کاهش یا افزایش؟ کدام یک؟
بدور از نگرانی های سازمان ناتو و ایران، مردم ما خواستار خروج کامل نظامیان آمریکایی و دیگر کشورها از افغانستان هستند و تداوم حضور نظامیان خارجی را علت اصلی ناامنی می دانند 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۱۵    ۱۳۹۹/۸/۲۸ کد خبر: 165551 منبع: پرینت

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)سرپرست وزارت دفاع آمریکا اعلام کرد که بربنیاد دستور دونالد ترامپ، شمار نیروهای نظامی این کشور در افغانستان را تا ۲ هزار و ۵۰۰ تن کاهش می دهد.
کریستوفر میلر، افزود که شمار سربازان این کشور تا ۱۵ ماه جنوری سال آیندۀ میلادی در افغانستان و عراق به ۲ هزار و ۵۰۰ تن کاهش خواهد یافت.

بربنیاد گزارش شبکۀ ای‌بی‌سی، کریستوفر میلر می‌گوید: "برنامۀ رییس‌جمهور ترامپ این است که جنگ افغانستان و عراق یک برد موفقیت‌آمیز و مسؤولیت پذیرانه باشد و نیز سربازان شجاع مان به خانه برگردند."
او می‌افزاید که این تصمیم بنا به‌دستور رییس‌جمهور ترامپ پس از مشوره با مقام‌های امنیتی این کشور، صورت گرفته‌است تا شمار نیروها در افغانستان و عراق، کاهش یابد.

او در ادامه می‌گوید که دستور برای عملی ساختن کاهش سربازان در این دو کشور، صادر شده‌است و دربارۀ کاهش سربازان امریکایی در افغانستان با رییس‌جمهور غنی گفتگوی تلفنی داشته‌است.

همزمان با این سخنان، اسدالله خالد نامزد وزیر دفاع ملی در ارایه برنامه‌اش به مجلس نمایندگان گفت که بر عکس گزارش‌ها درباره خروج نیروهای امریکایی از افغانستان، امکان دارد شمار نیروهای خارجی در افغانستان افزایش یابد. او اطمینان می‌دهد که نیروهای خارجی بگونۀ کامل از افغانستان، بیرون نخواهند شد.
آقای خالد افزود که هیچ تشویشی برای بیرون شدن کامل نیروهای خارجی از افغانستان، وجود ندارد.

در همین حال، روزنامه آمریکایی نیویارک تایمز نوشت که برخلاف راهنمایی‌های مقام‌های بلند پایۀ نظامی، ترامپ می‌خواهد تا پایان سال روان میلادی، ۲ هزار و ۵۰۰ سرباز امریکایی را از افغانستان و عراق، به خانه‌های شان برگرداند.

از جانب دیگر سازمان ناتو که در کنار نظامیان آمریکایی در افغانستان حضور فعال داشته است، دستور بیرون شدن نظامیان آمریکایی را از افغانستان زودهنگام می داند.
استولتنبرگ دبیرکل ناتو هشدار داد که بیرون شدن شتاب‌زده از افغانستان، بهای سنگینی خواهد داشت و افغانستان بار دیگر به محلی برای تروریست‌های بین‌المللی در برنامه ریزی و سازماندهی حملات به کشور ما، مبدل خواهد شد.
او می‌افزاید: متحدان ناتو از روند صلح در افغانستان حمایت می‌کنند. به عنوان بخشی از این روند، ما در حال حاضر بگونۀ قابل توجهی حضور خود را تنظیم کرده‌ایم. اکنون ما حدود ۱۲ هزار نیرو در افغانستان داریم و بیشتر از نیمی از این نیروها غیر امریکایی هستند.

در همین حال، جمهوری اسلامی ایران که همیشه مخالف حضور نظامیان خارجی در افغانستان بوده است، با یک چرخش عجیب اعلام می کند که با خروج نظامیان آمریکایی از افغانستان موافق نیست.
رسول موسوی مدیرکل بخش آسیای غربی وزارت امور خارجه ایران در واکنش به برنامه دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا برای خروج نیروهای نظامی ایالات متحده از افغانستان از این تصمیم انتقاد کرده و گفته است که آمریکا "نباید به طور غیر مسوولانه از افغانستان خارج شود.
مدیرکل آسیای غربی وزارت خارجه ایران گفته این نه تنها خروج مسوولانه نیست، بلکه خیانت به منافع ملی یک کشور است.

