جنرال دوستم به کابل نمی آید
مارشال دوستم که اختلاف دیرینه ای با فاشیست های پشتونی اعم از طالبان و ارگی ها دارد و همواره از آنان دوری کرده است، اینک نیز می کوشد تا همچنان از پشتون ها دور بماند 
تاریخ انتشار:   ۰۸:۵۱    ۱۳۹۹/۵/۸ کد خبر: 164343 منبع: پرینت

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)دوماه از فرمان اشرف غنی درباره اعطای رتبه مارشالی به عبدالرشید دوستم می گذرد اما هنوز وی حاضر نشده است تا به کابل بیاید و بصورت عملی هم عضویت خود را در شورای امنیت ملی تثبیت کند و هم بگونه رسمی اعطای رتبه مارشالی از غنی تسلیم شود.

هرچند در غیبت اشرف غنی مراسم رسمی اعطای رتبه مارشالی در شهر شبرغان، برگزار شد که بجای غنی عبدالله ربته مارشالی را به دوستم تفویض کرد اما باید این مراسم یکبار دیگر بصورت قانونی توسط غنی در کابل انجام می شد.

دوستم در مراسم اعطای رتبه مارشالی اش در شبرغان گفت: طالبان شکست می‌خورند. ما این موضوع را به جنرال میلر می‌گویم، به ناتو هم می‌گویم که بمبارد شما کار نیست، نیروی پیاده شما کار نیست. اعتماد و باور کنید و بگذارید یکبار ثابت کنم که ما لیاقت همین مارشالی را داریم یا نه.
در بسیار شرایط حساس تاریخی قرار داریم. اگر متحد نباشیم، یک‌پارچه نباشیم، بر سر یک دیگه اعتماد نداشته باشیم به این رقم میدان را کی می‌برد؟ میدان را طالبان می‌‎برد، امارت آنها جور است.

مارشال دوستم که اختلاف دیرینه ای با فاشیست های پشتونی اعم از طالبان و ارگی ها دارد و همواره از آنان دوری کرده است، اینک نیز می کوشد تا همچنان از پشتون ها دور بماند و همین سیاست است که وی را پس از فراز و نشیب های فراوان و توطیه های زیاد علیه وی، زنده و سرپا و منسجم و محبوب نگهداشته است.
نزدیک شدن مارشال دوستم به فاشیست های پشتونی به هردلیلی که باشد، مساوی با مرگ وی است و همین دوری وی باعث زنده ماندنش شده است.

مارشال دوستم بیشتر از آنکه سیاسی باشد یک فرد نظامی است و تجربه فراوان وی از گذشته نظامی اش، به او قدرت بیشتری می دهد تا در مسایل نظامی جلودار و صاحب نظر باشد اما این موضوع به مذاق فاشیست های پشتونی خوش نمی آید.

اعطای رتبۀ مارشالی به جنرال دوستم، محصول توافق سیاسی میان تیم عبدالله و تیم اشرف غنی است و از لحاظ قانونی ارزش نظامی ندارد و در زمانی این رتبه بدرد دوستم می خورد که با اختیارات کامل مارشال نظامی افغانستان باشد.

در مقطع کنونی نه خارجی ها و نه ارگی ها و نه طالبان هیچکدام نمی خواهند جنگ و ناامنی در افغانستان کاهش پیدا کرده و یا بصورت کامل از بین برود. با این وجود هیچ تلاش نظامی و حتی سیاسی برای پایان دادن به جنگ و ناامنی در افغانستان صورت نخواهد گرفت و همه این شعارهای بظاهر صلح گرایانه فریبی بیش نیست و حتی از ظواهر امور پیدا است که هیچ توافق صلحی از مذاکرات و هیاهوهای شعاری صلح حاصل نخواهد شد.

در هر حال، برای جنرال دوستم سابق و مارشال دوستم کنونی، بهتر این است که مانند گذشته همچنان از فاشیست های قبیله ای و اختلاف افکنان ارگی دور بماند و صلابت و ابهت خود را به عنوان بزرگ قومی در میان مردمش حفظ کند و همانگونه که از چوکی تشریفاتی معاونیت اول گذشت، از امتیازات تشریفاتی وسوسه انگیز و فریبنده ارگی ها و خارجی ها در کابل نیز بگذرد.

کد (4)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
مارشال دوستم
پشتونهای فاشیست
نظرات بینندگان:

>>>   مارشال دوستم پادشاه قوم خود است نیاز به کابل و جیره غنی ندارد
دوستم اخ دلی خوده شاند دیگه اوغان .....

>>>   مارشال وطن منتظر بماند چون عمر غنی به آخر رسیده و به حیث مارشال باید در دفن غنی سهم بگیرد و بر خاکش کند.

