پیامدهای منطق و نگاه قبیلوی ما
مگر امکان دارد که مردم یک شهر و روستا هر وقت دل شان خواست حرکت کرده، به مرزهای کشورهای همسایه هجوم ببرند، به نیروهای مرزی این کشورها حمله کنند، تاسیستات مرزی شان را آتش بزنند و... 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۱۷    ۱۳۹۹/۵/۱۳ کد خبر: 164397 منبع: پرینت

در درگیری نیروهای پاکستان و افغانستان، بیش از صد تن از شهروندان افغانستان کشته و زخمی شدند. گفته می شود که کابل ظاهرا به ارتش و نیروهای امنیتی دستور آماده باش داده است. چرا چنین فاجعه هایی در مرز دو کشور اتفاق می افتد؟

در ویدیوی های خام (دست کاری نشده برای تبلیغات) از صحنه، دیده می شود که هزاران شهروند بدبخت و فقیر افغانستان در گرد و خاک و افتاب منتظرند تا دروازه مرزی پاکستان باز شود. تعدادی دارند مردم را تحریک می کنند، از میرویس هوتک و احمدشاه ابدالی و تاریخ پشتون ها می گویند و سرانجام، آنها را به حرکت می آورند. هزاران نفر خشمگین و هیجان زده به سمت دروازه مرزی به راه افتاده تاسیستات مرزی پاکستان را شکسته و یا آتش می زنند. کم کم صدای فیر اسلحه سبک بلند می شود...

دولتمردان افغانستان و بخشی از نخبگان پشتون، سال ها است که پشتون ها را بر علیه پاکستان تحریک می کنند. مرز رسمی را به رسمیت نمی شناسند. بخش های وسیعی از خاک پاکستان را قلمرو افغانستان تعریف می کنند، و گاه حتی ده ها میلیون شهروند پشتون پاکستان را شهروندان افغانستان می خوانند. این ادعاها و تحریک کردن ها یا ریشه در نگاه قبیلوی به پدیده دولت ملت ها دارد، یا در سو استفاده از احساسات و عرق قومی-قبیلوی مردم. ما در جهان مدرن و ناچار در درون ساز و کار مخصوص این جهان زندگی می کنیم، اما با اندیشه و نگاه قبیلوی. ما مرزهای قوم و قبیله خود را مرزهای ملی می پنداریم، و تلاش می کنیم این پندار را اول بر کل شهروندان تحمیل کنیم و بعد به هر قیمتی شده بر یک کشور مستقل و قدرتمند خارجی.

آنچه در مرز اسپین بولدک اتفاق افتاد، نشان می دهد که چرا پاکستان دست از سر ما بر نمی دارد. چرا با طرح ها و توطیه های پیچیده و گیج کننده اش در پی پامال کردن و به زانو در آوردن ابدی ما است. ترسش ریشه در کجاها دارد و تا چه حد این ترس می تواند واقعی و عینی باشد.

آنچه برای من اما غیر قابل باور و عجیب بود، سخنان خانم ملالی اسحق زی نماینده قندهار بود. ایشان می گویند که "این گوشته و جلال آباد نیست، این قندهار است. مردم قندهار نمی خواهد که دشمن در خاکش تجاوز بکند و آنها بی تفاوت باشند، ولو که این دشمن داخلی باشد و یا خارجی..." این خانم می گوید که اگر دولت کاری نکند مردم بولدک و قندهار حمله می کنند!

آدم با شنیدن چنین سخنان بی حساب و کتاب گیج می شود. انگار اینها در عصر قبل از امپراتوری های باروت زندگی می کنند، عصر نیزه و شمشیر، عصر اسب و قمچین. مگر در جهان امروز امکان دارد که مردم یک شهر و روستا هر وقت دل شان خواست حرکت کرده، به مرزهای کشورهای همسایه هجوم ببرند، به نیروهای مرزی این کشورها حمله کنند، تاسیستات مرزی شان را آتش بزنند و آن وقت این کشورها هیچ واکنشی از خود نشان ندهد؟

عبدالله وطندار


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
قندهار
پاکستان
نظرات بینندگان:

>>>   به مرزهاي ايران هم هجوم برديم و انتظار داشتيم نيروهاي مرزباني ايران با ما كاري نداشته باشن تازه طلبكار هم بوديم

>>>   مگر پاكستان كه بيشتر از چهل سال به گونه هاى مختلف به كشورعزيز ما حملور شده و به هزاران هزار مردم مارا به خاك و خون كشيده ايا كدام دليل منطقى دارى كه اراعه كنى كه چرا؟؟ اغاى نا وطندار؟ مشكل ما مردم در اينست كه مردم ما توانايى محاكمه كردن دشمنان و جواسيس بيگانگان را ندارد. اگر چنين مى بود ترا اول مورد بازپرس بايد قرار داد كه چطور چنين يك مضمون مضخرف و ناملى نوشتى؟؟ از كدام اودان اب مى خورى؟؟
....

>>>   دقیقا بخاطر همینه که ایران به افغان ها حتی اوناییکه تو ایران بدنیا اومدن تابعیت نمیده ایران براش حرفهای شما که اینها با فرهنگ ایران خو گرفتند اهمیتی نمیده و امنیتش خیلی مهمتره واسش
از دلایل اجازه ندادن خوردن سند به نام افغان ها برای خرید ملک و زمین تو ایران همینه شما فکر کن تو مشهد افغان ها بحوان خونه و زمین بخرند تجربه تو همه جای جهان نشان داده بعد از وجود تعداد زیاد مهاجرین مردم بومی از اونجا می روند بعدها داستان خراسان بزرگ و اینجا خاک خراسان بوده بشه و بخوان شورش و مشهد رو از ایران جدا کنند
بله دوست عزیز هر چیزی دلیل داره
جانم فدای ایران


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است