تنش در مجلس بر سر ترکیب قومی هیأت استانبول
 
تاریخ انتشار:   ۲۰:۵۴    ۱۴۰۰/۱/۲۳ کد خبر: 166816 منبع: پرینت

نشست عمومی مجلس نمایندگان fا تنش همراه بود. بحث اصلی درباره 'ترکیب قومی' هیأت اعزامی دوطرف؛ طالبان و حکومت به استانبول ترکیه بود. نشست "سرنوشت‌ساز" در مورد صلح افغانستان که قرار است تاریخ شانزدهم اپریل (۲۷ حمل) برگزار شود.
تاکنون ترکیب هیأت حکومت و طالبان رسما اعلام نشده است ولی در یک خبرنامه ارگ ریاست جمهوری آمده که در دیدار اشرف غنی و زلمی خلیلزاد در مورد ترکیب این هیات صحبت شده است.

به گزارش بی بی سی، تنش‌ها در مجلس نمایندگان زمانی آغاز شد که نیلوفر ابراهیمی، نماینده مردم بدخشان گفت که در این نشست "از جانب تحریک طالبان ۹۰ درصد از قوم پشتون اشتراک می‌کنند." او افزود که طالبان محمد اشرف غنی، رییس جمهور را "یک پشتون نمی‌دانند". او نزاع افغانستان را "قومی" خواند و افزود که "طرف مقابل نزاع طالبان، آقای غنی نه، بلکه بخش عظیمی از مردم افغانستان است."

اما نادر خان کتوازی، نماینده مردم ولایت پکتیکا درباره اینکه "طالبان پشتون هستند" گفت "از دست طالبان مردم پشتون، ولایت‌های پشتون‌نشین تباه شدند و فرزندان پشتون از آموزش بازماندند." او افزود که چطور می‌توان گفت که طالب پشتون است، "طالبان قوم ندارند و طالبان براساس ایدیولوژی خود می‌جنگند و براساس تعلق قومی خود نمی‌جنگند."
او گفت که نباید اجازه داده شود در نشست ترکیه حقوق مردم، زنان و کودکان معامله شود. به گفته او هرتصمیمی که در این نشست گرفته می‌شود، باید از مجلس نمایندگان افغانستان رای تایید بگیرد.

خانم ابراهیمی با پافشاری بر موضع‌اش، خطاب به رییس مجلس نمایندگان گفت که در ترکیب اشتراک‌کنندگان استانبول باید سطح حضور اقوام درنظر گرفته شود. به گفته او، "این درست نیست که ۹۰ درصد یک طرف (طالبان) هم از یک قوم باشد و ۵۰ درصد طرف حکومت نیز از یک قوم باشد."
خانم ابراهیمی ابراز نگرانی کرد که حضور جهت‌های اشتراک کننده در این نشست باید براساس طرف نزاع در نظر گرفته شود تا مانند گذشته "نتیجه معیوب" مانند کنفرانس بن نداشته باشد. در کنفرانس بن که بعد از سقوط طالبان در سال ۲۰۰۱ در بن آلمان برگزار شد، ساختار نظام کنونی افغانستان شکل گرفت ولی طالبان در این نشست حضور نداشتند.

مهدی راسخ، نماینده میدان وردک نیز در این نشست از اظهارات یکی از اعضای مجلس انتقاد کرد و گفت که این ابراز نظر "به آدرس اقوام و گروه‌های اجتماعی در افغانستان" و اقلیت و اکثریت خطاب کردن آنان در شان جایگاه مجلس نمایندگان و جایگاه رسمی دولت نیست و "ما (نمایندگان) منافع و مصالح ملی را در اظهارات خود درنظر بگیریم."
آقای راسخ گفت که هرگونه اظهاراتی که به وحدت ملی آسیب رساند، بر خلاف منافع ملی افغانستان و محکوم است.

کد (9)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
هیات استانبول
مجلس
نظرات بینندگان:

>>>   نیلوفر راست میگوید ولی خودش هم چندان آدمی حسابی نیست

>>>   پاکستان برای طالبان دستورداده که بعد از رمضان تصمیم اشتراک یا نه اشتراک را اعلان کنند
حالا اگر امریکا یک ملیارد دالر دیگر برای پاکستان بدهد آنان بدستور آی اس آی فردا اولتر از همه به ترکیه میروند

>>>   اول خو جان بیادرفیصله نهایی پشت پرده گرفته شده و این اشتوک بازی ها تیاتر گدی روی پرده است که بی غم باشید عمرش‌از عمر حباب صابون هم کمتر خواهد بود. بگیریم به آن باور دارید و وارخطای "نتیجه معیوب" مانند کنفرانس بن هستید، پس اول دبل "ع" را از لست بکشید.
آتش خاوری

>>>   جنک نتیجه جهالت فاشیسم اوغانی است.

>>>   فاشیست به مثابه این شعر شده اند:
خود کوزه گرو کوزه خرو کوزه فروش.

>>>   واقعا این شعر بیانگر این فاشیست های لعین است
جنگ گر اوغان صلح گر اوغان میانجی گر اوغان

غنی احمدزی اوغان
ملا هیب اله اوغان
ملا رذیلزاد اوغان

فقط به دستور باداران خارجی شان
خود کوزه گر و کوزه خر و کوزه فروش


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است