تحمیل هزینه های دالری بر مهاجرین غیر منطقی است
 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۳۳    ۱۳۹۹/۵/۶ کد خبر: 164323 منبع: پرینت

مهاجرین افغانستانی در ایران با افزایش نرخ دلار، تورم و شیوع ویروس کرونا، دیگر توان پرداخت هزینه های دلاری سفارت افغانستان در تهران را ندارند در این خصوص نکاتی را به سمع عدالت خواهان و هموطنان خودم به صورت اختصار یاد آور می شوم:
1. اگر دولت افغانستان، مهاجرین افغانستانی مقیم ایران را شهروندان و مردم خودش می داند، باید در این شرایط سخت کرونای کنار مهاجرین بایستند و ضعیت مهاجرین را درک نماید

2. عدالت حکم می کند وقتی درآمدمهاجرین تومان است باید دریافتی سفارت از مهاجرین نیز پرداخت تومان باشد

3. به تحقیر مهاجرین در سفارت پایان دهید، سفارت افغانستان در تهران با وجود بیش از سه میلیون مهاجر در ایران ظرفیت پذیرش این حجم عظیم مراجعین را ندارد. صف‌های طولانی، ازدحام بسیار در معابر بیرون از سفارت، انتظار برای پرداخت قبض ها توسط پیک های موتوری و سرگردانی و بلاتکلیفی صدها مهاجر در این روزهای کرونایی از یک سو تحقیر مهاجرین است و از سوی دیگر تصویری از بی کفایتی و بی تدبیری این نمایندگی سیاسی افغانستان در خارج از کشور را نمایان می کند، امید وارم که در این خصوص تأمل صورت گیرد

4. یک از مشکلات بنیادی مهاجرین تثبیت هویت است؛ دولت ایران از دولت افغانستان و سفارت کشور در تهران خواسته که شهروندان خود را تثبیت هویت کند. این تثبیت هویت، پایه و اساس صدور مدارک هویتی و اقامتی برای مهاجرین به حساب می‌رود. این تثبیت هویت به خصوص برای قانونی شدن حضور بیش از ۸۰۰ هزار مهاجر غیرقانونی سرشماری شده در ایران و بیش از ۴۰۰ هزار مهاجر دارای پاسپورت‌های قلمی و دست‌نویس قدیمی، یک نیاز اساسی و فوری است که باید دولت افغانستان توجه جدید برای رفع این مشکل نماید.

5. درخواست ما از رییس جمهور این است که تمام امور کنسولی در تهران به جز پاسپورت رایگان شود و البته هزینه دریافت پاسپورت نیز ریالی انجام شود تا همه مهاجرین بتوانند آن‌ را تهیه کنند.

6. حدود ۴۸۰ هزار خانوار از مهاجرین دارای پاسپورت دستنویس هستند. این افراد از دریافت هرگونه خدمات در ایران محروم‌اند و سه سال است اقامت شان تمدید نشده است. دولت افغانستان باید برای این افراد پاسپورت الکترونیکی صادر کند تا امور اقامتی شان در کشور میزبان تسریع شود.

7. دولت افغانستان، به دیپلمات‌های سفارت افغانستان در تهران ماهیانه حقوق دلاری، پاسپورت دیپلماتیک و مصونیت سیاسی و ده ها امتیاز دیگر می‌دهد که برای مهاجران خدمات بدهند. انتظار مهاجرین از این افراد ارائه خدمات خوب است. اما متاسفانه بارها و بارها شاهد توهین، تحقیر و خشونت از سوی ماموران سفارت افغانستان بوده ایم.

8. منطقی است که دولتمردان ما، نماینده وزارت‌ امور مهاجرین در ایران، رایزن فرهنگی سفارت افغانستان در ایران، کارمندان سفارت و قنسولی ها و نماینده افغانستان در سازمان فرهنگی اکو را از میان تحصیل‌کردگان مهاجرین انتخاب کنند به دو دلیل: الف) این افراد درد مهاجرت و مهاجرین را می‌دانند و سابقه ی تمدنی دو فرهنگ ایران و افغانستان را خوب می‌شناسند؛ب) این افراد با دریافت حقوق ریالی قانع می باشند و در صورت تبدیل حقوق دلاری به ریالی هزینه های سفارت افغانستان کاهش پیدا می کند.

9. کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل باید در خصوص خدمات خود شفافیت بدهد، این حق مهاجر است که بداند چه میزان برایش کمک دریافت شده است و چگونه خرج شده.

10. مشکلات مهاجرین از سوی دولت جمهوری اسلامی ایران باید ریشه ای حل شود. اگر مشکل گواهینامه مهاجرین حل شود، زندانیان مهاجر به حداقل می رسند. چرا باید زندانی هایی داشته باشیم که به دلیل حوادث رانندگی و عدم داشتن گواهینامه و نداشتن بیمه نامه ای معتبر در زندان باشند؟ نداشتن گواهینامه باعث بروز مشکلات زیادی برای مهاجرین شده است.

11. ضرورت وجود نماینده‌ای از سوی مهاجرین در پارلمان و شورای مصالحه صلح موضوعی که کمتر به آن پرداخته شده، نبود یک تشکل رسمی برای مهاجرین است. تا زمانی که ما یک تشکل همه شمول برای مهاجرین نداشته باشیم نمی‌توانیم به اهداف مشترک‌مان دست پیدا کنیم. ما قشر فراموش شده ای هستیم که دولت افغانستان کم‌تر توجهی به ما دارد. مشکلاتی که از سوی دولت ایران بر ما تحمیل می‌شود نتیجه بی‌توجهی دولت افغانستان به مهاجرین است.

12. باید برای کارگرانی که هر روزه از راه قاچاق وارد ایران می شوند چاره ای اندیشیده شود و لازم است برای حل این مشکل حداقل یک اتشه کاری در سفارت افغانستان داشته باشیم.قرار است تا سه ماه آینده سند همکاری جامعی میان ایران و افغانستان امضا شود. یکی از موضوعات مهم این سند موضوع مهاجرین است. ما باید تا پیش از امضای این سند بتوانیم مشکلات خود را به گوش مقامات افغانستان برسانیم چرا که از سوی سفارت کاری برای ما انجام نمی شود.

13. حدود ۳ میلیون مهاجر در ایران حضور دارند، این تعداد خودش می تواند یک دولت باشد. امروز ما مهاجرین تحصیلکرده زیادی داریم که می توانند از مواضع مهاجرین دفاع کنند. ظرفیت های بسیاری داریم اما از آنها استفاده ای نمی شود. اگر ظرفیت ها بررسی شوند، نیازها ثبت شوند و با قدرت منعکس شوند می توانیم به راحتی حق خود را از دولت افغانستان بگیریم.

14. سفارت افغانستان مخالف تشکیل شورای مهاجرین است،اداره اتباع با تشکیل شورای مهاجرین مشکلی ندارد اما سفارت افغانستان مخالف این موضوع است چرا که نمی خواهد عملکرد سفارت زیر سوال برود. حتی سرپرست وزیر خارجه نیز بر تشکیل شورا تاکید کردند اما وقتی از سفیر پیگیر می شویم می گوید تشکیل شورا امکان پذیر نیست. دولت افغانستان منافع خود را در پراکندگی ما می دانند چرا که اینگونه می توانند به راحتی فسادهایی که رخ می دهد را بپوشانند.

15. ضرورت ایجاد نمایندگی های موقت یا دائمی برای استان های دور از تهران، ضرورت ایجاد دفاتر سیار یا دائمی نمایندگی سفارت افغانستان در استان هایی دور دست از تهران است، اگرچه در جلسات مختلفی این مشکل مطرح شده است اما تاکنون هیچ اقدام عملی برای رفع آن صورت نگرفته است.

16. تشکیل شورای مهاجرین باید به گونه ای باشد که با سفارت افغانستان و جمهوری اسلامی ایران و حتی سازمان ملل وابستگی نداشته باشد. تشکل های مهاجرین که زیر نظر اداره اتباع به وجود می آیند تحت نظر همان اداره فعالیت می کنند و خواسته های آن ها را عملی می کنند.

17. سفارت ، متاسفانه تبدیل به یک دستگاه تجارتی فساد شده است. بیشتر افرادی که در سفارت با معاش های دالری زیاد مشغول به کار هستند، لیسانس و از تجربه کافی برخوردار نیستند.

