آیا سرنوشت افغانستان، همانند عراق خواهد شد؟
جنگ افغانستان طبق همان روشی که در عراق به اجرا گذاشته شد به پایان خواهد رسید یعنی واحدهای نظامی آمریکا در پایگاهها باقی می مانند و این نیروهای افغان هستند که با مخالفین خواهند جنگید 
تاریخ انتشار:   ۱۷:۵۲    ۱۳۸۹/۸/۲۷ کد خبر: 16517 منبع: پرینت

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، جنگ افغانستان طبق همان روشی که در عراق به اجرا گذاشته شد به پایان خواهد رسید یعنی واحدهای نظامی آمریکا در پایگاهها باقی می مانند و این نیروهای افغان هستند که با مخالفین خواهند جنگید.

براساس این گزارش، دولت باراک اوباما برنامه پایان عملیات جنگی نیروهای ائتلافی را در افغانستان تا سال 2014 تنظیم کرده که از چهار مرحله تشکیل شده و در نشست اخر این هفته شورای ناتو در لیسبون مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

این سند در بسیاری از موارد بر الگوی جنگ عراق مبتنی است که افزایش تعداد سربازان امریکایی در سال 2007 به نیروهای ائتلافی، به رهبری امریکا این امکان را داد که به تدریج وظیفه تامین امنیت را در مناطق مختلف به نیروهای عراقی واگذار کنند و در نتیجه اوباما توانست تابستان سال گذشته دو سوم نیروهای امریکایی را از عراق خارج کند و از پایان ماموریت انها در این کشور خبر دهد اما آیا سرنوشت افغانستان نیز همانند عراق خواهد شد؟

روزنامه اینترنتی روسی نیزاویسیمایا گازیه تا در ادامه نوشته است مقامات امریکا معتقدند این الگوی بسیار خوبی است که می توان در دوران انتقالی در افغانستان هم به کار گرفت اما مهمترین نکته ایجاد نیروهای مسلح این کشور است که توانایی ایفای نقش خود را داشته باشند.

باید گفت تفویض مسئولیت به نیروهای افغان با خطرات فراوانی همراه است.

این تصور وجود دارد که آنها آمادگی عملکرد مستقل را دارند اما درحقیقت چنین نیست و به همین دلیل روند تفویض مسئولیت به آنها به شرایط مناطق بستگی خواهد داشت.

دولت امریکا درحال حاضر مشغول ارزیابی این مساله است که کنترل چه مناطقی را می توان به دست نیروهای افغانی سپرد و این روند باید تا سال 2012 به پایان برسد.

از نظر دولت آمریکا، مشکل سازترین مناطق،ولایت خوست در شرق و قندهار در جنوب کشور هستند اما حتی پس از سپردن مسئولیت به نیرو های افغان نیروهای امریکایی و ناتو باید آمادگی ان را داشته باشند که در صورت ضرورت به متحدان خود کمک کنند.

خلاصه این که بعد از پایان سال 2012 درست همانند پنجاه هزار سرباز باقی مانده در عراق دهها هزار سرباز خارجی در خاک افغانستان باقی خواهند می ماند که به اموزش نیروهای افغانی یا همکاریهای دیگر ادامه خواهند داد.

نویسنده مقاله معتقد است که این برنامه به طور واضحی به مذاق حامد کرزی، رئیس جمهورافغانستان خوش نیامده است.

وی در گفتگو با روزنامه واشنگتن پست خواستار توقف پروازهای شبانه امریکاییها بدون حضور افغانها شده است و طبق گفته های وی، زمان توقف عملیات نظامی فرا رسیده است و نیروهای خارجی باید از سال اینده خروج از کشور را اغاز کنند.

انتقاد علنی حامدکرزی از راهبرد امریکا تعجب و ناامیدی ژنرال دیوید پتروئیس، فرمانده نیروهای ائتلافی را به همراه داشته است.

وی به دستیاران رئیس جمهور افغانستان گوشزد کرده است که اگر امریکا بخواهد به توصیه های حامدکرزی عمل کند آنها توانایی انجام عملیات را نخواهد داشت.

به گفته تحلیلگر روزنامه، اگر برنامه فعلی اوباما را با برنامه ای که وی سال گذشته اعلام کرده است مقایسه کنیم متوجه می شویم که آنها با هم تفاوت دارند.

وی در آن زمان سال 2011 را سال خروج نیروهای خارجی از خاک افغانستان نامیده بود اما از انجاکه این سخنان این تصور را در کشورهای اسیایی ایجاد کرد که امریکا قصد دارد زودتر افغانستان را ترک کند کاخ سفید مجبور شد راهبرد خود را اصلاح کند.

ویکتور کارگون، مدیر بخش افغانستان موسسه شرق شناسی اکادمی علوم روسیه در پاسخ به این پرسش نیزاویسیمایا گازیه تا که به کارگیری تجربه عراق در مورد افغانستان تا چه اندازه واقع بینانه است چنین اظهار نظرکرد که میزان واقع بینانه بودن طرح بسیار کم است چون روند تفویض مسئولیت به افغانها سالها طول خواهد کشید.

ویکتور کارگون گفت ضمنا امریکا با نیروهای ائتلافی سرو کار دارد و باید در مورد اینکه چه کشورهایی درافغانستان باقی بمانند و چه کشورهایی ان را ترک کنند به توافق برسد. از سوی دیگر درحال حاضر مقامات افغانستان درحال رایزنی با طالبان هستند و موعد خروج نیروهای خارجی به نتایج این گفتگوها بستگی دارد.

به گفته وی، باید درنظر داشت که امریکایی ها قصد ندارند به افغانها تسلیحات سنگین از جمله تانک و هواپیما و توپخانه بدهند و فقط موترهای زرهی و تسلیحات سبک در اختیار انها قرار می دهند.


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   نخير بلكه بدتر مشود!

>>>   اگر انگلیس ها بروند بهتر است.
ام


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است