افشاگری اداره بازرسی از فساد در وزارت صحت
 
تاریخ انتشار:   ۱۸:۳۴    ۱۳۹۹/۵/۵ کد خبر: 164313 منبع: پرینت

اداره بازرسی ریاست جمهوری افغانستان اعلام کرد یافته‌های ابتدایی آنها نشان می‌دهد که در خریداری تجهیزات پزشکی و اقلام دارویی برای مبارزه با کرونا در افغانستان فساد صورت گرفته و همچنین از این پول در برخی از ولایت‌ها اقلام غیرضروری خریداری شده است.
تحقیقات اداره بازرسی پس از نشر گزارش‌هایی در مورد فساد در مصرف بودجه مبارزه با کرونا صورت گرفته است. گزارش‌هایی از قاچاق دستگاه‌های تنفس مصنوعی کمک شده به افغانستان نیز خبر داده بودند.

غزال حارث رییس اداره بازرسی در یک نشست خبری با تایید احتمال فساد در مصرف بودجه کرونا گفت که به همین دلیل و پس از تکمیل شدن تحقیقات، برخی از مقام‌های وزارت بهداشت و مسوولان ولایتی به دلیل "سواستفاده و غفلت وظیفه" به نهادهای عدلی و قضایی معرفی می‌شوند.

به گفته او یک عدد تب‌سنج، در بدخشان به ۱۲هزار افغانی (هر دلار معادل ۷۷ افغانی)، در هرات به ۲۴هزار، در غزنی ۱۶هزار، در سمنگان به ۲۰ هزار و در لوگر حتا به ۹۱ هزار افغانی خریداری شده است.

او از نمونه‌های دیگر احتمال فساد در خریدها نیز او یاد کرد و گفت که سیستم گرم‌کننده سرم در بدخشان به ۸۵ هزار افغانی (۱۱۰۰ دلار) خریداری شده در حالی قیمت آن در بازار ۴۰ هزار افغانی است.

به گفته وی، این موضوع نشان دهنده این است که مشکلاتی در مصرف بودجه کرونا وجود دارد که همه این موارد بررسی خواهد شد.
به گفته او در برخی از ولایت‌ها خریداری‌های غیرمرتبط صورت گرفته در حالی که پول اختصاص داده شده مشخصا باید برای مبارزه با کرونا به مصرف می‌رسید.

خانم حارث افزود که از این بودجه در بعضی ولایت‌ها حتی تخت خواب، لنز دوربین عکاسی، تلویزیون‌ و گوشی تلفن خریداری شده است.
رییس اداره بازرسی تصریح کرد که در بیشتر قراردادها رهنمود تدارکاتی رعایت نشده و اسناد دقیق خریداری موجود نیست.
اداره بازرس مدعی است که وزارت بهداشت افغانستان پایگاه‌ داده‌ها در مورد دستگاه‌های تنفس مصنوعی را در اختیار ندارد و به همین دلیل شمار دقیق این دستگاه‌ها در افغانستان موجود نیست.
رسانه‌ها پیش از این گزارش داده بودند که ۳۲ دستگاه تنفس مصنوعی کمک شده به افغانستان به پاکستان قاچاق شده اما اداره بازرس این گزارش را نادرست خواند.

پس از شیوع کرونا ۶۳ دستگاه به افغانستان کمک شده بود و آن‌ها توانسته‌اند که در پی تحقیقات و مشاهدات مستقیم موجودی ۵۶ دستگاه را ثابت کند و تحقیقات ادامه دارد که سرنوشت ۷ دستگاه دیگر نیز مشخص شود.
با این حال، خانم حارث گفت که شمار دقیق دستگاه‌های تنفس مصنوعی که پیش از شیوع کرونا در وزارت بهداشت موجود بوده و یا هم در جریان شیوع این بیماری خریداری شده باشد، به صورت مجموع مشخص نیست.
به گفته وی، از جمله ۳۳۵ دستگاه که فهرست آن از سوی وزارت بهداشت تهیه شده، موجودیت ۲۶۹ دستگاه تثبیت شده و بررسی‌ها تا زمان تثبیت تمامی این دستگاه‌ها ادامه خواهد داشت .