18. متاسفانه در دید خیلی از ایرانیان، افغانستانی یک فرد محقر است که چیزی در کشورش ندارد. با وجود اینکه ۴۰ سال است مهاجرین در ایران زندگی می کنند اما آنها ما را به درستی نمی شناسند و این نتیجه تصویری است که صدا و سیمای ایران به مردم نشان داده است. هیچ وقت زیبایی های افغانستان را نشان ندادند.

در این میان نقش رایزنی فرهنگی سفارت افغانستان در تهران چیست؟ این بخش اگر اقداماتی انجام می داد وضعیت اینگونه نبود.
• فهرست دریافتی دولاری سفارت از مهاجرین قرار ذیل است:
۱- هزینه وکالت: 125 دلار
۲- هزینه عزل وکیل: 125 دلار
۳- صدور نکاح خط: 50 دلار
۴- صدور حصر وراثت: 125
۵- گواهی تجرد: 50 دلار
۶- صدور اقرار خط: 125 دلار
۷- صدور وثیقه قرابت: 50 دلار
۸- عدم مسئولیت جرمی: 10 دلار
۹- تایید نکاح خط، وثیقه تجرد و طلاق خط، 50 دلار
۱۰- صدور پاسپورت: برای بار دوم: 125دالار
اگر صرف دلار را مقابل تومان، 24 هزار در نظر بگیریم که فعلا بیشتر است؛ هزینه یک جلد پاسپورت، مبلغ 2880000دو میلیون و هشتصد و هشتاد هزار تومان می‌شود!!
هزینه صدور پاسپورت برای یک خانواده شش نفره می‌شود: هفده میلیون و دوصد هشتاد هزار تومان!!
ایا در آمد یک مهاجر در طول یک سال، هفده میلیون و دوصد هشتاد هزار تومان می شود!!!
ایا دولت افغانستان نسبت به شرایط بد اقتصادی مهاجرین هیچ تکلیف و مسئولیتی ندارند؟!!!
تذکر: محتوایی این گزارش از میزگرد شفقنا با تعداد از فعالان مهاجرین تهیه شده است.

محمد فروغی


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
سفارت افغانستان
ایران
مهاجرین
نظرات بینندگان:

>>>   19.بازگشت و پایان دادن به مهاجرت چندین میلیونی ‌ چهل ساله و ادای حق مردم ایران و احترام و قدردانی بابت میزبانی و پذیرش این حجم عظیم از مهاجرین قانونی و غیر قانونی به عنوان کوچک ترین حق ملت ایران.

>>>   خدا خیرت بداگر این بی مسولیتهای سفارت یک کمی وجدا داشتند سرشان از پنجره بیرو بیاورند تحقیرشدن مهاجرین محترم جلو سفارت ببیندالبته درک انسانیت ندارند من 42 سال در تهران هستم دوتا کوچه دور تر از سفارت حرکتهای بی احترامانه از طرف کار مندان می بینم نه کار انجام میدهند فورا دستور به پولیس سفارت آنم ازخدا خواسته هرچه بی احترامی بخواهد انجام میدهد اصلا قابل قبول نیست رفتم باسپورت تعویض کنم از هفت خان رستم رد شدم 4 ما طول کشید از شهرهای دوری می آیند مدارک ندارند مسافرخانه راه نمیده بیرون بمانند پولیس میگرد رد مرز میکند خلاصه هرچه بگوید باز هم کم است ار بلای سرما می آید خودما می آوریم ودیکران هم پیرو مکنند بد بختی سر کوب ادامه دارد توسط خود ما

>>>   خدا خیر دهد به کسانیکه به فکر مهاجرین افغانستانی مظلوم است.

