نبیل: عبدالله بگونه مستقل با طالبان گفتگو کند
 
تاریخ انتشار:   ۰۷:۱۶    ۱۳۹۹/۵/۵ کد خبر: 164306 منبع: پرینت

رحمت‎ الله نبیل، رییس پیشین امنیت ملی از چگونگی روند صلح در افغانستان انتقاد می‌کند و می‌گوید که از این روند شماری از افراد و کشورهای منطقه بهره‌گیری اقتصادی می‌کنند.
نبیل در یک نشست خبری در کابل گفت، اوضاع افغانستان را نگران کننده است و کشورهای دیگر دربارۀ صلح افغانستان تصمیم می‌گیرند.

رییس پیشین امنیت ملی هم‌چنان از حکومت افغانستان نیز انتقاد کرد و گفت که موریانه‌هایی در حکومت وجود دارند که اگر جلوی آنان گرفته نشود نظام از هم خواهد پاشید.

نبیل افزود که اکنون کارمندان نهادهای استخبارات منطقه در نهاد دولتی گماشته می‌شوند: «حال می‌بینیم که صلح ما هم نیابتی شده. صلح نیابتی به این معنا که مردم افغانستان هیچ‌گونه دخالتی و اشتراک در این صلح را ندارند.»

رحمت‌الله نبیل گفت که در ساخت و سازهای نظامیان پاکستان در امتداد خط دیورند معامله‌هایی صورت گرفته‌است که حکومت باید در این باره پاسخ بدهد: «اکنون پاکستان از حکومت نیز امتیاز می‌گیرد. امتیازها را گرفتند، شما می‌دانید که من چه می‌گویم! امتیاز سیم خاردار را گرفتند، امتیاز تجارتی و اقتصادی گرفتند و حتا در بعضی موارد در مقرری‌ها دست دارند.»

آقای نبیل در بخش دیگر از سخنانش، حکومت را به ناتوانی، فساد و بی‌عدالتی متهم کرد: «با احترام به شخصیت رییس بانک ملی همین حال مردم همین تشویش را دارند می‌گویند که همین را بخاطری آوردند که پول سیاه را سفید کنند.»

نبیل، وجود اختلاف‌ها میان اشرف غنی و عبدالله عبدالله را به باد انتقاد گرفت و از عبدالله خواست که با شماری از اعضای شورای ملی به‌گونۀ مستقل با طالبان وارد گفتگو شود.

کد (9)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
نبیل
طالبان
عبدالله
نظرات بینندگان:

>>>   نبیل تمام گپایش شاید و احتمال بود که نشان دهنده بی تعادلی اوست و شاید بادارانش از پیشرفت معامله صلح امریکا با طالبان شده و او را فشار آورده که سیاسیون اقوام غیرپشتون را از همسویی احتمالی با پشتونها منحرف کند.
وقتی که یک ملت منسجم نباشیم همان بهتر است که یک گروه منسجم افغان روی کار بیاید و با امریکا معامله کند تا آخرین فرصت تامین منافع ملی امریکا بحیث همپیمان استراتژیک افغانستان، زیر پای قدرتهای گشنه و بی برنامه منطقه نشود.

>>>   جناب نبیل صاحب زیاد تند نروید کمی اهسته حرکت نماید تا خود وملت را غرق اوهام وخیالات نسازید مگر شما به صفت یک ریس امنیت سابق که طولانی ترین دوره ای ریاست امنیت راهم سپری نمودید نمیدانید که در کشور ویرانه ای ما قدرت تصمیم گیری بدست داخلی ها نیست ؟ مگر تا هنوز شما احساس نکرده اید که همه اطراف از یک منبع الهام وهدایت میگیرند وتحت رهبری وسرپرستی نیروهای خارجی هستند؟ فکر نمیکنم که تا اینحد بیخبر وغافل باشیدهیچ ممکن نیست که ندانید جنگ های چهاردهه ای اخیر برنامه ریری شده وتحمیلی بوده وصلح وگفتگو با طالب ودیگران نیز مبرمج ودکته شده میباشدتا اینجا که در تنویر اذهان وروشنگری خفایای زوایا نقش موثر داشتید به یکبارگی میخواهید افکار عامه را به بیراهه ببرید وچنین تفهیم نماید که گویا عبدالله وشورای صلحش وطالب ودوحه نشینان از اراده واختیار جزءی برخوردار اند از شما توقع میرفت که دلایل وعوامل فریب جهانیان وکج دارومرض های طالب را باخارجی ها بیان میکنید وبرای ملت توضیح میدهید که کرزی وغنی وعبدالله هرکدام تا چه حد واندازه اسیر ودر دام اندوکدام یک بیشتر وبهتر در خدمتگذاری خارجی ها می درخشند بعوض بیان داشته اید که خدای نخواسته عبدالله چنین وچنان کند از کجا معلوم که بعض بیان حقایق شماهم دستوری وبه فرمان اجانب نباشد وراستش این که خیلی ها متحیر بودیم که چطور شده یک انسان ازاد اندیش ومنصف را در راس مهم ترین کرسی غلامی نصب کرده اند حال انهمه خوابهای ما تعبیر غلط شد ودانستیم که امکان ندارد در دستگاه استعماری اشخاص استعمار نزده وجود داشته باشد انا لله وانا الیه راجعون
حاجی ولایت خان صافی از فرانسه

>>>   پاسخ میخواهیم
پرسش ما این است که در کشور خراسان / افغانستان که گهواره زبان پارسی است و زبان رسمی دولتی هم است چرا ؟ نام یک نهاد دولتی به زبان پارسی نیست ؟چرا نام یک اسناد ملی ما به زبان پارسی نیست ؟ به انگلیسی است به هندی است به فرانسه ای است مغولی است به عربی است چرا؟ به زبان پارسی نیست ؟ باید کسی پاسخ بدهد ؟ به کمک و حمایت کی ؟ تا این اندازه پارسی ستیزی ؟ در گهواره زبان پارسی صورت میگیرد مردم حق دارند بدانند که این توهین و ستم را کی به پارسی زبان ها میکند ؟؟ نقش جمعیت اسلامی خراسان / افغانستان در این ستم ملی فرهنگی چیست از بن آلمان تا قانون اساسی ؟

>>>   نبیل یک افغان صادق و وطنپرست است. تعصب و تنگ نظری در افکار و اعمالش وجود ندارد.
حرف هایش در کنفرانس مطبوعاتی که داشت همه واقعیت است و هوشدار برای سقوط نظام در نتیجه کجروی های غنی و عبدالله .
محصول حکومت غنی و عبدالله بر افروختن نفاق ملی ، دامن زدن به خصومت های قومی بوده و بس و ادامه این سیاست تباهی کشور . بی برنامگی برای تامین صلح در کشور و تلاش دارند تا از راه های غیر ملی و غیر انسانی در قدرت باقی بمانند و نفاق ملی را وسیله ایی ساخته اند برای جلب توجه یک عده اشخاص جاهل و متعصب و فرصت طلب مانند خود.

>>>   نبيل خاديست دوران كمونيست ها را خوب مى شناسم . اين خاديست در دوران كمونيست ها صدها محصل بيكناه انجنيرى و ديكر محصلين را به كشتار كاه بلجرخى و خاد ٥ فرستاد .


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است