>>>   شما کسانی هستید که نه از مردم شرم دارید ونه از خداوند. متعال ترس دارید وطن ومردم بدبخت ما در چه حالت قرار دارد وشما تبیعض پرستان فارسی زبان وپشتو زبان فقط وفقط به فکر دسیسه سازی و. توهین وتحقیر در مقابل یکدیگر هستیدیکی نیکری زرد تان نمایش میدهید ودیگر تان عدم ادب تان را .
پروردگار لایزال همه ما وشما را هدایت نیکی اعطا فرماید .
عبدالله ریحان

>>>   چون هنوز هم دوسیه ایشچی روی میز سارنوالان است. می ترسد که در دوسیه ایشچی پیچانده نه شود.
شعیب

>>>   دوستم کابل چی کند که بیاید
کابل اتاق فکر تروریست هاست
کابل مرکز دسیسه و توطیه است
کابل مرکز چور و چپاولگران ملی است
دوستم اهل هیچکدام نیست

>>>   غنی احمدزی فاشیست باز چال و نیرنگ دارد تا دوباره دوستم را به کابل بکشاند و او را مورد حمله قرار دهد. اگه دوستم کله خامی کند حتما توسط احمدزی فاشیست از بین برده خواهد شد.

>>>   Zahir Ariaie·
داكتر عبدالله بعد از انتخابات ايالات متحده ، به احتمال زياد توسط غنى سبكدوش ميشود و مذاكرات شكل ديگرى به خود ميگيرد!

>>>   Arif Rahmani
محمد علم ایزدیار معاون اول مجلس سنا در انتقاد بی سابقه از ریس جمهور غنی از او پرسیده است که چرا از اقوام اش نمی خواهد که تروریستان را از ولایت لوگر بیرون کنند؟ چرا رسوایی های اخلاقی در ارگ ریاست جمهوری را بررسی نمی کند؟ چرا با صدور فرمانی دست قانون را از بررسی و نظارت از گمرکات بسته و مجال نظارت و بررسی از این بخش عایداتی کشور را از نهادهای نظارتی گرفته است؟ سلسله پرسش های انتقادی ایزدیار طولانی و جدی و خواندنی است.

>>>   تنها راه نجات افغانستان جهاد است زیرا من جهاد دوست دارم ما در اسلام جهاد داریم جهاد نفس - جهاد اقتصادی - جهاد سیاسی - جهاد کشاورزی - جهاد خوبه من جهادی است و جهاد دوست دارم
متخصص علوم و فنون اسلامی

>>>   دوستم سالها پیش مستحق مارشالی بود؛
وهم رتبه مارشالی محصول توافق بین عبدالله و غنی نیست، به زور نه به رضایت جبرآ از غنی گرفت.
هرکی از نوک شمشیر آب خورد نوشش باد!
سیدثمرالدین"سنگری"

>>>   دوستم درس عبرت گرفته وتجربه دارد وخوب میداند که نادر غدار درقرآن شریف مهر وامضا نمود که حبیب الله خادم دین رسول الله را ناجوانمردانه بعد از سوگند به قرآن کشت.استاد ربانی را بنام مذاکره ورییس صلح تروریست را بخانه اش آوردند وشهیدش ساختند,احمدشاه مسعود را با چه نیرنگ به وساطت سیاف عرب های تروریست شهید ساختند.وده ها مثال دیگر درس است.
آنکه نیاموخت زگزشت روزگار....هیچ نیاموزد زهیچ آموزگار.
بااحترام عبید.

>>>   دوستم پادشاه نباید به کابل لانه جاسوسان برود
دوستم مثل کل اشرف بی شرف بی جای و بی قوم نیست
غنی دو روز دیگه نشد میره پشت راهش
اما دوستم تا زنده است در بین قوم خود است

>>>   او را بیشتر به کوه بالا کنید.

