دور تازۀ سفر خلیلزاد؛ تلاش برای آغاز گفتگوها!
 
تاریخ انتشار:   ۰۸:۰۲    ۱۳۹۹/۵/۶ کد خبر: 164322 منبع: پرینت

در اوج خشونت‌ها و جنگ‌ها در افغانستان، زلمی خلیلزاد، فرستادۀ ویژۀ امریکا برای صلح افغانستان سفری را ازبهر کاهش خشونت‌ها، آزادی زندانیان و آماد‌گی‌ها برای آغاز گفتگوهای میان افغانان به افغانستان، قطر، پاکستان، ناروی و بلغاریا آغاز کرده‌است.

به گزارش طلوع، به نقل از وزارت خارجۀ امریکا که در این سفر، زلمی خلیلزاد می‌کوشد که در دوحه و کابل دربارۀ گفتگوهای میان افغانان و برداشتن موانع از برابر این روند گفتگو کند، در اسلام آباد همکاری‌های پاکستان را در این روند جستجو خواهد کرد و در بلغاریا و ناروی همپیمانان ناتو را از روند گفتگوهای صلح افغانستان آگاه خواهد ساخت.

طاهر خان، خبرنگار پاکستانی در اینباره گفت: «همکاری‌های پاکستان با امریکا در گفتگوهای صلح افغانستان زیاد است، اما فکر نکنم که برای برداشتن موانع در گفتگوهای صلح پاکستان بتواند که کمک کند. این مشکل می‌تواند که در کابل حل شود و باید در آنجا توجه شود.»
طالبان، رها نشدن تمامی زندانیان شان را از موانع اصلی در برابر آغاز گفتگوهای میان افغانان می‌دانند.

به تازگی سهیل شاهین، سخنگوی دفتر طالبان در قطر در صفحه تویترش نگاشته‌است که به زندانیان رها شدۀ این گروه دستور داده شده‌است که دوباره به میدان‌های جنگ نروند و از عملیات‌های نیروهای دولتی برای بازداشت این افراد رها شده از بند انتقاد کرده‌است.
اما وزارت دفاع ملی از برگشت زندانیان رهاشدۀ طالبان به میدان‌های جنگ سخن می‌گوید.
شاه محمود میاخیل، معاون وزارت دفاع ملی اظهار داشت: «راپورها نشان می‌دهند، برخی کسانی‌که رها شده‌اند، دوباره به میدان‌های جنگ رفته‌اند.»

پیش از این، طالبان گفته‌اند که اگر زندانیان این گروه بربنیاد فهرست آنان پیش از عید رها شوند، آمادۀ شرکت در گفت‌وگوهای میان افغانان پس از عید هستند.
غلام فاروق مجروح، عضو هیات گفتگو کنندۀ جمهوری اسلامی افغانستان بیان داشت: «هیات گفتگوکنندۀ صلح به نمایند‌گی از نظام جمهوری اسلامی افغانستان، آماد‌گی کامل برای آغاز مذاکرات را دارد.»
حکومت افغانستان می‌گوید که نزدیک به ۶۰۰زندانی طالبان رها نخواهند شد.
بربنیاد آمارها تاکنون حکومت افغانستان بیش از ۴۳۰۰ زندانی طالبان را آزاد کرده‌است و طالبان نیز بیش از ۸۶۰ زندانی حکومت را از بند رها کرده‌اند.

کد (9)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
خلیلزاد
طالبان
گفتگو
نظرات بینندگان:

>>>   اينكه جوانان روزانه در اردو، پوليس و امنيت ملي قرباني ميشوند، دليل ان فقط مجبوريت روزگار است. در غير ان هيچكس جان خودرا فدا نميكند تاكه غني رواني و دزدان أطرافش عيش و نوش كنند. ما ميبينيم كه از سلاح، مهمات و غيره و غيره دزدي ميشود. به جوانان در محاصره مزدوران مزدور ، كمك فرستاده نميشود و جوانان ما از بي وجداني و بيتفاوتي رهبريت سلاخي ميشوند. رهبران طالب هم بهتر از رهبران دولت نيستند. آنها هم با فاميل هاي خود در قصر هاي إمارات عيش و نوش ميكنند. طالبانيكه از بند رها ميشوند، چي كنند، فاميل هاي خودرا چطور نفقه بدهند، رهبران دزد طالب خو به انها كمك نميكنند. شرايط و إمكانات كار موجود نيستند. انها بجز از جنگ چيزي ديگري ياد ندارند. پس مجبور هستند باز بخاطر سه صد دالر دوباره به وظيفه اصلي خود برگردند. اين بهيجصورت قابل توجه نيست أما قابل درك است. أكثريت كسانيكه در صفوف طالبان ميجنگند، اصلن نميدانند كه براي چه ميجنگند. أكثريت از اسلام واسلاميت خبر ندارند. آنها اين راه را فقط از خاطر مجبوريت زندگي و تبليغات دشمنان دين و مردم اتخاذ نموده اند.

>>>   مردم افغانستان حق دارند تا بدانند که به چه تعداد طالبان نزد دولت در زندان ها قرار دارند و به چه تعداد نیرو های دولتی نزد طالبان اسیر اند.
زیرا در صورت تعداد مساوی رندانیان هردو طرف،این کاملاً یک عمل غیر عادلانه است که در مقابل پنج هزار زندانی طالب،صرف یک هزار نیرو های دولتی رها میشوند.
بنأ این وظیفه ژورنالستان است تا جویای تعداد دقیق اسیران هردو طرف شوند و سخنگویان هردو طرف یعنی دولت و طالبان باید ارقام دقیق این زندانیان را در معرض ژورنالستان قرار بدهند تا مردم خبر شوند.

>>>   بلغاریا و ناروی چه رول دارند؟

>>>   كرزي و فاميلش وظيفه إيماني، وجداني، اسلامي و انساني دارد كه طالبان از بند رهاشده را كمك مالي كند تا آنها دوباره به جنگ نروند. اينكار بايد به دو دليل صورت بگيرد. اول اينكه كرزي و فاميلش سر دسته دزدان ، چپاولگران و غاصبين است. او و برادرانش از رستوران كرأيي در بالتيمور به ميلياردر ها تبديل شدند. دوم او كسي است كه بخاطر ترساندن شوراي نظار ، طالبان را دوباره احيا، تمويل و تجهيز كرد. او كسي است كه جنگ را از جنوب به شمال به همكاري اتمر و پتنگ انتقال داد. او براي غني هم الگو شد . غني هم بخاطر ترساندن قوماندانان جمعيت، حكمتيار را آورد.، بندي هارا رها كرد و برايشان زمين توزيع نمود. اين دو نَفَر پول بيت المال را با پول عبدالاحدخان كرزي و. شاه پسند ملقب به شاه جان خان احمدزي اشتباه گرفته اند.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است