حملات انتحاری در افغانستان دو برابر شده است
 
تاریخ انتشار:   ۱۸:۵۷    ۱۳۹۹/۴/۲۴ کد خبر: 164163 منبع: پرینت

در شش ماه اول سال ۲۰۲۰ در مجموع یک هزار و ۲۱۳ غیرنظامی از جمله ۱۲۶ زن و ۲۲۵ کودک کشته و یک هزار و ۷۴۴ غیرنظامی از جمله ۱۷۱ زن و ۴۰۵ کودک زخمی شده‌اند.
کمیسیون حقوق بشر گزارش تازه‌اش را از تلفات غیرنظامیان در نیمه اول سال ۲۰۲۰ منتشر کرد. این نهاد گفته که این رقم در مقایسه با نیمه اول سال ۲۰۱۹ حدود یازده درصد کاهش را نشان می‌دهد.
به اساس گزارش کمیسیون حقوق بشر در سال ۲۰۲۰ روزانه شانزده غیرنظامی قربانی جنگ شده‌اند.

گفته شده که تلفات زنان نیز در این مدت کمتر از یک درصد و تلفات کودکان ۳۳ درصد کاهش یافته است.
حوزه جنوب غرب، مرکز، شرق، شمال‌شرق، شمال، غرب و جنوب به ترتیب بیشترین تلفات غیرنظامی را داشته‌اند.

کاهش تلفات ناشی از حملات طالبان؛
در گزارش کمیسیون حقوق بشر آمده که طالبان مسئول ۴۸.۵ درصد تلفات غیرنظامیان، نیروهای حکومتی مسئول ۱۵.۵ درصد تلفات، گروه موسوم به دولت اسلامی یا داعش مسئول ۶.۳ درصد تلفات، نیروهای بین‌المللی مسئول ۲.۳ درصد تلفات اند و عاملان ۲۶.۷ درصد تلفات غیرنظامی نامعلوم است.

به اساس این گزارش تلفات ناشی از حملات طالبان در نیمه اول سال ۲۰۲۰ نسبت به همین مدت در سال گذشته میلادی حدود ۲۴ درصد کاهش یافته است.
این در حالی است که حکومت افغانستان بارها گفته برخلاف آنچه پس از توافقنامه صلح طالبان و آمریکا انتظار داشتند، جنگ طالبان در ماه‌های گذشته تشدید شده و تلفات غیرنظامیان نیز افزایش یافته است.

بیش از دو برابر شدن حملات انتحاری؛
به اساس گزارش کمیسیون حقوق بشر ۳۱ درصد تلفات غیرنظامی سال ۲۰۲۰ ناشی از ترور و قتل‌های هدفمند، ۲۶ درصد در نتیجه انفجار مین‌های کنار جاده و مغناطیسی، ۱۲.۷ درصد در نتیجه حملات راکتی، ۱۱.۷ درصد در نتیجه حملات انتحاری، ۱۱.۵ درصد در نتیجه درگیری‌ها و جنگ‌های زمینی و متباقی تلفات در نتیجه حملات هوایی و عملیات شبانه بوده است.

در این گزارش از افزایش هفت درصدی تلفات مین‌ها، کاهش ۴۷ درصدی تلفات حملات راکتی، کاهش ۶۶ درصدی تلفات جنگ‌های زمینی، کاهش ۴۴ درصدی تلفات حملات هوایی و کاهش ۹۰درصدی تلفات عملیات شبانه خبر داده شده است.
همچنین در گزارش حقوق بشر آمده که در نیمه اول سال ۲۰۲۰ تلفات ناشی از حملات انتحاری ۱۰۹ درصد افزایش یافته اما مسئولیت بیشتر این تلفات را شاخه خراسان گروه موسوم به دولت اسلامی یا داعش برعهده داشته است.

این گزارش می‌گوید که تلفات غیرنظامی ناشی از حملات انتحاری طالبان در این مدت ۴۶ درصد کاهش یافته است.
در گزارش کمیسیون حقوق بشر همچنین از ثبت ۵۵ مورد خشونت علیه خبرنگاران خبر داده شده که در نتیجه آن چهار خبرنگار کشته و ده نفر زخمی شده‌اند.

حقوق بشر و صلح؛
کمیسیون حقوق بشر افغانستان، صلح را خواست تمام مردم خواسته اما تاکید کرده که با درنظرداشت عدالت و تضمین حمایت از حقوق بشری شهروندان باید گفتگوهای بین‌الافغانی آغاز شود و آتش بس برقرار گردد.
در گزارش این نهاد آمده که مردم در جریان منازعات مسلحانه طولانی قربانی‌های زیادی داده‌اند و بدون رسیدگی به پرونده این جنایات و التیام درد قربانیان دسترسی به صلح پایدار ممکن نیست.

این کمیسیون از حکومت، طالبان و آمریکا و جامعه جهانی خواسته که قربانیان و مردم را در مذاکرات صلح شریک بسازند.
این نهاد همچنین از طرفین جنگ خواسته به اصول حقوق بشردوستانه بین‌المللی پایبند باشند و از آسیب رساندن به افراد غیرنظامی بپرهیزند.
رسیدگی به قضایایی که منجر به تلفات غیرنظامی شده و مجازات عاملین آنها از دیگر خواست‌های کمیسیون حقوق بشر از طرفین جنگ است

کد (9)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
حملات انتحاری
طالبان
نظرات بینندگان:


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است