افغانستان؛ چرا پس از هر فرازی، فرود؟!
چرا ملّت افغانستان پس از هر پیروزی، در دام نزاع‌های دامنه‌دار داخلی و برادرکشی‌ها می‌افتد؟ عامل جنگ‌ها، قدرت‌های بزرگ و استعماری است یا بی‌خردی سیاست‌مداران داخلی و یا خودخواهی‌ها و قدرت‌طلبی‌های سران کشور؟ 
تاریخ انتشار:   ۰۸:۲۵    ۱۴۰۰/۴/۲۱ کد خبر: 167642 منبع: پرینت

چه شکوهی بزرگ‌تر از این‌که ابرقدرت‌های بزرگی چون اتّحاد جماهیر شوروی و ایالات متحده امریکا در برابر ارادة ملّت افغانستان به زانو درآمده اند و چه شرم‌آور که پس از هر پیروزی، جنگ‌های داخلی و برادرکشی‌ها سر بلند کرده و تمام افتخارات پیروزی بر قدرت‌های جهانی را به باد داده است. انگار تقدیر افغانستان چنین رقم خورده که پیروزی‌ها و افتخارات آن با نزاع‌های داخلی از بین برود و مردم پس از فرازشدن بر ستیغ قلّه‌ها، در چاه بی‌تدبیری و ندانم‌کاری سقوط کند. افتخاری آمیخته با ذلّت؟!

این کشور از جنگ‌های داخلی تجربه‌های تلخی دارد. با شکست اتّحاد جماهیر شوروی، پیروزی‌ای نصیب افغانستان شد که تاریخ کمتر به خود دیده است. جهانیان انگشت به دندان گزیدند و بر قهرمانی‌های این ملّت هزاران آفرین گفتند؛ امّا این پیروزی هنوز خورشید فردا را ندیده بود که در چاه تاریک جنگ‌های داخلی فرو افتاد. گلوی هزاران مسلمان به دست برادران مسلمان خود بریده شد؛ هردو طرف فریاد "الله اکبر" می‌زدند و می‌کشتند. کابل و شهرهای دیگر که در جنگ با شوروی سالم مانده بود ویران و سربلندی، به سر افکندگی و عزّت، به ذلّت تبدیل گردید.

آن‌چه که این‌روزها در افغانستان جریان دارد جنگ داخلی نیست؛ بلکه مقابلة دولت و نیروهای امنیتی با تهاجم ظالمانة گروه طالبان است. مردم در سراسر کشور به حمایت از نیروهای امنیتی برخاسته‌اند؛ امّا اگر این جنگ ادامه و گسترش یابد، به آسانی به جنگ‌های خطرناک داخلی تبدیل خواهد شد.
اکنون که ایالات متحده امریکا با سر افکندگی شکست، افغانستان را ترک کرده، چرا این کشور بازهم در لبة پرتگاه جنگ‌های داخلی قرار گرفته است؟

طالبان در توافق‌نامة خود با امریکا پذیرفته بود که با آغاز خروج نیروهای امریکایی، با دولت افغانستان مذاکره و صلح می‌کند؛ امّا طالبان را غرور برداشت و به جای مذاکره و صلح، آتش جنگ را در سراسر کشور برافروخت.
سقوط ولسوالی‌های شمال با تبانی سران دولت و با ترفندهای شیطانی و فریب و نیرنگ، طالبان را به این خیال انداخت که می‌تواند مراکز ولایات و تمام کشور را زیر سلطة خود آورد. بدین جهت بر ناقوس جنگ، ویرانی و کشتار دمید.