در هرحال، بدور از نگرانی های سازمان ناتو و ایران، مردم ما خواستار خروج کامل نظامیان آمریکایی و دیگر کشورها از افغانستان هستند و تداوم حضور نظامیان خارجی را علت اصلی ناامنی می دانند.

این بار اولی نیست که روسای جمهور آمریکا دستور خروج نظامیان آن کشور را از افغانستان صادر می کنند اما این دستورات هرگز بگونه کامل عملی نشده و بجای کاهش نظامیان آمریکایی در افغانستان، یا افراد تازه نفس آمریکایی به جنگ افغانستان تزریق شده اند و یا از افراد بومی که غلامی شان به آمریکایی ها ثابت شده استفاده کرده اند.

دیگر بر همگان واضح و روشن است که هرگز آمریکا به این زودی افغانستان را ترک نمی کند و نظامیان اش که واسطه کشف و انتقال مواد اولیه معدنی و سنگ های گرانبها را به آمریکا دارند از کشور ما بیرون نخواهند شد. مگر در دوصورت که یا سود شان از افغانستان کاهش یابد و یا از نیروهای بومی سرسپرده بجای نظامیان امریکایی در افغانستان استفاده کنند.

از زمان حضور نظامیان آمریکایی در افغانستان، بیش از ده بار بحث خروج نظامیان آمریکایی از افغانستان به میان آمده و تعدادی هم از نظامیان آمریکایی از افغانستان به کشورشان بازگشتند اما سپس دوباره تعدادی تازه نفس بجای آنان وارد افغانستان شدند.

در سال 2005 در زمان زمامداری کرزی، میان دولت افغانستان و آمریکا توافقی بوجود آمد که نظامیان آمریکایی در برخی از پایگاه های خود در افغانستان تا 50 سال دیگر حضور داشته باشند.
اما طرح ایجاد یک پایگاه دایمی را قبلا یک سناتور جمهوری خواه آمریکایی مطرح کرد. لیندسی گراهام در یک مصاحبه تلویزیونی گفته بود، ایجاد چند پایگاه نظامی دایمی در افغانستان، ارتش آمریکا را در مقابل طالبان بیمه خواهد کرد.
ایجاد پایگاه های دایمی آمریکا در افغانستان در حالی مطرح شد که دولت آمریکا اعلام کرده بود تا سال 2014 میلادی، حضور نظامی اش را از افغانستان پایان می بخشد.
این پایان دادن به حضور نظامی آمریکا به معنی خروج همه نظامیان آمریکایی از افغانستان نبوده است و این ساده انگاری است که اگر باور کنیم نظامیان آمریکایی افغانستان را ترک می کنند.

همواره دو اصل اساسی در سخنان ترامپ مشهود بوده است. اول اینکه منافع اقتصادی آمریکا برایش اولویت دارد. چنانچه بخاطر حفظ منافع آمریکا به همه قراردادهای قبلی پشت پا زد و با هر کس و ناکس حاضر به مذاکره شد و همه تعهدات جهانی و منطقه ای و بین المللی را نادیده گرفت.
دوم اینکه اعلام داشت، پول آمریکا را به آمریکا بر می گردانم و این کار را با غارت دیگر کشورها از جمله سوریه و عراق و افغانستان انجام داده و می دهد. آمریکایی ها اعلام کردند که تا کنون هشتصد میلیارد دالر در افغانستان مصرف کرده اند، از عراق و سوریه نفت می برند و از افغانستان منابع دست نخورده و ناب و مواد معدنی کمیاب را....

جالب اینجا است که بودجه نظامی آمریکا نه تنها از مالیات دهندگان آمریکایی و خزانه این کشور دریافت نمی شود که از جانب پایگاه های نظامی آمریکا در جهان مقدار قابل توجهی از غارت کشورهای دیگر به حساب خزانه آمریکا واریز می گردد. یعنی حضور نظامی آمریکا در دیگر کشورها علاوه بر قدرت نمایی، درآمدزایی نیز دارد تا آنجا که قسمت اعظمی از بودجه داخلی آمریکا از غارت دیگر کشورها تامین می شود.

حالا این سوال پیش می آید که با این اوصاف، آیا بازهم خروج نظامیان آمریکایی از افغانستان را باور کنیم؟

کد (4)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
نظامیان امریکایی
افغانستان
نظرات بینندگان:

>>>   چون ایران میگوید که قوای خارجی در افغانستان باشد و پاکستان میگوید که قوای خارجی از افغانستان بیرون شود و هزاره های افغانستان نیز طرفدار خروج قوای خارجی و ختم اشغال هستند،بنأ هزاره ها تصمیم گرفتند که مذهب خود را تغیر دهند و از شیعه به سنی تبدیل کنند و طرفدار پاکستان و طالبان شوند.

