محمد محقق با تذکره الکترونیک، ملیت افغان را پذیرفت
 
تاریخ انتشار:   ۲۰:۵۶    ۱۳۹۹/۸/۲ کد خبر: 165262 منبع: پرینت

محمد محقق چند روز قبل، تذکره الکترونیک گرفت. گرفتن این تذکره به معنای آن است که وی پذیرفته است که "ملیت" اش افغان است.

چند نکته در این مورد:
- آنهایی که با کلمه افغان مخالف هستند، نیاز دارند توضیح بدهند که قرار است با کلمه "افغانستان" چه کار کنند. تا وقتی که نام کشور افغانستان است، بعید است بتوان جلوی استفاده و فراگیر شدن کلمه افغان را گرفت. در خارج از افغانستان، تقریبا همه، این کلمه را برای شهروندان افغانستان و آنچه متعلق به افغانستان است استفاده می کنند. اکثر نخبگان سیاسی و فرهنگی غیر پشتون هم این کلمه را استفاده می کنند، مخصوصا در مناسبت های رسمی و نیمه رسمی. این کلمه، مثل کلمه فارسی، خارج از اراده و خواست آنهایی که دوستش ندارند، جا افتاده است. جنگیدن با آن، تا وقتی که نام کشور افغانستان است، سودمند به نظر نمی رسد.

- من قبلا هم گفته ام که این کلمه در میان غیر پشتون های غیر هزاره، تا حدودی جا افتاده است، و لشکر آنهایی که با آن مخالفت می کنند انبوه نیست، اما این کلمه در میان هزاره ها به دلایل تاریخی و... جا نیافتاده است. شاید شما هم در تجربه عملی تان متوجه شده باشید که اکثر دوستان غیر پشتون و غیر هزاره، وقتی در یک مجلس و محفل و جمع چند قومی تشریف دارند، شدیدا افغان هستند و از ترکیبات "افغان خود ما" و... زیاد استفاده می کنند. همین واقعیت ها، مخالفت شدید و پیشروانه هزاره ها با این کلمه را به مایه تجرید بییشتر شان تبدیل می کند، نه نزدیکی و همدلی بیشتر شان با برخی از جوامع غیر پشتون.

- کلمه افغان اما خالی از مشکل نیست. این مشکل را می توان در بیانیه "هر پشتون افغان است" بهتر دید. آیا پشتون های پاکستانی، افغان هستند؟ اگر افغان هستند، آیا این افغانیت، مفهوم قومیت را در خود حمل می کند یا مفهوم ملیت را؟ جواب این سوال ها فوق العاده مهم است، مخصوصا وقتی ادعای ارضی افغانستان در آن سوی دیورند را در نظر بگیریم. اما برداشت من آن است که وقتی پای این سوال ها به میان می آید، در معنا و مفهوم جدید کلمه افغان (آن طور که در قانون اساسی تعریف شده است) ابهام وجود دارد و این ابهام تا حدودی زیادی عمدی است. پشت این عمد هم به احتمال زیاد، اهداف سیاسی و هژمونی قومی نهفته است.


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
محمد محقق
تذکره
نظرات بینندگان:

>>>   این قانون ها و این تذکره مقطعی هستند.
بعد اشرف غنی نه این قانون اعتبار دارد و نه این تذکره.
در بحث روی قانون اساسی طالبان خواب هایی دیگری دیده اند.
مردم ما تذکره شاهی داشت ، بعد جمهوری اش را گرفت بعد تذکره خلقی را گرفت بعد تذکره ورقی مجاهدین و حال تذکره غنی و فردا و پس فردا چندین تذکره دیگر.
من میترسم که در هرج و مرج پیش رو بساط احصائیه مرکزی به خاک تبدیل شود که نه از دیتا اثری ماند و نه از کمپیوتر.
پاکستان به جز گدا شدن و تنها شدن و به خاک یکسان شدن افغانستان به چیز دیگری قناعت ندارد.
فرزندان جهاد و مقاومت کمر ها را ببندید که این بار لر و بر را در همدیگر خواهیم آمیخت، یا لر خواهد ماند یا بر.

>>>   هیچ مهم نیست لالا جان نویسنده اگه میل نداری که تذکره بگیری نگیر.

>>>   مبارک باشد!

>>>   بلاخره محقق از خر خود‌ پایین شد و انسانیت را پیشه گرفت هر انسان که در افغانستان تولد شده و یک روز از آب و هوای افغانستان تنفس کرده افغان است و باید بالایش افتخار نماید اینجا افغان قومیت نیست ملت است ایا کسانیکه در تاجکستان هستند و تاجک است افغان هستند و یا نامشروع های ایرانی که تاجکی سخن میزند تاجک افغان هستند به همین طور آن طرف دیورند همچنان و اگر انعده کسانی خود را افغان میداند ومیگویند که ما افغان هستیم سینه افغانستان فراخ است و اغوش اش برایش باز اگر در پاکستان است ایران یا تاجکستان چند نفر بی دین و چلو که در اروپا بنام نخبه و این ان خود را میداند و مخالف این کلمه هستند انها اگر واقع مرد هستند و سخن ایشان حای را میگرد زن و دختر اش که بدون اینها یک شوهر نامشروع هم دارد برای انها یک کلمه سخن از دهن بیرون نماید چی مانده که در برابر یک ملت سخن بگوید بهتر است که ناموس خود را از زیر لنگ اروپایی ها نجات دهد همین کلان افتخار به انها است