از طرفی دیگر، مردم فکر می‌کردند مسؤلیت دفاع از کشور به عهدة حکومت و نیروهای امنیتی است و لازم نمی‌دیدند به میدان جنگ بیایند؛ امّا سقوط پیاپی ولسوالی‌ها و پیش‌روی‌های اخیر طالبان، ضرورت حضور مردم را در جنگ ثابت کرد. حالا مردم به میدان جنگ با طالبان آمده‌اند.
خیزش‌های مردمی سراسر کشور را فراگرفته است. احمد مسعود با چندین هزار جنگ‌جو در پنجشیر آمادة دفاع از ولایات پروان، کاپیسا و پنجشیر است، مارشال دوستم و نیروهایش در ولایات جوزجان و فاریاب در برابر طالبان سنگر گرفته‌اند، عطامحمّد نور در ولایت بلخ و سمنگان و سید حسن صفایی و وکلای بلخابی، خطة مردپرور بلخاب را به سنگر تسخیرناپذیر برضد طالبان تبدیل نموده‌اند و تاکنون چندین حمله وسیع طالبان را عقب زده اند. امیر اسماعیل خان در حوزه غرب برخاسته و جنرال یفتلی در بدخشان و صدها جنرال و فرمانده جهادی و مقاومت به میدان آمده و پیمان بسته‌اند که اجازه ندهند طالبان حکومت قرون وسطایی خود را تحمیل کنند.

یک‌طرف این جنگ، نیروهای امنیتی و خیزش‌های وسیع مردمی است که به دفاع از جان و مال و ناموس و سرزمین خود برخاسته‌اند و طرف دیگر طالبان است که با حمایت‌ بیگانگان می‌خواهد ارادة خود را با زور بر مردم بقبولاند.
طبیعی است که مسوولیت جنگ‌های داخلی به دوش طالبان است که از مذاکره و حل مسالمت‌آمیز مشکل سرباز می‌زند و گرهی را که می‌تواند با دست باز کند با دندان باز می‌کند. در این میان سران حکومت فاسد غنی نیز مسوول بخشی از عواقب جنگ‌های داخلی به شما می‌آیند؛ زیرا عملکرد آنان نشان می‌دهد که حفظ قدرت برای آن‌ها مهم‌تر از رسیدن به صلح و امنیت است.

پرسش مهمی که باید بر آن درنگ کرد این است که چرا ملّت افغانستان پس از هر پیروزی شگفت‌انگیز، در دام نزاع‌های دامنه‌دار داخلی و برادرکشی‌ها می‌افتد؟ عامل جنگ‌های داخلی، قدرت‌های بزرگ و استعماری است یا بی‌خردی سیاست‌مداران داخلی و یا خودخواهی‌ها و قدرت‌طلبی‌های سران کشور؟
به هر صورت آن‌چه که اکنون در کشور جریان دارد ممکن است در مدّت اندکی تبدیل به یک جنگ داخلی تمام عیار شود و حوادث سیاه و تلخ دهة هفتاد تکرار گردد و تر و خشک را بسوزاند.
تنها راه جلوگیری از جنگ‌های داخلی، مهار تمامیت‌خواهی و غرور طالبان و چوکی‌ پرستی هیأت حاکمه می‌باشد.

سید اسحاق شجاعی


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
جنگ افغانستان
فراز فرود
نظرات بینندگان:

>>>   متاسفانه باید اقرار کرد که وطن داشت کم کم جور میشد و حاکمین ویا بهتر بگویم روسای جمهوری لنگان خرک زمامداری به جلو میراندند که ناگهان طالبان با کمک برخی از کشورها به ویژه عربستان وپاکستان وحمایت شیخک ها در منطقه بازی وپلان جدیدی رو کرد

کدام حلا ل زاده ای اول بار سخن از صلح با طالبان آورد؟طالبان مگر یک گروه ویا جمعیت معتقد به مرام وانسانیت بود که به ناگه برادر مسلمان ماشد؟!
کدام برادر چنین برادر خود را از هستی ساقط میکند؟
قرار بود از سال۲۰۱۴ ما افغانها خود همه کاره خودبشویم که مشتی احمق ونادان وجیره خوار بیگانه طرح بین الافغانی جورکردند.کدام افغان؟کدام برادر؟

برادران با اشک گفته میکنم که ما با دست خود وفریب استخباراتی از سوی کشورای همسایه به دام این صلح خونین افتادیم...افسوس..افسوس که نادانسته به دام دشمن جلاد افتادیم کشور داشت پیشرفت میکرد ترقی میکرد وما با اعتمادی به نفس حق خود از دشمنان منطقه میگرفتیم ...خدا نیامرزد آنان که کشور را دودستی تقدیم دشمن کردند.افسوس!

