نسخه مسوده توافق سیاسی در قطر نشر شد
 
تاریخ انتشار:   ۰۸:۴۹    ۱۳۹۹/۱۰/۲۵ کد خبر: 166040 منبع: پرینت

یک نسخۀ مسودۀ توافق سیاسی در افغانستان نشر شده است که در آن نسخه که «حکومت اسلامی تقسیم قدرت یا حکومت صلح» خوانده می‌شود، 50 درصد قدرت برای جمهوریت اسلامی و 50 در صد آن به طالبان، در نظر گرفته شده‌است.

در بخشی از این نسخه آمده‌است که پس از امضای این سند، قدرت سیاسی باید به حکومت موقت در محدودۀ چند ماه، انتقال گردد.
در بخشی دیگری از این سند آمده‌است که حکومت تقسیم قدرت تا رویکار آمدن یک حکومت اسلامی دایمی از طریق انتخابات ملی کار خواهد کرد.

بر بنیاد این سند، ادارۀ اجرایی به رهبری رییس‌جمهور و نخست وزیر، پارلمان و قوۀ مستقل قضاییه سه بخش اساسی حکومت تقسیم قدرت اند.
بر بنیاد اطلاعات رسیده، این طرح برای نظرخواهی به جناح‌های دخیل و سیاستگران مطرح در افغانستان شریک ساخته شده‌است.
در این طرح 8 صفحه‌ای، برای پایان جنگ در افغانستان حکومت موقت درنظر گرفته شده‌است.

به گزارش طلوع، از سوی دیگر، سرور دانش، معاون دوم رییس‌جمهور می‌گوید: «ما در وضعیتی قرار نداریم که برای رسیدن به صلح، حتماً به دولت موقت نیاز داشته باشیم».
در این نسخه شورای فقه اسلامی، کمیسیون آماد‌گی برای ایجاد تدوین قانون اساسی، کمیسیون آشتی ملی، نظارت بر عملی شدن آتش‌بس و برگشت مهاجران از پنج بخش مهم حکومت آینده خواهند بود.

عنایت‌الله بابر فرهمند، معاون نخست شورای مصالحۀ ملی، می‌گوید: «ما مدل این چنینی جمهوریت را به نفع مردم افغانستان نمی‌بینیم که مشارکت سیاسی به روی ورق باشد، ما با نام نباید دل خوش شویم، محتوای جمهوریت را می‌خواهیم».
بر بنیاد این نسخه، رییس‌جمهور و نخست وزیر حکومت موقت را طرف‌های افغانی روند صلح بر می‌گذینند و تمامی نهادهای کلیدی به‌شمول نهادهای امنیتی، دفاعی و مالی میان جمهوریت و طالبان به‌گونۀ مساویانه، تقسیم می‌شوند.

رهبری آینده:
انتخاب رییس‌جمهور از سوی طرف‌های مذاکره‌کننده؛
تقسیم مساویانه تمامی نهادهای کلیدی میان دو طرف؛
در مسودۀ این نسخه نیز آمده‌است که مجلس نمایندگان در این حکومت، 334 عضو خواهد داشت که 250 تن آن از اعضای کنونی مجلس را می‌سازند و 84 تن دیگر از سوی طالبان، معرفی خواهند شد.

از میان 102 عضو مجلس سنا نیز 34 نماینده از سوی طالبان، 34 از سوی جمهوریت اسلامی و 34 تن هم از شوراهای ولایتی برگزیده خواهند شد.
قوه قضاییه نیز 9 عضو خواهد داشت که چهار تن آن از سوی طالبان، چهار عضو آن از سوی حکومت کنونی و یک عضو آن از سوی رییس‌جمهور، انتخاب می‌شود.

سرور دانش می‌گوید: «به دشمنان داخلی و خارجی کشور اجازه ندهیم که یکبار دیگر مثل گذشته‌ها یک نوع فروپاشی و انقطاع دیگر را بر ما تحمیل کند».
در مسوده این نسخه آمده‌است که حکومت اسلامی صلح افغانستان بر بنیاد توافق‌نامۀ مذاکرات ایجاد خواهد شد و انتقال قدرت باید در مدت چند ماه از امضای توافق‌نامه صلح انجام شود و این حکومت اسلامی تقسیم قدرت تا هنگام رسیدن به یک حکومت همیشگی اسلامی به‌دنبال برگذاری انتخابات و تصویب یک قانون اساسی تازه خواهد بود.

