امیر حبیب الله را کی ها و چرا کشتند؟
 
تاریخ انتشار:   ۱۸:۱۹    ۱۳۹۹/۵/۵ کد خبر: 164312 منبع: پرینت

علیرضا بجرم قتل خیالی حبیب الله خان بخاطر هزاره بودن اعدام گشت!
با روی کار آمدن امان الله خان به امارت افغانستان، داکتر عبدالغنی، مدیر مکتب حبیبیه، از زندان آزاد گشت. داکتر عبدالغنی یک هندی و از کابل مخالفت خویش را علیه حضور انگلیس ها در شبه قاره هند اعلام می کرد اما از اثر فشار انگلیس ها، حبیب الله پدر امان الله وی را زندانی ساخت. در آن وقت (۱۹۱۹-۱۹۲۹م) شهر کابل برای مخالفین حضور انگلیس در شبه قاره هند حیثیت شهر پشاور برای مجاهدین در زمان اشغال افغانستان توسط شوروی (۱۹۸۰-۱۹۸۹) را داشت. مخالفین انگلیس ها از شهر کابل علیه انگلیس ها فتوای جهاد می دادند که از طرف امان الله خان حمایت می گشتند. امان الله خان در مخالفت با انگلیس ها نقش ضیاء الحق در مخالفت با حضور شوروی ها در افغانستان را ایفا می کرد. داکتر غنی بحیث عضو نهضت مشروطه خواهان علیه مسامحه و معامله کاری حبیب الله با انگلیس ها بود. داکتر غنی ده سال را در زندان تیر کرد. بعد از رهایی بحیث مشاور امان الله خان استخدام گشت. وی در ماه آگست سال ۱۹۱۹م عضو هیات مذاکرات استقلال افغانستان در کنفرانس لاهور تعیین گشت.

امان الله خان شخصی بنام علیرضا را بجرم قتل پدر، بشکل طالبی یا داعشی امروز، اعدام کرد. واقعیت امر این بود که علیرضا باتهام هزاره بودن (قزلباش بودن) و شیعه بودن اعدام گشت. نزد امرای بارکزایی (محمدزایی) افغانستان هزاره و شیعه دو کلمه مترادف و هر دو از یک قماش اند. در دوران عبدالرحمن سپاهی های امیر توظیف می گردد که از هزاره هایی که در کوچه و بازار کابل گشت و گذار می کردند جزیه یا راه رو پولی بگیرند. جنابی بنام محمد علی که از قوم ترک و قزلباش بود توقیف می گردد. وی ادعا می کند که هزاره نیست ولی سپاهی برایش می گوید دیده درایی را بس کن. نام محمد علی، پیراهن تنبان نیلی به تن و انگشتر فیروزه ای هم در کلک ولی باز هم از هزاره بودن خویش منکر هستی؟

علیرغم تمام این اعدام ها و مجازات خود سر بخاطر قتل حبیب الله خان، شایعات روز بروز قوی تر می گشت مبنی بر اینکه شخص امان الله خان و محمود طرزی طراح اصلی قتل حبیب الله خان بودند. چند سال بعد، شجاع الدوله، فراش باشی حبیب الله خان، که مسوولیت تنظیم سفر حبیب الله خان به کله گوش لغمان را بدوش داشت، طی مصاحبه ای با غلام صدیق چرخی اقرار کرد که وی شخصا حبیب الله خان را کشت. وی حتی تفنگچه ای را از جیب کشیده نشان داد که توسط آن حبیب الله کشته شد. وی دلیل را انتقامجوی های شخصی قلمداد کرد.

شجاع الدوله توسط امان الله خان بحیث کوتوال کابل و آمر استخبارات عسکری تعیین گشت. این وظیفه قبلا در دست مستوفی میرزا محمد حسین صافی بود. شجاع الدوله به دستور و مشوره و تحریک شخص امان الله خان یا علیا حضرت، مادر امان الله خان، در همکاری و مشوره نزدیک با امان الله خان، حبیب الله خان را کشت. محمود طرزی از هر نگاه خواستار از بین رفتن حبیب الله خان بود. در سال های اخیر امارت حبیب الله خان، محمود طرزی در هیچ مورد با سیاست های حبیب الله خان موافق نبود. در حالی که حبیب الله خان از اثر فشار انگلیس ها در تعیین سیاست خارجی افغانستان مذبذبی می کرد ولی محمود طرزی سخت تلاش داشت افغانستان را در حمایت از ترک ها علیه انگلیس ها بشوراند. محمود طرزی سیاست حبیب الله خان را مبنی بر اعدام و مجازات اعضای جنبش مشروطه و مصادره جریده سراج الاخبار نکوهش می کرد. حبیب الله نزدیکترین یاران محمود طرزی را متهم به توطیه قتل خود نموده و آنها را زندانی می ساخت.

روی کار آمدن امان الله خان بزرگترین پیروزی محمود طرزی قلمداد گشت. امان الله خان داماد محمود طرزی بود. محمود طرزی دخترش بنام ثریا را در عقد نکاح امان الله خان در آورد. امان الله خان بعد از گرفتن مقام امارت افغانستان محمود طرزی را بحیث وزیر خارجه حکومت خویش تعیین کرد. همزمان محمود طرزی یگانه مشاور ارشد سیاست دوران امانی بود. امان الله خان بحیث یک جوان دو آتشه درباری سواد کافی نداشت و نی هم از تجارب کافی حکومت داری بلد بود. این محمود طرزی بود که امان الله خان را طور دلخواه بدهل رفارم های خویش در راه اروپا سازی افغانستان می رقصاند.

غنی غلزی از طریق تعمیم فرهنگ جگرسالاری بجای شایسته سالاری اردوی افغانستان، و تبدیل ارگ به مرکز فحشا، مصمم است رسالت نا تمام امان الله خان را به پایه اکمال برساند.

عبدالحمید


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
حبیب الله
طرزی
نظرات بینندگان:

>>>   امان الله خان کجا و اشرف غنی کجا!
امان الله خان صد سال پیش میخواست در افغانستان خط ریل بسازد.هنوز هم آهن های کهنه اش در موزیم وجود دارد.
اشرف غنی تیم دولت ساز،در پنج سال گذشته هم دزدی کرده است و هم از بودجه دولت میزند و هم از پول قرار داد ها و هم از پول بانک ها و هم از کمک های خارجی و حتی از پول کمک کرونا نیز دزدی کرد.
در پنج سال گذشته به مه نشان بدهید که اشرف غنی کدام پروژه بنیادی را در افغانستان تکمیل کرده است؟
اشرف غنی یک دزد است و خلاص و بس.

>>>   این ها جلاد برای رسیدن به قدرت از کشتن پدر چی که از تنبان زن خود هم حیا ندارن

>>>   آقای عبدالحمید اطلاعات تاریخی شما قابل قدر است امید می رود که آن را تبدیل به کتاب و چاپ کنید.

>>>   نویسنده گرامی ! در متن شما هزاره را به قزلباش به یک مفهوم ذکر نموده اید درحالیکه اینطور نیست. هزاره ها از نسل ظالم و بربری ووحشی مغل هستند درحالیکه قزلباشان مردم متمدن و عاری از تعصبات میباشند لطف نموده متن را اصلاح نمایید وگرنه مورد غضب قزلباشان قرار خواهید گرفت.
علی جان قزلباش


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است