>>>   اگر بعد از شکست شوروی در افغانستان،مجاهدین باهم جور می آمدند و دولت تشکیل میکردند،طالبان پیدا نمی شد.
اگر طالبان پیدا نمی شد،القاعده پیدا نمی شد.
اگر القاعده پیدا نمی شد،حادثه یازدهم سپتامبر صورت نمی گرفت.
اگر حادثه یازدهم سپتامبر صورت نمی گرفت،امریکا با پنجاه کشور دیگر به افغانستان حمله نمی کرد.
و حالا شما به شکست امریکا و پنجاه کشور دیگر در افغانستان افتخار نمی کردید.
حالا هم بعد از خروج قوای خارجی از افغانستان، افغانستان آرامی نمیشود و دولت وحدت ملی تشکیل نمیشود.
زیرا هنوز افتخارات دیگر مانده است که باید افغانستان آنها را نیز بدست بیاورد.
این افتخارات عبارت از شکست چین و هند،کشور های جدید به پا خواسته اقتصادی که خود را قدرت های آینده جهانی میدانند.
به اساس الفبا،نام افغانستان در صدر نام تمام کشور های جهان قرار دارد و تا زمانی که ملل متحد جمهوری ابخاز را که در جنوب روسیه و شمال قفقاز موقعیت دارد،به رسمیت نشناسد،نام افغانستان در صدر کشور های جهان قرار خواهد داشت.

>>>   امروز از طرف کمیسیون فرهنگی امارت اسلامی افغانستان نامه امده بود ، در ولایت بدخشان و تخار دختران بالای 15 سال و بیوه زنان پایین 45 سال ، را لیست کنید و به کمیسیون فرهنگی امارت اسلامی تسلیم نمایید ، این یعنی جنایت و ظلم در حق زنان ، بنام خدا و اسلام چه ظلم های کثیفی می کنند . نکای که از ته دل نباشد یعنی باطل است ، کسی حق ندارد برای زنده گی دیگری تصمیم گیری کند ، متاسفانه افغانستان در حالت سقوط قرار دارد.
حبیب الله

>>>   "چه شکوهی بزرگ‌تر از این‌که ابرقدرت‌های بزرگی چون اتّحاد جماهیر شوروی و ایالات متحده امریکا در برابر ارادة ملّت افغانستان به زانو درآمده اند" این هم از سر همان جملاتی است که همیشه با افتخارات گذشته ورق را پر میکنیم و در حاضر هیچ چیزی نداریم.
شکست شوروی کار انگلیس ها بود از طریق 'ریسه گرباچفه' و خود 'گرباچف' ورنه اگر نتیجه قهرمانی ما بود چرا بعد از شکست یک ابر قدرت چکمه خونی ابر قدرت دیگر بر گردن ما گذاشته شد؟؟؟ حال که ابر قدرت دوم را هم با قهرمانی شکستیم پس چرا یک شبه خوراک موش ها شدیم؟؟؟؟؟ عقاب ها و کرگس ها هر چه در بدن داشتیم بردند و باقی پوست مان را تقدیم موش ها کردند.
تا این ملت خود بیدار نشود و مهار شان را از دست جاسوسان شرقی و غربی (شوروی سابق، 'دموکراسی'شیطان زی، چین، سعودی صهیونیست، چرکستان هند، و.........) بیرون نکنند راه نجات دیگری وجود ندارد.
آتش‌خاوری

>>>   چون چند قرن است که در زیر استبداد قبایل مستبد و ظالم و بیرحم افتاده است که آخرین مثال آن دولت غنی و طالب است.

>>>   سلام عرض ادب برای تمام ملت مسلمان افغانستان:
در چهل سال گزشته در داخل افغانستان جریان این همه جنگ عامل ان امریکا وپاکستان لعین است.

>>>   تمایز افغان باسایرملیت ها:
جز کشورمادرگوشه دیگرجهان اگر گروهی مکتب وکودکستان وشفاخانه راحریق وپل وپلچک وسرک وغیره تاسیسات عام المنفعه راانفجاردهد،قبل ازخبرشدن مقامات امنیتی مردم محل انهارا باسنگ وچوب وتبر وچکش تکه تکه وپارچه پارچه خواهندکرد.وامادروطن ما.
ازین طریق میتوان اعتماد مردم راجلب کردوقلوب انها راتسخیرکردوانها درعقب خودبسیج کردودرنهایت نظام حاکم راسقوط داد وصاحب قدرت واقتدارشد.دقیق انچه اشراروطالب انجام دادند.هموتونیست؟
عاقل

