زهیر پول جمع کن غنی یا وزیر فرهنگ؟
زهیر بجای اینکه بر وظایف وزیر فرهنگ توجه کند، به سراغ شناسایی و استفاده از سرچشمه های عایداتی فرهنگ افتاد و در اولین گام هایش منابع عایداتی این وزارت را به بررسی گرفته عملا به یکی از پول جمع کن های غنی تبدیل شد 
تاریخ انتشار:   ۰۸:۱۵    ۱۳۹۹/۵/۵ کد خبر: 164308 منبع: پرینت

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper) محمد طاهر زهير که در رشتۀ جامعه شناسى از دانشگاه خصوصى کاتب به درجه ليسانس و ماسترى کسب تحصيلات نموده در سال ١٣٩٠ الى ١٣٩٣ مشاور کريم خليلى معاون دوم رييس جمهور اسبق و از سال ١٣٨٠الى ١٣٨٣ به صفت قوماندان فرقۀ ٣٤ پيادۀ ولايت باميان اجراى وظيفه کرده است.
وی که عضویت حزب وحدت خلیلی را دارد از افراد نزدیک به سرور دانش بحساب می آید و در انتخابات رياست جمهورى سال ١٣٩٣ به عنوان يکى از سخنگويان تيم اشرف غنى فعاليت داشت.
زهير در سال ١٣٨٩ از ولايت سمنگان براى انتخابات پارلمانى نامزد شده بود که به مجلس راه يافت؛ اما بعد از هشت ماه به اساس منازعات انتخاباتى از سوى محکمۀ اختصاصى از عضويت جرگه عزل شد که به عوض وى احمد سمنگانى عضويت مجلس را حاصل نمود.

محمدطاهر زهیر اینک به عنوان سرپرست وزارت اطلاعات و فرهنگ تعیین شده است. این اولین بار است که یک فرد تحصیل کرده از قوم هزاره بر کرسی وزارت فرهنگ افغانستان تکیه می زند اما باید دید که عملکرد وی در این وزارت مهم و حساس مانند قبل به اطاعت از غنی و تیم وی خواهد گذشت یا اینکه در راستای اعتلای فرهنگ کشور گام های مثبت و ارزنده ای را برخواهد داشت.

از آنجا که اشرف غنی اکثر کرسی های دولتی را براساس جمع آوری پول و چپاول مانند خارجی در افغانستان به افراد واگذار می کند، از آوردن زهیر به وزارت اطلاعات و فرهنگ چه انتظاری خواهد داشت؟
امام زهیر در اولین روزهای ورودش به وزارت فرهنگ ثابت ساخت که در قدم اول بجای اینکه بفکر فرهنگ و آثار فرهنگی و تاریخی و هجوم فرهنگ های بیگانه باشد، بفکر جمع آوری پول برای غنی است.

همه میدانیم که وزارت فرهنگ در هر کشوری جهت اعتلای فرهنگ اعتقادی و تاریخی و ملی آن کشور ایجاد می شود و دولت مکلف است تا مخارج و مایحتاج آن وزارت را تامین کند. اما در افغانستان هماهنگونه به لطف خارجی ها همه امور با درآمدهای مالی به بررسی گرفته می شود، فرهنگ این مملکت هم باید یکی از منابع قوی درآمدهای مالی این دولت باشد.

بر همین اساس، زهیر بجای اینکه بر وظایف وزیر فرهنگ توجه کند، نخست به سراغ شناسایی و استفاده از سرچشمه های عایداتی وزارت اطلاعات و فرهنگ افتاد و در اولین گام هایش منابع عایداتی این وزارت را به بررسی گرفته عملا به یکی از پول جمع کن های غنی تبدیل شد.

زهیر در قدم اول به سراغ رسانه ها رفت و بجای اینکه بر کیفیت و محتوای رسانه های تصویری و صوتی و چاپی تعمق کند و ببیند که این رسانه چه بر سر این مملکت و نسل آینده می آورند، به فرار مالیاتی آنها توجه کرد و اولین اخطار را به رسانه داد تا دیرکردهای مالیاتی شان را بپردازند.

این وزیر تازه به وزارت رسیده، در یک نشست در وزارت خاطرنشان کرد که دو هزار رسانۀ خصوصی و نهادهای رسانه ای به دلیل فرار از پرداخت مالیات، جوازفعالیت شان را تمدید نکرده اند. وی تاکید کرد که اگر مالکان رسانه ها جواز شان را تمدید نکنند با آنان برخورد قانونی صورت خواهد گرفت.
همچنان دراین نشست رییسان بخش های مختلف وزارت اطلاعات و فرهنگ، نظریات و پیشنهاد های شان را جهت بلند بردن عواید این وزارت ارایه کردند.

