امریکا عامل اصلی ترویج فساد مالی در افغانستان است
 
تاریخ انتشار:   ۲۱:۰۴    ۱۳۹۹/۳/۳۰ کد خبر: 163873 منبع: پرینت

اکسپرس تریبون در مطلبی در مورد افغانستان نوشته که مقالات افغانستان در دسامبر سال ۲۰۱۹ میلادی با تحقیقات اداره سیگار در واشنگتن پست منتشر شد و جزییات دلایل ناکامی آمریکا در افغانستان را تشریح کرد.
بر اساس این مقالات در میانه راه این جنگ بی پایان، افغان ها دیگر فساد در کشور خود را مخفی نکردند، بزرگترین بانک افغانستان، فاسد از کار درآمد.

آمریکا نیز به عنوان یکی از همدستان در زمینه سازی فساد در کشور و جامعه افغانستان شناخته شد.
بارنت روبین مشاور سابق وزارت امور خارجه و استاد دانشگاه به سیگار گفت "فرض اساسی این بود که فساد مشکل افغانستان است. حتی اگر چنین باشد آمریکایی ها این پول را آورده اند."

كمك‎های آمریكایی در كلی بی توجهی به ظرفیت جذب كشور افغانستان بود. چیزی که آمریکا و ناتو به هیچ وجه درک نکردند این بود که عجله در هزینه كردن براي تسريع ساخت يك دولت و جامعه، زیان هایی داشت.
آمریکا در دوران ملت سازی تحت ریاست جمهوری بوش، ۱۳۳ میلیارد دالر اختصاص داد، کمکی که بیش از چیزی بود که افغانستان توانایی پذیرش آن را داشته باشد.

گرت برتولد حساب‌داری که از سال ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۲ در افغانستان خدمت کرد، به تجزیه و تحلیل حدود ۳ هزار قرارداد وزارت دفاع به ارزش ۱۰۶ میلیارد دالر پرداخت و نتیجه گرفت که حدودا بیش از ۴۰ درصد از این پول به جیب گروه طالبان، سندیکاهای جنایی یا مقامات فاسد افغان رفت.
حتی بخشی از این پول‌ها با روشی بی سابقه برای خرید وفاداری و اطلاعات از جنگ سالاران، نمایندگان مجلس، فرمان‌داران و حتی رهبران مذهبی استفاده شد.

در سال ۲۰۱۰ کابل بانک، بزرگترین بانک کشور نزدیک به یک میلیارد دالر وام تقلبی به محمود کرزی برادر رییس جمهور، خانواده فهیم خان و افراد دیگر داد.
زمانی که آمریکا از این فساد مالی مطلع شد، رایان کروکر سفیر ایالات متحده و ارتش به نابودی اطلاعات بانکی در نهایت آرامش سیاسی کمک کردند.
در ارتش و پولیس افغانستان نیز پول‌ها و دستمزدهایی برای سربازانی اختصاص یافت که اصلا وجود خارجی نداشتند.

آمریکا و ناتو هزینه های بسیاری را برای اهدافی که عملی نشد در افغانستان هدر دادند، به گونه ای که حساب‌رس کل ایالات متحده نمی تواند در حساب های مربوط به جنگ تعادل ایجاد کند.
رویکرد آمریکا و ناتو فرهنگ عمیق تحمل فساد را در افغانستان ایجاد کرد و سال‌ها زمان می برد تا افغانستان این فرهنگ را از بین ببرد.

کد (9)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
آمریکا
فساد مالی
نظرات بینندگان:

>>>   داکترعتیق الله امین

در شمالی شهيد ساختن هر دگروال ۵۰۰ هزار افغانی، ساتنمن ۲۵۰ هزار افغانی و سرباز ۱۰۰ هزار افغانی قيمت گذارى شده هست.

جانباخته هاى اخیر، منسوبین ارتش، پولیس و کارمندان رياست امنیت ملی بستگی به همین برنامه ها ترور و دهشت دارد این ‌که کی‌ها عقب این ترور ها هست نمی‌دانم، اما هر روز درین جغرافیا بخصوص ولايات پروان و کاپیسا چندین جوانی که در صف نیروهای امنیتی وظیفه اجرأ مى نمودند به شهادت رسيدند.

مسئولین امنیتی با نشر يك خبرنامه همه‌چیز را پس گوش می‌کنند در حاليكه این جغرافیا (شمالی بزرگ) بیش از ۲۰ نماینده در پارلمان دارد، رئیس مجلس نمايندگان، معاون سنا، روسأی چندین کمیسیون متصل به این حوزه است و هر روز بدون وقفه چندین پست فیسبوکی با حرف‌های خیلی بزرگ و خودستايى تمام که سر و تَه شان معلوم نیست در خور مردم می‌دهند. اما در زیر ریش و چشم شان همتباران آنها در برابر پول ناچیز سلاخی ميشود، تنها عمل شان نوشتن تسلیت و همدردى است که با این روش می‌خواهند خاک به چشم مردم بپاشند و یا از مراسم فاتحه این جوانان چند تصوير نشر می‌کنند و با پیام های پوپولیستی مردم را فریب میدهند.

مردم نیز انتظار حضور خدا و ملايکه را ‌براى نجات در سر دارند که چه وقت فرود می آيد، در ضمن هیچ پند ازین روزهای دشوار خود نمی ‌گیرند همین که انتخابات نزدیک شد جوگیر شده و بخاطر مقدارى پول، چند تصویر و جلسه رأی خود را به صندوق شرکای قاتلین می‌ریزند، این زندگی ذلت ‌بار و شهادت پيهم را تكرار می‌کنند به يقين که این اعمال مان در دنیا و آخرت جز ذلت و خوارى حاصل دیگری نخواهد داشت.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است