اصل ماجرای حزب جمعیت
 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۵۵    ۱۳۹۹/۴/۱۲ کد خبر: 164028 منبع: پرینت

یکی از پیش‌شرط‌های اساسی برای گفتگو با طالبان؛ موافقت و حضور حزب جمعیت در مذاکره با طالبان است.
رای سیاسی جمعیت به‌حیث اصلی‌ترین طرف منازعه با طالب، یکی از نیازهای گفتگو با طالبان و صلح پروژه‌ای است. عبدالله هم که به پُست تشریفاتی مصالحۀ ملی پیشنهاد شد؛ تنها علتش این بود که او کاندید حزب جمعیت در انتخابات بود. در کنار این‌که کاندید این حزب بود؛ اکثر احزابی را که با طالبان مشکل و منازعه داشتند در محور خود جمع کرده بود.

بیرون آمدن صلاح‌الدین ربانی از معامله‌ سیاسی و اعلام مخالفت با تشکل حکومت جدید، برای مدیریت‌کنندگان صلح بحث‌برانگیز شد. کسانی که پروژه صلح را مدیریت می‌کنند، آخرین تلاش‌های شان این بود که توافق سیاسی باید یک دیدگاه واحد و همه‌شمول از تمام طرف‌های سیاسی برای مذاکرات صلح بوجود بیاورد. وقتی صلاح‌الدین ربانی موضع حزب جمعیت را در مخالفت و جایگاه اپوزیسیونی مطرح کرد؛ ماهیت نمایندگی عبدالله از جمعیت و سایر عناصر معامله‌گر هیچ شد.

گذشته از عبدالله یک‌تعداد جمعیتی‌های دیگر از آدرس رسمی جمعیت با حکومت و آمریکایی‌ها معامله کرده بودند؛ وقتی رهبر حزب برخلاف تصور حاکم سیاسی اعلام موضع کرد، حکومت و آمریکایی‌ها از یخن معامله‌گران جمعیت گرفت که بایست دیدگاه خود را واضح بسازند. این فشار تا آنجا بود که دو رقیب و تشنه به خون را یعنی عطا و عبدالله را پس از سالها مخالفت روی یک میز کشاند، کسانی که مدتها باهم اختلاف داشتند در یک هفته چندین بار یکدیگر را ملاقات کردند.

موضع‌گیری جمعیت در واقع سبوتاژ کردن پروژه صلح و سلب مشروعیت اعضای سیاسی بود. از یک طرف اهمیت نماینده جمعیت -عبدالله- در انتخابات با موضع‌گیری مخالف محور جمعیت صفر شد، از سوی دیگر بعضی از عناصر درون‌حزبی که برخلاف سیاست حزب جمعیت در معاملات شخصی سرگرم بودند، جایگاه و آدرس شان متناقض شد. حالا تعدادی برای این‌که برای گفتگوهای صلح مسیر مشروعیت‌بخش برای خود تعیین کنند و از سوی از ملامتی سیاسی در نزد خارجی‌ها رهایی پیدا کنند، دست به سبوتاژ و کودتای داخلی زده‌اند.

نجیب بارور


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
حزب جمعیت
ربانی
نظرات بینندگان:

>>>   در حزب جمعیت زلزله شدید شد!
====================
اگر در حزب جمعیت مردانی انگشت شمار دارای هدف والا و پایبند به اصول و ارزشهای انسانی، اخلاقی و عاری از کجرویها، خواست ها و منافع شخصی در این بیست سال پسین باشد بیگمان یکی از آن افراد خُردمند و دور اندیش آقای عبدالکریم خدام از اعضای برجسته شورای رهبری بر حال این حزب است که در طول بیست سال ثابت قدم و استوار مانده است؛ در کشمکش های بحران کابل و بلخ میان عطا و اشرف غنی طرف بلخ که خواست و اراده مردم بود ایستادگی کرد و همیشه چنین اصولی را که در کنار اراده مردم است حفظ کرده است و اخیرً هم مخالفت خویش را با طرح کودتا گونه در درون حزب جمعیت و بر کناری صلاح الدین ربانی اعلام کرده است.

