جان بولتن در مورد افغانستان در کتابش چه نوشت؟
 
تاریخ انتشار:   ۱۹:۱۹    ۱۳۹۹/۴/۲۴ کد خبر: 164168 منبع: پرینت

چرا نامی از غنی غلزی یا حامد کرزی در این کتاب ها برده نمی شود؟
برای فهمیدن مطلب مقدمتا دو سرگذشت از ادبیات کلاسیک فرهنگ فارسی خدمت تقدیم نموده و بعد سر اصل موضوع تمرکز می نمایم.

قرار اقرار مولانا جلال الدین استانبولی، خالق مثنوی معنوی، بی بی خاتون با بقال سر کوچه رابطه برقرار می سازد. هر روز به بهانه خرید پیش وی رفته و ساعتی را با هم در مغازله و معاشقه تیر می کنند. روزی نظر به مشکلی نمی تواند برود و کنیز را برای خرید می فرستد. کنیز دختر زیرک و هوشیار بود. بی بی خاتون از کنیز سوال می کند بقال در مورد وی چیزی نگفت؟ کنیز می گوید بقال سخت از دوریت در ناله و غوغا بود و می خواهد ترا...!

بی بی خاتون با عصبانیت می پرسد با همین بی ادبی؟ کنیز می گوید وی مودبانه و شاعرانه در مورد خودت مفصل توضیح می داد ولی اصل هدفش همان بود که در یک جمله عرض شد.
جنابی سخت مشغول تجارت بود تا حدی که از رسیدگی به حال و احوال خانه غافل گشت. زن جوانش برای رفع خواهشات جنسی با پسر همسایه تار دواند. دوستان و خویشان جریان را برای تاجر بچه رسانده و از وی خواست دست از تجارت بردارد و کمی هم در مورد خانه و زندگی خویش توجه کند.

تاجر بچه پرسید چه کند؟ برایش گفته شد که در قدم اول لونده زن را بسزایش برساند. تاجر بچه تفنگچه می خرد و پشت پشت پسر همسایه دویده و فغان می کشد که باش ترا بکشم. پسر هوشیار بود و فهمید اگر می کشت ضرورت باین داد و فریاد نبود. وی توقف نموده و با چهره خندان از تاجر بچه استقبال نموده و سوال می کند تفنگچه را چند خرید؟ تاجر بچه قیمت تفنگچه را اظهار می دارد و پسر هم دو چند قمیت را به وی می دهد و تفنگچه را تسلیم می گردد.

تاجر بچه با سر بلندی پیش قوم و خویش رفته اعلام می کند کاری در حق پسر همسایه کرد که بدتر از کار وی در حق زنش بود و آن اینکه تفنگچه را دو چند قیمت اصلی فروخت.

اصل گپ:
کتاب به زبان و ادبیات سیاسی نوشته می شود و در آن آنقدر صغرا و کبرا گویی صورت می گیرد که مطلب گرفتن برای آنانی که با زبان دیپلماتیک سیاسیون امریکا بلد نباشند، از ناممکنات می گردد. من هم به پیروی از کنیز خانم ذهنیت دونالد ترامپ، سرمایه دار بزرگ، را ارایه می دارم. امید است به گپ برسید. ترامپ بجز پول و منفعت پولی غم گپ های دیگر را ندارد.

سیاسیون امریکا وقتی کتاب می نویسند موضوع نوشته شان جهان شمول است. جان بولتن هم در این کتاب هیچ کشور را قلم انداز نمی کند. در مورد هر کشور صحبت می کند حتما نام سیاسیون آن کشور هم مطرح می گردد و جان بولتن در مورد شان بحث می کند بجز افغانستان. شما هر قدر بحث در مورد افغانستان در این آثار بخوانید هر چه گفته می شود نظر سیاسیون امریکا است و اصلا نامی از غنی غلزی یا حامد کرزی سدوزی برده نمی شود. این باین معنا است که نام زعمای افغانستان وقتی مطرح می گردد که یک کیز دزدی و فساد باشد. در قسمت مملکت داری اصلا سیاسیون افغان با امریکایی ها صحبت نمی کنند و آنچه از طرف امریکایی ها دستور می گردد بشکل آغا بلی افغان ها آن را قبول و عملی می سازند. چون محتوای کتاب جان بولتن در مورد فساد نیست، بناء هیچ نامی از غنی غلزی یا حامد کرزی برده نمی شود اما بکرات و مرات از زلمی خلیلزاد نام برده می شود. زلمی خلیلزاد در این کتاب هر کاره است. مثلا این جناب هم از طرف طالبان و هم از طرف غنی غلزی در قصر سفید سخنگویی می کند و قصر سفید نشینان هم بر اساس گپ های زلمی خلیلزاد در مورد افغانستان تصمیم می گیرند.

اختلاف بزرگ بین دونالد ترامپ، رییس جمهور، و جان بولتن، مشاور امنیت ملی وی سر افغانستان بروز می کند. از نگاه دونالد ترامپ چون افغانستان هیچ ثمر پولی برای امریکا طی تمام دوران اشغال نداشته بناء حضور یک سرباز امریکایی در افغانستان و مصرف یک دالر در آنجا ضایعه جبران ناپذیر است ولی جان بولتن قضیه را از بعد دیگر می سنجد و آن اینکه خروج امریکا بر اساس برنامه ترامپ از افغانستان ضربه خورد کننده بر حیثیت و عزت امریکا بحیث ابر قدرت است. جان بولتن تاکید می کند که خروج امریکا از افغانستان مطابق خواست ترامپ، تروریست های اسلامی را روحیه داده و هیچ تضمینی نیست که این تروریست ها به حمایت پولی حریفان امریکا از قبیل ایران، روسیه، چین .... پشت امریکا را در سایر کشورهای اسلامی از جمله عربستان سعودی و کشورهای شیخ نشین عرب نگیرد تا امریکا را مجبور به خروج سازند.

چون هر دو با هم به تفاهم و توافق نمی رسند، جان بولتن استعفا داده و همکاری خویش با ترامپ را قطع می کند ولی ترامپ در پاسخ، این ادعا ها را وارد ندانسته و جان بولتن را یک شخص لابالی قلمداد کرده و می گوید که وی بخاطر فروش کتابش این نوع تهمت ها را در مورد وی وارد می سازد. جان بولتن یک سیاستمدار افراطی است و خواستار اقدامات افراطی در سیاست خارجی امریکا است.

عبدالحمید


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
جان بولتن
آمریکا
افغانستان
نظرات بینندگان:

>>>   چرا مولانای بلخی نه نویشتید تو بابلخ چه مشکل داری ؟آخر محل تولد مولانا جلال الدین بلخ است نه جای دیگر .!!!

>>>   تابحال نشنیده بودم مولانااستامبولی ولاکین از زبان کنیز عاقیل چنین حرفایی شنیده خواهدشد اصل موضوع همان شناساندن مولانااستامبولی بود کنیزباهوش این داستان را سرهم کردتا مولانا را استامبولی معرفی بکند


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است