سرپرست وزارت اطلاعات و فرهنگ این وزارت را یک شرکت خصوصی اقتصادی درآمدزا پنداشته افزود: ما زمانی می توانیم در بخش های موزیم، افغان اعلانات، مطابع، هوتل داری، سیاحت و افغان فیلم عاید خود را بلند ببریم که با بخش خصوصی رقابت داشته باشیم.
او گفت تمام بخش های عایداتی این وزارت طرح ها و پیشنهاد های شان را جهت بلند بردن عواید پیشکش کنند و از رییس موزیم ملی خواست که سه طرح جامع برای جمع آوری عواید ارایه کند.

در این نشست خانم مژگان مصطفوی معین مالی و اداری وزارت اطلاعات و فرهنگ نیز گفت: در سال جاری به نسبت بحران شیوع ویروس کرونا عواید کم بوده است و امید است که در ۵ ماه آینده، سطح جمع آوری عواید بلند برود.
او از ریاست های عایداتی این وزارت خواست که برای سال ۱۴۰۰ ، پلان و طرح های جامع برای جمع آوری عایدات ارایه کنند.
مصطفوی گفت که نهاد های مختلف ده ها میلیون افغانی از وزارت اطلاعات وفرهنگ وامدار هستند و از این نهادها خواست که این پول ها را باید هرچه زود تر بپردازند.
در اخیرنشت به منظورایجاد تسهیل در روند جمع آوری عواید، کمیته چهار نفری تعیین شد و این کمیته در همآهنگی با وزارت مالیه کار خواهد کرد.

کد (4)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
زهیر
وزارت فرهنگ
نظرات بینندگان:

>>>   وزارت اطلاعات و فرهنگ چندان عاید هم ندارد و دیگر اینکه این همه رسانه در ۱۸ سال گذشته چقدر برای فرهنگ مفید واقع شدند؟ آیا بیشتر به انسجام ملی و دولت ضربه نزدند؟

>>>   در بعضی کشور های خارجی،بر تمام خانوار هایی که در کشور دارای وسایل اطلاعات جمعی مانند رادیو و تلدیزیون هستند،ماهانه مالیاتی بنام مالیات وسایل اطلاعات جمعی وضع میشود که هر خانوار ماهانه یک مقدار پول معین مالیه میپردازند که دولت از پول همین مالیات،مصارف نشرات دولتی خویش را میپردازد.
مثلاً در یکی از کشور های اروپایی که نام اش را نمی گیرم،حدود پنجاه میلیون خانوار وجود دارد که ماهانه حدود بیست ایرو مالیات وسایل اطلاعات جمعی میپردازند که دریک ماه مجموعاً یک ملیارد ایرو و در یک سال دوازده ملیارد ایرو میشود که همه این پول ها مصرف صرف دو چینل تلویزیون دولتی میشود که در نشرات خویش از اعلانات استفاده نمی کنند.
باقی چینل های تلویزیون شخصی،مصارف خویش را از نشر و پخش اعلانات تجارتی بدست می آورند و بعضی هایشان نیز شامل بازار بورس و اوراق هستند که از طریق فروش سهام شان عواید بدست می آورند.
افغانستان که در همسایگی ایران و پاکستان و ترکیه و هندوستان قرار دارد،یگانه کشوری است که بازار بورس و سهام ندارد و دولت نیز درین رمینه هیچ اقدامی انجام نداده است.
موجودیت بازار بورس و سهام در یک کشور،بخاطر رشد تولیدات صنعتی و زراعتی و خدمات،یک امر ضروری است.
زیرا در افغانستان بخاطر پایین بودن نرح تولیدات و ارزان بودن مواد خام و همچنان ارزان بودن نرخ خدمات،زمینه رشد فعالیت بازار بورس و سهام و اوراق بهادار،موجود میباشد.

>>>   مشکل از وزارت مالیه است.
چرا سیستم جمع آوری عواید تا حال ناقص است.
اگر سیستم درست باشد ، در صورت نه پرداختن مالیه اخطار و بعد قطع فعالیت میشود.