>>>   با عرض پوزش شما فقط توهم پیروزی مقابل شوروی و امریکا را داربد
شوروی بعد از فروپاشی که نتیجه جنگ سرد با امریکا بود خودش جم کرد رفت و حتی سهم افغانستان را گذاشت و رفت
امریکا هم انقدر دزدید که خسته شد و رفت
از کدام پیروزی حرف میزنید؟؟؟
چشمتان را باز کنید و واقع بین باشید تا خودرا دوباره گرفتار نکردید . از ایران الگو بگیرید که همه چیزش با شما یکی بود از انقلاب و جنگ گرفته تا حملات تروریستی اما ایران به کجا رسید و شما به کجا

>>>   جناب شجاعی!
تاریخ این خطه از زمانه های دور چنین بوده است و خواهد بود؛
سرنوشت همین است که توده ها خون بریزند و با رشادت و قهرمانی های خویش جهانکشایان و قلدران زمان را به زانو در آورند٬ اما برعکس؛

رهبران دون و زبون و بی غیرت٬ در فرجام به خاطر منافع کوچک شخصی و خانوادگی آنهمه رشادت و خون ریزی هارا به معامله گرفته٬ شرف٬ عزت و ناموس وطن و همه دار و ندار را به حراج بگذارند.
این تنها شکست دو ابر قدرت در عصر حاضر نیست که شما از آن یادآوری کرده اید؛

گرچه در هجوم اسکندر مقدونی پیرامون معامله گری ها به تفصیل سخن نرفته است٬ اما تاریخ شاهد است که اسکندر از فتح این قلمرو مردخیز در نهایت عاجز آمده٬ و ناگزیر با قایم کردن روابط شخصی یعنی ازدواج با راکسانه دختر والی منطقه٬ بالاخره توانست تا مردمان سلحشور منطقه را زیر فرمان در آورد؛

تاریخ هجوم چنگیز که به تفصیل مورخان در مورد نوشته اند٬ بیانگر آن است که قشون چنگیز در مقابل ابر مرد تاریخ سلطان جلال الدین خوارزمشاه در پروان زمین شکست فاحشی خورده و رو به فرار نهاد؛
اما با درد و دریغ٬ کشیدکی میان دو رهبر قومی آنهم به خاطر یک راس اسپ باعث متلاشی شدن قشون جلا ل الدین خوارزمشاه گردید.

شهامت دوازده هزار تن سوارکاران غیور ترکتبار که امیر فراری دوست محمد را بعد از عبور دریای آمود در رکاب خویش تا پروان زمین رسانیدند؛
و همراه با مردمان غیور این دیار که تعدادش از یکصدهزار تجاوز میکرد٬علیه متجاوزین استعمارگر کمر جهاد بسته و قشون انگریز را تار و مار و خودرا تا مرز کابل رسیدند؛

اما دردا و دریغا!
میبینیم که این امیر زبون٬ بی حیثیت ناموس فروش٬ چگونه مانند دزدی از قشون عظیم٬ به بهانه ای خودرا جدا ساخته و با لباس ملنگی نزد مکناتن خودرا رسانیده و با بوسه زدن بر رکاب مکناتن خودرا به بادار تسلیم میکند٬

داستان عبور عبدالرحمان از آمو و اغوای مردم شمال به بهانه قیام علیه اشغالگران٬ که به قلم خود امیر و مورخ دربارش٬ از تمامی واقعات به تفصیل پرده برداشته است؛
اماامیر موصوف بعد از رسیدن به قدرت توسط همین مردمان٬ بلای جان ایشان گشت و از کشته های ایشان پشته ها ساخت.

چنین پنداری که سرنوشت مردمان این سرزمین را به اصطلاح ملاهای کم سواد:
( ملک تقدیر نویس در پیشانی این ملت) چنین چیزی را باید نوشته باشد که:
«« ملت غیور و با شهامت را رهبران معامله گر و زبون و دزد نصیب بادا»»

البته استثناآ جناب اشرف غنی احمدزی در موارد حقه بازی٬ تزویر و ریاکاری٬ معامله گری٬ مکر و فریب٬ قتل و کشتار و غارت٬ خاک فروشی و خنجر زدن کسان از پشت سر که وی را به قدرت رسانیده و غیره اعمال ناشایستی که قلم از نوشتنش عار دارد به تنهای بیشترین سهم را ثبت تاریخ ساخت!!!!