>>>   اول اینکه وقتی رژیم خود چنین ظالم است دیگر از حکومت داران ایران چه گله؟؟
دوم اینکه شاید این رژیم سفاک قصدأ چنین فشار می آورد تا این مهاجرین دوباره بر گردند تا در پروسه قلع وقمع قومی رژیم از دم تیغ جلادان طالبی شان بیرون نمانند.
آزاده

>>>   خدمت این جمع مهاجران عرض کنم ، جمعیت ۳ میلیون مهاجر مربوط به ۳۰ سال پیش بود با اینهمه زاد و ولد و مهاجرت روزانه قاچاقی افغانها به ایران هنوز جمعیت شما ۳ میلیون است ؟!!!
اگر هم تحصیلکرده شدید در ایران و مدارس و دانشگاههای ایران تحصیل کردید اما به دروغ مدعی هستید در مدارس ایران اجازه تحصیل ندارید
ایران کشوری تحریم‌ شده است که امکاناتش برای مردم خودش هم کافی نیست مردم ایران تک فرزند شدند بخاطر همین موضوع واقعا خجالت نمیکشید از اینکه هنوز هم هموطنانتان به ایران می آیند آنهم قاچاقی که توقع هم دارید ؟
سوریها ۲۱ کشور عربی دیگر دارند اما به اروپا مهاجرت میکنند شما به ایران تحریم شده ؟
مردم دنیا از دیدن اینکه در ایران تحریم شده دنبال امتیازگیری هستید و به ایران با اینهمه مشکل مهتجرت میکنید شگفت زده شدند
و در بند آخر مردم ایران به ندرت برنامه های صدا سیما را می بینند رفتار و اخلاق زشت مهاجران افغان مقیم ایران باعث شده ایرانیها افغانها را حقیر بدانند صدا سیمای ایران بیشتر در مورد سوریه و عراق برنامه پخش میکند نه افغانستان، اما طلبکاری همیشگی شما مهاجران‌ افغان از ایران ، چند بار تجاوز گروهیتان به دختران و زنان ایرانی ، سرقت موبایل ایرانیها و قاچاقش به افغانستان ، قاچاق مواد مخدر از افغانستان به ایران و مهاجرتهای روزانه قاچاقتان باعث شده که ایرانیها از شما دوری کنند وگرنه در ایران مهاجران‌ عراقی ، ارمنی و حتی مهاجران‌ آفریقایی در جنوب ایران هستند چرا مردم‌ ایران فقط از شما افغانها بیزارند و آرزوی بیشتر مردم ایران این است که مهاجران افغان هرچه زودتر از ایران بروند به افغانستان یا هر کشور دیگر فقط در ایران نباشند .
۳ میلیون شمار مهاجران قانونیتان بود ۳۰ سال پیش ، علاوه بر آن ۳ میلیون دیگر از ۳۰‌ سال پیش قاچاقی در ایران کار و زندگی میکنید
لطف کنید و برای چند دهه هم به تاجیکستان مهاجرت کنید حداقل مهاجران قاچاق تاجیک و ازبک و ترکمن افغان مقیم ایران به تاجیکستان و ازبکستان و ترکمنستان بروند .

>>>   مورد ۱۲ را بخوانید
باید برای کارگرانی که هر روزه از راه قاچاق وارد ایران می شوند چاره ای اندیشیده شود و لازم است برای حل این مشکل حداقل یک اتشه کاری در سفارت افغانستان داشته باشیم.قرار است تا سه ماه آینده سند همکاری جامعی میان ایران و افغانستان امضا شود. یکی از موضوعات مهم این سند موضوع مهاجرین است. ما باید تا پیش از امضای این سند بتوانیم مشکلات خود را به گوش مقامات افغانستان برسانیم چرا که از سوی سفارت کاری برای ما انجام نمی شود

کدام کشور دنیا اجازه میدهد روزانه قاچاقی از مرزهایش رد شوند در حالیکه خودش کارگر بیکار دارد و تحریم است و در حال جنگ اقتصادی با آمریکاست و ... میزان فهم مهاجران افغان از همین بند مشخص است مگر به ایرانیها اجازه میدهند قاچاقی روزانه از مرزهای کشور دیگری رد شوند و در آن کشور قاچاقی کار کنند و پول برای خانواده شان بفرستند و بعد که وضعشان بهتر شد خانواده شان را هم قاچاقی ببرند کاری که افغانها چند دهه است میکنند به طور روزانه قاچاقی وارد ایران میشوند بدون اینکه حتی یک روز کمپ بروند بعد از یک مدت خانواده شان را هم قاچاقی وارد خاک ایران میکنند بعد هم به ایران و ایرانی فحش میدهند چرا بهشان تابعیت نمیدهند بخاطر همین مهاجرتهای روزانه تان است که در ایران همه معتقدند جمعیت افغانهای مقیم ایران ۶ میلیون است نه ۳ میلیون به دلیل مهاجرت قاچاقتان حتی دولت ایران شمار دقیق مهاجران افغان از دستش خارج شده ما کارگر افغان نمیخواهیم به هموطنانتان بگویید قاچاقی به پاکستان بروند برای کارگری به کشورهای دیگری بروید ما خودمان به حد کافی کارگر داریم کارگر قاچاق افغان نمیخواهیم دست از سر ایران بردارید اگر ایرانیها بد و نژادپرستند چرا ایران می آیید اشتراک فرهنگی شما با تاجیکستان بیشتر است ما نمیخواهیم بیشتر از این افغانها قاچاقی ایران بیایند و در ایران سرقت و قتل و تجاوز کنند .