حزب جمعیت به چنین مردانی شجاع و با ایمان که با عزم راسخ حرکت می کنند و از ارزشها و آرمان‌های مردم شان پاسداری و دفاع می کنند به دنبال هوا و هوس ها و منافع شخصی نیستند نیاز دارد، پس بگذارید زلزله شود تعدادی از پرنده ها از این درخت کهن (حزب جمعیت) پرواز کنند رو سقف ارگ فرود آیند هرچند تعداد شان زیاد باشد نه تنها خللی در این حزب تقریباً فروپاشیده ایجاد نمی کند بلکه به نفع اش شد صف دوستان و دشمنان راستین را مشخص تر کرد و بایستی صلاح الدین از این ماجرا به نفع حزب استفاده و اصلاحات جدی را در حزب جمعیت با سایر رهبران وفا دار این حزب روی دست بگیرد و از کدورت و انتقام پرهیز کند.
Gol Amiri

>>>   چه افتخار بالاتر از اینست که ازاد ازاده باشید جناب صلاح الدین ربانی برای حفظ ازادگی ومردانگی اش به خواهشات معامله گران نه گفت ودرکنار مردم خود مردانه وار ایستاد .
عبدالله قران خور وسایر معامله گران دست بدست دادند دربرابر مردانگی جناب ربانی نامردانه یکبار دیگر پیمان همسنگری را شکستاندند ایشان سردمداران پول سرمایه اند ح منصور ی قانونی حکیمی وچند ین تن سرخم دیگر لعنت به کلدار دالر پوند که هیچ رفیق وهمسنگر را نمیشناسد یونس قانونی وچند معامله گر دیگر برای بار چندم حلقه غلامی را برگردن نهادند مثل همیشه کتلست وارعمل نمودند شرمتان باد که خون شهدا را پایمال نمودید بسیار خطا بودید فراموش کردید که این سرزمین جایگاه شهدای گلگون کفن است .
تو شاهین قفس بشکن بپروازا ومستی کن
که بر ازادگان داغ اسارت سخت ننگین است
جناب صلاح الدین خان شما درس بزرگ اموختید صبوری هم حد دارد درود بر شما وعزم والای تان سربلند بمانید که معامله گران دینفروشان دالر خواهان این وطن را با مردم مظلومش برباد دادند بس است خدایا حق این مردم را بستان واز اعمال خاینین نگذری.
شهناز

>>>   صلاح‌الدین ربانی و جبهه عدالت، هویت، اقتدار و آزادگی!

كودتا چيان جمعيت اسلامي عبدالله ، قانوني ، عطا و شركاي دزد و معامله شان با خليل زاد ، كرزي ، اتمر و غني از حزب جمعيت اخراج شدند و سر انجام این گروه معامله گر ، نامرد ، زراندوز ، غدار ، قرآن‌خور ، و رای‌فروشی راه مردم افغانستان / خراسان در آخرين قدم از ارك و دفتر اتمر سر كشيدند و معامله گري خود را آشكار کردند. این معامله گران بي هدف و دزدان دارايي مردم همانند خون گنده از بدن جمعیت دور انداخته شدند و اخراج گرديدند . این یک تحول مثبت به حزب جمعيت و آينده آن است.

حالا خنجر بدستان ستون پنجمي يا بيگانه هاي حزب جمعيت نابود شدند دیگر کسی نیست که از پشت به اهداف حزب خنجر بزند‌. ستون پنجم و مهره‌هایش هويدا و رسوا بودند و هستند ما عدالت خواهان و رهبري شوراي همبستگي تاجيكان افغانستان از اخراج اين معامله گران از حزب جمعيت استقبال ميكنيم
قدير ساماني
معاون شورا .