>>>   پشتونهای آن بر خط دیورند هیچ گاه از ایشان نشنیده ام که خود را افغان بنامند با آنکه تقریبا اکثریت خود را پشتون معرفی میکنند.از این رو ثابت میشود که کلمه افغان فقط به مردمی که در جغرافیای افغانستان زندگی میکنند اطلاق می شود.در بین مردم غیر پشتون ما بجز قوم هزاره استفاده از کلمه افغان قبول شده است و از نگاه تاریخی هم دلائل قوی موجود است که کلمه افغان که بعد از سلطه اعراب از اپگان به افغان تبدیل شده است (چون در غربی پ و گ موجود نیست) کلمه و اسم بومی میباشد. اما اینکه دلائل مخالفت قوم هزاره با کلمه افغان چه است باید در باره آن مفصل صحبت شود که در این نوشتار گنجایش آن نیست و در فرصت دیگری به ان پرداخته خواهد شد.

>>>   خی ای افغانهایی که در سراسر جهان پناهنده شدند و در خواستی پناهندگی دادند و تابعیت کشور های دیگر را گرفتند.چی میشود؟
آیا همه آنها ایرانی و پاکستانی و هندی و روسی و عربی و جرمنی و فرانسوی و امریکایی و ویتنامی و،چینی و جاپانی و غیره شدند؟

>>>   راستگوی
یک افغان که ملیت اش افغان نباشد مهاجر خوانده میشود. محقق کاری مناسب انجام داد و یک مشت محکم به دهان مهاجرین زد.

>>>   در حقیقت واژه افغان یک واژه کاملا پارسی است
اینکه به طریقی توسط هموطنان پشتون ما دزدیده شده موضوع جدا گانه است
ما در خارج به‌عنوان افغان شناخته می شویم و باید در پاسپورت های ما افغان نوشته شود نه تذکره که مصرف داخلی دارد
آیا یک خارجی غیر افغان حق گرفتن تذکره افغانستان را دارد ؟ که ما در تذکره مشخص کنیم که فلانی و فلانی ملیت اش افغان است فلانی و فلانی که ملیت اش افغان نیست تذکره افغانستان دارد که چنین چیزی ممکن نیست
هر ساکن افغانستان به شکل اتوماتیک افغان است چه تذکره نوشته شود یا نشود.
در مقابل یک عده احمق به عنوان بزرگان پشتون ادعا میکنند که پشتون یعنی افغان ، افغان یعنی پشتون که چنین حرف ها برای دیگر ساکنین افغانستان قابل قبول نیست.
در هر صورت باید تذکره الکترونیکی بگیریم ولو به هر عنوانی باشد تا در آینده جلو فساد و تقلب در انتخابات و جرم و جنایت گرفته شود بعد چند دهه که قدرت به دست مردم افتاد باز میتوان تغییر داد مگر خط قرآن نیست که تغییر ناپذیر باشد
(قاسمی )

>>>   بسیاری از خبرگان و گویا محققین و تاریخ نویسان و فلان و بسمدان از داود خان به بدی یاد میکنند و چنان در این راه پیشرفته اند که حتی یک حرکت و حرف موصوف را که از ان بوی وطنپرستی بیاید حاضر نیستند به ان تماس بگیرند که در حقیقت این خود نشان تبعیض گرایی اشکار است.
من شخصا با افکار و عقاید محمد داود مخالف بودم و استم ولی این نکته را هم میپذیرم که او یک وطنپرست بود . او وطنپرست تر از جهادی ها بود . او وطنپرست تر از بسیاری افرادی که از سال ۱۹۹۲ تا کنون مردم افغانستان را هم از لحاظ فرهنگ وهم از لحاظ وحدت و اقتصاد به تباهی کشانده اند بود.
حرف اصلی این است که او چرا وطنپرست تر از افراد یاد شده است بخاطریکه من تا به حال تذکره جمهوریت داودخانی را در جیب دارم و در ان در بخش ملیت نوشته شده . ملیت: تاجیک.هیچ نوع بحث و جنجالی در زمان توزیع تذکره های جدید جمهوری داود خان وجود نداشت و پروسه توزیع تذکره داود خانی با همان مندرجات ان در زمان جمهوری دموکراتیک افغانستان نیز همچنان ادامه داشت.
این همه جاروجنجالها کار ارتجاع داخلی است.
موضوع کلمه افغانستان قابل حل است ولی در زمان معین.اولا ما باید بر جنگ داخلی فایق شویم بعدا اقتصاد ملی را تقویه کنیم و و همزمان روی حل مسایل ملی مطابق قوانین دموکراتیک کار کنیم انجاست که خود بخود معضله ای نامگذاری کشور حل خواهد شد.
متاسفانه شتاب زدگی های یکتعداد سران احزاب سیاسی و طرح مسایلی چون افغان و افغانستان و پشتو و پشتونستان فارسی و فارسی وان و غیره مسایل در شورا محلیکه یک وکیل با سواد وجود نداشت جز به افتراق و دامن زدن بیشتر به اختلافات قومی کار دگر نکرد. همین افراد از هر طرفی که استند صاحب قدرت پول خانه و اپارتمان باد ی گارد و نان و اب استند ولی زیانهای بیشمار به وحدت ملی کشور رسانیده اند.این افراد ویب سایت دارند و طور تدریجی کار های تخریبی شانرا ادامه میدهند.
مخلص شما