>>>   چرخش نكرده گفته غير مسئولانه خارج نشه اينا خيلي فرق ميكنه اونم بخاطر امنيت خودتون گفته كه دوباره طالبان لهتون نكنه

>>>   افغانستان یک سربار برای دنیا است.اگر عساگر خارجی از افغانستان خارج شوند پولیس و اردوی ملی ضعیف میماند و جنگجوهای طالبان که معلوم است خیلی زود تمام افغانستان را دوباره تصرف خواهند کرد.نفوس قهرمان افغانستان هم بجای ماندن و جنگ با طالب اسباب جمع کرده به سمت ایران و اروپا راه می افتن.ایرانیها بیشتر از هر کشوری از خروج امریکا هراس دارند چون میدانند باید بعد از ان منتظر چند فیصد هزار افغان اواره جدید علاوه بر میلیونها که در ایران هستن باشند.اما اف5انها نگران نیستن چون اخرش می خواهند فرار کنن به ممالک دیگر!

>>>   امپریالزم جهانخوار درراس آن امریکاتا وقتیکه افغانستان ومردمش را ازهر نگاه نشفلد هرگز از افغانستان خارج نمیشود- اینجا به جز از مسله ی معدنیات - رقبای بزرگش چون چین ، روس وایران همسرحد افغانستان هستند - تمام اعمال شوم خودرا توسط ّپاکستان واسلام افراطی ّپیاده وعملی میسازد

>>>   بهتر است کوله بار خود را ببندند و بگذارند که خود ما تصمیم بگیریم.
با رفتن انها همه زن و مرد در پیشانی خود مرگ یا ازاد نوشته سلاح بدست بگیریم و از وطن دفاع کنیم . مردانگی و شجاعت و وطندوستی را از یهودیان باید اموخت. توفیق

>>>   فکر میکنید که افغانستانی ها همین جند میلیون مهاجر اند ؟ قهرمانانی هم است که در برابر ظلم آمریکایی مقاومت کنند و نزارند که آمریکایی ها مثله پنجاه سال قبل که در کشور های همسایه افغانستان رژه می‌رفتند در خیابان های کابل رژه برند. زنده باد مردم افغانستان

>>>   این هموطنی که هنوز هم شعار امپریالزم جهانخوار درراس آن امریکا می دهند>> باید دانسته باشند که مردم مظلوم افغانستات تجربه تلخی از دیکتاتورهای کومونیستی حفیط و ببرک کارمل دارند و خوب می دانند که حتی اگر خود آمریکا و چاههای نفت و گاز جهان را به این چپیهای ورشکسته بسپارند بازهم یک ده و قصبه و شهرک را هم نمی توانند اداره کنند. همین خشونتها و آدمکشیها و بلایای موجود طالبان نیز محصول و نتیجهً دیکتاتوری تک حزبی حفیط و ببرک و اختناق حاکم آنها می باشند و اگر چنانچه در دوران حاکمیت کمونیستها در کشور قانون دموکراتیک و تنوع حزبی و فعالیت سیاسی آزاد حاکم بود، مردم افغانستان هرگز بدام و دامن جهل و خرافات و خشونت طالبان نمی افتادند.
چو تو خود کنی اختر خویش را بد --- مدار از فلک چشم نیک اختری را.

>>>   طرفداران و مزدوران اسغالگران هم گاهى با اين اخبار هاى سردرگم شب تا صبح از غم چوكى ،مقام و معاش هاى دالرى خود خواب ندارند . گاهى زن را بزن و گاهى فرزند را . و گاهى هم از خوشى زياد مست شده و ميرقصند .

>>>   بنده خدا آمریکا جایی بره خارج نمیشه دیگه
الان هفتاد ساله تو ژاپن پایگاه نظامی صدها بار ژاپنی ها تظاهرات کردن بر علیه آمریکایی ها
حتی یه نخست وزیر یه ده سال پیش با شعار خارج شدن آمریکا از ژاپن اومد سرکار بعد از یکسال استعفا داد گفت من نتونستم این آمریکایی ها رو بیرون کنم.تازه چند بار در ژاپن سربازان آمریکایی به زنان و دختران حتی سیزده ساله تجاوز کردن
پدران ما هم با دادن قربانی های زیاد اینها رو از ایران بیرون کردند. دارید میبینید که یه جنگ هشت ساله با چهل سال تحریم تاوان این اخراج بوده که پمپءو گفت ایران بین گرسنگی مردمش تسلیم یکی رو باید انتخاب کنه. حتی دارو تحریمه

