سی هزار حق‌العبور تسلط طالبان بر شاهراه شمال
 
تاریخ انتشار:   ۰۷:۰۹    ۱۳۹۹/۴/۲۴ کد خبر: 164157 منبع: پرینت

شماری از اعضای شورای ولایتی ولایت بغلان از افزایش ناامنی در این ولایت ابراز نگرانی‌ می‌کنند و می‌گویند که گروه طالبان از چندی به این‌سو تحرکات‌شان در این ولایت را افزایش داده‌اند. به گفته اعضای شورای ولایتی، گروه طالبان در منطقه چشمه شیر و دند غوری جابه‌جا شده‌اند و علیه نیروهای امنیتی دست به حمله می‌زنند. علاوه بر این، این گروه در این مناطق ایست‌های بازرسی ایجاد کرده‌اند و از موترهای باربری که از بندر حیرتان و آقینه می‌آیند، بر اساس نرخ‌نامه‌ای‌شان پنج تا ۳۰ هزار افغانی حق‌العبور اخذ می‌کنند. آن‌ها هم‌چنان تصریح می‌کنند که در حال حاضر بیش از ۲۰۰ موتر در دو طرف بغلان گیر مانده‌اند و گروه طالبان هشدار داده‌اند تا زمانی‌که حق‌العبور پرداخت نکنند، اجازه عبور و مرور را نخواهند داد. در همین حال سرپرست ولایت بغلان در صحبت با روزنامه ۸صبح تأیید می‌کند که گروه طالبان در این اواخر در بعضی ناحیه‌های این ولایت تحرکات دارند. او اطمینان می‌دهد که نیروهای امنیتی آماده دفاع‌ از این ولایت‌اند و به گروه طالبان اجازه فعالیت را نخواهند داد.

فیروزالدین ایماق، عضو شورای ولایتی بغلان در صحبت با روزنامه ۸صبح گفت که گروه طالبان از چندی به این سو در بعضی نقاط این ولایت تحرکات‌شان را افزایش داده‌اند. او تصریح کرد، از آن‌جایی که در حال حاضر در ولایت بغلان فصل برداشت حاصلات است، گروه طالبان می‌خواهند بر اوضاع این ولایت حاکم شوند و از محصولات زراعتی، عشر جمع کنند. در کنار این، وی خاطر نشان کرد که بر اساس گزارش‌ها دو تن از افراد گروه طالبان به عنوان «مسوول جمع‌آوری حق‌العبور» به ولایت بغلان آمده‌اند و در منطقه‌ای «چشمه شیر» و «دند غوری» از مربوطات ناحیه پنجم شهر پلخمری مرکز جمع‌آوری عشر ایجاد کرده‌اند. به گفته او گروه طالبان در این مناطق ایست‌های بازرسی ایجاد کرده‌اند و می‌خواهند تا از تمامی وسایط باربری که از بندرهای حیرتان و آقینه به طرف پلخمری، کابل و شمال‌شرق در حرکت‌اند، بر اساس نرخ‌نامه‌ای‌شان از پنج تا ۳۰ هزار افغانی حق‌العبور دریافت‌ کنند.

این عضو شورای ولایتی بیان داشت که در حال حاضر بیش از ۲۰۰ موتر باربری در قسمت سمنگان و رباتک و نزدیک به ۳۰۰ موتر دیگر در مسیر پلخمری-کابل متوقف‌اند و طالبان اخطار داده‌اند تا زمانی‌که حق‌العبور دریافت نکنند، اجازه‌ی عبور و مرور به موترهای‌شان را نخواهند داد. بر اساس معلومات وی گروه طالبان برای موترهای خرد باربری پنج هزار افغانی، برای موترهای ده سلند ۱۰ هزار افغانی، برای موترهای تیل کوماز ۲۰ هزار افغانی و برای موترهای کلان «تیلری یا هژده تایره» ۳۰ هزار افغانی حق‌العبور تعیین کرده‌اند. وی ادعا کرد که گروه طالبان در این شب‌ و روز از حق‌العبور موترها و عشر حاصلات زراعتی این ولایت حدود چهار تا پنج میلیون افغانی درآمد دارند.