>>>   خووو برای صحرا کریمی خوووب شد که کمتر بنالد

>>>   بله درافغانستان هر شخصی که بخواهد سمت وزارت را کسب نماید ابتدا باید راه و روبش دراوردن دلار و سر کیسه نمودن مردم  ستمدیده را داشته از طریق رشوه گرفتن و غیره و ثانیه ملاک انتخاب وزیر شایسته سالاری و لیاقت علمی و فرهنگی ان  مطرح نبوده و نسیت بلکی  هم حزبی و هم پارت بودند ملاک انتخاب وزیر می باشد چون اگر میزان رضایت جامعه و مردم باشد اقای زهیر حتی نباید درسالهای گذشته والی بامیان می شد بلعت عدم رضایت مردم ان خطه و اقای زهیر در دوره والی بودن خود با اعتقادات و پیوندهای مردم بامیان بازی کرده و در مراسمات مذبی شان کارشکنی و سنگ اندازی نموده و علیه علما و روحانیت موضع خصمانه در پیش گرفت و کسانی که اقای زهیر را انتخاب کرده بودن هم در قبال کار های ضد دینی اش سکوت اختیار نمودند و نیز در دولت فعلی در اساس ترین وزارت که به ریشه فرهنگ و افتخارات کشور تعلق دارد گذاشته شده و کسی که خودش با دین و باورهای مذهبی جامعه زاویه دارد چرا با این همه اعتراضات گذشته دو باره به عنوان وزیر فرهنگ انتخاب بشود و البته در انتخاب زهیر امریکای ها هم نقش دارند چون که افکارش ایشان مورد قبول انان است و اگر نه شخصیت های نخبه در بین قوم شریف هزاره بسیار است  و غربی ها وزیر شایسته و خوش نام و مردمی نمی خواهند و امروزه در جامعه پرتلاش هزار شخصیت های با تحصیلات عالی وجود دارد ولی متاسفانه بخاطر عدم شایسته سالاری در وطن ما افراد خوشنام و خدوم مردم ورود در دولت مشکل دارند و اگرچه اشرف غنی شعارش شایسته سالاری و مبارزه با رشوه خوری و پارت بازی است ولی در عمل بر عکس شده و همین مشکل انتخاب و گزینش و پارت بازی در پارلمان هم رخنه و نفوذ کرده است و فقط خدا بحال ملت ستمدید ما رحم کند.
سیدطالب موسوی شهر قم

>>>     با سلام‌ خدمت مدیر محترم مطلب زیر ارسال دو روز قبل ارسال شد ولی در شبکه قرار ندادید و نیز دو باره ارسال کردم
ایا انتخاب اقای طاهر زهیر از طرف حزب و دولت به عنوان سر پرست وزارت فرهنگ خواسته های ما شییعان را بر اورده مینماید و شایستگی ان را دارد
 یک نکته این که درافغانستان هر شخصی بخواهد سمت وزارت را کسب نماید ابتدا باید راه و روبش دراوردن دلار و سر کیسه نمودن بیت المال و حق مردم  ستمدیده را داشته باشد از طریق رشوه گرفتن و غیره  و علاقه و وابسته بودن خود را به غربی ها نشان بدهد و با دین و باور های جامعه زاویه داشته باشد که همه این ها چراغ  سبزی برای حامیان بیرونی اش باشد و ثانیه وطن ما  ملاک در انتخاب وزیر شایسته سالاری و لیاقت علمی و فرهنگی ان  مطرح نبوده و نسیت بلکی  هم حزبی و هم پارت بودند ملاک انتخاب وزیر می باشد چون اگر میزان رضایت جامعه و مردم باشد اقای زهیر حتی نباید درسالهای گذشته والی بامیان انتخاب می شد بلعت عدم رضایت مردم ان خطه و اقای زهیر در دوره والی بودن خود با اعتقادات و پیوندهای مردم شریف بامیان بازی کرده و در مراسمات مذهبی شان کارشکنی و سنگ اندازی نموده و علیه علما و روحانیت موضع خصمانه در پیش گرفت و کسانی که اقای زهیر را انتخاب کرده بودن هم در قبال کار های ضد دینی اش سکوت اختیار نمودند و نیز در دولت فعلی در اساس ترین وزارت که ریشه اش به فرهنگ و افتخارات کشور تعلق دارد گذاشته شده و کسی که خودش با دین و باورهای مذهبی جامعه زاویه دارد چرا با این همه اعتراضات گذشته دو باره به عنوان وزیر فرهنگ انتخاب بشود و البته در انتخاب زهیر امریکای ها هم نقش دارند چون که افکار ایشان مورد قبول انان است و اگر نه شخصیت های نخبه در بین قوم شریف هزاره بسیار است  و غربی ها وزیر شایسته و خوش نام و مردمی نمی خواهند و امروزه در جامعه پرتلاش هزاره  شخصیت های با تحصیلات عالی وجود دارد ولی متاسفانه بخاطر عدم شایسته سالاری در وطن ما افراد خوشنام و خدوم مردم ورود در دولت مشکل دارند و اگرچه اشرف غنی شعارش شایسته سالاری و مبارزه با رشوه خوری و پارت بازی است ولی در عمل بر عکس شده و همین مشکل انتخاب و گزینش و پارت بازی در پارلمان هم رخنه و نفوذ کرده است و هستند بعضی کسانی که توسط پول و رشوه به نمایندگی ملت راه یافته اند و در کار برد دفاع از حقوق ملت ضعیف و عاجز هستند و خدمات چشم گیری نداشته اند و فقط دنبال فرمانبری حزب خود بودند خدا بحال ملت ستمدید ما رحم کند که تا به کی سرنویشت شان در دست انان باشد.
سیدطالب موسوی بلخابی حوزه علمیه قم


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است