>>>   اینکه خیلی همیشه و همه جا ایران مقصر است
حتی بیشتر از دولت افغاستان افغانها از ایران انتقاد میکنند والا 1747 دو کشور از هم جدا شدند
پارسال همین صحرا کریمی تو ایران یک فیلم مستند افغان که همیشه جایزه میدن تو ایران این یکی نگرفت یه اظهار تاسف کرد چرا به این جایزه ندادید به این فیلم مگه ما همان نیستیم که در سوریه جنگیدیم
من فکر کنم در اون لحظه فاطمیون شاخ در آوردند
که بابا ما خودمون رفتیم خودمون برای اعتقادمون جنگیدیم الانم تابعیت داریم
برای جایزه گرفتن فیلم شما نرفتیم خانم صحرا کریمی همه از بغل فاطمیون میخوان امتیاز بگیرن خب بگو از امکانات سینمای ایران میخوایم استفاده کنیم

>>>   هرکه گفته که افغانیا برای تابعیت ایران رفتند جنگ سوریه خیلی بی خد و غلط کردن داعش برای ایران سوریه ساخته شده بود واین فاطمیون بود که توسط سر دار سلیمانی سازماندهی شد که جنگ وارد خاک ایران نشود و در بیرون از کشور شأن جلوش گرفته شود به اسم این که حرم حضرت زینب .... در خطر است و اگر این از خود کذشتکی فاطیمیون و سر باز خود ایران نبود حالا ایران سوریه دوم بود . ناگفته نماند که سوریه خود ارتش قوی داشت و نتوانست در مقابل داعش مقاومت کند که سوریه ویران شد

>>>   با سلام بر دوستان ونظر دهندگان سایت afghan paper اول اینکه خدمتتان بگوبم آمریکا باترامپ یا بی ترامپ وهمچنین جو بایدن هرگز وهیچ گاه از آسیای جنوب غربی وجنوبی وغربی ومیانه خارج نخواهند شد وحتا انتظار میرود در مناطق شرق وشمال شرق پایگاههایی اضافه کند وخواهد ماند وافزایش نیرو هم بدهد برای (همیشه) مگر مردم هموطن ما آمریکا را پس از عبور از دریای خون بیرون کنند وبه استقلال برسند درحال ما یک مستعمره آمریکا هستیم.موضوع دوم اینکه گفته شد مدیرکل آسیای غربی وزارت خارجه ایران گفته است آمریکا نباید غیر مسئولانه از افغانستان خارج شود را بد برداشت کرده اید .آمریکایی که بیست سال رهاوردش نامنی وفقر واعتیاد بوده نباید یکدفعه زیر پای اردوی ملی راخالی کند واردوی ملی را دربرابر داعش وطالب والقاعده بدون هیچ حمایه ای رهاکند وبه پیمان امنیتی خود با افغانستان پشت پا بزند شاید جمهوری اسلامی ایران تنها کشوری باشد که بیش از رقیبان آمریکا (روسیه وجین )ازخروج آمریکا ازهمه پوسته های خود درسرتاسر منطقه خشنود وراضی باشد وبرداشت غلط از این اظهار مدیرکل اسیای غربی وزارت خارجه ایران ادامه لجن پراکنی وایجاد کینه ونفرت بیشتر دربین مردم مانسبت به ایران واین یک دروغ حماقت آمیز وشانتاژی است که علیه ایران در بین بعضی از سیاست بازان وجورنالیستها ودالر بگیران کشور ماشایع است (پروژه ایران هراسی رژیم صهیونیستی امریکا، عربستان وهابی ) .در ضمن اظهارات محترم اسدالله خالد نامزد وزارت دفاع ملی کاملا درست است ومن برای اول بار میبینم که فردی که شاید به وزارت دفاع ملی در کابینه افغانستان برسد اظهاراتی درست ومنطقی نموده است//
داکتر عبدالرب اچک زیMD

>>>   اکسیکه گفته پنحاه سال قبل در ایران رژه میرفتند
دوست عزیز سوزشت رو درک میکنم که کشور نوکر و مستعمره آمریکاست
ولی خیلی ساله با دادن شهدای مقدس و فراوان پای این لاشخورها رو از ایران بریدیم
بقدری واست سوزش برانگیز است که هنوز تقویم و ساعتت در پنجاه سال پیش گیر کرده
صحبت از چیزی میکنی که دیگر وجود ندارد
شما بعد از مستعمره شوروی به مستعمره پاکستان بعد آمریکا الان هم دوباره مستعمره پاکستان میشوید
....