>>>   حل قضیه افغانستان به دست پشتون ها است.
پشتون ها باید تصمیم بگیرند که یا با ملت افغانستان ایستاده شوند و نوکران پاکستانی را مقهور و ذلیل بسازند یا با طالب یک دست شوند و پشتونستان را به وجود بیاورند.
با فورمول ارگ که طالب باید کشته شود اما پشتون نه مشکل حل نمیشود چون ۹۵ فیصد طالبان با تاسف پشتون هستند اما این به این معنی نیست که ۹۵ فیصد پشتون ها طالب باشند ، اگر تمام قوای طالب را یکصد هزار در نظر بگیریم شاید حدود ۹۰ تا ۹۵ هزار اش پشتون باشد و اگر جمعیت پشتون کشور را ۱۰ ملیون تخمین کنیم شاید حدود یک فیصد پشتون ها طالب باشند و اگر ۹۹ فیصد باقیمانده پشتون ها این یک فیصد نوگر شده به پاکستان را از میان خود ترد کنند مشکل حل میشود.

>>>   کدام پیروزی شگفت انگیز؟
کدام به زانو در آمدن در مقابل ملت افغانستان؟
آمریکا از جهالت این مردم از طالب خواهی این مردم به زانو در آمده است
در انترنت فلم این مردم جاهل در استقبال از طالب در ولسوالی ها را دیده کنید
مردم دنیا از پیروزی بر آمریکا انگشت خود را گزیده نکردند از جاهلیت ما انگشت به دهان مانده اد
مثلی نویسنده که جنگ طالبان با مردم را به نام شکست آمریکا کرده و جالبتر که پیروزی طالب را به مردم بی خبر داده
کجا مردم آمریکا را شکست دادند؟

>>>   نظر دهنده هشتم
راست میگی ایران چنان بیشرفت کرده که مردمش
برای واکسن کرونا به ارمنستان سفر میکنند

>>>   نظر دهنده هشتم
از این که آمریکا وپنتاگون با زبان خود اعتراف کردنند
که در افقانستان شکست خوردند شما خیلی سوزش
گرفتی پس بهتر است چشمانت را باز کنی و اخبار
را دقیق دنبال کنی شما سوزشت از جایی دیگست
چون قرارداد 25ساله با چین ایران به مدت25سال
ایران تحت نفوذ چین خواهد بود ولی افقانستان
آزاد شد
افقان پیپر چاپ کن

>>>   متاسفانه تمام پیروزی بهمکاری بیرونی ها انجام می یابد.ازاصل قضیه و پهلو بندی های که مزدوران بیرونی انجام میدهند.اکثریت مردم بیخبر می مانند.لذا تمام افتخارات به نفع دیگران حساب می شود.ببینید انقلاب 7ثور وانقلاب اسلامی ایران همزمان شروع شد.ایران بارهبری قوی وملی هم توطه های بیرونی ها رادفع نمودند وهم حکومتداری خوب کردند وهم ایران رابیک کشورپیشرفته مبدل ساختند. اما رهبران چپی ما بابی برنامه گی وحرکات بیجا شان هم خودراوهم کشور شوراها حامی کلیدی شانرا برباد کردند.همچنان راستی های مان کشور به وضع فعلی رساندند
شرم به رهبران چپ وراست ما ....متیقن هستم اگر چپی های ایران موفق میشدند کشور شان را از این هم بهتر می ساختند.

>>>   به نام خدا
چندماهی است که به لطف برادران طالب وحکومت نادان وفرصت طلب به خاک ایران امدم به کشوری آمدم که با مردمش همزبان هستم اما به لطف حکومتها، همدل نیستیم! .. راستش را بخواهید زیادهم مکدر نیستم واگر خداوند یاری کند تا چندصباحی دیگر راهی اروپا هستم.این راهم میدانم که برای من که روزگاری استاد ادبیات فارسی بوده ام، جایگاه مناسبی نخواهد بود. اما چه کنم که در سن وسالی هستم که نه قدرت جنگیدن دارم ونه توان ایستادگی!
پس میروم؛ اگرچه شبی نیست که به یاد وطن اشک نریزم!شبی نیست که در ماتم وعزای تنها فرزندم که به دست طالبان جلوی چشمانم پرپر زد گریه نکنم! اما خدا میداند که مصیبت وعزای اصلی من مرگ وطن است!ویرانی وطن است.خواری وطن است.

