مزار شریف شهری زیبا اما کثیف
 
تاریخ انتشار:   ۱۲:۳۳    ۱۳۹۹/۵/۱۳ کد خبر: 164398 منبع: پرینت

سه تا چهار روز می شد که به مزار آمده بودم، شهر به طرز بسیار بالایی انرژی مثبت از خود ساطع می کرد.
مزار شریف به حکم پیشینه و تمدن غنی و طولانی اش، آثار تاریخی و اماکن مذهبی و زیارتی و با توجه به موقعیت حساس جغرافیایی و ژئوپُلیتیکی اش به‌عنوان منطقه‌ای بسیار مهم و استراتژیک در شمال افغانستان و منطقه آسیای میانه شناخته شده است.. این ولسوالی به‌لحاظ فرهنگ و تمدن نقطه تلاقی آثار تاریخی و تمدنی برجای مانده از عصر زرتشت، تمدن هلنیستی و عصر اسلام و مسلمانان است. منطقه مزار شریف در گذشته به‌عنوان بخشی از قلمرو خراسان بزرگ بود که در دوره‌های مختلف تاریخی اداره شده است.
اما امروزه مزار شریف در میان سایر مراکز ولایات و ولسوالی های افغانستان دارای بالاترین درصد ساخت و ساز (۹۱درصد) و توسعه فضای شهری - پس از سال‌ها جنگ و درگیری داخلی که هنوز هم ادامه دارد- می‌باشد که این خود نوید از رشد و انکشاف شهری را می دهد.
همچنین عنصری شاخص در این شهر، یعنی روضه مبارک می تواند بیش از پیش در توسعه این شهر به سمت یک شهر سیاحتی و زیارتی، نقش داشته باشد.
انکشاف و توسعه در شهرها سبب دعوت مهاجرین به جهت زندگی و البته مسافرین می شود.
مزار شریف از این قضیه مستثنا نمی باشد.
۹۱ درصد ساخت و ساز به نسبت کل کشور البته بدون درنظر داشتن مافیایی بودن این ساخت و ساز ها، عدد بسیار بزرگی است. این بدین معنا است که خدمات شهری و کارکرد شاروالی ها باید به همین اندازه شاهد پیشرفت باشند.
متاسفانه پس از گذران این مسافرت و نادیده گرفتن نقاط ضعف، امروز در پیامی شهرداری مزار شریف عکس هایی بسیار، از پاک کاری کثافات و زباله های موجود در سطح شهر و خیابان ها در فضای مجازی خود قرار داده بود.
عکس های سلفی و وجود یک نفر در چند عکس من را مجاب به نوشتن این متن نمود.
من نمیدانم وظیفه شهرداری ها و وزیر شهرسازی در افغانستان چیست اما میدانم این چنین پستها در خارج افغانستان شامل چه وظایف و ماموریت های کاری می باشد.
وزارت شهرسازی و مسکن طبق اهداف چهارگانه ای که مطرح کرده است، یکی از آن اهداف فراهم نمودن دسترسی همه شهروندان به خدمات اساسی و زیر بنایی و تامین رفاه اجتماعی می باشد.
اما شهرداری محترم مزار شریف بنظر این وظیفه ها را منت و محبت به شهر و شهروندان خود می شمارد.
جمع آوری کثافات و زباله ها، آبیاری بلوارها، درختان، سبزه ها، شست و شوی سرک ها و کوچه ها اعمار سرک های خامه و.... تماما وظایفی است که یک شهردار باید از قبل دانسته و انجام دهد.
جناب محترم شهردار و شهرداری های کشور، اگر در این کشور مدیری وجود ندارد بدین معنا نخواهد بود که از وظایفی که دارید چشم پوشی کنید و دیده منت بزارید.
شهردار صاحب عبدالحق خرمی! ارایه خدمات در شهرها وظایف شما بوده و در قبال این خدمات معاش های نجومی تقبل می کنید پس در نتیجه هیچ منتی نبوده بلکه انجام وظیفه کاریتان می باشد!!!

جواد مرادی کارشناس شهرسازی


مزار شریف شهری زیبا و کثیف

مزار شریف شهری زیبا و کثیف

مزار شریف شهری زیبا و کثیف

مزار شریف شهری زیبا و کثیف

مزار شریف شهری زیبا و کثیف

مزار شریف شهری زیبا و کثیف

مزار شریف شهری زیبا و کثیف

مزار شریف شهری زیبا و کثیف

مزار شریف شهری زیبا و کثیف

مزار شریف شهری زیبا و کثیف

مزار شریف شهری زیبا و کثیف

مزار شریف شهری زیبا و کثیف

مزار شریف شهری زیبا و کثیف

مزار شریف شهری زیبا و کثیف

مزار شریف شهری زیبا و کثیف

مزار شریف شهری زیبا و کثیف



کد (10)

این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
شهرداری
مزار
عکس
نظرات بینندگان:

>>>   چندان زیبا هم نیست!

>>>   اصلا ما مردم با کلمات زیبایی و آرامش مخالف هستیم.
این همه از زشتی و پلیدی گفته میشود. بگذار یکبار هم از زیبایی بگویند.تو که از گرفتن یک دانه سیب خوشحال نشوی حتما از یکجا گرفتن باغ سیب هم خوشحال نخواهی شد‌.
آقای نویسنده!
اینان وظیفه شناس و مسئولیت پذیر نیستد اما ما منت اینان را به جان می خریم به شرطی که شهرها را زیبا و ماکیزه نگهدارند.

>>>   دين اسلام طهارت و زيباي به مردم وحشي و كثيف دنيا به ارمغان آورد ، متاسفانه همانگونه كه امراي ما وآرزو هاي ما كثيف است ، طرز زنده گي ما نيز . همان ديگ و همان شلغم
كابلي از نيوزيلند

>>>   كابلى صاحب از نيوزيلند !
تا صنف هفتم در ليسه زرغونه درس خواندم كه ناگهان ...!
و امروز شانزده سال ميشود كه در سويدن زندگى ميكنيم. در دوران تحصيل در اينجا يك معلم داشتيم به نام آقاى ماتسوا سويدنى الاصل كه هميشه ميگفت : اجداد ما در قرون وسطى بخاطر رعايت نكردن نظافت از بيمارى وبا و اسهال مى مردند. ما از اعرابيسكا ( مسلمانان اسپانيا- اندلس ) سپاسگذاريم كه به ما ياد دادند كه پيش از غذا خوردن و و پس از آن و نيز بعد از بيرون آمدن از تشناب دست هاى خود را بشوييم.
خواهرم در استكهلم در يك شفاخانه پرستار است ميگويد : هنوز هم داكتر ها و پرستاران از ما بهتران ( سويدنى ) از تشناب دست ناشسته بيرون ميشوند و سر ميز نان چاشت و نان شب مى نيشينند و مى خورند.
چند سال پيش يك دندانپزشك امريكايى مى گفت : اگر يك ذره غذا به مدت يه چهار ساعت مابين دندانها باقى بماند ، فاسد شده و عين مدفوع انسان بوى مى گيرد و باعث پوسيدگى دندان ميشود.
من به خدا قسم فرداى همان روز در كتابهايى حديث كه از تركيه و ايران تهيه كرده بودم ، اين حديث شريف نبوى را پيدا كردم :
تٓخٓلَّلوا فَإنّهُ نظافةٌ و النّظافةُ تَدعو إلى الإيمان و الإيمان ُ مَعَ صاحبه في الجنّة.
با ادب و احترام
ريحانه حسينى از سويدن

>>>   خانم حسینی
آنچه بنوشتی تمل مش احسن است


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است