>>>   برادر ایرانی تند نرو از روز اول که مهاجرین وارد ایران شد به سازمان ملل اجازه می دادید مهاجرین را در کمپ ها نگهداری کند و امکانات آموزشی در اختیارشان بگذارد آنروز به فکرصدور انقلاب تان بودید وخود را تافته ی جدا بافته از ملت ها به حساب می آوردید آنروز مشغول جنگ با کشور کوچک عراق بودید هم به نیروی کار وهم به نیروی جنگی نیاز داشتید کوره های آجرپزی تان باید گرم نگه داشته میشد کارخانه های سنگبری تان باید راه می افتاد گاو داری های تان باید سر پا نگه داشته می شد چاه های فاضلاب تان، و...باید سرو سامان می یافت.مهاجرین را به شهرهای تان راه دادید واز بازوی کارشان بیشترین سواستفاده را نمودید.آنروز به ملل متحد اجازه ارائه خدمت به مهاجرین را ندادید کمک های ملل متحد را طبق دل خواه تان مصرف نمودید آنروز نفع تان دراین بود که از مهاجر کار بکشید وخود جنگ را اداره کنید ولی امروز که از موشک های صدام نفس راحت می کشید دیدگاه تان تغییر نموده است اگر آنروز لطف می کردید ومهاجر را در کمپ ها نگه می داشتید قطعا به نفع آنها بود وبخش اعظم شان طبق برنامه سازمان ملل به کشور های مهاجر پذیر می رسیدند ازتحصیل سخن گفتی باید به عرض برسانم تحصیل کرده، های کمپ های مهاجرین در پاکستان به مراتب بیشتر از تحصیل کرده های ایران است، آن هم کسانی که بعد از تحصیل در پروزه های ملل متحد کسب تجربه نموده اند برخلاف تحصیل کرده های در ایران که سراز فلکه در اورده اند.بعد ازجنگ تحصیل کودکان درایران هرگز رایگان نبوده پول های که ازخود افعانها گرفته می شود به اصافه سرانه ملل متحد که به مهاجران اختصاص داده میشود هزینه تحصیل شان را فراهم می کند دست ازمنت گذار ی بردار.کاش ازروز اول مهاجرین را داخل کمپ ها می بردید آیا میدانی همان اندک مهاجرانی که درتربت جام وبردسیر کرمان وشیراز درکمپ بودند اکثرشان به استرالیا ونیوزلند رسیده اند؟ بدون اینکه راه های قاچاق رادر پیش بگیرند.

>>>   خدا را شکر که کمی هم از سفارت خودتان نوشتید . ضرب المثلی است در ایران ( شاید در افغانستان هم باشد . هر باشد ما ادبیات مشترک داریم ) می گوید یک سوزن به خودت یزن یک جوالدز ( سوزن بزرگ ) به دیگران .
سپاس برادران افغانستان .

>>>   دوست عزیز گواهینامه داده نمیشه چون همین کارگرانی که کار کارگران ایرانی رو می دزدند بعد از گرفتن گواهینامه گرفتن میخواهند شروع به مسافرکشی و یا کار با وانت و موتور سیکلت کنند و مهاجرین می خواهند این شغل رو هم از مسافرکش ها بگیرند
آره حتما دو بار. همه میدونند میلیونها خانوار ایرانی از کارکردن با ماشین و موتور نون در می آورند اونوقت مهاجرین بیاند این یه لقمه نون رو هم بگیرند از اینها نه با با
بعدشم وقتی گواهینامه ممنوعه واسه مهاجرین واسه چی خلاف و جرم می کنند بدون گواهینامه ماشین سوار میند
بی قانونی تو خون مهاجرین افغان هستش