>>>   بنده خدا که از فراری های افغانستان و مشخصه در ایران زندکی میکنه که گفته پنجاه سال پیش آمریکایی ها در ایران رژه میرفتند
بگو عیب نداره حس تحقیر و نوکری آمریکا رو با مفایسه پنجاه سال پیش ما خودت رو خالی کن
میفهمم چقدر سخته مستعمره شدن و برای رفع عقده به پنجاه سال پیش کانال میزنی
ولی ما پنجاه ساله پرتشون کردیم بیرون تو هم از راه دور شعار نده ممکنه اوف بشی
الانم خودشون دارند میرن اگرم افتخاری باشه واسه طالبان هست بیست ساله داره میجنگه
مگر اینکه طرفدار طالبان باشی

>>>   محمد از ایران:
مگر آمریکا در افغانستان مسوولیتی جز اشغالگری داشته؟اگر خدماتی داشته لطف کنید بفرمایید ما هم بدانیم.

>>>   نظر دهند سیزده که ایرانی هستی سوزش شما خیلی
بیشتره دلیلش را خودت میدانی

>>>   اولین من در هرات زنده کی میکنم هراتی هستم دومن این کلمه رژه در تان آمد یک واقعیت را گفتم فرق نمیکند که این بلا سر خودمان ویا پدرا نمان بیاد مهم اینست که تجربه شده باشد . سوم من به مردم ایران احترام قایل هستم ،نه به آنها که نوشته بودند در مطلب قبلی که شیر مادران افغانی اشکال دارد . بیبینید که یک گلمه رژه سرتان بد خورده ولی کلمه اون احمق که نوشته بود شیری مادران افغانی اشکال دارد. یعنی به گل مردم افغانستان اهانت کرده بود لعنتی . بعدشم در طالب سه گروه وجود دارد اول دشمن مردم دومن دشمن پیشرفت و ارتش سوم .دشمن اجنوی یعنی آمریکایی که مردم ایرانم دل خوش ازشان ندارد . من بد ننوشتم فقط مختص آن احمق های نوشتم که گفته بود شیر مادران افغانی اشکال دارد.اکر فقط یکمی انسان هستی توهین نکنید

>>>   افغانستان در تاریخ مستعمره هیچ قدرت نبوده و نخواهدبود قدرت ها در افغانستان لشکر کشی کردن نتوانستن افغانستانی هارا موتیی اوامر خود کنند دیر یا زود با تلفات زیاد رانده شدند و بعدم فرو پاشید ند انگلیس و شوروی حالا هم آمریکا نوبت اینم رسیده.دومن گلمه رژه یک واقعیت است فرقی نمیکند که این بلا سر پدران مان بیاد یا خودمان. سوم بیبینید که یک کلمه رژه چقدر درد تان آمده ولی در مطلب قبلی که اون نظر دهنده که نوشته بود شیر مادران افغانی اشکال دارد.وبه کل مردم و مادران توهین کرده بود. جای گاه مادران بالا هست فرقی نمیکند که مادران افغانی یا ایرانی باشد. ومن مختص اون احمق های نوشتم که نوشته بود این جمله را.اگرانسان هستید توهین نکنید. ومن به مردم ایران احترام قائلم .
با شنده هرات

>>>   نظر دهنده ایران چرا اینقدر متوهمی پاکستان که خودش
مستعمره عربستان در ضمن ما افقان ها اول انگلیسی
وبعد شوروی ودر حال حاظر امریکا وناتو را با مبارزی مان از
کشور عزیزمان بیرون کردیم شما در مورد
زن بندرعباس که لانه اش را شهرداری خراب کرد
که خود را سوزانند نظر بده دیگه امری هست در
خدمتم افقان پیپر از بیطرفی چاپ کن

>>>   بیچاره ترمپ با باختن عقل خود را از دست داده. جنازه اش را مگر از وایت هوس
بیرون کنند .