..در اتاق خود در این ملک غریب ودر این غروب دلگیر نشسته ام ومی اندیشم که ما مردمان چه ساده دل بودیم که فریب اشرف غنی ودارودسته اش را خوردیم!
بیست سال عمرکمی نیست!بیست سال این دارودسته فریبکار صاحب اختیار این ملک بودند!بیست سال نگاه جهان به ما بود!بیست سال همه کشورهای قدرتمند و صاحب نفوذ در این خاک سربازآوردند آدم کشتند و جنگیدند با کسانی که به ظاهردشمن بودند!ویا خیلی ها با مردمان ما خوب بودند.. سازمان های مردمی هم جمع شدند ودر این بیست سال به اندازه فروش پنجاه سال نفت خاورمیانه، دالار جمع شد!

در این بیست سال کاسه گدایی ارگ نشینان همواره به سوی کشورها وسازمانها ونهادهای خیریه دراز بود وجرینگ جرینگ سکه ها و گونی گونی پیسه ها در ارگ ذخیره شد! اگر روزی روزگاری حسابرسی شود معلوم میشود که روزگاری خزانه این ملک به یمن مردمان خیرخواه جهان پر بود ولبریز...
امابیست سال موش های گرسنه ارگ به انبار غله زدند وبه جای واریز دالار های اهدایی به خزانه مملکت در حساب شخصی خود در بانک های سوییس واریز کردند.

هرچه دلسوزان از آینده این کشور بیمناک بودند جناب اشرف به اشرافیت خود رسید ودر ینگه دنیا برای خود جای پا محکم ساخت!البته در این میان کسانی مانند عبدالله وصالح هم بی نصیب نماندند!ودیگران ودیگران
هم آمدند وخوردند وبردند...
خیلی ها در این بیست سال لفت ولیس کردند وقهقه مستانه سردادند! ان هم درست زمانی که مردمانی به نان شب محتاج بودند.همان مردمان گرسنه دیروز، امروز با شگفتی از قوم طالب استقبال میکنند.همان کسانی که ارگ نشینان لحظه ای به آنها وزندگی غمبارشان فکر نکردند وتلاش نکردند تا با فرهنگ سازی و بالندگی اقتصاد با خود همراه سازند.

بیست سال در میان پولهای اهدایی غوطه ور بودند وفقط به فکر پرکردن انبارهای خودبودند وسخاوت مندانه برای هرجنس بنجلی بودجه های میلیاردی را برباد دادند ودریغ از انجام زیرساخت های اقتصادی وصنعتی! در این میان تنها افتخارشان به ساخت بند بر روی رودخانه هایی بود که کارشناسان خبر از خشک شدنشان در سالهای آتی میدادند..
مهندسی بود دلسوز که برایم حقایق را می گفت واز همان شخص شنیدم که خیلی ها در جلسات سدسازی با این کارمخالفت کردند و نمونه های ناموفق از آمریکا گرفته تا استرالیا وحتی کشورهایی مانند ایران آوردند که با ساخت این بندها اکوسیستم منطقه را نابود خواهند کرد وبا خشکسالی در آینده مواجه میشوند
جواب دادند:همه این واقعیت ها را می دانیم اما ارگ اصرار دارد تا این بندها ساخته شودو...

