چرا حمایت از طالبان در پاکستان افزایش یافته است؟
 
تاریخ انتشار:   ۰۷:۴۹    ۱۴۰۰/۵/۳ کد خبر: 167778 منبع: پرینت

عبدالرشید پاکستانی یک جنگجوی طالبان در ولایت ننگرهار افغانستان کشته شد. صدها تن از مردم در مراسم تشییع جنازه این جوان در پشاور شرکت کرده و از طالبان حمایت کردند. چرا پشتیبانی از طالبان در پاکستان افزایش یافته است؟

ویدیوهای شهروندان پاکستانی با پرچم طالبان و فریاد شعارهای اسلام گرایانه در حمایت از طالبان افغانستان در شبکه های اجتماعی افزایش یافته است. این همه همزمان با نزدیک شدن خروج کامل نیروهای امریکایی و ناتو از افغانستان و شدت گرفتن حملات طالبان رخ می دهد.

به گزارش صدای آلمان، اجتماعات اسلامی و ملاهای مسلمان در سراسر پاکستان برای حمایت از طالبان در افغانستان تبلیغ کرده و برای این گروه کمک های مالی گردآوری می کنند. بسیاری از شاهدان عینی در کویته و منطقه پیشین در ایالت بلوچستان به دویچه وله گفته اند که شاهد افزایش حمایت از طالبان افغانستان در مناطق شان هستند.

یک شهروند این منطقه به شرط فاش نشدن نامش به دویچه وله گفت: «طالبان از حمایت مردم محل در منطقه ما برخوردارند؛ ولی برگزاری چنین گردهمایی هایی بدون حمایت مقام های دولتی ممکن نیست.» وی افزود: «ابتدا ملاها در مساجد برای حمایت مالی از طالبان افغانستان تبلیغ می کردند، اما حالا خانه به خانه می آیند و برای "جهاد در افغانستان" پول جمع می کنند.»

محسن داور، نماینده پارلمان از مناطق قبایلی که مخالف سیاسی حکومت است، گفت: «طالبان در مناطق مختلف پاکستان، مخصوصا در کویته آزادانه گشت و گذار می کنند.» وی افزود: «چنین چیزی بدون حمایت دولت ممکن نیست.»

مقامات حکومت پاکستان می گویند گزارش ها در مورد گردهمایی ها در حمایت از طالبان و گردآوری حمایت مالی برای آنان بی اساس است. زاهد حفیظ چودری، سخنگوی وزارت خارجه این کشور به دویچه وله گفت: «این اتهامات بی بنیاد هستند. چنین چیزی اتفاق نمی افتد.»

تحریک طالبان پاکستان (TTP) رسما در این کشور ممنوع است، اما کارشناسان می گویند حمایت احتمالی اسلام آباد از طالبان افغان، به این گروه نیز انگیزه می دهد.

پیشروی طالبان در افغانستان اسلام گرایان پاکستانی را ترغیب می کند تا به صفوف آنها در این کشور جنگ زده بپیوندند. به گفته منابع محلی، ده ها شهروند پاکستانی طی چند ماه گذشته در حالی که در کنار طالبان علیه نیروهای افغان می جنگیدند، در افغانستان کشته شده اند.

تحلیلگران می گویند مقامات پاکستانی هیچ اقدامی برای جلوگیری از این حرکت آنها انجام نداده اند. مطالب مختلفی در شبکه های اجتماعی، انتقال اجساد کشته شدگان اعضای پاکستانی طالبان به زادگاهشان، اعلامیه های فوتی و تبلیغات برای مراسم تشییع جنازه این جنگجویان را نشان می دهند.

صدها نفر در مراسم تشییع جنازه جنگجویان پاکستانی در مناطق مختلف ایالت خیبرپشتونخوا در غرب و ایالت بلوچستان در جنوب غرب این کشور شرکت کرده اند.

عبدالرشید، جنگجوی ۲۲ ساله طالبان اوایل ماه جاری در ولایت ننگرهار در افغانستان کشته شد. مراسم تشییع جنازه وی در یازدهم جولای در پشاور برگزار شد. گزارش ها می رساند که طرفداران طالبان با پرچم های "امارت اسلامی افغانستان"، در مراسم خاکسپاری وی شعارهایی به حمایت طالبان سر می دادند و صدها نفر نیز برای تبریکی "شهادت" عبدالرشید به خانواده اش مراجعه کردند.

کد (9)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
طالبان
پاکستان
نظرات بینندگان:

>>>   چون سد عروس و شاه توت وچند سد دیگر اماده بهر برداریست و غنی مردانه مقابل پاکستان ایستاده
چرا داوود ونجیب کشته شدند به همان دلیل که امروز قصد دارند این دولت را سرنگون کنند هرگز تاب دیدن قدرتمند شدن افغانستان را ندارند اخرین تلاش هایشان را میکنند تا بلایی که سر داوود و نجیب امد سر غنی هم بیاید چون ما مردم از تاریخ درس نمیگیریم وگوشمان به رسانه های همسایگان است که چه نطق میکنند برای ما

>>>   سوال مثل اینست که چرا گرگ از چوچه های خونخوارش دفاع میکند!!!
آتش خاوری

>>>   دولت و اردوی پاکستان از افغانستان بعنوان عمق استراتیژیک استفاده میکند و علاوه برآن به آب، معادن، ترانزیت و زنان و دختران زیبای آن چشم دوخته است. طالبان در شمال صدها زن و دختر را برای خود بزور گرفتند و به پاکستان بردند این است نیت پاکستان

>>>   مشکل افغانستان فقط پاکستان است و بس، کشور تولید کننده و صادرکننده تروریزم ،پاکستان برای همه همسایگانش خطرناک است ولی برای افغانستان با توجه به نفوذش خیلی بیشتر

>>>   این چه اباطیلی است که به هم می بافید؟مگر گرفتن کشوری دیگر مانند خریدن بوت است؟به خدا که عقل از سرهای شما گم شده است.
کشورپاکستان به مثابه یک نیروی قدرتمند در منطقه است وخارچشم آنان که از اسلام تنها زن پرستی و گدایی میدانند گدایی آن هم از سرداران صلیبی و قوم پرستان رافضی! و دشمنان غربی وشرقی..شما دشمن اصلی را از باد برده اید وبیرحمانه وگاه ناجوانمردانه کشور اسلام پناه پاکستان را سیبل تیروتفنگی کرده اید که از یهود ونصارا به شما میرسد.
مردم نادان افغان اگر کمی غیرت براتان مانده بر علیع دشمنان اسلام بشورید وتوبه کنید که خدای تعالی توبه کنندگان را دوست دارد.
به همین سادگی فراموشتان شد که کشور اسلام پناه پاکستان همیشه از پشت افغانها در امده وبه مردم نمک ناشناستان پناه داده؟ خوراک وابزار وکالا داده است؟
دوست را از دشمن واشناسید که فردا دیر است.
/// برادر افغان شما از حیدراباد ///

>>>   همیشه از غیرت افغان ومردان قصه میکنیم این مردم لوده ازغیرت بویی نبرده.ما درجهان به این فظایل معروفیت داریم
کشت خشخاش و قاچاق تریاک
خاک فروشی
قوم فروشی
ناموس فروشی به طالبان
لوده بازی در تی وی
واما اصل کاری را گفته نکردم
که گدایی ودالخوری است.
والسلام قصه تمام


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است