>>>   پاکستان خود زاده انگلیس و عربستان و آمریکا است . برای بقا خود تلاش میکند که مبادا افغانستان کشور قوی یا ارتش قوی داشته باشد که بین دوگشور کشور هند و افغانستان نابود شود، دومن انگلیسیها که کشور های اسلامی را اشغال کرده بود و این تنها مردم افغانستان بود که سفیر و سر بازان انگلیس را در کابل به قتل رساندند . و جرقه ای بود که پای انگلیس از کل کشور های اسلامی قطع شود. و درآن آن زمان ملکه انگلیس فرماندهان انگلیسی را احضار کرد و سوال کرد که چرا افغانستان را نمیتوانید اشغال کامل موتیی اوامر انگلیس کنید در جواب گفتند که وارد شدن در خاک افغانستان راحت هست اما ماندن در آنجا کاری آسانی نیست. واین بود که انگلیسیها به فیکره تفرقه بین ملت افغانستان افتاد و پاکستان کنونی که بیشتر شهر هاش خاک افغانستان بود از افغانستان جدا کند و یک تعداد هم شهرهای هند را جدا کند که یک کشور به نام پاکستان تشکیل داد که زاده خود انگلیس است .وبه نام و مردم افغانستان افتخار کنید. که تنها کشوری اسلامی بود برای محافظت از مسلمانان کشمیر تا انجا لشکر کشی کرده و در مقابل انگلیسیها و سکها جنگیده.وبرای انتقام انگلیسها از مردم افغانستان توسط زاده خود یعنی پاکستان انتقام میگیرد.

>>>   در طول تاریخ هرجا مسلمانان تحته فشار جنگ بود آنجا دلیران افغانستان بوده در جبه حق افتخار کنید به مردم افغانستان .

>>>   گوئی سرنوشت افغان با آه و فغان بی پایان گره خورده است . ملتی نیمه وحشی و بی رهبر که هر بخش آن مستعمره یک کشور است . عاقبت غلام بچه بازی و بچه بی ریش داری جز این نمی تواند بود

>>>   نظردهندی ایرانی بهتر نیست در مورد کشور خودت
حرف بزنی طوری درمورد افقانستان زرزر میکنی
که انگار کشور خودت گل وبلبل است شماهم تحت
نفوذ روسیه وچین هستید افقان پیپر اگر بیطرفی
نشر کن

>>>   نظر دهنده ایران همین روسیه که درحال حاضر کشور
شما تحت اشغالش هست ما افقان ها سی سال پیش
از افقانستان بیرونش کردیم

>>>   قابل توجه آنان که نوشت ملت نیمه وحشی.از مردم بافرهنگ ایران همچین نوشته های بعید هست. اما تو انگار یکی از زاده های دوران جنایت ارتش آمریکا هستی ،آمریکایی ها که درایران بود هر جنایت را که فکرش را کنی انجام دادند .انگار شما یک رگ خونی با آمریکایی ها داری که البته با این نوشته های بی پایه صد درصد یکی از آن زاده های جنایت کار آمریکایی که در حق مردم ایران در آن زمان مرتکب شدند هستی ، مردم افغانستان و ایران یک ملت با فرهنگ و باتمدن هستند .
هراتی

>>>   به نام خدا
متاسفم که چقدر زود برادران ایرانی و افغانستان به که دارای یک دین و زبان هستند و زمانی یک کشور بودند زود علیه هم بد می گویند .
تا این روش را دارید شکست برای شما به ارمغان است و آمریکا و انگلیس و....پیروز میدان هستند . امام خمینی ره فرمودند وحدت داشته باشید ونه شرقی ونه غربی جمهوری اسلامی نه یک کلمه کمتر ونه یک کلمه بیشتر .
محترم از ایران

>>>   نظر دهنده راجب زن بندرعباس
شما هم راجب سربازان استرالیایی که واسه تفریح افغانهای هموطنت رو کشتند توضیح بده
شما راجب خونه هایی که مهاجرینتون که برگشته بودن ساخته بودن خراب کرد دولتتون بگو
شما راجب غصب خونه های مردم بلخ که پاسگاه میشه بگو.خوبه نوکر آمریکا هستید
بیچاره طالبان داره میاد دوباره

>>>   اگر ایران گل و بلبل نیست
چرا حاضرید به قیمت کشته شدن بیاید ایران
هر سال سر مرز کشته میدید

>>>   خدمت برادر عزیز هراتی
من زیر کامنت اون بیشعوری که به مادران افغان توهین کرده بود جواب نوشتم ولی نمیدونم چرا افغان پیپر نشر نکرد
اون اصلا آدم نبود که بخواد ملیت داشته باشه
ایرانیها ناموس پرست هستند و ما زنان و دختران افغانستان رو مادران و خواهران خود میدونیم
بخدا منم عصبی شدم اون کامنت رو خوندم
اگر هر کس یک مادر افغان رو دیده باشه چیزی به جز مظلومیت و شجاعت و غیرت و نجابت چیزی در یک مادر افغان نمیتونه پیدا کنه
بردار عزیر هراتی من از شما عذر میخوام
جانم فدای ایران