از سویی هم آقای ایماق خاطر نشان کرد که از یک هفته به این سو در ولایت بغلان میان نیروهای امنیتی و گروه طالبان جنگ نیز جریان دارد. او گفت، علی‌رغم این‌که نیروهای امنیتی جهت سرکوب گروه طالبان تلاش کرده‌‍اند، اما این تلاش‌ها مثمر واقع نشده و این گروه هنوز هم بدون کدام واهمه‌ای فعالیت و مقاومت می‌کنند. او افزود که برای سرکوب این گروه، نیاز است تا نهادهای امنیتی از طریق هوا و زمین حملات گسترده‌ای را انجام دهند. ولایت بغلان از جمله ولایت‌ها استراتژیک شمال‌شرقی است که ولایت‌های شرقی و جنوبی را با ولایت‌های شمالی وصل می‌کند. این ولایت ۱۴ ولسوالی دارد که حدود شش ولسوالی آن زیر تهدید بلند امنیتی قرار دارد. بر اساس گفته‌های آقای ایماق ولسوالی‌های تاله و برفک، دوشی، نهرین، بغلان مرکزی و بورکه از جمله ولسوالی‌هایی‌اند که زیر تهدید بلند امنیتی قرار دارد.

محمدظریف ظریف، عضو دیگر شورای ولایتی بغلان نیز می‌گوید که در این اواخر ناامنی در این ولایت به طور بی‌پیشنه‌ای افزایش یافته است. او گفت که گروه طالبان از دو روز به این سو حملات‌شان را از استقامت‌های چشمه‌ شیر و قلعه نو آغاز کردند و سبب کشته و زخمی شدن شماری از نیروهای امنیتی شدند. او اما در مورد تلفات جزییات نداد.

از جانب دیگر آقای ظریف دلیل بسته‌بودن راه بمب‌گذاری سرک توسط گروه طالبان عنوان کرد. وی گفت که گروه طالبان در جاهای که سرک تخریب شده، بمب‌گذاری کرده‌اند و این سبب شده تا سه موتر هاموی در اثر انفجار ماین تخریب و شماری نیز «کشته و زخمی» شوند. با این همه او از نهادهای امنیتی خواست که یک حمله گسترده را علیه طالبان آغاز کنند تا ولایت بغلان از وجود «گروه‌های مخالف مسلح» پاک‌سازی شود.

در همین رابطه سرپرست ولایت بغلان نیز می‌گوید که گروه طالبان از چندی به این سو تحرکات‌شان در این ولایت را افزایش داده‌اند. عبدالقدیم نیازی، سرپرست ولایت بغلان در صحبت با روزنامه ۸صبح گفت که گروه طالبان از دو روز به این سو از ساحات مختلف بالای نیروهای امنیتی حمله کرده‌اند. او اما گفت که نیروهای امنیتی در تلاش است تا اوضاع را تحت کنترل‌شان درآورند. وی اطمینان داد که نیروهای امنیتی تحت هر نوع شرایط آماده‌اند که از این ولایت دفاع کنند. از سوی دیگر وی در رابطه به باج‌گیری طالبان از موترهای باربری گفت که نیروهای امنیتی سعی دارند تا ایست‌های بازرسی طالبان را تصرف و امنیت این شاهراه را تأمین کنند تا شهروندان و تاجران بدون کدام مشکلی رفت‌وآمد کنند.

هم‌چنان قوماندان امنیه ولایت سمنگان نیز با نشر خبرنامه‌ای گفته است که وضعیت شاهراه سمنگان-بغلان را ارزیابی و به نیروهای تحت امرش دستور داده تا برای تأمین امنیت و حراست از جان و مال مسافرین اقدامات لازم را انجام دهند.

ولایت بغلان از جمله ولایت‌های شمال شرقی که حضور و فعالیت طالبان در آن پر رنگ است. سال گذشته گروه طالبان از چند جهت بالای این ولایت حمله کردند و سبب کشته شدن برخی و بی‌جا شدن شماری زیاد از باشندگان این ولایت شدند.

کد (9)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
طالبان
شاهراه شمال
نظرات بینندگان:

>>>   طالبان از قدیم کرده بسیار قوی شده و زور حکومت برش نمیرسه باید حکومت تسلیم طالبان شود و ناحق سربازهای بیچاره را به کشتن ندهند و از طرف دیگر طالبان که حکومت را بگیرد دیگر هیچ قومی جرت پست و وزارت را نمیکند حالا ازبک تاجک هزاره سادات و همگی تشنه قدرت هستند ولی همان حکومت در دست پشتون باشد بهتر است دیگر اقوام آرام و آرامی است در زمان شاهی هیچ کسی دعوای حکومت و پست نمیکرد همگی رعیت بود حالا همه جنگ سر پست و جوکی است پس یک دست طالب بهتر است از چند دست کرده دزدی و چپاول هم کم میشه در زمان طالب یک نفر جرت خلافکاری را نداشت حالا همه مردم خلافکار است پس برای اصلاح این رقم مردم همان طالب بسیار خوب است.
هموطن

>>>   شورای ولایتی بغلان همه ایزک هستند.
چند تا طالب بی سر و پا راه گیری ک دزدی میکنند و این ایزک ها چیق و پیق.
شرمتان باد

>>>   باید مردم علیه بنام طالب ودر اصل ظالم میباشد بسیچ شود


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است