در این بیست سال وبا این حجم از پول واریزی میشد صدها کارخانه در این ملک ساخت که هم بیکاری نباشد وهموطن ما به خاطر یک لقمه نان آواره بلادغریب نشود وهم کشور از بیگانگان بی نیاز شود...خبردارم که حتی گچ وسیمان وتخته ومیخ وپیچ و...از خارج وارد میشود

در این بیست سال چه کردید که هیچ کس از کارگرساده گرفته تا استاد دانشگاه ازشما رضایت ندارند؟
در این بیست سال می توانستید یک افعانستان جدید ازنو بسازید اما طمع شما به مال دنیا ازشما خیانت کارانی ساخت که تنهابه ضرر مردم وکشور گام برداشتید

(به امید روزی که این وطن آبادشود)
داکتر عبدالله فروتن...ایران..بیرجند

>>>   نظر دهنده هشتم
بد سوختی از این که آمریکا اعتراف کرد در افقانستان شکست خورده البته بهت حق میدم کشورت قراره 25
سال قراره مستعمره نوکر چین باشه

>>>   نظر دهنده هشتم
چین هم آنقدر از کشور شما دزدیده که هنوز سیر
نشده وقراره بیست وپنچم سال دیگر ادامه بده دوست ایرانی افقان پیپر چاپ کن

>>>   کدوم ابله باور دارند کروسیه وامریکا درافغانستان شکست خوردند بگدارند این حرفهایی مزخرف خنده اور را 😆

>>>   آمریکا و روسیه در افغانستان شکست خوردند؟؟؟؟
عجب تحلیلی!!! همین تحلیل هاست که اوضاع مملکت اینچنین است.

>>>   آمریکا افغانستان را در حالی ترک می کند که طالبان را کاملا بر آن مسلط کرده و افغان ها را به جان هم انداخته، تا نه تنها آبادانی صورت نگیرد، دوباره بازار اسلحه فروشی شان هم رونق گیرد. شما به این می‌گویید شکست آمریکا؟

>>>   با سلام خدمت دکتر فروتن
برادر عزیز تسلیت ما را بپذیرید به خدا شما گله می کنید و ما شرمنده میشیم
پناه بر خدا از موجودات کر و کور آدمکشی که بچه ها را در زهدان مادران به امید جهاد و با الله اکبر کشتند
پناه بر خدا از یاجوج و ماجوج های زبان نفهمی که مثل موریانه از دو طرف دیورند قطار شده اند و با قاپیدن لقمه نان خشک خونین از دست بیوه زنان و بچه یتیمان جهاد می کنند
امان و صد امان از جنبنده های بی احساسی که انسان های بی گناه را تیرباران می کنند و بعد ازان در پارک مثل بچه های پنج شش ساله تاب بازی می کنند بدون ذره ای تفکر یا عذاب وجدان از جنایتی که انجام داده اند
برادر من می دانم که دلشکستگی شما از بی توقعیست شما از دولت ایران توقع بهتری داشتید من هم نمی دانم که واقعا دولت ایران به دنبال چیست؟شاید چیزهایی از حکومت کابل و برنامه هایش می دانند که ما خبر نداریم
به هر حال بدانید ملت ایران اگر از اسب بیفتد از اصل نخواهد افتاد و در آینده ای نزدیک مشخص خواهد شد زیرا طالب دشمن خونی ایران است و ماه همیشه پشت ابر نمی ماند
ما دل ما باشماست و از خدا برای شما صبر و اجر و برای برادرانشان در صحنه ی نبرد پیروزی و عزت خواهانیم امید وارم این مرحله از درگیریها ساختار قدرت را در جامعه ی شما به گونه ای تغییر دهد که اقوام مظلوم و محروم حقوق ضایع شده ی خود را برای نسل های آینده به دست بیاورند
برادر عزیز
عبدالرحمان رفت ولی قوم هزاره ماند رضا شاه ایران رفت ولی ملت ایران ماند نوکران غرب خواهند رفت ولی ملت غیرتمند و عزتمند افغانستان خواهند ماند
والسلام

>>>   آن وقتی که تمام راههای ترانزیتی از پاکستان و ترکمنستان عبور کرد و افغانستان بن بست شد ،انگاه بلبل زبانی کن ،ترکیه سر ۳ میلیارد دلار وام بنادرش از جمله آنتالیا ،ترابوزان ،اسکندرون و پاکستان سر بندر کراچی چنان زیر قرض و بدهی وامها و سود آنها قرار گرفته عملا مستعمره شده است ،چیزی که این دو کشور ( ترکیه و پاکستان ) نداشتند که عملا بدهی خود را صاف کند انرژی بوده است( نفت و گاز ) که ایران دارا است و عملا پرداخت میکند و علاوه باعث سرمایه گذاری و توسعه میادین نفتی و گازی مشترک ایران با کشورهای دیگر میشود ،مرکز ترانزیت جاده ابریشم ایران است ،این را چینی ها بهتر میداند به علت ارتباط راه آهن شمال و جنوب و امنیت و نزدیکی به اروپا ،و همچنین باعث استفاده ایران از فناوریهای های تک چین از جمله هوش مصنوعی ،5G و ....میشود ،کاربر 15و 16 شما با افتخار امروز مستعمره پاکستان و فردا مستعمره ترکیه خواهید شد ، کشوری که جز عقب ماندگی و تروریسم و مواد مخدر هیچ روزنامه ای ندارد
امیر