>>>   مارشال دوستم شخصیت در ظاهر ساده ولی یک شخصیت زیرک و باجربه و سیاستمدار
مارشال دوستم در طول دوره معاونت ریاست جمهوری اشرف غنی سخت ضربه دیده و دیگر به اشرف و پشتن ها اعتماد جان و امنیت ندارد چون‌ اشرف و حامیان خطرناک ان دنبال تصفیه شخصیت های قومی غیر پشتن هستن حالا به هر طریق که بتوانند دنبال ترور و نابودی انان هستند جه از رها دوستی و چه از راه های ترور توسط طالبان و داعش و افراط گراهای عرب مردم تاجک و ازبک و هزاره اگر مقدار توجه در گذشته بکنند که چه اتفاقات و ترورهای نسبت شخصیت های انان رخ داده است مثال شهید احمد شاه مسعود قهرمان ملی و استاد ربانی شخصیت بزرگ قوم تاجک و یا استاد شهید مزاری رهبری حزب وحدت قوم هزاره و یا استاد شهید کاظمی نماینده فعال پارلمان را چه کسانی ترور کردند و ظاهر به عناوین کشته شده اند ولی در حقیقت پشت همه قضایای ترور این شخصیت های قومی پشتن ها بودند چون از ظهور قدرت مند شخصیت های غیر پشتن در صحنه سیاسی و نظامی حراس داشتند و تحمل نمی توانستند و در حوادث ترور این رهبران قومی نوعی ترور شان متفاوت بوده مثلا شهید مزاری را با لباس دوستی و در قالب توافق کشتند و استاد شهید مزاری نباید مثل مارشال دوستم به پشتن ها و گروهک طالبان اعتماد میکرد چون انان مثل مار زخم ‌خورده و بی منطق هستند قول و قران برایشان مهم نیست بلکی مهم اهداف اینده قوم پشتن بوده است و اگر شخصیت های مذکور تا حالا در جامعه زنده بودند قطعا کارای و خدمات بیشتری در جامعه وقوم خود داشتند و از ان طرف خیلی از شخصیت های قوم غیر پشتن فعلا ترور شخصیتی شدتد همه را به عناوین مختلف اشرف غنی از وزارت و سمت های اجرای کنار زده است پس کنار رفتن مارشال دوستم سر درازی دارد و اگرچه مارک ساده بودن به مارشال دوستم میزنند ولی دوستم ده ها سال با پشتن ها در زمان نجیب الله بعنوان جنرال نظامی انان را تجربه نموده بود و در همان زمان ارکان نظامی پشتن در دولت نجیب الله نسبت به جنرال دوستم بی مهری و عدم اعتماد خودشان ظاهر نمودند و این عوامل باعث شد که دوستم از دولت نجیب جدا بشود و کنار مجاهید قرار بگیرد و جنبش شمال را تاسس نماید و به حمایت مردم ازبک قوم خود را رهبری کند و نیز همین حق کش بر دوستم در دولت اشرف غنی تکرار شد و همه این ها تجربات بسیاری برای ازبک ها بوجود اورد تا که بیشتر پخته بشوند و به پشتن ها و اشرف غنی اعتماد نکنند و ای کاش این تجربه را اقوام تاجک و هزاره تجربه میکردند و شخصیت ها و رهبران خود را از ترورها واتفاقات نا گوار نجاد میدادند و ببیند که استاد شهد ربانی را با پوشاندن لباس رئس صلح به راحتی ترور و کشتن و عاملین شهادتش هیج پیگری و معلوم نشدند و فقط حامد کرزی تسلت گفت و تمام و یا استاد شهید مزاری را با لباس صلح و اشتی و برادرانه گروهک‌ طالبان دعوت نموده و به دستوری باداران خارجی خود به فجع ترین وضع بشهادت رسانیدن و فعلا قاتل اش به راحتی از طرف اشرف غنی بعنوان وزیر حج در دولت کنار جناب استاد دانش مشغول است و انگار که هیج اتفاق نبوده و از ان طرف زیرکی و هشیاری اشرف غنی و پشتن ها اتحاد و یک پارچگی اقوام تاجک و هزاره را بر هم‌ ریخته و چند تا حزب برای انان درست نموده و قدرت شان را تضعیف کرد و همین ها باعث شد که دیگر حرف و سخن سیاست مداران تاجک و هزاره بجای نرسد و غربی ها هم انان را دیگر به حساب نمی اود
انجا است که عطا محمد بطرف اشرف به التماس افتاده تا که کرسی گیر بیاورد و نیز مرتب علیه رهبر خود صلاح الدین ربانی سخن گفته و ان را قبول ندارد و قوم‌ تاجک‌ و هزاره را تکه و پارچه نمودند پس در
نتیجه مارشال دوستم در ظاهر ساده ولی در حقیقت زیرک و با تجربه و سیاست مدار بوده که توانست با ان همه پا پوش و اتهامات جنگ سالار و فشار های سیاسی و تبعید به ترکیه و مثل قضیه هشچه که از طرف اشرف غنی و پشتن ها برایش ایجاد شد جان سالم بدر برده و فعلا به حمایت و قدرت قوم ازبک بالاترین درجه مارشالی را بزور از اشرف غنی و قوم پشتن بگیرد چون‌ عطای این درجه برای قوم پشتن و بزرگان ان و حتی خود اشرف غنی بسیار تحملی و سنگین بوده که حتی یکی از بزرگان پشتن در مجلس بزرگ در حضور مرد و زن از خشم و ناراحتی کلا و پراهن و تنبان را در ارده نزدیک بود که سکته بکند.
سیدطالب موسوی بلخابی حوزه علمیه قم

>>>   دوستم را نیاز به کابل نیست.
هر کجا دوستم است ، همانجا کابل است.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است