عراقچی: ایران با طالبان ارتباط دارد
 
تاریخ انتشار:   ۰۶:۴۶    ۱۳۹۹/۵/۱ کد خبر: 164262 منبع: پرینت

معاون سیاسی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران که هفته گذشته در گفتگو با رسانه‌های افغانستان داشتن رابطه با طالبان را رد نکرد بلکه بیشتر تلاش کرد این رابطه را به نحوی نظام‌مند و با آگاهی دولت افغانستان جلوه بدهد.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از ایندیپندنت، عباس عراقچی، معاون سیاسی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران در مورد دفتر طالبان به نام (شورای مشهد) در ایران اظهار بی‌اطلاعی کرد و گفت این چیزی است که شاید طالبان برای خود درست کرده باشند. با این حال عراقچی حضور طالبان در ایران را انکار نکرد. او اظهار داشت که چند بار نماینده‌هایی از گروه طالبان به ایران آمده‌اند و با تعدادی از مقام‌های جمهوری اسلامی از جمله خود او دیدار کرده‌اند. طبق ادعای آقای عراقچی این دیدارها و گفت‌وگوها نظام‌مند بوده و دولت افغانستان از آن‌ها آگاه است.

با این که عراقچی تلاش کرد تا سطح رابطه جمهوری اسلامی با گروه طالبان را کم و ابتدایی جلوه بدهد اما واقعیت این است که رابطه طالبان با جمهوری اسلامی مستحکم‌تر از آن چیزی است که مقام‌های ایران اعلام می‌کنند. به خصوص منطقه غرب افغانستان را می‌توان نقطه کانونی نفوذ جمهوری اسلامی بر طالبان دانست.

به تازگی طالبان حملات زیادی در غرب افغانستان به خصوص در استان‌های بادغیس، هرات و غور انجام داده‌اند و تلفاتی هم به نیروهای امنیتی وارد کردند. مقام‌های محلی در غرب افغانستان می‌گویند که طالبان سناریوی اطلاعاتی کشورهای همسایه را در افغانستان پیاده می‌کنند. آنان هم‌چنین می‌گویند که جمهوری اسلامی ایران به صورت آشکار به حمایت طالبان در این منطقه برای افزایش خشونت می‌پردازد. نفوذ سپاه پاسداران بر طالبان در غرب افغانستان کاملا آشکار و هویدا شده است.

وال‌استریت ژورنال در سال ۲۰۱۲ و در گزارشی افشا کرد که طالبان در شهر زاهدان در سیستان و بلوچستان ایران دفتر رسمی دارند. همین روزنامه در سال ۲۰۱۵ بار دیگر خبر داد که طالبان در مشهد نیز دفتری ایجاد کرده‌اند. تعدادی از مقام‌های امنیتی افغان نیز گفته بودند که یک پایگاه نظامی در نزدیکی مرز ایران با افغانستان در استان هرات که در دوره سلطه طالبان بر افغانستان در اختیار نیروهای مجاهدین قرار داشت پس از فرار طالبان از افغانستان در اختیار این گروه قرار گرفته است. گزارش‌های دیگر نیز می‌رساند که بخشی از طالبان خانواده‌های خود را به ایران فرستاده‌اند و آن‌جا نیز تحت حمایت سپاه قرار دارند.

از سوی دیگر سپاه به حمایت‌های نظامی خود را از طالبان ادامه می‌دهد. رسانه‌های بین‌المللی گزارش داده بودند که بخشی از نیروهای ویژه طالبان که به نام قطعه سرخ یاد می‌شوند، در استان کرمان توسط مربیان سپاهی ایران آموزش جنگی می‌بینند. ضمن این‌که چندین محموله تسلیحات و جنگ‌ابزار که توسط جمهوری اسلامی به طالبان فرستاده شده بود، به چنگ نیروهای امنیتی افغانستان افتاد.

کد (9)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
عراقچی
ایران
طالبان
نظرات بینندگان:

>>>   با عرض معذرت از بی عرضگی سگ ماست که شغال در خانه ما لانه کرده است.

>>>   هرکس طالبان خود را دارد.
در غرب ایران در سرحدات خودش طالبان خودش را دارد،در شمال روسیه طالبان خودش را دارد و در جنوب پاکستان طالبان خودش را دارد.
قوماندان نیرو های امریکایی نیز بخاطر بودجه جنگ در افغانستان،مجبور است وقت و نا وقت در مناطق مختلف عملیاتی را بر علیه این طالب ها براه اندازد.
اما قبل از شروع عملیات،کشور های مربوطه را در جریان قرار میدهد که عملیات چگونه است و چه سلاح هایی استفاده میشود و چقدر تلفات امکان دارد،ببار بیاورد.
بنأ این توازن از هژده سال بدینسو بر قرار است،اما دونالد ترامپ میخواهد با خروج سربازان خویش از افغانستان، این توازن را برهم بزند.

>>>   والا من بعد از اینکه آتش زدن پرچم ایران و لگدمال کردن پرچم کشور عزیزم و فحاشی های عجیبی که یکی از رفیقام تو شبکه های مجازی افغانستان نشونم داد از این طرح سپاه حمایت میکنم افغان ها نشون دادن لیاقت ایران رو ندارن از تجاوز و قتل ناموس ایرانی ها تا بستن آب و فحاشی
فقط یادتون باشه پرچم آتش می زنید دوباره که طالبان مسلط شد این دفعه جایی تو ایران ندارید باید برید همگی پاکستان.پرچم ایران رو آتش می زنید پس نوش جان کنید سپاه عزیز ما از جایی ضربه میزنه که انتظارش رو نداشته باشد
یک ایرانی

>>>   فیلم تخیلی زیاد می بینی؟
سپاه --- طالبان
التماس تقکر.
(هرات زیبا)

>>>   برداران افغانستان لطفاً به قول مولوی بزرگ سوراخ دعا را گم نکنید . با عرض معذرت .

>>>   کدام کشور با طالبان رابطه ندارد خودتان با طالبان رابطه دارید و صلح میکنید میخواهید بقبه نکنند البته در بین کشورها شر طالبان بیشتر از همه به ایران رسیده است چون بخاطر طالبان میلیونها آواره افغان با عقده های جنگشان راهی ایران شدند بی توجه به شرایط ایران و اینکه در خود افغانستان طالبان خبرنگار و دیپلماتهای ایرانی را کشت البته مهاجرت افغانها برای ایران بدتر از قتل دیپلماتها و خبرنگارش بود چون افغانها بیشتر از اینکه قانونی مهاجرت کنن قاچاقی وارد ایران میشوند و حق خودشان میدانند قاچاقی وارد شوند و کار و زندگی کنند در ایران و به مردم ایران فحش بدهند واقعا نمیفهمند یا خودشان را به نادانی میزنند که ایران درگیر بحران ۴۲ ساله و تورم ۴۲ سال است ایران بعد از انقلاب جنگ و تحریم و تورم دو رقمی را تجربه کرد با اینحال افغانها ول کن این کشور تحریم شده نیستند!


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است