چین با سرمایه‌گذاری تولید برق در افغانستان
 
تاریخ انتشار:   ۰۶:۳۸    ۱۴۰۰/۳/۱۰ کد خبر: 167246 منبع: پرینت

ارگ ریاست جمهوری افغانستان اعلام کرده که یک گروه از سرمایه‌گذاران چینی با سفر به افغانستان اعلام کرده در زمینه تولید برق از زغال سنگ در این کشور سرمایه گذاری می‌کنند.
براساس اعلام ارگ این سرمایه‌گذاران، روز (شنبه ۸ جوزا) با محمد اشرف غنی، دیدار کرده و گفته که می‌خواهند با سرمایه گذاری ۴۰۰ میلیون دلار ۳۰۰ مگاوات برق از زغال سنگ تولید کنند.

آقای غنی درباره منابع طبیعی افغانستان و فرصت‌های سرمایه‌گذاری در عرصه انرژی برق به سرمایه گذاران چینی معلومات داده است.
رییس جمهوری افغانستان به واحد تسهیل سرمایه‌گذاری افغانستان دستور داده تا بررسی‌های لازم را با همکاری بانک مرکزی افغانستان و شرکت ملی برق این کشور(برشنا) جهت سرمایه گذاری این گروه انجام داده و با ریاست جمهوری شریک سازند.

افغانستان اکنون به شدت به برق وارداتی متکی است. برق وارداتی نیز به دلیل عبور دکل‌ها(پایه‌ها) از مناطق ناامن همواره توسط نیروهای شورشی و یا افراد خرابکار منهدم می‌شود. در ماه گذشته در مدت دوهفته ۱۳ دکل‌برق در این کشور منهدم شد.
با انهدام این دکل‌ها، برق ولایت‌های کابل، لوگر، غزنی، پکتیا، میدان وردک، لغمان، ننگرهار و کاپیسا قطع شد.

بیشتر برق افغانستان اکنون از کشورهای ازبکستان، تاجیکستان، ترکمنستان و ایران وارد می‌شود. این کشورها ۸۰ درصد برق افغانستان را تامین می‌کند.
میزان برق تولید شده در داخل افغانستان تنها حدود ۱۹ درصد از نیازمندی این کشور را تامین می‌کند. چهار درصد از تولید داخلی از طریق نیروگاه حرارتی و انرژی تجدید پذیر و بقیه نیز در نیروگاه‌های آبی تولید می‌شود.

سرمایه‌گذاری چین در افغانستان؛
چین اکنون در بخش‌های معدن و استخراج نفت در افغانستان سرمایه‌گذاری کرده است. دولت افغانستان استخراج یکی از بزرگترین معدن‌های مس این کشور را به نام "مس عینک" به چین واگذار کرده است. هرچند روند استخراج این معدن به دلیل اختلاف میان طرف چینی و دولت افغانستان و همچنین وجود ناامنی تاکنون پیشرفت لازم را نداشته است.

مورد دیگر سرمایه‌گذاری چین، در استخراج منابع نفتی سرپل است که در سال ۱۳۹۱ "شرکت ملی نفت چین" (CNPC) برنده آن شد. قرار بود که در مرحله اول، روزانه پنج هزار بشکه نفت از این حوزه استخراج و بعدتر، این رقم به چهل و پنج هزار بشکه در روز برسد ولی به دلیل ادامه ناامنی این طرح به درستی اجرا نشد.

بی بی سی


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
چین
سرمایه گذاری
برق ذغال سنگ
نظرات بینندگان:

>>>   چین یک کشور مانند مرده شوی است! کدام خدمت قابل یاد اوری چین در تاریخ ما نیست! و دولت نباید به سرمایه چین کشور را غلام سازد اما در چوکات!

>>>   من گفته بودم که چین پیش از پیش توپوگرافی های خودش را کرده است و بعد برای امنیت کار هایش‌نیرو میاورد.
آتش خاوری

>>>   زغال سنگ چرا ؟؟؟؟؟ هم آلودگی زیاد دارد هم منسوخ شده و هم تعمیرات و تمیزی زیاد برای تجهیزات به همراه دارد و راندمان پایین و خوردگی زیاد
احمد

>>>   حرکت یاجوج وماحوح آغازگردیده است.

>>>   افغانستان در دام تله مشهور به «تله چینی»....

>>>   چین باید قوای نظامی خود را داخل افغانستان کند.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است