لایق شاعر خوب، سیاست باز بد و افراطی
 
تاریخ انتشار:   ۰۸:۳۴    ۱۳۹۹/۵/۱۲ کد خبر: 164389 منبع: پرینت

سلیمان لایق شاعر خوب، سیاست باز بد و ناسیونالیست افراطی قومی بود!
سلیمان لایق را از نزدیک می شناختم چون مسوول شعبه تبلیغ و فرهنگ کمیته مرکزی ح د خ ا بعداً حزب ( وطن ) از طرف بیروی سیاسی بود و من مسوول سکتور تجزیه و تحلیل در همان شعبه بودم.

اسماعیل اکبر، ببرک ارغند، ربانی بغلانی، ظاهر دروگر، حسن مسرور و حنیف بکتاش هم از دیگر مسوولین سکتور ها بودند، البته فقیر محمد ودان و دادعلی نیرو از معاونین شعبه بودند، حد اقل اگر روزمره نه، هفته یکبار باهم دید و وادید و یا جلسه داشتیم.

لایق در دنیای شعر، شعر های خوب سروده است که با هر ذوق برابر است، در دنیای سیاست موضیع معین و استقامت درست نداشت و بیشتر به یک سیاست مدار اپرچونیست شباهت داشت و در درون حزب هم همواره با رهبران حزب میانه خوبی نداشت و به این طرف و آن طرف می لغزید و در زمان داکتر نجیب بیشتر به مسایل قومی توجه کرد و یکی از افراد قدرتمند در کنار نجیب گردید و در همان زمان بود که ارقام غلط را در مورد ترکیب قومی کشور به نشر رسانید، هزاره ها و اوزبیک ها را از سه تا شش فیصد، تاجیک ها را دوازده فیصد و پشتون ها را شصت فیصد تخمین زده بود که در همان زمان جنجال آفرید.

بعد از سقوط داکتر نجیب نظریه خود را در باره داکتر نجیب هم تغییر داد و جملات ناشایسته در مورد موصوف به زبان آورد.
لایق مدت را در پیشاور و بعد در آلمان زندگی کرد و در زمان کرزی به کابل بازگشت و گفته می شود که در پشت پرده با کرزی و احمدزی از نزدیک در تماس بود و به آنها مشورت می داد.

در گذشت لایق میان چیز فهمان جامعه افغانستان کنش ها و واکنش های گوناگون داشت و از همه جای تعجب این است که از درگذشت لایق بیشتر جهادی ها و به خصوص روشنفکران مطرح تاجیک و تا جایی هزاره ها متاثر شده اند.

حسن علی عدالت


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
لایق
درگذشت
نظرات بینندگان:

>>>   ....
حزب کثیف دموکراتیک خلق کافران و کمونیستان روس پرست بودند و باید از جامعه طرد شوند و در تاریخ سیاه روی ترین انسان های افغانستان ثبت شوند.
درخت خباثت جنگ را این بی شرف ها کاشتند و تا حال ملت قیمت میپردازد.

>>>   ای بارخدایا به بزرگیت این بنده گنهکارت راببخش.
جوان بودم،احساساتی وکور بودم.حزب دیموکراتیک را کافرووطنفروش خطاب میکردم.واقیعت های بعدی چشمانم راباز کرد وفهمیدم که همه انها وطندوست ووطنپزست بودند،بل این دشمنانشان (اشرار) بودند که همه کافرووطنفروش اند.
بیدار

>>>   هموطن ساده دل وساده لوح سلام!
مگرگاهی اندیشیده ای که خارجیهابه عنوان مطبوعات ازاد رادیو،تلویزیون،اخبار ومجله راتمویل مالی میکنند تایکی یامثبت یامنفی درموردممسایلی چون مارشالی دوستم ویامرگ لایق چیزی بنویسدوبعدمن وتواستین رابالازده به جان هم افتیم وانها باخاطرراحت همه هستی مادی ومعنوی من وتوراغارت کنند.
باورداشته باش قبل ازبیداری من وتودهل قیامت نواخته میشود.
ناله

>>>   شاید به فارسی شعر وسخنی دارد ولی لایق, لیاقت سخنرانی ویا سرودن زبان پارسی را نداشت ، چونکه او تحت تاثیر افکار قومگرایی قرار داشت ونمیتوانست پارسی بزرگ را پاس دارد.
(کدکد اینجا و تخم آنجا)
پارسیوان

>>>   لایق (نالایق) هرچه هم اگر در چانته داشت از فیض زبان گهربار پارسی اندوخته بود ! ولی او خود به اندوخته هایش پاس وقدری نگذاشت چون قوم پرست وپشتون پرست بود!
او از روی مهر وعشق پارسی نه گفت ونه هم نوشت بل مجبوریت او ! و بزرگی وجامع بودن زبان شیرین پارسی او را وامیداشت چون بدیلی دیگری نداشت ورنه .....
دوست


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است