>>>   هزاره ها قومی دمباله رو هستند بخاطر ماندن شان در افغانستان هویت هندو را هم قبول دارن

>>>   چه باید گفت
متاسفم

>>>   مردم افعانستان اکر سواد دارد و سواد ندارد هردو کروپ خود را کوچه بی سواد و لوچک ها حسا ب می کند . از اففانسنان هستی و در کنچ دنیاکه سفر کنی بازهم میکی که از اففا نستان هستم این فرق نمی کند که از کدام قوم هستی . برای مردم ما شرم و چای خجالت است که مردم پا کستان و ایران دارای قوم های مختلف هستند. یک روز نکفت که من ایرانی نیستم و بلوچ هستم و یک پاکستانی نکفت که من بلوچ هستم و پاکستانی نیستم . مردم ایران و پاکستان باید شرم کن که بکویدکه من باکستانی و ایرانی نیستم . بخاطر در پا گستان و ایران ....رسمی دارند.
رحیم از کابل

>>>   افغان ها تنها پشتونها هستند نه تمام شهروندان کشور ما که بزور انگلیس یکنیم قرن قبل اسمش از خورآسان به افغانستان تبدیل شد۰ شما اگر واقعن آگاه و فرهنگی هستید نخست همین نکته را درک کرده خوب بفهمید که همه را افغان خطاب کرده توهین است۰ این نام یک تاپه دولتی است که بزور استبداد حکوت از سال ۱۳۴۳ ه ش به این طرف با ظلم و ریا بر غیر پشتونهای کشور ما تحمیل شده و باید اصلاح شود۰ وحدت ملی به معنی یکسان سازی جبری نیست و بدانگونه بدست نمی آید۰ در حال حاظر تا صلاح قطعی واژه افغانستانی ویا شهروندان افغانستان بهترین بدیل واژه ناملی افغان است۰

>>>   اوغانها فقط همان پشتونها هستند و این پروژه اوغان سازی مثل سابق بازهم ناکام میماند، و هیچگاهی موفق نمیشود، چون برحق نیست.
ماده چهارم قانون اساسی باید اصلاح گردد۰ همچنان اگر درپاسپورت ما افغان نوشته میشود، ویاخارجی ها ما را ناگزیر بنام افغان یاد می کنند، آن همه نتیجه خیانت های گذشتگان و حاکمان قبلی هستند که همه باید اصلاح گردند.
ما همه اوغان نیستیم چون اوغان نام تنها یکی از قوم های مردم کشور ما است، نه نام ملی تمام شهروندان کشور ما.
هموطنان پشتون، شما حق دارید خود را افغان بنامید، چون در اصل اوغان هستید، و افغان نامی است که غیر پشتونها به پشتونها اطلاق میکنند، در حالیکه خود اوغان ها به خود پشتون یا پختون میخوانند.
ولی یکتعداد هموطن های غیر اوغان، شما اگر صد بار هم از روی چاپلوسی ویا خوش باوری اوغان شوید، باز هم اوغانهای واقعی شما را به اوغان اصل و اوغان نا اصل تقسیم خواهند کرد، و بازهم ترور، تمامیت خواهی، و وحشت این گروه بالای شما خاتمه نمی یابد.

>>>   به رحیم جان از کابل
در ایران و پاکستان نام قومی یک قوم را بر قوم های دیگر بنام هویت ملی بر همه تحمیل نکرده اند، بناعن آنها این مشکل را ندارند۰ زیاد شرمندوک هم نباش، واقعیت را درک کن و آنرا مردانه ابراز کن۰ اوغان یا افغان نام قومی تنها پشتونها است نه هویت ملی تمام شهروندان یک کشور چندین قومی۰

>>>   افغان ها تنها پشتونها هستند نه تمام شهروندان کشور ما که بزور انگلیس یکنیم قرن قبل اسمش از خورآسان به افغانستان تبدیل شد۰ شما اگر واقعن آگاه و فرهنگی هستید نخست همین نکته را درک کرده خوب بفهمید که همه را افغان خطاب کرده توهین است۰ این نام یک تاپه دولتی است که بزور استبداد حکوت از سال ۱۳۴۳ ه ش به این طرف با ظلم و ریا بر غیر پشتونهای کشور ما تحمیل شده و باید اصلاح شود۰ وحدت ملی به معنی یکسان سازی جبری نیست و بدانگونه بدست نمی آید۰ در حال حاظر تا صلاح قطعی واژه افغانستانی ویا شهروندان افغانستان بهترین بدیل واژه ناملی افغان است۰


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است