>>>   باز هم خطاب برادر هراتی من
بخدا اون آدم بی ناموس بود که به مادر افغان گفت
من اصلا آدم مذهبی نیستم
فقط رو دوتا چیز خیلی حساس هستم
یکی رو ناموس یکی رو ایران
چند ماه پیش در افغانستان پرچم ایران رو آتش زدن بارها اینکار رو کردن و مرگ بر ایران گفتند
ولی من با اینکه به شدت عصبی بودم اون رو به پای مردم افغانستان نذاشتم
تو هم اون بیشعور رو به پای ما ایرانیها نذار
جانم فدای ایران

>>>   کسیکه گفته ایران تحت اشغال روسیه است
راستی از سربازای استرالیایی چه خبر؟

>>>   همین چنتا خبر پایین تر نوشته غصب منازل مسکونی در غزنی برای ایجاد پاسگاه
بعد راجب زن بندرعباسی نطق میکنی؟
ناتو و آمریکا اشغال کردن کشورت رو بعد راجب روسیه ایران نطق میکنی؟
شما در جایگاهی نیستی راجب اشغال شد صحبت کنی
فعلا که خرجتون رو آمریکا میده

>>>   کسیکه گفته من در خدمت هستم
تو بیچاره متوهمی تاریخ رو عوض کردی کددم جنگ انگلیس بیچاره شما تاریخ استقلال دارید جشن میگیرید این عربها بودند که به عرب افغان معروف شدند با شوروی جنگیدیند.بیچاره اگر کمکهای آمریکا و همون کشورهای عربی و ایران نبود باید با سنگ می جنگیدی شما در مورد سبازان استرالیایی بگو اگه چیز دیگری در خدمتم
بیچاره شما که ملت فراری از جنگ هستید
اولین گلوله روشوروی شلیک کرد فرار کردید بیچاره ها شما همدیگه رو دارید میکشید اسمش رو گذاشتید بیرون کردن آمریکا؟
شما راجب قتل عام در صف نون خشک بگو
شما از قتل فرخنده بگو

>>>   آقای هراتی
به عنوان یک ایرانی از اون کامنت اون ابله راجب شیرمادران افغان معذرت میخوام
اون نه تنها ایرانی نبود بلکه انسان هم نبود
ولی من دلیلی برای اون کامنت شما راجب رژه آمریکایی ها در ایران نمیبینم که حتما باعث دوباره جر و بحثهای بیهوده شده ندیدم
کامنت شما برای من جالب نبود
بچه ستارخان تهرون

>>>   تمام اروپا با هم در یک جسم اروپایی زندگی میکنند در حالیکه همه چیز شان از زبان تا کلتور و تا تاریخ متفاوت است اما ما ، ما با ایران و تاجکستان که همه چیز ما چی دین چه زبان چه فرهنگ و چه تاریخ ما همه اش مشترک است به یک تفاهم نمیرسیم تا حد اقل سهولت رفت و آمد و تجارت با هم داشته باشیم.
چرا؟؟؟

>>>   نظر دهنده راجب بنرعباس که در خدمتی
اگر تو هم خواستی من هم در مورد سربازان استرالیا افغان میکشند واسه تفریح من هم در خدمتم

>>>   رییس جمهور آمریکا بدون اینکه خبر بده یک راست میره پایگاه بگرام بعد اشرف غنی میره واسه دست بوسی بعد میگی مستعمره نیستید؟
شما که معلومه جزو نیروهای طالبان هستی باید بدونی شما دهری مردم افغانستان رو منفجر میکنید نه آمریکایی ها رو

>>>   پاکستان مستعمره عربستان است؟
پس شما چقدر بدبخت هستید که نوکر پاکستان هستید و پاکستان خودش نوکر عربستان هست عربستان نوکر آمریکاست
خب بزار یه یک هفته از ازدحام عظیم مردمت برای دریافت ویزای پاکستان بگذره

>>>   نظر دهنده ای که گفته پاکستان مستعمره عربستان
واقعا کجا زندگی میکنی؟
هر روز پاکستان داره راکت باران میکنه شما رو
با طالبان قبلا کشورتون رو اشغال کرده الان هم باز با طالبان اشغال میکنه کشورت رو
بنده خدا حتما دوباره فیلم هموطنانت که جلوی سفارت پاکستان زیر دست و پا مردند ببین