این اداره همچنین دریافته که در برخی از ولایت‌ها شمار این دستگاه‌ها بیشتر از آماری بوده که از سوی وزارت صحت عامه ارایه شده است. به عنوان نمونه خانم حارث گفت که در ولایت بامیان یک دستگاه و در هرات ۱۵ دستگاه بیشتر از آنچه که وزارت صحت عامه گفته وجود داشته.
خانم حارث در ادامه افزود که به دلیل کمبود نیروهای متخصص، بسیاری از دستگاه‌های تنفس مصنوعی بدون استفاده باقی مانده است. در شفاخانه‌های ویژه درمان بیماران کرونا در کابل، ۹ دستگاه موجود است اما عملا از دو پایه آن استفاده صورت می‌گیرد.

رییس اداره بازرس در این نشست خبری تصریح کرد که بخش بهداشتی افغانستان در گذشته و هم اکنون نیز با ضعف جدی مدیریتی روبرو بوده و این موضوع تاثیرات منفی روی عرضه خدمات بهداشتی به شهروندان در پی داشته است.

اکمل سمسور، سخنگوی وزارت صحت عامه در واکنش به این تحقیقات اداره بازرسی ریاست جمهوری به بی‌بی‌سی گفت که این وزارت نیز "کسانی را که در فساد دست داشته باشند به نهادهای عدلی و فضایی معرفی می‌کند." او افزود که نتایج این تحقیق به‌صورت رسمی با آنها "شریک نشده است".

کد (9)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
وزارت صحت
اداره بازرسی
نظرات بینندگان:

>>>   چگونه طی این پنج‌ماه، غرق در فاجعه و فساد بودیم؟
اداره بازرس:
ما گزارش ۸صبح را پی‌گیری کردیم. از پول مبارزه با کرونا تلویزیون ۷۵ اینچ و سیت‌های موبایل خریداری شده است.
یک‌سیت کوچ چینایی که قیمت آن ۲۵ تا ۳۵ هزار افغانی است، اما مقام‌های محلی آن را به ۷۳ هزار افغانی از بازار خریده‌اند.
یک دستگاه ترمامتر دیجیتلی در ولایت بدخشان ۱۲ هزار افغانی، در هرات ۲۴ هزار افغانی، در لوگر ۹۱ هزار افغانی، در غزنی ۱۶ هزار افغانی و در سمنگان ۲۰ هزار افغانی خریداری شده است.
وزارت صحت عامه آمار و لیست دقیقی از کارمندان استخدام شده در این شفاخانه‌ها ندارد و هم‌چنان شفافیت در روند استخدام پرسونل صحی در نظر گرفته نشده است.
حتا شماری از کسانی که به عنوان نرس و داکتر استخدام شده بودند، هرگز تجربه و تحصیل مرتبط با این رشته نداشته‌اند.
در قسمت کارمندان صحی نیز تشخیص نیازمندی نشده و تعداد کارمندان صحی بیش‌تر از تعداد مریضان است. او به عنوان نمونه به شفاخانه افغان-‌جاپان اشاره کرد و گفت یافته‌های این اداره نشان می‌دهد که در این شفاخانه ۵۰ مریض بستر بوده، اما تعداد کارمندان صحی ۴۵۰ نفر بوده‌اند.
بعضی از مقامات به دلیل غفلت وظیفه‌ای و شماری از مسوولان ولایتی به دلیل سوءاستفاده از منابع دولتی، به لوی‌سارنوالی معرفی شوند.

>>>   ازین گزارش چنین استنباط میشود که این رژیم خود یک وایرس بزرگتر از کرونا است.
زمانی که شوروی بعضی وسایل تخنیکی طبی را به کلینیک مرکزی کابل کمک کرد این وسایل برای مدتی راکد وبدون استفاده باقی ماندند و داکتران ما کسر شان می دانستند که از مشاورین مطالبه کمک شوند. مگر باز غنیمت شد که فارغ تحصیلان طب از شوروی بداد آنها رسیدند. حالا چنین معلوم میشود که بعد از ۴ دهه و در موجودیت امریکای بشر دوست ؟؟!! باز هم همان مشکلات تخنیکی موجود است (پرسونل غیر تخنیکی) و داکتران ما هم در غم ساختن شفاخانه های شخصی و منافع فردی وقت سر خاریدن ندارند.
"و بررسی‌ها تا زمان تثبیت تمامی این دستگاه‌ها ادامه خواهد داشت" یعنی اگر اخبار دزدی و فساد منتشر نمی شد حتی هیچ‌ بررسی هم در کار نبود.
آزاده


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است