متهم‌شدن ارتش به بازداشت‌های بی‌موجب در غزنی
 
تاریخ انتشار:   ۰۹:۲۹    ۱۳۹۹/۴/۱ کد خبر: 163907 منبع: پرینت

باشند‌گان روستای «آرزو» در حومۀ شهر غزنی، نیروهای ویژۀ ارتش را به بازداشت‌های بی‌موجب و بدرفتاری‌ها در این روستا متهم می‌کنند.
شماری از این روستاییان، ادعا دارند که از سوی نیروهای ویژۀ ارتش، برای چندین ساعت در خط نبرد نگه داری شده‌اند.
این باشندگان روستای آرزو، به روز پنج‌شنبه با آمدن به شهر غزنی، در اینباره دست به اعتراض زدند.

یکی از این معترضان گفت: «ساعت سه‌بجه شب در خانۀ ما داخل شدند. در را با سوته زدند، سر سیاه‌سرهای ما درون شده‌اند. نفر را کشیده و برده، دست‌هایش را بسته کرده‌اند. صد تا یک‌ونیم صد نفر را از هر خانه.»
سعیدالله، از آنچه که به‌گفتۀ خودش در بیش از بیست و چهار ساعت در بندبودن پیش نیروهای دولتی بر او گذشته است، قصه می‌کند: «ما را پیش می‌کرد، آن‌جا گفتیم ماین است قومندان صاحب، نبر ما را، گفت برو که سر ماین بالا شوی! خواهر و مادر ما را دشنام می‌داد.»

این مردان می‌گویند که حضور دوام‌دار طرف‌های درگیر در روستای‌شان، زنده‌گی را بر آنان دشوار ساخته است.
عبادالله، باشندۀ روستای آرزو اظهار داشت: «از ترس، با حیوانات در طویله زنده‌گی می‌کنیم. نه شب ما معلوم است، نه روز ما معلوم است!»
یک باشندۀ دیگر این روستا نیز افزود: «نه ما سر این حکومت اعتبار داریم، نه سر طالبش اعتبار داریم، ما را هردویش تباه کرده‌اند.»

وزارت دفاع ملی در اینباره دیدگاهی به دست نمی‌دهد؛ اما مقام‌های محلی بر بررسی‌ها در این باره تأکید می‌ورزند.
وحیدالله جمعه‌زاده، سخن‌گوی والی غزنی بیان داشت: «بیشتر مخالفان مسلح دولت، با استفاده از خانه‌های مردم در برابر نیروهای امنیتی می‌جنگند. بعدش هم نیروهای امنیتی مجبور می‌شوند که یا آن بخش‌ها را با توپ‌خانه بزنند و یا خودشان به همان بخش‌های مردمی بروند.»

روستای آرزو در حومۀ شهر غزنی و در مسیر جاده‌یی واقع شده‌است که غزنی را به ولایت پکتیکا وصل می‌سازد. این بخش غزنی، همواره گواه نبردها میان نیروهای دولتی و طالبان بوده‌‎است.

تمیم حمید
طلوع


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
ارتش
غزنی
نظرات بینندگان:

>>>   خوب میکنه. چرا تروریستان طالب نیروهای پاکستانی را در منطقه تان جای میدهید؟
زنده باد اردوی ملی. مرگ بر طالبان و داعش نیروهای پاکستانی.

>>>   قهرمانان اردوی ملی زنده باد

>>>   غزنی را دریابید.
غزنی افغانستان کوچک است.
اما و صد اما
فاشیست های پوچ مغز فقط به قبیله می اندیشند
و بس.
حال پلان تخلیه اسپند ده و آرزو را در سر دارند.
هدف چیست؟
هدف بی ریشه ساختن درخت کهن غزنی است از ریشه های اصیل آن یعنی فارسی زبانان غزنی.
مگر این آرمان را به گور ببرند.
توصیه من به فاشیسم قبیله این است که دویدن را یاد بگیرید نه مانع قرار دادن بر سر راه روندگان و دوندگان.
پول های ملت را بیجا مصرف نکنید و به ناحق بین لر و بر تقسیم نکنید بلکه بروید و مناطق بدبخت و دور مانده از نور دانش و معرفت را که بیشترین اش همان مناطق خاستگاه شما سران فاشیسم است ، این مناطق را آباد کنید و زیر ساخت ها را در آنجا ها توسعه بدهید و مردم را به نور علم و دانش روشن بسازید و جوانان شان را تشویق کنید تا به جای انفجار و انتحار دانش بیاموزند و از معرفت بهره بر گیرند و آنگاه است که شاید افراد مناطق دیگر تلاش کنند تا به مناطق آباد شده قبیله مسکن گزین شوند و زبان قبیله را بیاموزند و از معیشت فراهم شده بهره ببرند.
مگر با کوچاندن به زور و بیجا کردن مردم بومی و اصیل غزنی به اهداف پوچ فاشیستی خود نمی رسید چون عمر فاشیسم همیشه کوتاه است.

>>>   به نظر من باید همه نیروهای امنیتی جنگ نکنند زیرا به یادم است در سال ۷۰ ناحق قوای مسلح خود را در کشتن دادند چند روز بعد همه تسلیم مجاهدین شدن وحالا هم چند روز بعد همه تسلیم طالب می شوند ناحق چرا خود و فامیل خود را در غم می دهد تسلیم شود کو شش کنید که کشته نشوید غ وغ در غم خود هستند


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است