>>>   داداش میدونی الان چند تا ایرانی تو زندانهای افغانستان به خاطر نداشتن ویزا تو ورود به افغانستان محاکمه شدند به شش سال حبس پر روتر و وقیح تر از دولت افغانستان داریم؟ شیعیان افغانستان به جز خانواده های شهدا و رزمندکان فاطمیون بی غیرت ترین شیعیان جهان هستند به اسم یه اسلام مرز نداره امام خمینی و چند تا آیه قرآن و حدیث ردیف میکنند واسه مهاجرتشون و میگن زمین ملک خداست
ولی وقتی که عکس امام خمینی رو آتش میزنند هیچ کاری و اعتراضی نمیکنند
وقتی آب رو دولت افغانستان میبنده اونوقت اون آب مال خدا نیست
جانم فدای ایران

>>>   نوشته چرا باید زندانیهایی داشته باشیم
داداشمون خودش و ایرونی دونسته اومده جمع بسته
چه مشکلاتی ریشه ای حل بشه؟
بعد از صلح با طالبان مهاجرین باید برگردند
چون دلیلی نداره بمونند جنگ تموم شده باید برگردند چون تابعیت ایرانی ندارند دارند؟
تعداد زیاد افغان ها و تولید زیاد طفل به مشکل امنیتی تو ایران تبدیل شده که بخوان تو ایران شورش کنند
و با تحریک از بیرون جنگ داخلی راه بندازن تو ایران
هممون تو اعتراضات بنزینی دیدیم که افغان ها شورش کردند گرچه نیروهای امنیتی زدند شتک کردنشون

>>>   اون افغانی که نوشته برادر ایرانی تند نرو
اولا 314 نفر تو جنگ عراق شهید شدند و خانوادهای شهدای فاطمیون الان تابعیت ایران رو دارند و تحت پوشش بنیاد شهید هستند مثل اینکه امثال تو به مرده خوری عادت داری؟ 4000 هزار شهید ایرانی تو مرز با قاچاقچیان هموطنت کشته شدند این چی پس؟
تا سال 1389 که یارانه دولت خودش برای اجناس و گاز و برق...پرداخت میکرد مگه سی سال سه میلیون هموطنت استفاده نمیکردن؟ که جمعش میشد سالی یک میلیارد دلار. ها چی شد ؟ لال شدی
پول سازمان ملل به مجاز داده میشه نه دو میلیون غیر مجاز که سی سال از یارانه استفاده میکردید. اون موقع اگه ایران راه نمیداد معلوم نبود الان زنده بودی که حالا زبون در اوردی
نیروی امنیتی بازنشسته

>>>   من افتخار داشتم شرفیاب شدم خدمت چند خانواده شهید افغان جنگ ایران و عراق و شهدای فاطمیون
بخدا هیچکدومشون هیچ چشمداشتی نداشتن به هیچی
گرچه ایران به خانواده شهدای هر دو جنگ تابعیت و شناسنامه ایرانی داده و تحت پوشش بنیاد شهید هستند و زندگی خوبی دارن تازه اون بنده خدا ها انقدر نجیب هستن و تشکر میکنن بابت اینها
اینارو گفتم که به بفیه شما افغان ها چه مربوط؟ اونها که تابعیت ایران دارن هزینه زندگی و بیمه و همه چیشون تامین میشه تو وصیت نامه هم ننوشته بودند که بقیه افغان ها حقی داشته باشن؟
پس شماها چی میگید؟ تو که ازجنگ فراری هستی از شجاعت

>>>   شما که ادعا می کنید ایران بد هست و ایرانیا نژاد پرست اند، چرا ازدرب بیرونتون می کنیم، باز از پنجره برمی گردید ایران! در حالیکه تمام عقده مهاجرین افغان در نداشتن شناسنامه ایرانی خلاصه می شود، باید پرسید چرا می خواهید شهروند یک کشور بد با مردمان نژادپرست باشید؟ چرا زیر همه اهنگ ها و فیلم های ایرانی تو یوتیوب، افغانیها ریخته اند و دارند تملق ایرانیها رو میگن؟


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است