بربنیاد این مسوده، حکومت تقسیم قدرت برای تعدیل قانون اساسی کنونی یا ایجاد قانون تازه، در مطابقت با تمامی توافق‌نامه‌های جهانی که افغانستان امضا کرده‎است، کار خواهد کرد.
فضل‌احمد معنوی، وزیر عدلیه در اینباره، می‌گوید: «در هر حال قانون اساسی ما قابل تعدیل است، اما قابل معامله نیست».
در این طرح آمده‌است بخش‌هایی که زیر ادارۀ دولت هستند از سوی نیروهای دولتی و بخش‌هایی که زیر ادارۀ طالبان هستند از سوی این گروه و نیز بخش‌های مورد منازعه به‌گونۀ مشترک، اداره خواهند شد.

هرچند تهیه این طرح به منابع در ایالات متحده منسوب دانسته می‌شود، اما راس ولسن، کاردار سفارت امریکا در کابل می‌گوید که واشنگتن از حکومت موقت پشتیبانی نمی‌کند و مذاکرات صلح به افغانان بستگی دارند.
اما افراد نزدیک به سیاست گرانی که در واپسین سفر زلمی خلیلزاد، نماینده ویژۀ امریکا برای صلح افغانستان با او دیدار کرده‌اند، تأیید می‌کنند که آقای خلیلزاد با آنان دربارۀ طرح ایجاد یک حکومت موقت گفتگو کرده‌است.

این سیاست گران می‌گویند که آقای خلیلزاد در این دیدارها سه طرح را مطرح ساخته است؛ طرح نخست ادامۀ حکومت کنونی و شامل ساختن طالبان در این حکومت، طرح دوم شریک ساختن حکومت در یک ساختار حکومتی طالبان و طرح سوم هم ایجاد حکومت موقت و همه‌شمول بوده‌است.

کد (9)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
توافق سیاسی
قطر
نظرات بینندگان:

>>>   اصل قصه را نگفتید.
پول را برای مصارف کی میدهد و اختیار پول در دست کی است؟؟؟؟؟؟
راه حل اساسی این است که یک اداره کوچک وایسرا متشکل از نمایندگان امریکا و روس و چین و ناتو تشکیل شود و هر کدام بخش هایی از دولت موقت را تمویل و رهبری کند، مثلا" اردو و پلیس و امنیت ملی را یک کشور اداره و تمویل کند ، حکومت سازی و انتخابات را کشور دیگر ، تقسیمات واحد های اداری و شیوه تشکیل آنرا کشور دیگر و معارف و تعلیم و تربیه را هم کشور دیگر و این اداره قیم بعد پنج سال انتخابات راه بیندازد و برنده انتخابات زیر نظر همین اداره قیم برای پنج سال تمام بخش ها را به گونه تدریجی تسلیم شود و رهبری کند و در نهایت انتخابات بعدی انجام شود و بعد متیقن شدن از آدم شدن اوغان ها دور پنج ساله بعدی بدون تماس مستقیم نیروی قیم به کار ادامه بدهد تا انتخابات دور سوم بر گذار شود و آنگاه اگر از هم نپاشید نیرو های قیم پول مصارف چند دوره بعدی حکومت ها را در بانک جهانی به امانت بگذارد و خود راهی کشور های خود شوند در غیر آن با این نسخه نیم بند فعلی کار به جایی نمیرسد.

>>>   اینطوری که کامل وتمام پشتون میشه دیگر را به خیر سلامت

>>>   این طرح مستوی نیست . ساده معلوم میشود اما کوه است و کوتل دارد . اجرایی شدن آن در همین چارچوب وضع شده
استقامت، دانش اخلاقی ،سیاسی ،اجتماعی
و فهم اوضاع بین المللی را نیاز دارد
تا با صبر وتحمل در عمل موجب گسست نه گردد. چه بخش های ازان تضاد دارد و یا
یا سخت سوال انگیز است. بطور مثال ذکر است که : بخش هایکه زیر اداره دولت هستند از سوی دولت و بخش هایکه زیر اداره طالبان است از سوی این گروه و بخش های مورد منازعه بصورت مشترک اداره خواهند شد . آیا این انشاءخلاف وحدت و به معنی دو حکومت نیست و منازعه ساز شده نمیتواند؟؟؟ تفاوت کلان بین اظهار کار دار محترم سفارت امریکا و خلیل زادرا باید خود شان توضیح نمایند .
کابل م .ش .ف

