رتبۀ مارشالی در افغانستان و دیگر کشورها
 
تاریخ انتشار:   ۲۱:۰۳    ۱۳۹۹/۴/۲۵ کد خبر: 164185 منبع: پرینت

رتبۀ مارشالی به عبدالرشید دوستم معاون پیشین اول ریاست جمهوری و رهبر حزب جنبش اسلامی روز چهارشنبه، (25 سرطان) اعطا شد. این مراسم با تشریفات ویژه در شهر شبرغان، مرکز ولایت جوزجان برگزار شده بود و در آن عبدالله عبدالله، رییس شورای مصالحه ملی، معاونان این شورا و شماری دیگر از چهره‌های سیاسی شرکت کرده بودند.
رییس شورای مصالحۀ ملی در این مراسم مدال مارشالی را به عبدالرشید دوستم تفویض کرد.

آقای عبداللهی رییس شورای مصالحۀ ملی در این مراسم در سخنانی گفت که رتبه مارشالی براساس توافق‌نامۀ سیاسی که در 28 ماه ثور امضا شد و با صدور فرمان ریاست جمهوری تفویض شده است.
او اعطای این رتبه را به عبدالرشید دوستم برای تحکیم وحدت ملی یک گام مثبت خواند و آن را به آقای دوستم تبریک گفت.

آقای دوستم در سخنانی از عبدالله عبدالله برای پیشنهاد رتبه مارشالی در توافق‌نامه‌ی سیاسی و از آقای غنی به دلیل اعطای آن سپاس‌گزاری کرد. دوستم کسب این رتبه را متعلق به همه مردم افغانستان عنوان کرد.
از اراکین دولت که در راس ان اغای غنی است کسی اشتراک نکرده بود.

رتبه مارشالی در سایر کشورها؛
مارشال عالی‌ترین رتبه نظامی در گذشته و حال کشورهای بریتانیا، فرانسه، آلمان، روسیه (پیشتر اتحاد جماهیر شوروی سابق) و چین به حساب می‌آید که به نام 'فیلد مارشال' هم یاد می‌شود.
در نیروهای زمینی آمریکا جنرال پنج ستاره را که معادل مارشال است، جنرال ارتش می‌نامند و چیزی به نام مارشال وجود ندارد. در ایران نیز رتبه بالاتر از ارتشبد است.

براساس نوشته دایرة المعارف بریتانیا (بریتانیکا) این مقام از عنوان فرمانده سواره نظام پادشاهان اولیه فرانک‌ها منشا گرفته است.
براساس این نوشته اهمیت سواره نظام در جنگ‌های قرون وسطایی باعث شد تا مارشال با واحد فرماندهی در تماس باشد؛ این درجه‌داران وظایف نظم و ترتیب را در دادگاه و همچنین در اردوگاه نظامی و تصمیم گیری به عهده داشتند.
با این حال در قرن ۱۹ میلادی نقش مارشال به یکباره به عنوان فرمانده نیروهای سلطنتی و یک افسر بزرگ برجسته شد.

دفتر مارشال فرانسه در زمان پادشاهی فیلیپ دوم (۱۱۸۰-۱۲۲۳) تأسیس شد و مارشال به یکی از افسران بزرگ پادشاهی تبدیل شد.
بعد از آن شمار مارشال‌های فرانسوی به تدریج افزایش یافت و در قرن سیزدهم به دو نفر، در قرن شانزدهم به چهار و در قرن هجدهم شمار آنان به ۲۰ نفر افزایش یافت.
بعد از انقلاب کبیر فرانسه در سال ۱۷۹۳ این دفاتر بسته شدند، ولی ناپلئون در سال ۱۸۰۴ در قلمرو امپراتوری خود ۱۸ پست مارشالی ایجاد کرد.

جانشینان ناپلئون این پست را به عنوان مارشال فرانسه تبدیل کردند و شمار آنان را کاهش دادند. سپس این پست کاملا از بین رفت و به عنوان افتخار منحصر به فرد در زمان جنگ برای افراد اعطا میشد.
در کشور ما الی اکنون سه تن از افغان ها (مارشال شاولی، مارشال فهیم و مارشال عبدالرشید دوستم) به این رتبه نایل گردیده اند.

با عرض حرمت
ادریس اریب


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
مارشال
نظامی
نظرات بینندگان:

>>>   روده قاق مارشال از قوم پشتون پمپ پوز مارشال از قوم تاجیک حالی هم گنس مارشال از قوم اوزبیک منتظر بینی پیچق مارشال هم باشید که از قوم هزاره تا چیوقت نوبت او میرسد .

>>>   حالا دیگر شاید دوستم خوب پیک های شراب را خورده باشد برای سیاف و دیگر تنظیم های جها دی جای شرم است


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است