>>>   خواهشن دعوا نکنید تاریخ فراز و فرود داره و کشور ها تحت شرایط مختلف قرار میگیرند ایرانیا و افغانیا لطفا اب به اسیاب دشمن نریزید کی نفع میبره از این بحث ها واقعا
در مورد شکست شوروی و امریکا به مراجع خودشون مراجعه کنید و حتی به بزرگان خودتون فرموده شخص امام خمینی هست که افغانستان گورستان امپراطوری هاست زمانی که طالبان به دستور پاکستان دیپلمات های ایرانی را کشتند رهبری با همین استدلال صحیح از جنگی وحشتناک پیشگیری کردند هر ملتی خفت ها و افتخارات دارد و همه چیز هم به دست ملت ها نیست و گاهی قرار داشتن در کنار همسایه ای مثل پاکستات وخیانت های عده ای مزدور باعث جنگ های خلاص نشدنی میشود

>>>   سلام به همه دوستان افغانستانی و درد کشیده خودم.
من یک ایرانی هستم از درد شما هر روز رنج می کشم. کاش می تونستم براتون کاری کنم. من شما را خواهر و برادر خودم می دونم نه بخاطر همزبانی بلکه همه ما انسان هستیم.
من واقعا نمی دونم ایرانی ها رفتارشون با شما عزیزان چطوره ولی شما نور چشم من هستید و ایران هم منزل دوم شماست.
خیلی دوستتون دارم شیعه یا سنی فرقی برام نداره قربون همه افغانی های عزیز.
زنده باد افغانستان بزرگ و دوست داشتنی.
زنده باد انسانیت

>>>   در جواب آنکه که مدام چین چین میکند
ما ایرانیها بسیار به قرارداد ۲۵ ساله با چین افتخار میکنیم.چین در ۲۵ سال ۴۰۰ میلیارد دلار در ایران سرمایه خواهد آورد و در راه و راه اهن و...سرمایه گذاری میکند.پس اینده ای روشن تر از حالا خواهیم داشت و در کشوری با امکانات بیشتر از حالا زندگی خواهیم کرد البته از آنطرف هم سعی میکنیم مرزهایمان را بهتر کنترل کنیم چون نان اضافه دیگر به کسی نمی دهیم.دشمنان قرارداد ۲۵ ساله ایران و چین آمریکا و مزدورهایشان هستند که میدانند همکاری بیشتر بین دو قدرت سنتی اسیا خیلی به زیانشان است.
همان آمریکایی که سالها در افغانستان جنایت کرد حالا هم کشورت را دو دستی تقدیم طالبان کرده امثال تو هم فرار کرده ای و از امکانات کشور ما استفاده میکنی بعد یاوه میگویی!!

>>>   ناصر
دوتاابرقدرت از افغانستان رفتندچون به این نتیجه رسیدن افغانستان ساخته شده برای جنگ ودرگیری ونزاع های داخلی وقاچاق موادمخدر هیچ قدرتی توانایی برقراری صلح درافغانستان رانداردچون مردم افعانستان براحتی فریب میخورند ودردام پاکستان وایران وعربستان می افتند بیست سال وقت داشتین ملت ودولت درکنارهم باحمایت جامعه جهانی آرامش رادرکشورمستقرکنیدولی بجای آن بجان یکدیگرافتادین طوری که یه جماعت تروریست که کل نفراتش به صدهزارنفرهم نمیرسه یک کشورسی میلیونی رو جولانگاه خودش کرده همه دنیا ازتعجب انگشت به دهان مانده اندازاینهنه تفرقه درمیان ملت افعانستان


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است