در رشد طالب خوده ایران سهم دارد وبا ایشان رابطه دارد کسی که خودت تقویتش کردی اگر بلای جان خودت شد دولت افغانستان تقصیری ندارد
ما که از اول گفتیم جامعه جهانی در افغانستان تهدیدی برای ایران نیست چون دولت افغانستان وکلا مردم افغانستان مشکلی با ایران ندارند که قصد خراب کاری داشته باشند بنابراین به هیچ دولتی اجازه نمیدهند تهدیدی برای همسایه باشد اما طالب ربطی به ما ندارد وهزاربار خطرناک تر است از امریکا
در طول این ۲۰سال همه جور ایرانی به افغانستان امد و سلامت برگشت چون مسولش دولت بود اما الان شرایط فرق کرده ماهم برای همچین روزی میگفتیم طالب را حمایت نکنید
انچه ایران میترسید از افغانستان بسرش بیاید اتفاقا در عراق امد وسردار ایران شهید شد


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است