>>>   چیزی که مهم است مردانگی و آزادگی است. صلاح الدین ربانی فرزند خلف برهان الدین ربانی است که توسط مزدوران آمریکا و بیگانه پرستان به شهادت رسید. امروز موج تاریک بیگانه پرستان وارد کشور ما شده و مانند کفتارها و خفاشان به جان ملت افتاده اند. امروز کشور ما به دشت دشمنان افغانستان افتاده دست همه آنان از اشرف غنی گرفته تا عبدالله و صالح و عطا محمد و طالبان و گلبدین و.. در یک کاسه است و کمر به نابودی ملت ما بسته اند. امثال صلاح الدین و پدرام و اسمعیل خان و همچنین برخی از شخصیت های هزاره و تاجیک باید پاکی خود را حفظ نموده و در برابر بیگانگان کوتاه نیایند و مردانه وار و به یاری خدا و ملت در برابر این وطن فروشان بایستند و کشور را از منجلاب نجات دهند. اگر کسی واقعا برای خدا و ملت قدم بردارد ملت ازاو حمایت می کند.حتی پشتونهای آگاه و آزاده نیز از این حرکت حمایت می کنند. مزدروان آمریکا به دنیال منافع شکم و زیر شکم هستند و هرجا بوی پول و گوشت به مشام شان بخورند به همان سو می دوند. برای آنان مهم نیست که ملت ما خوار و ذلیل شوند. امروز کشور ما به یک قهرمان و دلسوز ملی نیازمند است تا با پشتیبانی مردم وطن فروشان بی غیرت را از کشور بیرون کند.
از طرف یک هزاره دردمند

>>>   مشکل اصلی در جمعیت چه دیروز و چه امروز فرار از قواعد و اصول داخل ساختاری حزب است.
در مورد کار کرد های گذشته حزب باید یک گروه کاری که صلاحیت علمی و عملی داشته باشند و بعد تحقیق و تفحص تاریخی نظر شما را برای ثبت در تاریخ بنویسند و در معرض قضاوت عام قرار بدهند.
اما فعلا"
اشتباه کلان از شخص صلاح الدین خان است که چندین سال فرصت داشت تا حزب را بازسازی و نو سازی کند و کنگره را دایر کند و رهبری باید انتخاب شود .
حال هم تصمیم استاد عطا و حواریون تطمیع شده از ارگ همرایش اشتباه است و هم تصمیم صلاح الدین مبنی یر تعلیق عضویت عطا محمد و چند تطمیع شده ارگ.
راه اصولی باز گشت و رجوع به کنگره حزب جمعیت است.
اختلاف همه را نابود میسازد و این هدف فاشیسم است.
عبدالله و قانونی در قدم اول باید اعلان کنند که عضو جمعیت هستند و بعد در همچو مسائل دخالت کنند.

خواست ما اعضای ملیونی حزب افغانستان شمول جمعیت اسلامی افغانستان ، از بالا نشین های نا عاقبت اندیش این است که از تقابل و انشعاب و پارچه سازی بدنه حزب اجتناب کنند و با تامل و عاقبت اندیشی به اصل انتخابات عام بر گردند و کنگره جمعیت را دایر کنند و با اتحاد و همدلی بدنه رهبری و قدمه های پایین تر را انتخاب کنند و با انتخاب یک رهبر مورد قبول اکثریت و بر آمده از رای اکثریت کنگره کاروان ایثار و شهادت و مقاومت و جهاد و خرد ورزی و افغانستان سازی را در شاهراه حق و حقیقت و انسانیت و اسلامیت به سر منزل مقصود رهنمون شوند.
دشمن چه داخلی و چه خارجی فقط هدف اش خرد کردن و پارچه پارچه کردن جمعیت اسلامی است.
نگذارید که دشمنان اسلام و افغانستان و جمعیت اسلامی به هدف شوم خویش برسند.