>>>   خداوند پاک حکایت ها وقصص انبیاءوصالحین را در کتب اسمانی بیان میکند تا مومنین همه ادیان ازان پند بگیرند واعمال خودرا بسوی اصلاح هدایت نمایند همچنان سرگذشت طغیانگران را نیز بیان فرموده تا هم برای مردمان نیک وهم برای زور گوها واشخاص سر کش وبی بندوبار سبب عبرت گردد اینکه پیامبران ومردان نیک در دنیا چه کا رها وکارنامه های انجام داده اند بسیار شنیده ایم بیاید درینجا حکایت نمرود را باز گو کنیم که تا شاید شمه ای از هدایت در دل ستم گران واستعمار گران طاری گردد نمرود در زمان خود پادشاهی مقتدر وزور گو وبی اندازه از مکنت وثروت بر خوردار بود این امکانات اورا بی نهایت مست ومغرور نموده بودوحضرت ابراهیم<ع>هرقدر نصیحت وتبلیغ مینمود از سر کشی وطغیان باز نمی استاد تا این که خداوند یک فرشته را به لباس انسان نزد او فرستاد واورا از عواقب اعمالش واز عذاب خداوندی واز مقابله با ابراهیم ودین حنیفش برحذر داشت واز عذاب ولشکر خداوندی ترهیب نمود ولی او که به فوج وحشم وطرفدارانش می دیدمغرور میگردیدوبه انها بی اندازه می بالید وفکرمی نمود که هر قدر لشکر بزرگ ابراهیم وخدایش با اومقابله نمایند توان پاسخ گوی وجواب انها را دارد ناگهان خداوندیک مخلوق بسیار عاجز وپشته های ضعیف را بجان او واطرافیانش فرستاد این مخلوقات ضعیف از راه بینی به دماغ لشکر یان نمرود داخل شده همه را هلاک نمود وخودش فرار کرده خودرا به قصر رسانید وپنجره ها ونوافذ قصر را محکم بست وخود را در قصر پنهان نمود نا گاه باز خداوند همان فرشته را نزدش اعزام کرد تا اورااز عواقب طغیانش برحذردارد ولی نمرود با وجود دیدن عذاب الهی ازتمرد باز نه استاد وبه سرکشی ونخوت ادامه داد تا یک پشه ای ازان پشه ها که به لباس هایش چسپیده بود به او حمله کرد و مرود را نیز کشت درعصر حاضر نیز نمرود های فراوان وبدتر ازاو موجود اند هرقدر خداوند نشانه های قدرت خودرا ضمنی به انها نشان میدهد انتباه نمیگیرند واز وحشت وخون ریزی واستثمار واستعمار باز نمی استند وخودرا پیروعیسای مسیح ومریم مقدس میدانند ولی هرگز به راه وروش انها که ترحم وخیر رسانی به بندگان خداست نمی روند خداوند در مورد حضرت مریم میگوید ما ترا بر همه زنهای عالم برگزیده ایم وبرتری داده ایم
ولی مدعیان دروغین دینش چه جفا ها ومظالمی نیست که در حق بشریت روا نمیدارند؟ ومانند ما مسلمانها از نام مسیحیت ودین حضرت عیسا استفاده ای نادرست مینمایند وحتی دران عصر وزمان به حق عیسا ومریم<ع>ودر حق موسای نبی وهمه پیامبران مانند جهال عرب جفا کرده اند وامروزه نیز انها وما مسلمانها همه راهی خلاف ادیان را برگزیده ایم وحکام عرب دست ابوجهل وابولهب را از پشت بسته اند وسردمداران سایر ادیان کارهای میکنند که نه قارون ونه نمرود ونه هم فرعون انجام داده است ازین روچون طغیان عصر بسیار بزرگ ازان زمان است خداوند این طاغیان را به مخلوقات ملیار هامرتبه خوردتر ازپشه ای نمرود معذب گردانیده وماهمه را تنبیه مینماید تا شاید از ناروای هاباز ایستیم وصدها تریلیون دالری را که چپاول نموده بودند وخزاین خودرا مملوکرده بودند همه به باد فنا رفتونزدیک به یکصد ملیون مصاب و ونیم ملیون انسان قربانی گردید وچقدر انسانهای بیگناه فقط به جرم این که در قلمرو انها زیست مینمایند وحاکمیت انها را پذیرفته اند هلاک میشوند وبه مرض مبتلا میگردند اگر توبه نکنیم واز ظلم و وحشت وبربریت باز نه ایستیم حتما عذابی کشنده تر ومهلک تر از کرونا هم در چنته ای عذاب های الهی نهفته است که روز گار همه را خراب نموده دود از دمار همه بر می اورد انا لله وانا الیه راجعون
حاجی محمد داود بیگی از لیسه ای صمیم سانچارک

>>>   طالب مهلکتر از کرونا است

>>>   بازی خو بازیست اما با ریش بابه چه بازیست .
مخدوم قلی


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است