>>>   بابا بس کنید افغانی جماعت
شما چند ماه پیش جشن استقلال از انگلیس رو برگزار کردید
شما روسها رو بیرون کردید؟ چطور با فرار کرده به پاکستان و ایران؟
اگر کمکهای ایران و آمریکا از نظر تسلیحات جنگی و عرب افغانها نبودند با چی میخواستید بجنگید

>>>   در هرجا جنگ بود در جبهه حق افغانها بودن؟
در کجا جنگ عربستان با یمن؟
جنگ آذرباجان و ارمنستان؟ به داعش پیوستند در سوریه؟ مزدوری پاکستان در جنگ کشمیر؟

>>>   نظر دهنده که گفت از سربازان استرالیا چه خبر
سربازان استرالیا نصف توسط طالبان اش ولاش شد
ونصف دیگرش در حال فرار هستنند

>>>   کسی که گفت از کشتن سربازان استرالیایی در خدمتم
شما بدون اجازه چین وروسیه نمیتوانید اب بخورید
هرچی روسیه وچین بگوید باید بگید چشششم
افقان پیپر اگر بیطرفی بازهم نشر کن

>>>   از شما دوستان ایرانی بسیار تشکری وسپاس گزارم که اون بی شوعور که نوشته درباره مادران افغانستانی محکوم کردین، ولاه دره هرجامعه جامعه خوب بد دارد ولی ما باید اینهارا جزو مردم بافرهنگ ایران و افغانستان نزاریم ، ‌مردم ایران و افغانستان ملت های زخم دیده هستند زخم که باعثش این قدرت های ظالم خون خوار مانند اینگلیس و شوروی و امریکایی ها شدند و ماباید اینهارا محکوم کنیم نه اینکه درسر هم بزنیم ، و همین آمریگایی که تحریم دارو و چیزا دیگر را که تحریم کرده که کمتر از جنگ هم نیست علیه مردم محترم ایران وظل کرده که جلویی پیشرفت مردم ایران را بیگیرد و باید محکوم شود.وگرنه پاکستانی ها هم هسته ای دارند چون مو تی و اوامر خود انگلیس و امریگا هست کاریش ندارد ، پاکستان که زاده خود انگلیس و امریکاهست زخمه به جامانده بر مردم افغانستان از دوران انگلیس ها که هفتاد سال از موجودیتش مگزرد ،واینو شعار که جان افغانستانی و جان ایرانی ثابت کرده درجنگ تحمیلی ایران و عراق و بیش از سه هزار شهید افغانستانی نشانش نسیم افغان ، وگرنه به خاطر چیزی دیگری هیچ انسانی جان خودرا به خطر نمی اندازد ناموس ایرانی و ناموس افغانی یکی هست هردو ملت بااین کلمه حساس هستند که کس به خودش اجازه بدهد دربارش زر بزند ،
هراتی

>>>   شما همساییه ایرانی لطفا از اشغال ومستعمره حرف
نزنید که حالمان بد مییشود مقامات خود شما بدون
اجازه چین وروسیه نمیتوانند اب بخورنند نمونه اش
برجام بد شما با پرویی افقانستان را مستعمره مینامید
در ضمن ان کسی که گفته بود از سربازان استرالیایی
چه خبر طالبان از شروع جنگ تا حالا ۴۰۰سرباز
استرالیایی را کشتنند وسربازان استرالیایی دارنند
عقده خود را خالی میکنند در ضمن حرف های وصحبت
هایی وبحث داخلی افقانستان به خودش مربوط است
افقان پیپر خواهشا نظر منو چاپ کن چون توهینی
نکردم فقط جواب بدگویان رو دادم

>>>   باید چنان اوضاع افغانستان و پاکستان مشوش بشود که از دل آن سه ولایت غربی از افغانستان (هرات و فراه و نیمروز) موضوع معاهده پاریس و‌ ایالت بلوچستان از پاکستان موضوع قرارداد گلدسعید به ایران برگردانده شوند. آن دو قرارداد استعماری وجاهت ندارند و باید ملغی شوند .تامام.
ایرانی

>>>   زنده باد جبهه مقاومت از حیدریون پاکستان ،فاطمیون افغانستان،زینیون سوریه ،حزب الله لبنان ،جهادیون فلسطین،انصارالله یمن و تمام رزمندگان مقاومت در دنیا برعلیه استعمار غرب مشرق در جهان .زنده باد وحدت زنده باد اتحاد،زنده باد افغانستان و ایران سرفراز مرده باد ظلم وظالم محور غربی،عربی،عبری.
محترم از ایران

>>>   هرکجا نام افغان است کلمات متل جعل تعصب تقلب جهل انتحار انفجار جرس و ...است


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است