>>>   بسیاری هارا حدس وگمان به این است که جهاد گران افغانستان همه دست نشانده ودست پرورده ای غرب وغلامان عرب وپاکستانی شان هستند حتی بعض از موضوع بیخبران وسیاست گران غربی هم هر از گاهی این مطلب را نشخوار مینمایند ولی واقعیت چنین نیست بارویکار امدن حزب دموکراتیک خلق واعلان انها از مفکوره وایدیالوژی ماتریالیزم وپیروی شان از اتحاد جماهیر شوروی وقتل وکشتار علما ودهاقین واشخاص با نفوذ ومتنفذین اهسته اهسته گروپ ها وصف های متنابهی علیه انها بصورت اشکارا وعلنی تشکیل گردید ودر کوهستانهای اطراف ومناطق دور دست مقاومت های ابتدای ومسلحانه اغاز گردید بازهم اعضای حزب دموکراتیک خلق بخاطر سرکوب ونابودی مقاومت از نهایت افراط کار گرفته همچنان به کشتار وسرکوب مقاومت ادامه دادند چون اکثریت ملت افغانستان مسلمان ودارای عقیده ای اسلامی بودند وانطرف هم در لایک بودن وبی دینی خود اصرار میورزیدند تا بلاخره شعار رهبر حزب دموکراتیک که میگفت <دخلق زور دخدای زور دی> یعنی بقول نورمحمد تره کی زور مردم زور خدا است جامه ای عملی پوشید این درست زمانی است که مقاومت گران افغان فقط به امید نصرت خداوندی وبه امید ونیت شهادت در راه خدا قیام نمودند که تعداد شان به درجه ای رفیع شهادت نایل امدند وتعداد دیگرشان در انتظار شهادت بسر می بردندوازین هابسیاری ها شان حتی اسم امریکا وغرب را نشنیده بودند وغربی ها هم چنان هراسان وپریشان بودند که روسها به خواب دیرین شان که رسیدن به اب های گرم بود نایل خواهد امد وقتی به تدریج مقاومت نیرو گرفت اعتماد غربی ها هم برای کمک رسانی وهمکاری با مقاومت افغانستان بیشتر شدودر ابتدا پاکستان وعربها را که به ظاهر لباس اسلامی داشتند پیش انداختند وبازاز طریق انها به احزاب وگروهای مستقر در پیشاور وازان طریق در داخل کمک های تسلیحاتی ومالی گسیل نمودند وازین فرصت پاکستانی ها هم از طریق بعض احزاب غلام ومزدور خویش۶۵ در صد کل کمک هارا بخود اختصاص داده بودیجه ای نظامی خودرا تقویه وبنیه ای مالی خویش را مستحکم نمودند وملت افغانستان هم بدون این که تحقیق نمایند که غربی ها وعرب ها وپاکستانی ها بکدام نیت ومرام به انها کمک مینمایند از روی مجبوری با تنظیم های ساخت ای اس ای ویا جور شده در محیط اختناق پیشاور اعتماد نموده سرنوشت خودرا به انها وابسته ساختند وغربی ها هم چون اکثریت ان تنظیم های ساکن در پیشاور به نحوی مستقیم ویا غیر مستقیم به انها ویا مزدوران شان وابسته بودند فکر مینمودند که همه مجاهدین ومقاومت گران اجیر انهاست در حالی که عده ای زیادر از جهاد گران خطر امپریالبزم غرب را هم خوب درک مینمودند نمیخواستند زیر بار انها بروند ویا شرایط انها را قبول کنند ازینرو برنامه ریزی های انها ده سال تمام به تعویق افتاد ونتوانستند به سادگی کشور افغانها واسیای میانه را اشغال نمایند وسرمایه گذاری زیادی را که بالای بعض از اجنت های خود نموده بودند موثر واقع نشد همان بود که در صددایجاد طالب وحمله مستقیم تکه د اران خون مسلمین وافغانها خلیج وپاکستان برامدندوبا انهم نتیجه ای مطلوب بدست نیاوردند ودست به ترور قهرمان ملی وبعض از همسنگران اوبرامدند تا به این مرحله رسیدند که تقریبا اداره وکمترول بسیاری از تنظیم های سابق بنام جهادی واسلامی را در اختیار داشته باشند وبا این هم بسنده نکرده گرچه ددیگر تنظیم ها خصلت اسلامی وجهادی ندارند ولی با اینهم میخواهند انها را منشعب ومتفرق بسازند وترس غربی ها ازین است که مبادا سایر کشور های منطقه انها را شکار وبه دام نیاورند انا لله وانا الیه راجعون
ولایت خان از فرانسه

>>>   سران تاجیک باید بالفور دور هم جمع شوند و عوامل نفوذی پشتونیست ها را بشناسند و گم و گور و محاکمه سازند ورنه تاجیک در این کشور دیگر هیچ گاه روز خوش نخواهد دید.

>>>   تا وقتی تاجیک ها با هم متحد نشوند حتی اگر هزاره ازبک و بلوچ هم کنارشان ایستاد شود هیچ گاه بر پشتونیست غالب نخواهد شد


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است